آیا تجربه سقط جنین داشتید؟!

سقط جنین چیست؟
دفع جنین قبل از هفته ی بیستم بارداری از رحم مادر را سقط جنین می گویند.حدود پانزده تا بیست درصد از حاملگی ها معمولا به سقط منتهی می شوند و از این ۲۰ درصد ، ۸۰ درصدشان تا قبل از هفته ۱۲ام اتفاق می افتد.
معمولا اکثر سقط ها در سه ماه اول به دلیل مسایل ژنتیکی و مشکلات وراثتی اتفاق می افتد.
توجه داشته باشید که سقط جنین فقط به زمان قبل از ۲۰ هفتگی اطلاق می شود و در صورتی که بعد از هفته بیستم دفع صورت بگیرد به آن مرده زایی می گویند.

سقط جنین به طور کلی در دو دسته قرار می گیرد:
 دسته اول به سقط جنین غیر عمدی و ناخواسته گفته می شود که خود به خود اتفاق می افتد و فرد هیچ دخالتی بر آن ندارد و اصطلاح سقط جنین در اصل در این مورد به کار می رود که فرد باردار هیچ دخالتی در روند رشد نوزاد ندارد.
دسته دوم سقط جنین عمدی است که با استفاده از دارو ، مواد و یا به صورت عمل جراحی توسط شخص باردار انجام می شود و به آن سقط جنین خودخواسته می گویند و در بیشتر موارد باعث خطر و مشکلاتی در بدن فرد باردار می شود.
 به همان اندازه که از بارداری برنامه ریزی شده خوشحال میشوید امکان دارد از بارداری ناخواسته ناراحت شوید. در این زمان ممکن است به این فکر بیفتید که سقط جنین انجام دهید و به دنبال راه هایی بگردیدبرای سقط جنین. در واقع سقط جنین اولین قدم در ادامه بارداری است. اگر می خواهید بدانید که چگونه از بارداری خود بعد از گذشت یک ماه و یا بیشتر می توانید خلاص شوید دو راه پیش روی شما است:

۱- داروهای سقط جنین
۲- عمل جراحی سقط جنین

اگر تنها یک ماه از بارداری شما گذشته :
داروهای سقط کننده: در ۹ هفته اول بارداری معمولا مصرف دارو جواب می دهد. پزشک داروی میفپریستون را تجویز می کند که هورمون پروژسترون را بلوکه ویا مسدود میکند که این هورمون ضروری بارداری است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم میشود.

در این زمان لازم است شما پزشک خود را سه مرتبه ببینید. در اولین ویزیت، اولین دوز مصرف دارو داده میشود، بعد از گذشت چند روز دومین دوز که میسوپروستال نامیده میشود تجویز میشود. این دارو باعث انقباضات در رحم شده و محتوای آن را خالی میکند. سقط باعث خونریزی میشود که امکان دارد تا ۱۳ روز طول بکشد.لکه بینی و خونریزی روشن امکان دارد تا هفته ها ادامه داشته باشد. سومین بار و ویزیت آخر به این دلیل است که پزشک ببینید سقط انجام شده است یا نه.

جراحی سقط: این فراینددر کلینیک انجام میشود. از این روش در سقط جنین بعد از یک ماه و یا بیشتر استفاده مبشود که لایه های دیواره رحم را بر می دارند.

از مهمترین عوارض سقط جنین می توان خونریزی شدید، عفونت، سقط دائم جنین، اضطراب و استرس و افسردگی را نام برد.

چه چیز باعث سقط جنین غیر عمدی می‌شود؟
۱٫ اولین دلیل سقط جنین در سه ماه اول بارداری بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از موارد به دلیل ناهنجاری ها کروموزومی می باشد.سقط ها در سه ماهه اول بارداری به این معناست که تخمک یا اسپرم کروموزوم های نادرستی داشته اند و تخمک بارور نتوانسته به شکل نرمالی رشد کند.

۲٫ یکی دیگر از علت های سقط جنین می تواند در نتیجه فرایند پیچیده رشد نخستین باشد.برای مثال تخمک به درستی در رحم القا نشود و یا جنین نقص ساختاری داشته باشد .اما در بسیاری از موارد به این علت که بررسی های بعد از سقط جنین به درستی و دقیق انجام نمی شود معمولا علت سقط ناشناخته می ماند.

۳٫ زمانی که تخم بارور مشکلات کروموزومی دارد، دچار وضعیتی می شود که به آن نقص باروری ابتدایی می گویند.در این حالت تخم بارور در رحم القا می‌شود و جفت و کیسه‌ی رشد می کنند، اما جنین از رشد باز می‌ماند یا اصلا تشکیل نمی‌شود. از آنجا که جفت شروع به ترشح هورمون می‌کند، تست حاملگی شما مثبت می‌شود و نشانه‌های ابتدایی حاملگی را خواهید داشت، اما آزمایش آلتراسوند کیسه‌ی جنینی را خالی نمایش می‌دهد.

۴٫ در موارد دیگر جنین هنگام رشد نقص دارد و همه ی اندام هایش به یک اندازه رشد نمیکنند و یا بعضی از اندام ها تشکیل نمی شوند و یا ناقص تشکیل می شوند. زمانی که کودک ضربان قلبش شنیده می شود احتمال سقط خیلی پایین می آید.

اما در مواردی وجود دارد که مادر خود به دلایلی در هفته های اول تمایل دارد که جنین را سقط کند. در چنین شرایطی یا زیر نظر پزشک این کار را انجام می دهد و یا ترجیح می دهد با خوردن داورها و یا مواد غذایی جنین خود را سقط کند.

لطفاً در بخش نظرات "خاطرات و تجربیات خود را از سقط جنین" به اشتراک بگذارید…

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. متاسفانه برای دومین بار به دلیل تشکیل نشدن قلب جنین مجبور به سقط با قرص شدم. احساس افسردگی و اضطراب دارم و چون ۳۲ ساله هستم نگران اینم که دیگه باردار نشم. سقط با قرص مثل یک پریود شدید و دردناک هست.

  2. حس غمگینی بعد از سقط امری طبیعی است، ولی این حس با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود و اغلب درمان نمی‌شود. این غم تمام جسم و روح را درگیر می‌کند و علائمی مانند بی علاقگی به امور و سرگرمی‌های زندگی، احساس خستگی دائمی، فکر کردن به خود کشی و مرگ، کم خوابی یا بد خوابی با بیش از حد خوابیدن را به همراه دارد.

  3. سقط جنین تجربه بسیار سختی هست بعد از اینکه خبر بارداریم را به همه دادم یک هفته بعد دچار خونریزی و سقط جنین شدم و افسردگی شدیدی را تجربه کردم اما حتما خیری در آن بوده. باز هم خدا را شکر

  4. من ۶ ماهه به دلیل تشکیل نشدن قلب جنین سقط کردم اما دوباره باردار نشدم. علایم تخمک گذاری هم دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *