چرا زن حامله نباید به قبرستان برود؟!

من ماه هفتم بارداری هستم. خاله همسرم فوت کرده. شنیدم که خانمهای حامله نباید به قبرستان بروند این درسته؟ البته خودم هم روحیه حساسی دارم و حضور در این مراسمها منو بهم می ریزه.

پاسخ مشاور نی نی نما:

به لحاظ شرعی حضور خانم باردار در قبرستان منعی ندارد. اما اگر احساس می کنید که با حضور در این مکان بسیار متاثر می شوید، حضورتان جایز نیست. چون جنین تحت تاثیر حالات روحی مادر است. بهتر است از حضور در قبرستان  و محیطهای تنش زا و ناراحت کننده صرف نظر کنید.

برای هیچ مادر بارداری قرار گرفتن در شرایط استرس زا، تنش زیاد و نیز گریه های فراوان مناسب نیست. جنین در رحم تحت تاثیر احساسات شما است و شادی و ناراحتی شما را کاملا درک می کند. 

تاثیر گریه و ناراحتی مادر بر جنین چیست؟

تاثیر گریه مادر بر جنین در سه ماهه دوم بارداری کم است ولی به طور کلی تاثیر گریه مادر بر جنین در طول بارداری به این بستگی دارد که شما چه نوع مادری باشید. در ادامه مواردی آمده است که نشان می‌دهد چرا گریه کردن مادر برای جنین بد است.

۱- اگر شما یک مادر استرسی هستید!

کولیک نوزادان پس از تولد می‌تواند مهم‌ترین تاثیر گریه مادر بر جنین باشد. بارداری آسان نیست و مادر باردار روزهای پر استرس و تنش زایی را پیش رو دارد. استرس گاه به گاه به جنین آسیب نمی‌رساند ولی اگر مادر باردار دائماً در معرض استرس باشد، در بدنش هورمون استرس کورتیزول ترشح می‌شود. این هورمون به جفت منتقل می‌شود و اگر جنین به طور مداوم در معرض این هورمون قرار گیرد، شما در نهایت یک نوزاد مضطرب و کولیکی خواهید داشت.

۲- اگر شما یک مادر افسرده هستید!

ایجاد مشکلات عاطفی در آینده کودک از تاثیر گریه مادر بر جنین است. افسردگی در تعداد زنان باردار زیادی مشاهده می‌شود. در حقیقت برآورد شده است که حدود ۱۰ درصد همه زنان باردار، دچار افسردگی می‌شوند که این برای کودک و آینده‌اش اصلاً خوب نیست و حتی می‌تواند زندگی آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان متولد شده از زنان افسرده در آینده مشکلات عاطفی خواهند داشت و ممکن است از افسردگی رنج ببرند.

۳- اگر شما دائماً از بارداری شکایت می‌کنید!

اگر شما مادری هستید که از بارداری خود خوشحال نیستید و از اینکه کودکی در شکم دارید و دردهای فیزیکی و حالات هیجانی ناشی از حاملگی خود شکایت می‌کنید، بدانید این تنها شرایط را بدتر می‌کند. دیده شده است مادرانی که به فرزند متولد نشده خود هیچ دلبستگی ندارند، فرزندشان در دوران کودکی دچار مشکلات عاطفی می‌شود.

۴- اگر گاهی با روز‌های بد مواجه می‌شوید!

شرایط استرس زای ناگهانی ممکن است در این نه ماه یا هر زمانی برای هر کسی پیش بیاید. شما باید با در نظر گرفتن ذهنیت خوب و جسارت کافی این روز‌ها را به خوبی پشت سر بگذارید و احساس خوشبختی داشته باشید. استرس و افسردگی ناگهانی و گاه به گاه بر رشد و تکامل کودک تاثیری ندارد. تاثیر گریه مادر بر جنین و تاثیر فشارهای روحی و روانی مادر بر رشد زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط استرس زا و روز‌های بد به طور دائمی وجود داشته باشند.

آنچه مادران باردار باید انجام دهند

در مورد احساسات خود با همسر و یا دوست خود و یا یکی از افراد نزدیک به خود صحبت کنید. ارزیابی کنید که هر چند وقت یکبار در حالت افسردگی قرار می‌گیرید. اگر افسردگی داشته باشید، نیاز به کمک دارید و بهتر است با یک پزشک متخصص صحبت کنید. دارو‌های ضدافسردگی وجود دارد که برای زنان باردار تجویز می‌شود و می‌توانید در مورد آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت تشخیص پزشک برایتان تجویز شود. همچنین می‌توانید به تغییر سبک زندگی خود بپردازید؛ مثلاً سرگرمی و تفریحی که دوست دارید و یا یوگا را تجربه کنید. همچنین خوردن غذا‌های سالم و مغزی در از بین بردن افکار و احساسات منفی بسیار موثر است.

همه این‌ها به این معنی است که سلامت روحی و عاطفی مادر بر جنین و آینده او تاثیرگذار است بنابراین تلاش کنید در این مرحله حساس از زندگی احساسات و افکار منفی خود را از بین ببرید. خود را مشغول کنید و آنچه برای سلامتی خود و جنین خود لازم دارید فراهم کنید. برخی از درمان‌های خانگی مانند روشن کردن شمع و … را امتحان کنید و به خود آرامش دهید و بدانید تاثیر گریه مادر بر جنین می‌تواند آینده عاطفی و روانی کودک را مختل کند.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.