فواید شست و شوی مو با آب برنج برای رشد مو و زیبایی آن

فواید شست و شوی مو با آب برنج برای رشد مو و زیبایی آن

زنان چین، ژاپن و آسیای جنوب شرقی قرن ها از آب برنج به عنوان یک روش درمانی مو استفاده می کردند. اما آیا آب برنج فواید زیبایی اثبات شده علمی دارد؟ آب برنج آب نشاسته ای است که بعد از پخته شدن برنج یا باقی مانده آن برای خیساندن آن باقی مانده است. تصور می شود که موها را صاف و براق میکند و همچنین به رشد سریعتر آن کمک می کند. در این مقاله به مزایای زیبایی و درمانی آب برنج برای مو و اینکه آیا تحقیقات علمی از نتایج اعلام شده حمایت می کنند یا خیر، می پردازیم.

استفاده از آب برنج برای مو

دانه های برنج حاوی نشاسته ۷۵-۸۰ درصد است. آب برنج آب نشاسته ای است که پس از خیساندن یا پختن برنج باقی می ماند. تصور می شود آب برنج حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج است. این شامل:

  • آمینو اسید
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین E
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان ها

تاریخچه استفاده از آب برنج

به گفته محققان، زنان در دوره هایان (دوره Heian آخرین تقسیم تاریخ کلاسیک ژاپن است؛ ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی) در ژاپن موهایی خیلی بلند داشتند که آنها را با استحمام در آب برنج سالم نگه می داشته اند. معادل مدرن این داستان را می توان در چین یافت. زنان یائو که در دهکده ای به نام هوانگلو در چین زندگی می کنند، به دلیل داشتن موهایی که به طور متوسط ​​۶ فوت (۱۸۳ سانتی متر) طول دارند مشهور شده اند. گفته می شود که موهای خانم های یائو علاوه بر طول باورنکردنی، رنگ موهای آنها هم طولانی مدت ثابت میماند، زیرا تا رسیدن به سن ۸۰ سالگی موهای آنها شروع به تغییر رنگ به موهای خاکستری (طوسی) نمی کند. زنان یائو طول و رنگ موهای خود را به این واقعیت که آن را با آب برنج میشویند، نسبت می دهند. در سال های اخیر، وب سایت های مشاوره زیبایی و توسعه دهندگان محصول، این سنت را به خود جلب کرده اند (گرفتار این سنت شده اند). اکنون روند آب برنج رو به گسترش است.

فواید آب برنج برای مو

فواید آب برنج برای مو

  • موها را صاف می کند
  • مو را نرم تر می کند
  • درخشش مو را افزایش می دهد
  • مو را قوی تر می کند
  • به رشد مو کمک می کند

آنچه تحقیقات درباره آب برنج می گوید

با افزایش محبوبیت استفاده از آب برنج برای مو، شواهد حاکی در مورد فواید آن در حال رشد است. اما آیا ادعاها از نظر علمی اثبات شده است؟ در نگاه اول، یک مقاله ۲۰۱۰ نشان می دهد که ممکن است باشد. نویسندگان خاطرنشان كردند كه آب برنج ممكن است باعث كاهش اصطكاك سطح و افزایش كشش مو شود. با این حال، این مطالعه برای نتیجه گیری پشتیبانی نشده به مثالهای تاریخی متکی است. یک مرکز تحقیقاتی در ژاپن یک تکنیک تصویر برداری را توسعه داده است که اثر تقویت کننده اینوزیتول بر مو را تجسم می کند. اینوزیتول در آب برنج موجود است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این تحقیق مستقیماً توسط مرکزی منتشر می شود که ممکن است منافع تجاری داشته باشد. تا به امروز، فواید آب برنج برای مو هنوز اثبات نشده است. برای حمایت از شواهد حکایتی در مورد فواید آب برنج برای مو، تحقیقات بیشتری لازم است.

طرز تهیه آب برنج

طرز تهیه آب برنج

چندین روش مختلف برای تهیه آب برنج وجود دارد؛ از جمله:

خیساندن برنج

خیساندن سریعترین راه برای تهیه آب برنج است.

برای استفاده از این روش:
  • ½ پیمانه برنج پخته نشده تهیه کنید
  • کاملاً آن را بشویید
  • برنج را با ۲-۳ فنجان آب در یک کاسه قرار دهید
  • بگذارید ۳۰ دقیقه خیس شود
  • آب برنج را درون یک کاسه تمیز بریزید (آبکش کنید)

آب برنج تخمیر شده در مقابل آب برنج معمولی

برخی از طرفداران آب برنج ادعا می کنند آب برنج تخمیر شده مزایای بیشتری نسبت به آب برنج معمولی دارد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، مواد تخمیر شده دارای مقدار بیشتری آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها ممکن است با آسیب دیدگی مو و سلول های پوست مقابله کنند؛ به همین دلیل آنها ترکیبات مواد معمول در محصولات زیبایی هستند. برای تخمیر آب برنج، مراحل ۱-۴ از روش خیساندن را دنبال کنید. قبل از صاف کردن، آب برنج را بگذارید تا حداکثر ۲ روز در دمای اتاق بماند و اجازه دهید تخمیر شود. قبل از استفاده آب برنج را صاف کرده و درون یک کاسه تمیز بریزید.

جوشاندن برنج

روش دیگر تهیه آب برنج، جوشاندن برنج است. ½ فنجان برنج را با دو برابر آب معمول برای پخت و پز بپوشانید. برنج ها را در آب جوش بپزید و قبل از استفاده آب برنج راصاف کرده و درون یک کاسه تمیز بریزید.

نحوه استفاده از آب برنج برای مو

نحوه استفاده از آب برنج برای مو

آب برنج می تواند جایگزین نرم کننده های تجاری شود. برای انجام این کار، شخص باید:

  • موها را با شامپو بشوید
  • با آبی که از شیر آب می آید مو را کاملاً بشوید
  • آب برنج را روی موهایشان بریزد
  • آب برنج روی مو و پوست سر را ماساژ دهد
  • حداکثر ۲۰ دقیقه بماند
  • موها را با استفاده از آب گرم از شیر آب کاملاً بشوید

فواید پوستی استفاده از آب برنج

علاوه بر فواید بالقوه زیبایی که برای مو دارد، آب برنج ممکن است برای پوست نیز مفید باشد. یک مطالعه ۲۰۰۲ نشان داد که نشاسته موجود در آب برنج به بهبودی پوست آسیب دیده برای مبتلایان به درماتیت کمک می کند.

فواید پوستی استفاده از آب برنج

جمع بندی

شست و شوی مو در آب برنج یک روش درمانی سنتی است که در بسیاری از مناطق آسیا رواج دارد. با توجه به جلب توجه آنلاین، این روش درمان جایگزین زیبایی، امروزه در سراسر جهان رواج دارد. بسیاری از مردم آب برنج را یک روش درمانی مفید برای مو می دانند. نمونه های تاریخی و شواهد حکایتی حاکی از آن است که آب برنج ممکن است استحکام، بافت و رشد مو را بهبود بخشد. بیشتر شواهد علمی در مورد درمان بی نتیجه است، بنابراین تحقیقات بیشتری برای اثبات مزایای استفاده از آب برنج لازم است. در حالی که فواید آب برنج برای مو تأیید نشده باقی مانده است، استفاده و امتحان از آب برنج برای آبکشی مو در خانه بی ضرر است و ممکن است از آن نیز روی پوست استفاده شود. مشخص شده است که آب برنج باعث تقویت سلامت پوست در افراد مبتلا به درماتیت می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *