زایمان با آمپول فشار چقدر طول میکشد

زایمان با آمپول فشار چقدر طول میکشد و محل تزریق آن و عوارض ناشی از تزریق

احتمالا همه شما تا به حال صحنه هایی مربوط به زایمان نوزاد را در فیلم ها یا سریال ها مشاهده کرده اید. حتما دیده اید که کیسه آب نوزاد پاره شده و فورا مادر را به بیمارستان منتقل می کنند و پس از چند دقیقه نوزاد متولد می شود. اما واقعیت بسیار متفاوت از چیزی است که در فیلم ها و سریال ها مشاهده می کنید. برخی از زایمان ها بسیار طولانی مدت است و یکی از هر ۵ زایمان طبیعی نیاز به استفاده از آمپول فشار برای تولد کودک خواهد داشت. استفاده از این آمپول ها می تواند روند زایمان را سریع تر کرده و انقباضات رحم را سریع تر از حالت معمول شروع کند. اما آیا استفاده از آمپول فشار عوارض جانبی به همراه دارد؟ آیا بین تزریق آمپول فشار و اختلال اوتیسم رابطه ای وجود دارد؟ با استفاده از این آمپول چه خطراتی برای مادر و نوزاد وجود خواهد داشت؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

آمپول فشار یا پیتوسین چیست؟

آمپول فشار یک فرم مصنوعی از هورمون اکسی توسین است. در طول بارداری بدن به شکل طبیعی اکسی توسین تولید می کند، اما این هورمون می تواند با تحریک رحم و ایجاد انقباض در رحم نقش مهمی در روند زایمان داشته باشد. در برخی از موارد، اکسی توسین بیشتر به فرم پیتوسین می تواند به پیشرفت زایمان کمک کند.

چه زمانی پزشک از آمپول فشار استفاده می کند؟

در صورتیکه باز کردن دهانه رحم و پارگی غشاء ها نتواند باعث تحریک انقباضات رحم شود، یا انقباضات به شکل سریع انجام نشود، پزشک از آمپول فشار استفاده می کند که از طریق تزریق به ورید دریافت می شود. پزشک ابتدا دوز کوچکی از این آمپول را تزریق کرده و به تدریج دوز دارو را افزایش می دهد تا زمانیکه انقباضات با فاصله دو تا سه دقیقه از هم رخ دهند. همانطور که شما آمپول فشار را دریافت می کنید، تیم پزشکی با دقت بر وضعیت شما و کودک نظارت خواهند داشت. اگر پس از تزریق آمپول فشار انقباضات طولانی یا شدید شوند، پزشک تزریق پیتوسین را متوقف کرده یا آن را کند می کند. معمولا پس از تزریق آمپول فشار، روند زایمان سریع شروع می شود، اما اگر پس از گذشت ۸ تا ۱۲ ساعت زایمان آغاز نشد، پزشک القا را متوقف کرده تا شما استراحت کنید. پزشک در ادامه تصمیم می گیرد که القا را مجددا شروع کرده و یا سزارین انجام دهد.

آمپول فشار تا چه اندازه سریع اثر می کند؟

معمولا در مدت ۳۰ دقیقه پس از تزریق آمپول فشار، زایمان شروع می شود. انقباضات ایجاد شده پس از تزریق آمپول فشار، قوی تر و سریع تر و منظم تر از حالت طبیعی خواهند بود.

آیا استفاده از آمپول فشار عوارض جانبی دارد؟

هورمون اکسی توسین به شکل طبیعی در بدن مان توسط غده هیپوتالاموس در مغز تولید شده و در غده هیپوفیز ذخیره می شود. این هورمون در برقراری رابطه عاشقانه، تولید مثل و در قبل و بعد از زایمان نقش مهمی دارد. از این هورمون به عنوان دارو نیز استفاده شده که باعث انقباضات رحمی، تحریک غدد ترشح شیر، توقف خونریزی های پس از زایمان و سقط جنین می شود. وقتی زمان زایمان طولانی می شود، پزشکان از این آمپول استفاده کرده تا هم درد مادر کاهش پیدا کرده و هم نوزاد سریع تر متولد شود. استفاده از این روش به دلیل آماده نبودن دهانه رحم و بدن مادر ممکن است هم خطراتی برای جنین و هم برای مادر داشته باشد که به شرح زیر است:

  • تغییر در ضربان قلب جنین
  • مشکلات بند ناف
  • افزایش احتمال نیاز به سزارین
  • پارگی رحم
  • عفونت
  • خونریزی پس از زایمان

هر کدام از این خطرات به نهایی می تواند ترسناک باشد، اما به طور کلی استفاده از آمپول فشار بی خطر است و در اکثر موارد گزینه مناسبی برای القا زایمان محسوب می شود. پزشک می تواند به شما کمک کند تا خطرات و فواید استفاده از این دارو را بسنجید و سپس تصمیم گیری کنید.

آمپول فشار یا پیتوسین چیست؟

آیا بین تزریق آمپول فشار و اختلال اوتیسم رابطه ای وجود دارد؟

برخی از متخصصان بر این باورند که تزریق آمپول فشار در حین زایمان می تواند بر گیرنده های اکسی توسین کودک تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد. با این وجود، تحقیقات از این نظریه حمایت نمی کنند. در دانشگاه هاروارد یک مطالعه وسیع بر روی بیش از یک میلیون کودک صورت گرفت و مشخص شد که استفاده از آمپول فشار در هنگام زایمان، هیچ ارتباطی به افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ندارد. همچنین کالج زنان و زایمان ایالات متحده خاطر نشان کرد که هیچ مدرکی برای اثبات اینکه استفاده از آمپول فشار باعث بروز اوتیسم در نوزادان می شود، وجود ندارد.

سخن آخر

آمپول فشار یا پیتوسین یک فرم مصنوعی از اکسی توسین است که برای تسریع روند زایمان و تولد سریع تر کودک تزریق می شود. استفاده از این آمپول عوارض جانبی به همراه دارد که می تواند برای مادر و جنین مشکل ساز شود. اما به طور معمول می تواند به زایمان ها کمک کرده و و در اکثر موارد گزینه مناسبی برای القا زایمان محسوب می شود. با این حال پزشک وضعیت سلامتی مادر و جنین را در نظر می گیرد و در صورت لزوم از این روش استفاده کرده و یا در مواردی سزارین را توصیه می کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.