عکس شیاف فرتیژست

طریقه مصرف شیاف فرتیژست + بررسی عوارض

پروژسترون نوعی هورمون زنانه (پروژستین) می باشد. این دارو شبیه به پروژسترون که بدن به طور طبیعی تولید می کند. این دارو برای جبران کمبود این هورمون در بدن تجویز می شود. در زنانی که باردار نیستند یا دچار یائسگی نشده اند، این دارو برای بازگرداندن دوره های قاعدگی به حالت عادی وقتی برای مدت چند ماه متوقف شده (ایست قاعدگی) استفاده می شود. همچنین از آن برای درمان خونریزی غیرعادی رحم به دلیل کمبود هورمون (نه به دلایل دیگری مانند فیبروئید و سرطان رحم) نیز استفاده می شود.

نکته : پروژسترون نباید برای آزمایش بارداری استفاده شود.

نکته: پروژستین ها در جلوگیری از سقط جنین تاثیری ندارند.

چگونه از پروژسترون ۵۰ روغنی استفاده کنید؟

راهنمای اطلاعات مصرف کننده را که توسط مسئول داروخانه تهیه شده است را قبل از شروع مصرف این دارو و هر بار که استفاده از آن را تمدید می کنید، مطالعه نمایید. اگر هر گونه سئوالی در این خصوص دارید، از پزشک یا مسئول داروخانه بپرسید.

این دارو از طریق تزریق عضلانی بر اساس دستورالعمل پزشک معمولاً یک بار در روز تجویز می شود. این دارو معمولاً برای ۶ تا ۸ روز مصرف می شود. دوز مصرفی داروی شما بر اساس وضعیت بیماری و پاسخ شما به درمان تعیین می شود.

اگر شما خودتان در منزل این دارو را مصرف می کنید، لازم است نحوه آماده سازی و استفاده از آن را از پزشکتان بیاموزید. قبل از مصرف، دارو را بررسی کنید. اگر هر گونه ای نشانه ای دال بر تغییر رنگ یا وجود ذرات در آن مشاهده کردید، از مصرف آن خودداری کنید. نحوه نگهداری و دور ریختن ایمن داروها را حتماً بیاموزید.

قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق باید با استفاده از یک پنبه الکلی تمیز شود. مهم است که محل تزریق را به صورت روزانه تغییر دهید تا از بروز مشکلات ماهیچه ای در محل تزریق جلوگیری شود.

برای کسب بهترین نتیجه، این دارو را به صورت منظم مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، آن را در ساعت مشخصی در هر روز مصرف کنید.

اگر شرایط شما تغییری نکرد یا بدتر شد، پزشک خود را مطلع نمایید.

طریقه مصرف شیاف فرتیژست

عوارض جانبی شیاف فرتیژست

  • درد/تورم در محل تزریق
  • حساسیت سینه ها
  • سردرد
  • از دست دادن/افزایش وزن
  • حالت تهوع
  • افزایش موهای صورت/بدن
  • از دست دادن موهای سر
  • خواب آلودگی و سرگیجه

ممکن است روی دهد. اگر هر کدام از این علائم باقی ماند یا تشدید شد، بلافاصله پزشک یا مسئول داروخانه را در جریان قرار دهید.

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که این دارو را مصرف نمایید، به خاطر داشته باشید که وی قضاوت کرده است که این دارو مزایای بیشتری نسبت به ریسک عوارض جانبی برای شما به همراه خواهد داشت. بسیاری از افراد که این دارو را مصرف می نمایند، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.

اگر دچار هر مدام از این عوارض جانبی شدید، با پزشک مشورت کنید:

  1. خونریزی/ترشحات غیرعادی واژنی (مانند خونریزی یا لکه بینی)
  2. توقف قاعدگی
  3. ایجاد توده در سینه ها
  4. تورم قوزک و ساق پا
  5. تغییرات خلقی (مانند افسردگی، عصبی شدن)
  6. بروز لکه های تیره بر روی پوست/صورت
  7. ادرار مکرر/دردناک
  8. ادرار تیره
  9. زرد شدن رنگ چشم ها/پوست
  10. درد شکمی/معده ای
  11. حالت تهوع/استفراغ مداوم.

این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد لخته های خونی شود. اگر با هر کدام از این عوارض جانبی نادر اما جدی مواجه شدید، بلافاصله به مراکز پزشکی مراجعه کنید:

  1. درد در ناحیه دست چپ/آرواره/سینه
  2. ضعف در یک سمت بدن،
  3. گنگ و نامفهوم بودن تکلم
  4. تغییرات بینایی (مانند تاری دید، دوبینی یا از دست دادن بینایی)
  5. گیجی
  6. درد/قرمزی/تورم دستها یا پاها
  7. مشکلات تنفسی
  8. سردرد شدید و حاد،
  9. غش.

یک واکنش بسیار شدید آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. با این وجود، اگر احساس کردید که علائمی در این خصوص مانند دانه و جوش، خارش و تورم (بویژه در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی و تب دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد. اگر علائم دیگری را مشاهده کردید که در این لیست وجود نداشتند، با پزشک یا مسئول داروخانه تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی

قبل از مصرف پروژسترون، به پزشک یا مسئول داروخانه بگویید که آیا به آن یا داروهای دیگر حساسیت دارید یا خیر. این محصول ممکن است حاوی اجزای غیرفعالی باشد (مانند روغن کنجد) که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات برای شما شوند. برای اطلاعات بیشتر با مسئول داروخانه صحبت کنید.

اگر مشکلات پزشکی خاصی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از شروع مصرف، با پزشک یا مسئول داروخانه درباره این موارد صحبت کنید: داشتن سابقه ایحاد لخته خون، داشتن سابقه خونریزی مغزی، بیماری کبید، سرطان سینه و یا سایر ارگانهای زنانه، خونریزی واژنی به دلیل ناشناخته، سقط جنین همراه با ماندن قسمتی از بافت در رحم (سقط جامانده).

قبل از مصرف این محصول، به پزشک یا مسئول داروخانه درباره سابقه پزشکی بویژه سردردهای میگرنی، سرگیجه، آسم، بیماری قلبی (مانند بیماری عروق کرونری، نارسایی احتقانی قلب)، بیماری کلیوی، افسردگی، دیابت، کلسترول/تری گلیسیرید بالای خون  اطلاع رسانی کنید.

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلوده کند. الکل و ماری جوانا نیز می تواند همین تاثیر را داشته باشد. از رانندگی، کار با ماشین آلات یا انجام اموری که نیاز به هوشیاری کامل دارند، تا زمان اطمینان از بی خطر بودن انجام این امور، پرهیز نمایید. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. الکل همچنین می تواند ریسک بروز تشنج را افزایش دهد. اگر ماری جوانا مصرف می کنید، این موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید یا برای مدت طولانی مجبور هستید بر روی صندلی یا در تختخواب باشید (مانند پروازهای طولانی هوایی)، این موضوع را به اطلاع پزشک تان برسانید. ممکن است در این شرایط لازم باشد اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهید.

سیگار نکشید. ترکیب سیگار با این دارو می تواند خطر بروز سکته، تشکیل لخته های خونی، افزایش فشار خون و حملات قلبی را افزایش دهد.

اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است بر سطح قند خون شما تاثیر گذارد. به طور منظم میزان قند خون خود را بررسی کرده و نتایج بدست آمده را در اختیار پزشک تان قرار دهید. اگر هر گونه نشانه ای دال بر وجود قند خون بالا مانند افزایش عطش/میزان ادرار دارید، بلافاصله پزشک تان را در جریان قرار دهید.

این دارو ممکن است باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست و صورت شما شود (ملاسما). نور خورشید می تواند این تاثیر را تشدید کند. میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کرده و از لامپ ها و دستگاههای برنزه کردن پوست نیز استفاده ننمایید.

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا می تواند به جنین بویژه در ۴ ماه اول بارداری، آسیب وارد کند. در این خصوص با پزشک تان مشورت نمایید. اگر قصد بارداری دارید یا حدس می زنید باردار هستید، این موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از اقدام به شیردهی با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی شیاف فرتیژست

تداخلات دارویی ممکن است بر عملکرد دارو تاثیر گذاشته و ریسک بروز عوارض جانبی شدید را افزایش دهد. این متن حاوی تمامی تداخلات احتمالی دارویی نمی باشد. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می نمایید (شامل موارد تجویزی، غیرتجویزی و محصولات گیاهی) همراه داشته و آن را در اختیار پزشک و مسئول داروخانه قرار دهید. میزان دوز هیچ دارویی را تغییر نداده و بدون تایید پزشک هیچ دارویی را شروع یا قطع ننمایید.

بعضی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی که بر آنزیم های کبدی که پروژسترون را از بدن شما دفع می کنند، تاثیر می گذارند (مانند داروهای ضد قارچ سری ازول مانند ایتراکونازول، ریفامیسین ها مانند ریفابوتین، علف چای (گل راعی)، بعضی داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین و فنیتوئین).

این دارو ممکن است با بعضی آزمایشات تداخل داشته و احتمالاً باعث بروز خطا در نتایج گردد. حتماً پرسنل آزمایشگاه و تمامی پزشکان تان را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

مصرف بیش از حد

اگر فردی بیش از حد از این دارو مصرف نمود و علائمی جدی مانند بیهوشی یا مشکل تنفسی داشت، به اورژانس اطلاع دهید. در غیراین صورت با مرکز مسمومیت ها تماس بگیرید. ساکنین آمریکا می توانند با مرکز کنترل مسمومیت ها تماس گرفته و ساکنین کانادا می توانند با مراکز استانی کنترل مسمومیت ها تماس بگیرند. علائم مصرف بیش از حد عبارتند از: حالت تعوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، عرق کردن، درد شکمی و معده، خستگی بیش از حد، زرد شدن چشم ها یا پوست و ادرار تیره.

نکات استفاده از شیاف فرتیژست

این دارو را در اختیار سایرین قرار ندهید.

به برنامه ملاقات با پزشک یا آزمایشات منظم توصیه شده پایبند باشید.

شما باید آزمایشات پزشکی کاملی را انجام دهید که شامل اندازه گیری فشار خون و معاینات سینه/لگن به طور منظم (مثلاً یک بار در سال) یا بر اساس توصیه پزشک می باشد. از دستورات پزشک برای نحوه معاینه سینه های خود و گزارش تشخیص هر گونه توده در آنها پیروی کنید. شما همچنین باید به صورت منظم در خصوص سرطان رحم غربالگری شده (مانند تست پپ) و بر اساس نظر پزشک، ماموگرافی دوره ای داشته باشید. برای جزئیات بیشتر در این زمینه با پزشکتان مشورت نمایید.

از دست دادن یک دوز

اگر شما این دارو را به صورت منظم مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید. اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده اید، دوز فراموش شده را رها کنید و دوز بعدی را در ساعت تعیین شده مصرف کنید و آن را برای جبران دوز قبلی، دو برابر نکنید.

نگهداری

در خصوص نحوه نگهداری دارو، به دستورالعمل سازنده یا مسئول داروخانه مراجعه کنید. تمامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید.

دارو را در توالت یا سیستم فاضلاب نریزید مگر اینکه برای این کار دستورالعمل داشته باشید. این محصول را در صورت سپری شدن تاریخ مصرف یا عدم نیاز به آن، به نحوی مناسب و ایمن دور بریزید. با شرکت دفع زباله های دارویی محلی خود برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مشورت نمایید.

 

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-53427/progesterone-50-in-oil-intramuscular/details
شیاف فرتیژست

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.