استفاده از جاروبرقی در بارداری، به جنین آسیب می زند؟!

تازه وارد ماه نهم بارداری شدم و یه مقدار سنگین شدم. انجام کارهای خانه داری مثل استفاده از جارو برقی باعث فشار به جنین می شود؟

استفاده از جاروبرقی در بارداری حتی در ماه نهم بارداری در یک بارداری معمولی اشکالی ندارد. اما باید مراقب باشید که تعادل خود را در حین انجام کارها حفظ کنید و زیاد خم و راست نشوید و خود را بیش از اندازه خسته نکنید.

اکثر خانم های باردار خودشان را در این دوره مسئول رسیدگی به کارهای خانه می دانند. این موضوع قابل درک می باشد ولی باید بدانید که انجام برخی کارها ممکن اس که به شما و کودک تان آسیب وارد کند.
به شما پیشنهاد می کنیم برای انجام دادن کارهای منزل تان در این دوره از همسر و یا خانواده تان کمک بگیرید و از خطرات احتمالی که ممکن است در این دوران بیفتد جلوگیری کنید.

اصول خانه داری در بارداری

در دوران بارداری به دلیل اینکه وزن بالا می رود و بودن برخی مشکلات باعث می شودکه کار خونه را برای شما کمی سخت کند. ولی برخی از این خانم ها به این نکات توجهی ندارند و مانند قبل به کارهای خانه شان رسیدگی می کنند. این را بدانید که برخی از کارهای خانه ممکن است برای شما و جنین تان بسیار خطرناک باشد و یا اینکه برای تان مشکلاتی را به وجود بیاورد. ما در ادامه به شما می گوییم که در این دوران از چه کارهایی باید دوری کنید.

بلند کردن و یا کشیدن وسایل سنگین در بارداری
در دوران بارداری وزن و اندازه وسایل سنگین برای کشیدن و بلند کردن وجود ندارد. در این دوران با رشد جنین و بالا رفتن وزن تان به اندازه کافی بر روی کمرتان فشار وارد می شود. با انجام برخی کارها مانند بلند کردن کیسه برنج، حمل خریدهای روزمره، بلند کردن کودک خردسال و جابه جا کردن مبلمان می تواند فشار زیادی را به کمرتان بیاورد و باعث به وجود آمدن یک مشکل جدی در کمرتان می شود. بعضی از متخصصان و پزشکان می گویند که با بلند کردن اجسام سنگین ممکن است که زایمان زودرس، خوریزی و یا پاره شدن کیسه آب را به همراه داشته باشد.

مواد شوینده خانگی در بارداری
شست و شو و نظافت خانه یک ار بسیار مهمی است. ولی این نکته را بدانید که ممکن است با استفاده از برخی از مواد شوینده آسیب جدی برای خود و جنین تان داشته باشد. به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید از مواد شوینده قوی مانند لوله بازکن ها و یا جرم گیرها استفاده کنید آن را به همسرتان بسپارید و از سایر مواد شوینده به مقدار خیلی کمی استفاده کنید. این را به یاد داشته باشید هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و پنجره ها را هم باز بگذارید تا هوا در رفت و آمد باشد.

کار روی نربان و یا چهارپایه در بارداری
در دوران بارداری هرگز نباید برای باز کردن پرده بر روی نردبان و یا برای برداشتن ظرفی به روی چهارپایه بروید. تمام کارهایی که باید در آن تعادل داشته باشید در دوران بارداری بسیار خطر آفرین می باشد، به دلیل این که در دوران بارداری وضعیت بدن شما تغییر می کند و به همین خاطر حفظ تعادل برای شما بسیار دشوار خواهد بود. اگر از روی نربان و یا چهار پایه بیفتید برای شما و جنین تان خط زیادی دارد.

ایستادن طولانی مدت در بارداری
برخی از کارها در خانه نیاز دارند که به مدت طولانی بر روی پاهای تان بایستید مانند شستن ظرف ها و یا غذا درست کردن. به شما توصیه می کنیم که این کارها را در دوران بارداری بسیار کم انجام دهید. اگر غذاهایی که نیاز ندارند شما به خاطر آن مدت طولانی را کنار اجاق گاز بایستید درست کنید می تواند گزینه ی مناسبی برای دوران بارداری باشد. شما می توانید برای شستن ظرف ها و سایر کارهای آشپزخانه از یک صندلی استفاده کنید و موقع کار کردن بر روی آن بنشینید.

جارو کردن و نظافت زمین در بارداری
زمانی که می خواهید زمین را جارو کنید و یا اینکه آن را بشویید باید مدت زیادی کمر خود را خم نگه دارید. این حالت باعث می شود که به کمرتان فشار بیاید و به دردهای کمرتان بیافزاید و نگذارد در طول شب خواب راحتی داشته باشید. به شما پیشنهاد می کنیم که این کارها را تا حد ممکن کم کنید و از وسایلی برای تمیز کردن منزل تان استفاده کنید که قد دسته ی آن ها مناسب با قد شما باشد تا موقع کارکردن مجبور نباشید کمرتان را خم کنید.

نکاتی برای راحتی بیشتر در انجام امور خانه در بارداری
اینکه خانم ها نمی توانند حتی در دوران بارداری هم از کار کردن شان دست بکشند بسیار طبیعی و قابل درک می باشد. البته می توانید برای کم کردن مشکلات و خطرات ناشی از کارهای منزل تان نکاتی را رعایت کنید تا سلامت خود و جنین تان را حفظ کرده باشید. در ادامه به برخی از نکاتی که می تواند به شما در کارهای منزل کمک کند و برای شما آسایش را فراهم سازد اشاره می کنیم.

-از همسرتان بخواهید که در کارهای منزل در این دوران برای حفظ سلامتی تان به شما کمک کند.
-می توانید برای انجام کارهای منزل تان از مادر، خواهر و یا دوستان تان کمک بگیرید.
– زمانی که می خواهید به خرید بروید از همسرتان بخواهید که با شما بیاید و در حمل کیسه های خرید به شما کمک کند.
– نظافت برخی از نقاط خانه مانند کف زمین، سرویس های بهداشتی و اجاق گاز که نیاز به مواد شوینده قوی دارد را به همسرتان بسپارید.
-اگر کودک بزرگتری دارید به او یاد بدهید که برخی از کارهای خود را خودش انجام دهد مانند دستشویی رفتن و یا جمع کردن وسایلش.
-به شما توصیه می کنیم که بیشتر کارها را به صورت نشسته انجام دهید. اگر برخی کارها را به صورت ایستاده انجام دهید باعث می شود که به کمرتان فشار وارد بشود مانند سبزی خرد کردن و یا اتو کردن لباس ها.
-سعی کنید در طول روز استراحت تان به طور کافی باشد. شما می توانید با خوابیدن در وسط روز این خستگی ها را از خود دور کنید.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از azmanbepors

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.