همه چیزهایی که باید درباره بند ناف نوزادن بدانید

همه چیزهایی که باید درباره بند ناف نوزادن بدانید | مراقبت و جلوگیری از عفونت

آیا نوزادان با ناف بدنیا می آیند؟ نوزادان یک جورهایی با ناف متولد می شوند. در واقع نوزادان با بند ناف به دنیا می آیند که بند ناف آنها را به جفت متصل می کند. در رحم مادر، جفت از طریق بند ناف که به شکم جنین متصل است اکسژین و مواد مغذی را به آنها منتقل می کند. بند ناف همچنین مواد زائد جنین را هم دفع می کند. زمانی که نوزاد به دنیا می آید، می توان نفس بکشد، غذا بخورد و خودش ضایعات بدنش را دفع کند پس دیگر به آن نیازی ندارد و  بند ناف او بریده می شود و گیره پلاستیکی چند اینچی به نام استامپ به جا می ماند، که به آرامی خشک خواهد شد و مانند زخم می افتد. در قسمت زیر زخم چیزی قرار دارد که بعد تبدیل به ناف کودک تان خواهد شد. در این مقاله به اطلاعاتی درباره بند ناف نوزادن می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: چه کنیم بند ناف زودتر بیفتد؟!

بند ناف نوزادن چطور بریده می شود؟

برای بریدن بند ناف پزشکان ان را به دو گیره متصل می کنند و از بین گیرها بند ناف را قطع می کنند. این کار از خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند. بند ناف هیچ نوع عصبی ندارد، از این رو زمانی که با گیره بسته می شود نوزاد هیچ صدمه ای نمی بیند، همان طور که مو یا ناخن کوتاه می کنید و آسیبی نمی بینید. با این حال، بند ناف هنوز به بافت زنده موجود در شکم کودک شما متصل است، بنابراین باید خیلی مراقب استامپ و نواحی اطراف آن باشید.

مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده

  • بهترین راه برای مراقبت از استامپ بند ناف تمیز و خشک نگه داشتن آن است تا زمانی که خودش بیفتد.
  • برای تمیز نگه داشتن استامپ نیاز به شستشوی مرتب آن نیست. در عوض،باید از کثیف شدن آن جلوگیری کنید.
  • خشک نگه داشتن استامپ بهترین راه برای بهبودی سالم و جدا شدن طبیعی آن است.

مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده

در ادامه چند راهکار برای مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده آورده شده است:

  • اگر ناف خیس شد آن را با یک لیف کودک تمیز به آرامی خشک کنید. همچنین می توانید از یک گوش پاک کن هم برای این کار استفاده کنید، اما از فشار آوردن یا پاک کردن بیش از حد استامپ خودداری کنید. چون نمی خواهید قبل از اینکه استامپ خشک و آماده جدا شدن شود آن را دربیاورید.
  • پوشک نوزاد را پایین بیاورید تا از استامپ فاصله داشته باشد. بعضی از پوشک های کودکان تازه متولد شده با طراحی فضاهای کوچکی برای استامپ موجود هستند که از ساییده شدن استامپ با پوشک جلوگیری کنند.
  • از لباس های نخی و تمیز برای پوشاندن و بهبودی ناف کودک خود استفاده کنید. پوشاندن استامپ با لباس نازک خوب است، اما از محکم بستن یا استفاده از پارچه هایی که به خوبی قابل تنفس نیستند خودداری کنید.
  • تا زمانی که منتظر هستید استامپ بند ناف خودش بیفتد بهترین راه برای حمام کردن نوزادتان حمام اسفنجی است، زیرا به راحتی می توانید از شستشوی نواحی اطراف استامپ جلوگیری کنید.
  • از پزشک خود بپرسید که چندبار باید کودکتان را بشویید. پوست نوزادان حساس است و نیازی نیست که هر روز تمیز شوند.

روش هایی برای حمام کردن نوزادی که هنوز استامپ به ناف او وصل است

  • یک حوله حمام تمیز و خشک را در کف قسمت گرم خانه تان پهن کنید.
  • نوزاد برهنه کرده را روی حوله بخوابانید.
  • یک لیف حمام کودک تمیز را کاملا خیس کنید و آب آن را بگیرید تا خیلی خیس نباشد.
  • پوست نوزاد را  به آرامی با کشیدن دست پاک کنید ولی از تمیز کردن ناف خودداری کنید.
  • روی چین های گردن و زیربغل ها متمرکز شوید ، جایی که شیر یا شیر خشک اغلب جمع می شود.
  • اجازه دهید تا حد امکان پوست کود با جریان هوا خشک شود و بعد آن را با حوله خشک کنید.
  • کودک خود را با لباس های نخی و تمیز که نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد باشد بپوشانید.

افتاندن بند ناف نوزادن چقدر طول می کشد؟

استامپ بند ناف معمولا یک تا سه هفته بعد از تولد نوزاد می افتد. اگر طی این سه هفته استامپ بند ناف کودتان نیفتد با پزشک تان صحبت کنید، چون این اتفاق می تواند نشانه مشکل اساسی باشد. در ضمن طی این مدت مراقب هر گونه علائم عفونت، اتفاق غیرمعمول باشید. اگر چرک، خونریزی، تورم یا تغییر رنگ مشاهده کردید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
زمانی که ناف کاملا بهبود پیدا کرد استامپ خودش به راحتی جدا شده و می افتد. بعضی از والدین استامپ را به عنوان خاطره نوستالژیک از ارتباط کودک با مادر نگه می دارند.
بعد از افتادن استامپ، طولی نمی کشد که ناف نوزاد هم شبیه به ناف شود. ممکن است هنوز مقداری خون یا زخم در این قسمت وجود داشته باشد، چون بندناف شبیه به یک زخم است. هیچ موقع استامپ ناف یا بند ناف نوزاد تازه متولد شده را جدا نکنید چون این کار می تواند باعث عفونت یا حساسیت در این قسمت شود. خیلی زود می توانید ناف زیبا نوزادتان را ببینید.

افتاندن بند ناف نوزادن چقدر طول می کشد؟

تمیز کردن ناف نوزاد

بعد از اینکه استامپ افتاد می توانید کودک تان را به خوبی حمام کنید. لازم نیست ناف کودک را نسبت به سایر اعضای بدنش بیشتر یا کمتر بشویید و تمیز کنید. می توانید از قسمت گوشه لیف برای تمیز کردن ناف نوزاد استفاده کنید، اما نیازی به شستشو با صابون یا ساییدن شدید این قسمت نیست. اگر ناف هنوز بعد از افتادن استامپ هم شبیه زخم سرباز است، تا زمانی که کاملا خوب نشده است از ساییدن آن خووداری کنید.

دلیل “innies ” یا “outies ” بودن ناف نوزادان

بعضی از نوزادن به دلیل نوع خشک شدن بافت پوست شان دارای ناف بیرون زده ای هستند. به این نوع ناف معمولا بیرونی یا  “outies” می گویند، در مقابل ناف درونی “innies” ظاهری شبیه به چاله تورفته دارد. ناف بیرونی می توانند هم دائمی باشند هم نباشند اما هیچ کاری برای جلوگیری از بروز یا تغییر آنها نمی توان انجام داد.

مشکلات بند ناف نوزادن

گاهی اوقات، یک ناف بیرونی نشانه فتق ناف است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که روده ها و چربی از طریق عضلات شکم که زیر ناف است فشار وارد می کنند. فقط پزشک می تواند فتق واقعی را تشخیص دهد. فتق ناف معمولا دردناک یا مشکل ساز نیست و اغلب با گذشت چند سال خود به خود اصلاح می شود. یکی دیگر از مشکلات بلقوه بند ناف قبل از افتادن استامپ، omphalitis است. این عفونت نادر اما تهدید کننده حیات است و نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد. مراقب علائم عفونت در موارد زیر باشید:

  • چرک
  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • خونریزی مداوم
  • بوی بد
  • حساسیت در ناحیه استامپ یا ناف

گرانولوم نافی ممکن است چند هفته بعد از افتادن استامپ ظاهر شود. گرانولوم توده قرمز رنگ بدون درد روی ناف است. در صورتی که نیاز به درمان باشد، پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چطور آن را انجام دهد.

سخن آخر

ناف کودکان چند هفته بعد از افتادن استامپ بند ناف شروع به فعالیت می کنند. خوشبختانه خطر کمی درباره بروز مشکل ناف در نوزدان وجود دارد. اما ناف آنها را تمیز و خشک نگه دارید و اجازه دهید این کار روال طبیعی خودش را طی کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *