آشنایی با اصول و استانداردهای طراحی دکوراسیون داخلی

آشنایی با اصول و استانداردهای طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی دانشی گسترده و فراگیر است که این روزها حسابی بازار آن داغ است. چنانچه آن را به عنوان یک هنر در نظر بگیریم، همانند سایر هنرها اصول، استانداردها و ظریف کاری‌های منحصر به خود را دارد که بایستی به شکل کاملا تخصصی به آنها پرداخته و سپس پیاده سازی کرد. شایان ذکر است که در این هنر نیز همه چیز، هماهنگ با مد، پریودهای زمانی و ترندهای روز، دستخوش تغییرات زیادی خواهد بود و لذا سلیقه شخصی مهمترین عامل در ایجاد آن می باشد.

در حقیقت در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی به این اصل پرداخته می‌شود که با بهره گیری از نورپردازی مطلوب، مبلمان و دیگر اشیای دکوری منزل، از یک پلان ساده، مجموعه ای زیبا و کاربردی خلق شود.

یکی از اصول شناخته شده ی معماری داخلی در ساختمان‌های امروزی، پرداختن به موضوع طراحی دکوراسیون داخلی است، به گونه ای که حتی در آپارتمان‌ها یا خانه هایی با متراژ کم نیز به این مقوله پرداخته می شود، لذا آشنایی با اصول چیدمان دکوراسیون و طراحی آن به اندازه ای حائز اهمیت است که به صورت یک تخصص دنبال شده و از دیدگاه شغلی، طراح و دکوراتور داخلی یکی از مشاغل مهم و پردرآمد محسوب می‌شود.
دفتر طراحی و معماری مهندس افسانه درخشانی مفتخر است به همراه تیم مجرب، کاربلد و جوان خود که همواره ایده هایی خاص و جذاب در سر دارند، پروژه های بزرگ معماری و دکوراسیون داخلی شما عزیزان را بر عهده بگیرد.
برای آشنایی بیشتر با سایر تکنیک های طراحی دکوراسیون داخلی ، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی های مهم طراح دکوراسیون داخلی

۱٫ برخورداری از دانش و تجربه کافی

کسی که قرار است طراحی دکوراسیون داخلی ساختمانی را بر عهده بگیرد، بایستی از سطح علمی کافی در این رشته برخوردار باشد. لذا برخورداری از اطلاعات دانش معماری و طراحی دکوراسیون در سطح تخصصی و حرفه ای، بسیار حائز اهمیت است. داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق از نحوه استفاده و بهره گیری از المان‌هایی نظیر رنگ، مبلمان، لوازم دکوری و… که اصلی ترین نقش را در این حرفه ایفا می کنند، بسیار مهم است.

۲٫ زیبایی ‌شناسی

مبحث «زیبایی‌شناسی» به این معناست که، طراح بایستی درک درستی از زیبایی محیط پیرامون و تاثیر آن در سلامت روح و جسم اشخاص ساکن در آن محیط داشته باشد.

۳. داشتن ذوق و ابتکار هنری

خلاقیت و ابتکار یک اصل جدانشدنی از هنر و هنرمند است. از طرفی جرقه‌ی یک ایده خاص و ناب برای طراحی دکوراسیون داخلی با خلاقیت روشن میشود. از آنجایی‌که این رشته ترکیبی از هنر و تخصص می‌باشد، لذا ذوق و ابتکار هنری در آن نقش اساسی را ایفا می‌کند.

چند تکنیک اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی

چند تکنیک اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی

۱٫وحدت

وحدت و همبستگی المان ها در چیدمان داخلی بر هماهنگی و تناسب آن‌ها متمرکز است. کلیه عناصر به کار رفته در چیدمان داخلی مکمل هم هستند و طراح باید ترکیب هوشمندانه ای از آنها بسازد.

۲٫ تعادل

اصل موازنه در نظم المان¬ها یکی از فاکتورهای مهم در این حرفه است که تنها زمانی حاصل می‌گردد که وزن بصری عناصر طراحی داخلی به ‌طور یکسان در فضا توزیع شود.

۳٫ ریتم

این اصل نشان‌دهنده یک حرکت به هم پیوسته بین عناصر مختلف چیدمان داخلی است که به منظور حفظ یک ‌ضرب آهنگ بصری بین عناصری که وزن‌های دیداری متمایزی نسبت به هم دارند ایجاد می‌شود.

۴. تاکید

این اصل یکی از اساسی ترین اصول چیدمان داخلی است و سایر بخش‌ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

۵٫ رنگ و جنس

رنگ و جنس دو عنصر اصلی در جهان ما هستند. رنگ همواره نقشی مهمی در پروسه¬ی تکاملی انسان داشته و دارد. هارمونی رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی در هر فضایی با توجه به کاربرد آن فضا متفاوت می باشد و یک طراح چیدمان داخلی بایستی با تجربه و اطلاعات کافی و ذوق هنری بالای خود مناسبترین حالت ترکیب رنگ و جنس را برای هر فضایی خلق کند.

۶٫ تناسب

اصل تناسب، بر این است که در یک فضا، عناصر طوری به نظر برسند که انگار متعلق به یکدیگر هستند. المان های محیط داخلی با سه فاکتور اندازه، شکل و رنگ لوازم، هماهنگ می‌شوند و تناسب پیدا می کنند.

۷٫ جزئیات و ریزه کاری ها

جزئیات شبیه شکلات بر روی بستنی هستند، ممکن است بستنی حجم بیشتری داشته باشد اما اغلب بدون شکلات و کاکائو کامل نیست. این مثال در مورد طراحی دکوراسیون داخلی نیز صادق است. مبلمان، اشیای دکوری، فرش، پرده ها و …، همه و همه جزئیاتی هستند که طراحی چیدمان منزل را تکمیل می کنند.

۸٫ ذوق و ابتکار هنری

هنر و خلاقیت یک استعداد درونی است و باید در وجود یک نفر نهادینه باشد و صرفا با آموزش میسر نمیشود طراحی دکوراسیون داخلی نیز مانند سایر هنرها نیاز مبرمی به نوآوری و ذوق هنری دارد و خلاقیت اصلی ‌ترین پوئن مثبت یک طراح است.
مدرن ترین ایده های طراحی دکوراسیون داخلی با تیم مهندس درخشانی
مقصود از ایده مدرن، ایده ای است که در آن از لوازمی برای چیدمان و دکوراسیون داخلی بهره گرفته میشود که کاملا متناسب با مد روز بوده و از سوی نسل جوان نیز مورد پسند واقع می‌شود.
دکوراسیون مدرن برای علاقه‌مندان به مد و ترندهای روز فوق العاده مناسب می باشد و در آن می‌توان شاهد استفاده از رنگهای متنوع بسیاری بود، به خصوص رنگ‌های متضاد که نقش مهمی را در این سبک دکوراسیون دارند، به عنوان مثال انتخاب رنگ‌های سفید و سیاه، از جمله ترکیب رنگ‌هایی است که در این سبک از دکوراسیون به کرار دیده می‌شوند.

مدرن ترین ایده های طراحی دکوراسیون داخلی با تیم مهندس درخشانی

ایده های مدرن معمولا بسیار ساده و در عین حال شیک و ترتمیز طراحی شده و از حداقل وسایل زرق و برق دار و مجلل برای دکوراسیون آن استفاده می گردد. مبلمان سبک ال یا مبل راحتی برای این سبک از دکوراسیون انتخاب مناسب تری هستند. حتی انتخاب فرش، لوستر و پرده‌ها نیز با توجه به مد روز صورت می‌گیرد و به هر میزان که هنری‌تر باشد در این سبک مقبول‌تر خواهد بود.
اگر می خواهید، همه با دیدن دکوراسیون منزل، اتاق و یا محل کارتان انگشت به دهان بمانند، مدرن ترین و جذاب ترین ایده های طراحی دکوراسیون تیم طراحی و معماری مهندس افسانه درخشانی را از دست ندهید!

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.