ناهنجاری های دستگاه ادراری پیش از تولد

چگونه ناهنجاری های دستگاه ادراری پیش از تولد تشخیص داده می شوند؟

برخی از نوزادان دچار ناهنجاری های دستگاه ادراری یا اختلال در رشد کلیه ها هستند. دلیل این مساله هنوز به طور کامل مشخص نیست. رشد دستگاه ادراری دارای روند پیچیده ای است و می توان قبل از تولد کودک، با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی این اختلالات را تشخیص داد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص نحوه تشخیص و درمان این مشکلات صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قبل از اینکه در خصوص تشخیص بیماری ها صحبت کنیم، اجازه دهید تا در مورد انواع بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری که کودک ممکن است به آنها دچار شود، صحبت کنیم.

اختلالات دستگاه ادراری مادرزادی کودک چیست؟

۱٫ اختلالاتی در کلیه ها

گاهی ممکن است یکی یا هر دو کلیه به خوبی رشد نکنند. در حالت دیگر ممکن است انسداد در مجاری خروجی ادرار رخ دهد. انسداد مجاری خروجی ادرار باعث می شود تا ادرار به کلیه ها بازگردد. به این اختلال، هیدرونفروز می گویند. این مساله باعث می شود تا کلیه ها در تست سونوگرافی بزرگ تر از حد معمول به نظر برسند. همچنین ممکن است رفلاکس رخ دهد. اگر مکانیسم دریچه در جاییکه حالب به مثانه پیوند می خورد، به درستی عمل نکند، ادرار به سمت کلیه ها باز می گردد.

۲٫ بروز ضایعات کلیوی

انسداد ممکن است در نقطه ای رخ دهد که حالب از لگنچه جدا شده یا در جایی رخ دهد که مثانه در مجاری خروجی مثانه تخلیه می شود. این اختلالات می تواند باعث بروز عفونت های ادراری در نوزادان شده و به ضایعه های کلیوی تبدیل شوند. اگر این موارد به خوبی و به موقع تشخیص داده شوند، می توان جهت درمان کودک اقدام کرد.

۳٫ ممکن است کودک یک کلیه داشته باشد

گاهی اوقات ممکن است یک کلیه آسیب دیده و کلیه دیگر به شکل طبیعی رشد کرده و به جای کلیه آسیب دیده عمل می کند. معمولا در کودکانی که تنها یک کلیه دارند، کلیه به شکل طبیعی رشد کرده و وظیفه اش را به خوبی انجام می دهد.

اختلالات دستگاه ادراری نوزاد چگونه تشخیص داده می شود؟

ناهنجاری های مادرزادی دستگاه ادراری با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است. با استفاده از سونوگرافی پزشک اندام های داخلی مانند کلیه ها و مثانه کودک را مشاهده می کند و در صورت بروز مشکلی آن را تشخیص خواهد داد.

این سونوگرافی در چه زمانی صورت می گیرد؟

سونوگرافی آنومالی اغلب با نام سونوگرافی هفته ۲۰ شناخته می شود، اما ممکن است هر زمانی بین هفته ۱۸ تا هفته ۲۰ بارداری انجام شود. هدف اصلی سونوگرافی این است که مشخص شود کودک به شکل عادی رشد می کند یا خیر. سونوگرافی آنومالی حداکثر ۳۰ دقیقه طول می کشد و یکی از مواردی که سونوگرافر بررسی می کند، این است که کودک دو کلیه داشته باشد و ادرار آزادانه به مثانه او جریان می یابد. اگر مثانه کودک خالی است، باید هنگام سونوگرافی پر شود و به راحتی قابل مشاهده باشد. کودک اکنون حدود چند ماهه است و هر نیم ساعت یک بار باید مشغول ادرار کردن باشد.

ناهنجاری های دستگاه ادراری پیش از تولد

پزشک چه زمانی برای درمان اختلالات مادرزادی دستگاه ادرار جنین اقدام می کند؟

در اکثر موارد، نیازی به درمان ناهنجاری های دستگاه ادراری پیش از  تولد نوزاد نیست. پس از زایمان، پزشک با دقت نوزاد را تحت معاینه قرار داده و برای کسب اطلاعات بیشتر از کودک آزمایش می گیرد تا نتیجه قطعی مشخص شود. به طور معمول پس از زایمان کلیه ها و مثانه نوزاد سونوگرافی شده تا بهتر از زمان قبل از تولد مورد بررسی قرار بگیرد.

از آزمایشات دیگر لازم، سیستو یورتروگرام در حین ادرار است. در این آزمایش یک لوله نازک به نام کاتتر از طریق مجرای ادرار وارد مثانه کودک می شود و مثانه با رنگ اشعه ایکس پر می شود. سپپس کاتتر را خارج کرده و اشعه به عنوان ادرار در مثانه باقی می ماند. اگر رفلاکسی وجود داشته باشد، با این آزمایش قابل تشخیص است.

اگر نوزاد به هیدرونفروز یا ورم کلیه دچار باشد، می توان از طریق اسکن کلیه آن را تشخیص داد. اسکن کلیه نیز معمولا چند هفته پس از تولد انجام می شود تا کلیه ها کارکرد خود را در خارج از رحم شروع کرده باشند.

سخن آخر

ناهنجاری های دستگاه ادراری نوزاد پیش از تولد و از طریق سونوگرافی آنومالی قابل تشخیص است، اما معمولا برای درمان آنها پزشک تا زمان تولد کودک صبر می کند. پس از تولد آزمایشات و سونوگرافی های بیشتری انجام شده و در صورت تشخیص اختلالی، برای درمان اقدام خواهد شد. اگر هر گونه سوالی در خصوص اختلالات دستگاه ادراری نوزاد دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

https://www.ninisite.com/article/1656

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *