درمان عفونت قارچی واژن چقدر طول می کشد؟

درمان عفونت قارچی واژن چقدر طول می کشد؟

عفونت قارچی برای چه مدت طول می کشد؟ بعلاوه گزینه های درمانی موجود

عفونت قارچی برای چه مدت ادامه پیدا می کند؟

این مساله به دو عامل بستگی دارد: عفونت چقدر شدید است و چگونه آن را درمان می کنید

عفونت های قارچی خفیف ممکن است ظرف مدت سه روز برطرف شوند. گاهی اوقات آنها حتی نیاز به درمان ندارند. ممکن است درمان عفونت های متوسط تا شدید به مدت ۱ تا ۲ هفته طول بکشد.

داروهای فاقد نسخه (OTC) و درمان های خانگی اغلب برای عفونت های خفیف موثر هستند، اما به اندازه داروهای تجویزی قوی نیستند. اگر به عفونت شدید قارچی مبتلا هستید، در صورتیکه از درمان ملایم تر استفاده کنید، علائم را برای مدت طولانی تری تجربه می کنید.

در موارد نادر، عفونت قارچی ممکن است بدون درمان برطرف شود. با این وجود، هنوز هم نیاز به کمک به ترمیم طبیعی تعادل قارچی و باکتریهای مهبل دارید. همچنین عفونت قارچی که به درستی تحت درمان قرار نگرفته است، با احتمال بیشتری مجددا عود کرده- و شدت آن نیز افزایش می یابد.

به خواندن این متن ادامه دهید تا در مورد گزینه های درمانی موجود و اینکه چه زمانی نیاز است تا به پزشک مراجعه کنید، اطلاعات کسب نمایید.

درمان های خانگی برای عفونت قارچی

اگر علائم بیماری شما خفیف است، ممکن است قادر باشید که عفونت قارچی خود را با درمان های خانگی برطرف کنید. با این وجود، باید به خاطر داشته باشید که از بسیاری از این گزینه های درمانی توسط مطالعات معتبر حمایت نمی شود. پزشکان استفاده از آنها را به ندرت به داروهای فاقد نسخه و تجویزی ترجیح می دهند.

درمان های خانگی برای عفونت قارچی

پروبیوتیک

باکتری های خوب یا پروبیوتیک که در ماست یافت می شود، ممکن است تعادل باکتری ها در واژن را بازگرداند. اگرچه می توانید ماست را به دلیل فواید آن بخورید، اما برخی از خانم ها مستقیما آن را بر روی واژن اعمال می کنند تا سریع تر تسکین پیدا کنند. هر کدام از این روش ها را که استفاده کنید، به دنبال ماست های مدل یونانی باشید که شکر افزودنی نداشته باشند.

برای اعمال ماست در واژن:

وقتی آماده شدید، یک حوله بر روی رخت خواب یا یک سطح صاف پهن کنید. یک قاشق غذاخوری ماست را بر روی دستان خود یا بر روی لیف حمام بریزید. با یک دست، به آرامی قسمت های چین خورده واژن خود را به عقب ببرید. با دست دیگر، ماست را در واژن خود قرار دهید. همچنین می توانید کمی از ماست را داخل واژن خود وارد کنید. می توانید اجازه دهید تا ماست باقی مانده یا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده و به آرامی آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

برای تسکین علائم، این کار را دو مرتبه در روز تکرار کنید. حتما قبل و بعد از اعمال ماست، دستان خود را با دقت شست و شو دهید. اگر به استفاده موضعی ماست علاقه ای ندارید، می توانید دو مرتبه خوردن ماست در روز را امتحان کنید. در صورت امکان، بعد از برطرف شدن عفونت روزانه به خوردن ماست ادامه دهید. این کار می تواند به حفط تعادل منظم باکتری ها کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن اسانس است که می تواند برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها، و قارچ ها به کار رود. مطالعه ای از یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۵، نشان داد که روغن ممکن است یک درمان موثر برای عفونت قارچی نیز باشد. روغن درخت چای خریداری کنید.

برای وارد کردن روغن به داخل واژن:

روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل ترکیب کنید. نسبت ۹۵ درصد به ۵ درصد پیشنهاد می شود. یک اعمال کننده شیاف را با این مخلوط پر کنید. به پشت دراز کشیده و پاهای خود را باز کنید.

از یک دست برای باز کردن چین های واژن به آرامی استفاده کنید. از دست دیگر برای قرار دادن سر اعمال کننده در واژن استفاده کنید. اعمال کننده را فشار دهید تا مخلوط وارد واژن شود. اعمال کننده را خارج کرده و دستان خود را بشوئید.

از این روش درمانی تنها باید سه تا چهار مرتبه استفاده کنید. اگر این روش در معالجه عفونت پس از چهار مرتبه استفاده موثر نبود، به پزشک مراجعه کنید.

بوریک اسید

بوریک اسید یک ضد عفونی کننده قوی است. در مطالعات کوچکی از یک منبع معتبر، یک محلول بوریک اسید با موفقیت نژادی از قارچی که باعث به وجود امدن عفونت شده بود، را از بین برد.

برای وارد کردن بوریک اسید به واژن:

آب را با اسید با نسبت ۲ به ۱ ترکیب کنید. بوریک اسید می تواند پوست را تحریک کند، بنابراین مهم است که در مقایسه با اسید، آب بیشتری در مخلوط وجود داشته باشد. اعمال کننده شیاف را با مخلوط آب و اسید پر کنید. بر روی تخت خواب خود به پشت دراز بکشید. پاهای خود را از قسمت زانوها خم کرده و کف پاها بر روی زمین قرار بگیرد. با یک دست، چین های واژن خود را باز کنید. با دست دیگر، سر اعمال کننده را وارد واژن کنید. اعمال کننده را افشار دهید تا مخلوط وارد واژن شود. اعمال کننده را خارج کرده و دستان خود را بشوئید.

می توانید از این روش درمانی دو مرتبه در روز تا به مدت ۲ هفته استفاده کنید. اگر این مخلوط بیش از حد تحریک کننده است، از استفاده از آن خودداری کرده و به مطب پزشک مراجعه کنید. اگر باردار هستید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید.

گزینه های درمانی فاقد نسخه (OTC)

گزینه های درمانی فاقد نسخه (OTC)

زنانی که به صورت نادر و به میزان خفیف تا متوسط به عفونت قارچی دچار می شوند، ممکن است متوجه شوند که گزینه های درمانی فاقد نسخه موثر هستند. اگر مبتلا به عفونت قارچی مزمن هستید، در مورد گزینه های درمانی قوی تر با پزشک خود صحبت کنید. درمان کوتاه مدت واژن با داروهای ضد قارچی که همچنین با نام داروهای «آزول» شناخته می شوند، اولین روش درمانی برای عفونت های قارچی هستند. درمان کوتاه مدت در دوزهای ۳ و ۷ روزه در دسترس است. این داروها به فرم های زیر در دسترس هستند:

  • کرم ها
  • قرص ها
  • پمادها
  • شیاف ها

شایع ترین قرصهای فاقد نسخه برای درمان کوتاه مدت به شرح زیر است:

  • کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin)
  • میکونازول (Monistat)
  • تیوکونازول (Vagistat)

این داروها ممکن است در هنگام استفاده باعث سوزش یا تحریک شوند.

اگرچه باید از داشتن رابطه جنسی در هنگام ابتلا به عفونت قارچی اجتناب کنید، اما از روش های پیشگیری از بارداری پشتیبان مانند پچ در حین مصرف این داروها استفاده کنید. کرم های مبتنی بر روغن و شیاف ها می توانند کاندوم ها و دیافراگم ها را تضعیف کنند.

گزینه های درمانی تجویزی

اگر عفونت قارچی تان شدیدتر است، از درمان های خانگی و داروهای فاقد نسخه اجتناب کرده و به پزشک مراجعه کنید. برای برطرف شدن علائم به داروهای قوی تری نیاز دارید.

درمان واژنی طولانی مدت

مانند دوره های درمانی کوتاه مدت واژنی، داروهای آزول یک استاندارد برای درمان طولانی مدت عفونت قارچی محسوب می شوند. پزشک شما احتمالاً یک دوره ۷ یا ۱۴ روزه دارو را تجویز خواهد کرد.

داروهای قوی تر آزول تجویزی به فرم های زیر موجود هستند:

  • کرم ها
  • پماد ها
  • قرص ها
  • شیاف ها

رایج ترین درمان های طولانی مدت این داروها به شرح زیر است:

  • بوتوکونازول (Gynazole)
  • تركونازول (Terazol)
  • فلوکونازول (Diflucan)

این داروها همچنین فرمول های تهیه مبتنی بر روغن دارند، بنابراین باید روش های جایگزین پیشگیری از بارداری را در نظر بگیرید. روغن های موجود در این داروها ممکن است لاتکس را در کاندوم یا دیافراگم تضعیف کنند.

یک یا چند دوز از داروهای خوراکی

اگرچه فلوکونازول به طور معمول به عنوان یک داروی طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد، اما می تواند به صورت دوز خوراکی یک مرتبه ای نیز تجویز شود. فلوکونازول یک داروی قوی است. مصرف یک دوز تکی از آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی به شرح زیر است:

  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • علائم مانند آنفولانزا
  • جوش پوستی
  • تب

به همین دلیل- یا اگر عفونت شدید است- پزشک ممکن است دو یا سه دوز را در بازه های زمانی مختلف تقسیم کند.

چه زمانی برای درمان عفوتن قارچی باید به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر علائم شما در مدت یک یا دو هفته برطرف نمی شوند، به پزشک مراجعه کنید. درمانی که انتخاب می کنید ممکن است به اندازه کافی برای از بین بردن عفونت قوی نباشد، و یک روش درمانی دیگر ممکن است مورد نیاز باشد.

اگر عفونت در مدت دو ماه مجددا بازگردد، باید به پزشک مراجعه کنید. عود مجدد عفونت قارچی غیر معمول نیست. اما مبتلا شدن به عفونت قارچی بیش از یک مرتبه در سال ممکن است نشان دهنده یک بیماری اساسی مانند دیابت یا باردار شدن باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *