خطرات حیوان خانگی در بارداری

خطرات نگهداری حیوان خانگی در دوران بارداری چیست؟

حیوانات خانگی و حاملگی و خطری که با خود به همراه دارند امری کاملاً واقعی است. به هر حال اینها حیوان هستند و میکروب ها و باکتری های زیادی را با خود به همراه دارند. در یک خانوم باردار با سیستم ایمنی ضعیف،احتمال اینکه این میکروب ها بتوانند به آسانی به کودک انتقال پیدا کنند نباید نادیده گرفته شود ،از این رو این کار باید با احتیاط کافی انجام شود. آیا می توانید در زمان بارداری از حیوان خانگی نگهداری کنید؟ در این مقاله به خطرات حیوان خانگی در بارداری می پردارزیم. حضور حیوانات خانگی در دوران بارداری و میزان بی خطر بودن آنها به نوع حیوان خانگی بستگی دارد. در حالی که بیشتر حیوانات خانگی رایج مانند سگ و گربه صدمه زیادی نمی رسانند ، اما سایر گزینه های حیوان خانگی ممکن است همراه خوبی برای زن باردار نباشند.

مطالب پیشنهادی: فواید و مضرات نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان!

خطرات حیوانات خانگی مختلف در دوران بارداری

اگرچه داشتن حیوانات خانگی در خانه ممکن است خطر مشهودی برای بارداری شما نباشد ، اما بهتر است برخی از حیوانات خانگی را برای مدت زمان طولانی دور از خانه نگه دارید و چند جنبه را در مورد نگهداری سایر حیوانات خانگی به خاطر داشته باشید.

۱٫ سگ در خطرات حیوان خانگی در بارداری

بیشتر خانواده ها تمایل دارند که در خانه سگ  را به عنوان حیوان خانگی داشته باشند. به طور کلی ، سگ ها در دوران بارداری کاملاً دوستانه رفتار می کنند و دقیقاً خطری برای شما ندارند ، مگر اینکه از جنبه های دیگر حساسیت داشته باشید. با این وجود موارد کمی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

سگ در خطرات حیوان خانگی در بارداری

آیا سگ برای زن حامله ضرر دارد / خطرات احتمالی:

بعضی از سگها عادت دارند دست یا صورت شما را لیس بزنند یا حتی به طور تصادفی گاز بگیرند. اینکارها می توانند عفونت یا میکروب را منتقل کند و بارداری شما را به خطر بیندازند. چند نوع سگ بیش از حد هیجان زده شده عادت دارند وقتی خوشحال می شوند به روی صاحبان خود بپرند. پریدن سگ روی شکم تان در زمان بارداری بدون اسیب نیست.

راهکارهای ایمنی:

آموزش خوب رفتار کردن به سگ تان موضوع مهمی است. در عین حال ، اطمینان حاصل کنید که او غیر از شما با افراد دیگر در خانه آشنا شده است تا بتواند در حضور کودک در کنار آنها راحت باشد. تمام واکسیناسیون سگ تان باید قبل از تمام شدن سه ماهه پایانی بارداری انجام شود.

۲٫ گربه ها در خطرات حیوان خانگی در بارداری

گربه ها و بارداری به دلیل چند خطری که حضور آنها در خانه به همراه دارد ،همنشین خوبی برای خانوم باردار نیستند.

خطرات احتمالی نگهداری گربه برای زن باردار :

بسیاری از گربه ها معمولا انگلی با خود حمل کنند که در مدفوع آنها پیدا می شود. اگر با آنها تماس پیدا کنید ، این کارمی تواند منجر به توکسوپلاسموز شود.گربه شما می تواند با گربه های دیگر تماس داشته باشد و به خارج از خانه برود ، میکروب ها و انگل ها را با خود به داخل خانه بیاورد که این اتفاق می توانند برای شما مضر باشد.

راهکارهای ایمنی خطر موی گربه برای زن باردار :

بگذارید شخص دیگری مسئولیت تمیز کردن بستر گربه و مراقبت از او را به عهده بگیرد. اطمینان حاصل کنید که گربه شما فقط زمانی که نظارت دارید در داخل خانه می ماند یا بیرون می رود.

۳٫ همستر،خوکچه هندی و موش در خطرات حیوان خانگی در بارداری

درحالیکه همسترها ، موش ها و خوکچه های هندی ممکن است زیبا به نظر برسند،اما نگهداری هر نوع موش در بارداری خطر بسیار زیادی را به همراه دارد. زنان باردار در صورت حضور این حیوانات باید بیشتر مراقب باشند.

همستر،خوکچه هندی و موش در خطرات حیوان خانگی در بارداری

خطرات احتمالی:

بسیاری از این نوع حیوانات ممکن است ناقل ویروسی به نام LMV یا ویروس کوریومننژیت لنفوسیتی باشند. این ویروس می تواند باعث سقط جنین زن باردار یا حتی عامل ایجاد نقص در نوزاد متولد شده باشد. انتقال این ویروس بسیار آسان است ، زیرا ممکن است فرد از طریق لمس بستر حیوانات ، گاز گرفتن توسط آنها یا حتی تنفس گرد و خاکی که از بدن آنها خارج می شود، به این ویروس مبتلا شود.

راهکارهای ایمنی:

حیوانات خانگی خود را در یک اتاق دیگر خانه نگه دارید و از آن منطقه دور شوید. اطمینان حاصل کنید که شخص دیگری از آنها مراقبت می کند. هر کسی که وارد آن اتاق شود ، از جمله کودکان ، باید تماس فیزیکی شان با حیوانات خانگی را محدود کند. آنها همچنین باید دست های خود را تمیز کرده و پس از بیرون آمدن از اتاق ، قسمت هایی که با حیوانات در تماس بودند را بشویند.

۴٫ حیوانات خزنده در خطرات حیوان خانگی در بارداری

برخی از افراد دوست دارند حیوانات خانگی غیرمتعارف و عجیب و غریب مانند لاک پشت و مارمولک داشته باشند.خزندگان و بارداری به طور کلی سابقه خوبی ندارند و می توانند منبع آسیب به کودک باشند.

حیوانات خزنده در خطرات حیوان خانگی در بارداری

خطرات احتمالی:

بسیاری از خزندگان معمولا میکروب های زیادی در بدن خود دارند. همچنین احتمال وجود سالمونلا بر روی بدن آنها زیاد است که این ویروس به راحتی باعث سقط جنین می شود. آزمایش منفی سالمونلا برای خزندگان حضور انها در زمان بارداری را ایمن نمی کند زیرا ممکن است این ویروس بصورت تصادفی در ان زمان از بدن آنها بیرون ریخته باشد و در ازمایش چیزی را نشان ندهد.

راهکارهای ایمنی:

تنها راه اطمینان از ایمنی شما و سلامت کودک متولد نشده تان ، اطمینان از انتقال خزندگان به خارج از خانه قبل از زایمان است. مطمئن شوید که پس از آن خانه شما به درستی تمیز شده است.

۵٫ پرندگان در خطرات حیوان خانگی در بارداری ( نگهداری عروس هلندی در بارداری )

پرندگان معمولاً در قفس های خود هستند و فقط موقع غذا دادن یا تمیز کردن قفس ها با آنها در ارتباط هستید . با این حال ، پرندگان و بارداری نیز دقیقا سازگاری خوبی بایکدیگر ندارند.

پرندگان در خطرات حیوان خانگی در بارداری

خطرات احتمالی نگهداری قناری در بارداری:

با اینکه ممکن است پرندگان تمیزتر از سایر حیوانات خانگی به نظر برسند ، اما باکتریها و میکروبهای زیادی از جمله سالمونلا ، کلامییدیوز و موارد دیگری روی بدن آنها وجود دارد. این عفونت ها علت سقط جنین یا حتی تولد زودرس که منجر به تولد زودهنگام کودک می شود، شناخته شده اند.

راهکارهای ایمنی:

کار تمیز کردن پرنده و قفس همیشه باید توسط شخص دیگری انجام شود ، و پس از انجام کار استانداردهای بهداشتی بخوبی رعایت شود. به عنوان یک اقدام ایمنی ، می توانید پرنده را نزد یک دامپزشک ببرید و یک معاینه انجام دهید . دامپزشک تان در صورت شناسایی میکروب های مضر در حیوان خانگی تان می تواند اقدامات متقابلی را به شما ارائه دهد.

۶٫ حیوانات مزرعه ای در خطرات حیوان خانگی در بارداری

زنان باردار و حیوانات مزرعه ای بهتر است تا حد امکان از یکدیگر دور باشند. حتی اگر خودتان یک مزرعه ندارید، رفتن به یک پیک نیک کوچک یا سفر به یک مکانی در کنار حیوانات مزرعه ای نیز می تواند مضر باشد.

حیوانات مزرعه ای در خطرات حیوان خانگی در بارداری

خطرات احتمالی:

بسیاری از حیوانات مزرعه ای میکروب و باکتری های زیادی روی بدن خود دارند. این موارد از سالمونلا گرفته تا کامپیلوباکتر و حتی لیستریا است ،که  به عنوان محرک سقط جنین یا حتی یک عفونت جدی شناخته شده اند. وجود حیوانات یا اجزاء مرده انها بعدا  هم می تواند کل مکان را غیر بهداشتی و آلوده کند.

راهکارهای ایمنی:

حیوانات مزرعه ای توسط شخص دیگری بهتر اداره می شوند و مهم است که پس از هر تعامل با حیوانات دستان خود را کاملا تمیز کنید. همچنین محدود کردن شیر پاستوریزه در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به لیستریا از طریق محصول حیوانات مزرعه ای را هم کاهش دهد. در حالی که حیوانات خانگی به ایجاد فضای شگفت انگیز در خانه کمک می کنند ، اما همیشه اولویت در دوران بارداری باید ایمنی کودک باشد. انجام برخی اقدامات ایمنی و انتقال موقت حیوان به خانه جدید می تواند بسیار مفید باشد و سلامت شما را در طول بارداری حفظ کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.