آیا رفتارهای جنسی می تواند بر میکروبیوم روده تاثیرگذار باشد؟

رابطه جنسی چگونه بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد

در این مطلب، توضیح داده شده است که چگونه رابطه جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. مطالعات دریافتند که رابطه جنسی می تواند مستقیما بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد. و این تاثیر می تواند هم مثبت و هم منفی باشد.

به نظر می رسد که رابطه جنسی برای شما بسیار مناسب است. اما خطرات خود را نیز دارد. این احتمالا یکی از بارزترین جملاتی است که امروز می خوانید. اما، مطالعات علمی مختلف نشان داده است که درگیر شدن در رابطه جنسی می تواند در سیستم ایمنی شما به طور مستقیم تأثیر گذار باشد.

اگرچه قرارگیری در معرض چیزهایی مانند بیماری های مقاربتی (STD) یک مورد واضح است، اما همانطور که مشاهده می کنید، برخی از تغییرات ظریف تر دیگر نیز می تواند رخ دهد.

از اولیت قرار دادن سیستم ایمنی زن جهت باردار شدن تا در واقع افزایش احتمال ابتلا به بیماری اچ آی وی، مشخص شده که رابطه جنسی مستقیما بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است.

در مقاله زیر، به بررسی برخی از مطالعاتی می پردازیم که نشان دادند رابطه جنسی می تواند هم تاثیر مفید و هم مضر بر سلامتی بدن داشته باشد.

آیا رفتارهای جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد؟

آیا رفتارهای جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد؟

مدت ها است که مشخص شده رابطه جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. در مصاحبه ای در پادکست «علم رابطه جنسی» با دکتر تیرنی لورنز، وی توضیح داد که چرا این مساله رخ می دهد.

وی توضیح داد که رابطه جنسی می تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید و مضر باشد. تقویت سیستم ایمنی بدن از رابطه جنسی می تواند تاثیر مثبتی بر میل جنسی و روحیه عمومی شما داشته باشد.

به گفته دکتر ایوون کا فولبرایت، که یک متخصص سلامت جنسی است، افرادی که رابطه جنسی منظمی دارند، تعداد روزهای کمتری بیمار می شوند.

محققان دانشگاه ویلكس در پنسیلوانیا توانستند نشان دهند كه دانشجویان دانشگاه هایی كه هفته ای یك یا دو بار رابطه جنسی داشته اند، در مقایسه با دانشجویانی كه كمتر از این میزان رابطه جنسی داشته اند، سطح بالاتری از یک آنتی بادی خاص دارند. البته نیاز است تا مطمئن شوید که غذای سالم خورده، به درستی می خوابید و همچنان به فعالیت ادامه دهید. رابطه جنسی می تواند فواید دیگری نیز برای شما و بهزیستی شما داشته باشد. رابطه جنسی می تواند:

  • سطح فشار خون شما را پایین آورده، کنترل دفع ادرار در زنان را بهبود ببخشد.
  • میل جنسی تان را تقویت کند (بدیهی است)
  • آمادگی جسمانی خود را بهبود ببخشد (این یک نوع ورزش است)
  • خطر حمله قلبی را کاهش می دهد (باور کنید یا خیر)
  • درد را برطرف کرده یا آن را کاهش می دهد
  • نشان داده شده است که احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. الگوهای خواب را بهبود بخشیده و به کاهش استرس کمک می کند.

بنابراین، نه اینکه احتمالا به انگیزه زیادی نیاز دارید، اما رابطه جنسی می تواند برای شما خوب باشد! البته همیشه اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام فعالیتهای جنسی تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که همیشه رابطه جنسی ایمن داشته باشید. نه فقط برای شما، بلکه برای شریک جنسی تان نیز باید این گونه باشد.

آیا رفتارهای جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد؟

آیا رفتارهای جنسی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد؟

به نظر می رسد که مطالعه ای، ارتباطی بین فعالیت جنسی و توانایی مربوطه برای مقابله با عامل بیماری زا پیدا کرده است. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم در ایالات متحده آمریکا منتشر شده، در واقع جالب است. آنها دریافتند که مردانی که شریک جنسی بیشتری دارند، کاهش قابل توجهی در توانایی مقابله با عفونت باکتریایی را نشان دادند.

«نتایج ما نشان داد که سرکوب سیستم ایمنی بدن یک مساله مهم در سیستم تولید مثل است و عملکرد ایمنی و میزان ابتلا به بیماری تحت تأثیر انتخاب جنسی قرار خواهد گرفت».

اما مهم است که به این نکته توجه کنید که این مطالعه، گونه مگس های نر دروزوفیلا ملانوگاستر (که با نام «مگس میوه» شناخته می شوند) را تحت بررسی قرار داد، و این مطالعه بر روی انسان ها انجام نشده است. و البته، مگس ها انسان نیستند.

اگرچه این تحقیق جالب است، اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا این مساله در مورد مردان صادق است. زندگی جنسی این نوع مگس بسیار متفاوت نیز است.

همانطور که در مقاله اشاره شده است:

«مگس دروزوفیلا ملانوگاستر هیچ مراقبت پدرانه ای نمی کند، و تلاش تولید مثل مرد کاملا تمرکز بر جفت گیری موفقیت آمیز دارد. در طبیعت، با افزایش انتخاب جنسی، افزایش تکاملی تلاش برای جفت گیری صورت می گیرد». اما این مساله اصلا چیز بدی نیست.

مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد رابطه جنسی برای شما و سیستم ایمنی بدنتان مفید است. حتی ممکن است شانس باروری زن را نیز افزایش دهد (البته اگر برای بچه دار شدن تلاش می کنید).

در این مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه ایندیانا، رابطه واضحی بین فعالیت های جنسی و تغییرات فیزیکی (از جمله سیستم ایمنی بدن) وجود دارد که احتمال باروری را حتی در خارج از دوره تخمک گذاری افزایش داده است.

تیرنی لورنز، نویسنده اصلی (که قبلا نیز اشاره شد)، در مورد نتایج کارش گفت: «این یک توصیه معمول است که شرکاء جنسی در تلاش برای داشتن یک نوزاد حتی در دوره های به اصطلاح «غیرباروری»، باید مقاربت منظم داشته باشند تا شانس باروری زن را افزایش دهند. اگرچه مشخص نیست که این کار چگونه عمل می کند.

«این تحقیق اولین موردی است که نشان می دهد فعالیت جنسی ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن به گونه ای شود که از مقاربت پشتیبانی می کند». اما البته، نباید باعث تعجب شود. هر چه رابطه جنسی محافظت نشده تری داشته باشید، با احتمال بیشتری بارور خواهید شد (به عنوان زن).

اما نکته جالب این است که به نظر می رسد بدن انسان تغییرات جسمی را نشان می دهد که به نظر می رسد احتمال بارور شدن را افزایش می دهد.

رابطه جنسی چگونه بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد

آیا رفتارهای جنسی می تواند بر میکروبیوم روده تاثیرگذار باشد؟

به نظر می رسد که رابطه جنسی می تواند میکروبیوم روده را تغییر دهد. برخی از مطالعات اخیر ارتباط بین تمایل جنسی و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را نشان می دهد. برای واضح شدن این مساله، میکروبیوم مجموعه ای از میکروب ها است که در داخل روده زندگی می کنند. میکروبیوم سالم برای بسیاری از موارد از جمله کارایی و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است.

مطالعه ای به طور خاص دریافت که مردانی که رابطه جنسی با مرد دارند (MSM)، در مقایسه با مردانی که با زنان رابطه جنسی دارند، دارای اکولوژی روده مجزا هستند. نتایج همچنین به وضعیت اچ آی وی مربوط نمی شد. این مطالعه در دانشگاه كلرادو انكسوتز پزشکی كمبریج انجام شده است.

این روش شامل گرفتن ۳۵ نمونه مدفوع از مردان سالم بود. ترکیبی از مردانی که رابطه جنسی با مردان دیگر یا رابطه جنسی با زنان داشتند. نمونه مدفوع آنها به آزمایشگاه موش ها منتقل شد.

انجمن ایمونولوژی انگلیس  نشان داد: «مشخص شد که نمونه مدفوع مردان MSM باعث افزایش قابل توجهی در فعال شدن سلول هایCD4+ T در موش ها شده است. بنابراین مشخص شد که این موش ها در معرض خطر بیشتر ابتلا به اچ آی وی قرار می گیرند (اگر انسان بودند). سلول های CD4 T ، پپتیدهای شناخته شده موجود در ملکول های MHC کلاس II هستند، که در سلولهای حاوی آنتی ژن (APCs) یافت می شوند. به طور کلی، آنها نقش مهمی در تحریک و شکل دادن به پاسخ های ایمنی سازگارانه دارند».

برنت پالمر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «این نتایج شواهدی مبنی بر ارتباط مستقیم بین ترکیب میکروبیوم و فعال سازی سیستم ایمنی در اچ آی وی منفی و اچ آی وی مثبت از MSM فراهم می کند، و پایه و اساس میکروبیوم روده به عنوان یک عامل خطر برای انتقال اچ آی وی را نشان می دهد».

برنت یک دکتر و دانشیار پزشکی بخش آلرژی و ایمونولوژی بالینی دانشکده پزشکی سی یو است. اما او سریعا گفت که هنوز مشخص نیست که چرا این مساله رخ می دهد. پالمر می گوید: «یک میکروبیوم منحصر به فرد در رابطه با مردانی که رابطه جنسی با مردان دیگر دارند، وجود دارد که باعث فعال شدن سیستم ایمنی روده می شود و همچنین ممکن است باعث افزایش سطح عفونت اچ آی وی شود. اما هنوز ما نمی دانیم که چرا این مساله رخ می دهد».

اگرچه این مطالعه جالب است، اما هنوز لازم است تحقیقات بیشتری برای درک دلیل مهم بودن میکروبیوم انجام شود. اگر مسئول ضعف سیستم ایمنی بدن به خصوص در مورد ابتلا به اچ آی وی باشد، ممکن است نتایج رضایت بخشی در خصوص مبارزه با این بیماری ایجاد کند».

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.