مزایای عروسک بازی برای رشد کودک (بهترین عروسک برای کودکان کدام است؟)

مزایای عروسک بازی برای رشد کودک (بهترین عروسک برای کودکان کدام است؟)

مزایای عروسک بازی برای رشد کودک (بهترین عروسک برای کودکان کدام است؟)

کودک برای رشد و تکامل نیاز به آموزش مهارت دارد و این آموزش مهارت باید به‌صورت غیرمستقیم باشد. آموزش به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند از طریق بازی باشد که عروسک‌ها هم جزوی از اسباب‌بازی‌های هستند که کودکان به آن علاقه نشان می‌دهند و مدت طولانی مشغول بازی با عروسک می‌شوند. کودکان در هر سنی اسباب‌بازی مختص آن سن را باید داشته باشند تا خطری آن‌ها در حین بازی تهدید نکند و کودک به‌راحتی بتواند با اسباب‌بازی، بازی کند.

در این میان عروسک یک اسباب‌بازی است که هیچ محدودیت سنی ندارد و هیچ خطری برای کودک ندارد و به کودک آسیب نمی‌زند.عروسک چون می‌تواند در هر شکلی باشد مثلاً: شکل حیوانات مثل خرگوش، خرس، پاندا و… و یا می‌توانم در شکل شخصیت‌های کارتونی باشد پس هیچ محدودیت جنسیتی هم ندارد و دختر  پسر می‌تواند با عروسک‌ موردعلاقه خود بازی کند.

عروسک‌بازی نه‌تنها یک سرگرمی خوب برای کودکان می‌باشد و می‌تواند ساعت‌ها کودک را مشغول کند فوایدی هم برای تربیت و شخصیت و خلق و خوی کودک هم دارد و باعث می‌شود کودک مهارت‌های زندگی را یاد بگیرد و در بزرگسالی بتواند با مشکلات را به‌راحتی حل کند.

در ادامه مقاله به فواید عروسک‌بازی کودکان اشاره می‌کنیم تا بدانید عروسک‌بازی علاوه بر این که اسباب‌بازی است می‌تواند کودکتان را رشد دهد و مهارت‌های هم به کودک آموزش دهد.

فواید عروسک بازی در کودکان

عروسک شاید در نظر والدین یک اسباب‌بازی ساده است که فقط کودک را سرگرم می‌کند درحالی‌که چنین نیست عروسک به دلیل شباهت به کودک، کودک را در ارتباط گرفتن با خود و دیگران کمک می‌کند عروسک‌بازی مانند زندگی‌کردن واقعی است که کودک را درگیر می‌کند و فوایدی مانند:

در کودک احساس آرامش و امنیت ایجاد می‌کند

کودک با آغوش گرفتن عروسک  احساس آرامش و امنیت می‌کند و از عروسک در مقابل خطر و آسیب محافظت می‌کند. احساس آرامش و امنیت در کودک می‌تواند کودک را در مقابله با  ترس‌ها و اضطراب کمک می‌کند.

داشتن اعتمادبه‌نفس بالا و احساس مسئولیت داشتن

عروسک‌بازی در کودکان باعث می‌شود کودک اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد  و کودک با بازی و انجام کارهای روزمره مانند: عوض کرد لباس عروسک، غذا دادن به عروسک، حمام کردن عروسک و… احساس مسئولیت در کودک ایجاد می‌شود تا کودک در آینده بتواند مسئولیت‌های که خواهد داشت  را به نحوه احسن انجام دهد.

یادگرفتن مهارت‌های اجتماعی

کودکان در هنگام بازی با عروسک با آن حرف می‌زنند و این حرف‌زدن باعث می‌شود کودک با هم و سن سالان خود و برادر و خواهر ارتباط خوبی داشته باشد و بتواند بدون خجالت حرفش را بزند و خواسته‌اش را بازگو کند و در جامعه روابط اجتماعی خوبی داشته باشد.

رشد روحیه انسان‌دوستی

عروسک با رنگ چشم  و رنگ پوست متفاوت باعث می‌شود تا کودک حس انسان‌دوستی نسبت به همه افراد با نژاد و رنگ پوست متفاوت داشته باشد و بفهمد که انسان‌ها همه به یک‌شکل و ظاهر نیستند و تفاوت‌های  ظاهر و باطنی دارند.

مدیریت احساسات

عروسک‌های که قابلیت و توانایی خندیدن و گریه کردن دارند کودک را با احساسات متفاوت آشنا می‌کند و با بازی‌کردن با عروسک توانایی و مهارت کنترل احساسات را یاد می‌گیرد و بهتر می‌توانند با احساسات خود مقابله کنند.

بازی با عروسک باعث یادگیری و تقویت کدام مهارت‌ها می‌شود؟

عروسک بازی در کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس، افزایش روابط اجتماعی، احساس آرامش و امنیت داشتن و… میشود.

معرفی عروسک مناسب برای کودکان

والدین برای خرید اسباب بازی و عروسک باید به مواردی مانند محدوده سنی، جنس اسباب‌بازی یا عروسک، خطری که ممکن است کودک را تهدید کند و… توجه داشته باشند. عروسک‌ها می‌توانند از جنس انواع پارچه، نمد، پلاستیکی و … باشد که هرکدام در جای خود مناسب و زیبا هستند. کودکان برای انتخاب اسباب‌بازی  یا عروسک به رنگ و شکل ظاهری آن توجه می‌کند و آن را برای بازی انتخاب می‌کند.

مزایای عروسک بازی برای رشد کودک (بهترین عروسک برای کودکان کدام است؟)

سخن آخر

کودکان برای یادگیری نیاز به آموزش دارند و این آموزش زمانی که به‌صورت مستقیم است زیاد بر روی کودک تأثیر نمی‌گذارد بلکه، کودک با بازی‌کردن بهتر می‌تواند آموزش ببیند و یاد بگیرد. عروسک یک اسباب‌بازی عالی برای یادگیری روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس و … است که کودک را برای بهتر زندگی‌کردن در بزرگسالی آماده می‌کند.

عروسک محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و کودک در هر سنی می‌تواند بازی کند و ارتباط خوبی با عروسک برقرار کند و ساعت‌ها با عروسک‌بازی سرگرم شود. کودکان در بیشتر مواقع خود را پدر و مادر عروسک می‌دانند و کارهای و رفتارهای که والدین با کودک دارند را کودک نیز با عروسکش همان رفتار را دارد بازی با عروسک حس امنیت و آرامش را در کودک ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کودک در مقابل عروسک احساس مسئولیت داشته باشد.

والدین حتماً برای کودک یک عروسک مناسب را خریداری کنند تا کودک بازی بتواند مهارت زندگی را یاد بگیرد و خود را برای پذیرش مسئولیت و داشتن روابط اجتماعی آماده کند.

منبع: دردونه

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.