دلیل بوی بدن نوزاد

دلیل بوی بدن نوزاد: در چه حالت طبیعی است و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

معمولا نوزادان یک بوی بدن مشخص دارند. ممکن است بوی شیر یا محصولات کودک داشته و یا اگر لباس هایشان کثیف باشد و یا به موقع حمام نکرده باشند، بوی تند و ترشی دارند. به عنوان یک مادر باید نسبت به بوییدن کودک حساسیت بیشتری داشته باشید. اگر کودکتان بوی عجیب غریب، بوی میوه یا یک بوی غیرمعمول دارد، برای تعیین علت اصلی بوی بدن خاص کودک، از یک متخصص اطفال کمک بگیرید. به خواندن این متن ادامه دهید تا دلیل بوی بدن نوزاد ، بوی طبیعی و بوی غیرطبیعی نوزادان و راه های مقابله با آن را بیشتر بدانید.

مطالب پیشنهادی: ۴ علت بوی بد دهان در کودکان و درمان های آن

انواع بوی بدن طبیعی نوزادان

بوهای بدن کودکی که در ادامه توضیح داده شده اند، در بین کودکان بسیار رایج است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

دلیل بوی بد بدن نوزاد

۱٫ دلیل بوی شیر بدن نوزاد

نوزادان اغلب بوی شیر می دهند. با کاهش مصرف شیر و داشتن یک رژیم غذایی جامد، این بوی خاص بدن کودکان کم کم از بین می رود.

۲٫ دلیل بوی ترش بدن نوزاد

گاهی اوقات به ویژه در زمانی که کودک تف می کند، ممکن است بوی بدن ترشی داشته باشد. ممکن است زمانی که کودکان کثیف هستند و یا هنگامی که عرق و آلودگی در ناحیه زیربغل، گردن یا چین خوردگی های پوست گیر می کند، بدن نوزاد بوی نامطبوعی داشته باشد. عدم رعایت بهداشت مناسب می تواند منجر به عفونت قارچی، تحریک و قرمزی پوست شود.

دلایل شایع بو در بدن نوزادان

برخی از دلایل رایج بوی بدن نوزادان به شرح زیر است:

  • آلودگی و گرما
  • گرد و خاک
  • عدم تعادل در رژیم غذایی
  • لباس
  • محیط غیربهداشتی
  • تعریق
  • ادرار
  • اختلالات متابولیکی

انواع غیرطبیعی بوی بدن نوزادان

اگر کودکتان بوی بدن عجیب و غریب دارد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی مانند اختلال متابولیک باشد. برخی از بوهای غیرطبیعی بدن در نوزادان به شرح زیر است:

۱٫ دلیل بوی ماهی بدن نوزاد

کودکان مبتلا به تری متیل آمینوریا اولیه یا سندروم بوی ماهی (FOS) بوی ماهی متعفن در نفس، ادرار و عرق خود دارند. این یک اختلال ژنتیکی است که در اثر کمبود آنزیم ایجاد می شود و از تجزیه تری متیل آمین در بدن آنها جلوگیری می کند .

علت و دلیل بوی بدن نوزاد

هنگامی که غذاهایی مانند تخم مرغ، حبوبات، برخی از سبزیجات، ماهی و … توسط باکتری های روده بزرگ هضم می شوند، تری متیل آمین (TMA) در روده تولید می شود. تری متیل آمین از طریق غشاء دستگاه روده پخش می شود و در آنجا به کبد می رسد و در آن به تری متیل آمین بدون بو (TMAO) متابولیزه می شود. نوزادان مبتلا به بیماری های کبدی مانند هپاتیت ویروسی، ممکن است بوی ماهی فاسد داشته باشند، زیرا تری متیل آمین (TMA) در کبد آنها به تری متیل آمین بدون بو (TMAO) متابولیزه نمی شود. اختلالات کلیه ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری در روده، باعث بوی ماهی شود. تری متیل آمینوریا ناشی از بیماری های کبدی یا کلیوی به عنوان تری متیل آمینوریای ثانویه شناخته می شود .

۲٫ دلیل بوی شربت افرا بدن نوزاد

اگر ادرار کودکتان بویی شبیه به شربت افرا یا بوی کیک می دهد، می تواند به دلیل بیماری ادرار شربت افرا (MSUD) باشد. این یک اختلال ژنتیکی نادر است که به دلیل کمبود یک مجموعه آنزیمی باعث تجزیه اسیدهای آمینه خاص (پروتئین ها) در بدن می شود. تجمع این اسیدهای آمینه و محصولات جانبی سمی آنها ممکن است بوی شیرین متفاوتی را به ادرار بدهد. در صورت عدم درمان، نوزاد ممکن است دچار اختلال عملکرد عصبی و سایر مشکلات عصبی مانند تشنج شود .

۳٫ دلیل بوی کپک بدن نوزاد

فنیل کتونوریا (PKU) نوعی اختلال متابولیک مادرزادی است که باعث می شود بدن کودک بوی کپک تولید کند. متابولیسم اسیدآمینه ای به نام فنیل آلانین ممکن است در اثر این مشکل ژنتیکی کاهش پیدا کند. در صورت عدم درمان، تجمع فنیل آلانین در خون می تواند منجر به اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، صرع، رنگ پوست روشن تر، لرزش و … شود .

دلیل بوی کپک بدن نوزاد

۴٫ دلیل بوی میوه بدن نوزاد

نفسی که بوی میوه می دهد، یکی از شاخص های تعیین دریابت نوع ۱ در کودکان است. رایحه میوه ای به دلیل کتواسیدوز دیابتی (DKA) ایجاد می شود، که یک عارضه از دیابت نوع ۱ در اثر تجمع کتون در بدن است. کتواسیدوز دیابتی در صورت عدم درمان می تواند تهدیدکننده زندگی نوزاد باشد .

۵٫ دلیل بوی کلم بدن نوزاد

کودکان مبتلا به تیروزینمی نوع ۱ ممکن است بویی مانند کلم بدهند. این یک اختلال متابولیکی ژنتیکی است که در آن کمبود آنزیم باعث تجمع اسید آمینه تیروزین در خون می شود. در صورت عدم درمان، ممکن است باعث تاخیر در رشد، نارسایی کبد، بزرگ شدن طحال و سایر مشکلات کشنده شود .

۶٫ دلیل بوی عرق پا بدن نوزاد

ایزو والریک اسیدوری و گلوتاریک اسیدمیا نوع ۲ از اختلالات ایجاد کننده بوی عرق پا در نوزادان هستند. اگرچه این مساله نادر است، اما می توانید این اختلال را از تعریق زیاد پا تشخیص دهید که منجر به بو می شود. ایزو والریک اسیدوری یک بیماری نادر است که به دلیل عدم توانایی در تجزیه اسید ایزو والریک می شود. تجمع آن منجر به بوی عرق پا و علائم دیگری مانند بی حالی، عدم رشد، تشنج و غیره می شود .

گلوتاریک اسیدمیا نوع ۲ یک بیماری ارثی است که در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها در بدن تداخل ایجاد می کند. این مساله ممکن است باعث ایجاد بوی عرق پا در نوزادان شود. علائم ممکن است بسته به شدت اختلال متفاوت باشد. گلوتاریک اسیدمیا نوع ۲ می تواند منجر به بی حالی، تغذیه نامناسب، تغییرات رفتاری و استفراغ شود. شدیدترین شکل این اختلال در چهار هفته اول پس از تولد دیده می شود و ممکن است کودک دچار ناهنجاری های مغزی و بزرگ شدن قلب و کبد شود. اگر متوجه هر یک از این بوها یا بوهای عجیب دیگر شده اید، برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که اکثر این شرایط نادر هستند و ممکن است دلیل دیگری برای این بوها وجود داشته باشد. بوی بدن ناخوشایند در اثر بهداشت نامناسب به تنهایی با رعایت بهداشت شخصی برطرف می شود.

دلیل بوی عرق پا بدن نوزاد

چگونه مشکل بوی بدن کودک خود را رفع کنیم؟

اگر بدن کودکتان بو می دهد، در اینجا چندین روش وجود دارد که می توانید امتحان کردن آنها را در نظر بگیرید:

  • کودک را با استفاده از شامپوهای مخصوص کودک استحمام کنید
  • همیشه پس از استحمام کودک را با حوله خشک کرده و پس از استحمام از مرطوب کننده استفاده کنید
  • برای کاهش عرق کردن کودک از پودر بچه استفاده کنید
  • هنگام تغذیه از پیش بندهای تغذیه کودک ضد آب استفاده کنید
  • صورت و گردن کودک را بعد از خوردن غذا تمیز کنید
  • در طول تابستان، لباس های خنک به تن کودک کنید تا از تعریق زیاد جلوگیری شود
  • همیشه از جوراب و کفش تمیز و خشک استفاده کنید
  • لباس های کودک را اغلب شسته و به خوبی خشک کنید
  • پوشک کودک را به موقع تعویض کنید
  • در هنگام تغییر پوشک، ناحیه تناسلی را خشک کرده یا شسته و سپس خشک کنید

در صورتیکه کودک هنوز هم بوی بدن نامطلوبی دارد، با یک متخصص پوست کودک مشورت کنید و درمان های لازم را بررسی کنید. اگر کودکتان بوی بدن نامطبوع با خاصی دارد، سریعا با پزشک مشورت کنید. وحشت نکنید؛ زیرا درمان زود هنگام و تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کودک کمک کند تا بوی نامطبوع بدنش از بین برود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *