درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان

درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان | راه های جلوگیری و تشخیص و تسکین درد بواسیر بعد از زایمان

ممکن است در دوران بارداری برای دچار بواسیر شدن آماده باشید، اما آیا متعجب می شوید که پس از تولد کودک بروز پیدا می کند. بواسیر، رگ های بزرگ شده در اطراف مقعد است که در اثر افزایش فشار و کشیدگی عضلات ایجاد می شود. ممکن است پس از بارداری به بواسیر دچار شوید، که به دلیل فشار ناشی از زور زدن در هنگام زایمان است. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا درد بواسیر را تا زمان برطرف شدن کنترل کنید.

بخش اول

تسکین درد بواسیر

۱٫ حمام آب گرم بگیرید.

اگر حمام آب گرم می گیرید، یک پیمانه نمک اپسوم را به آن اضافه کنید. اگر تنها چند اینچ آب در وان حمام دارید، ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری نمک اپسوم اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که آب بیش از حد داغ نیست، زیرا باعث درد بیشتر بواسیر می شود. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز بدن خود را در وان حمام خیس کنید . همچنین می توانید برای این منظور از حمام سیتز استفاده کنید، که یک وان کوچک است که بر روی توالت (توالت فرنگی) قرار گرفته و تنها می توانید ناحیه نشیمن را در آن خیس کنید. این کار ممکن است در حالی که شخص دیگری از کودک تازه متولد شده مراقبت می کند، فرصت خوبی برای استراحت تان باشد. یا از این زمان برای شیردهی به کودک استفاده کنید.

۲٫ کمپرس گرم اعمال کنید.

یک لیف تمیز و پنبه ای را تهیه کرده و آن را در آب گرم (نه داغ) خیس کنید. در صورت تمایل، می توانید چند قاشق غذاخوری نمک اپسوم را قبل از خیس کردن لیف در آب بریزید. کمپرس گرم را بر روی بواسیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و برای سه مرتبه در روز اعمال کنید. همچنین می توانید از بسته های یخی برای کاهش تورم استفاده کنید، اما فقط ۵ تا ۱۰ دقیقه آنها را اعمال کرده و مطمئن شوید که این بسته را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. این کار می تواند باعث آسیب بافت شود . جایگزین کردن کمپرس گرم با بسته های یخ را امتحان کنید.

۳٫ از ژل ها و لوسیون های ضد درد و خارش استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا یا پمادهای حاوی فنیل افرین را اعمال کنید. فنیل افرین به عنوان یک ماده ضد احتقان عمل می کند که می تواند به کوچک شدن بواسیر کمک کند. نشان داده شده است که ژل آلوئه ورا مانع از عفونت شده و به بهبودی زخم های جزئی کمک می کند . می توانید کرم های بواسیر را از داروخانه نیز خریداری کنید. (عکس: درمان بواسیر بعد از بارداری. مرحله سوم. .jpg|center). از استفاده از کرم های استروئیدی خودداری کنید، زیرا این موارد می تواند به بافت ظریف اطراف بواسیر آسیب برساند.

۴٫ بواسیر را با یک قابض کوچک تر کنید.

یک پد پنبه ای را گرفته و آن را در یک نارون کوهی خیس کنید. به مدت چند دقیقه پد را بر روی بواسیر اعمال کنید. این کار را به خصوص بعد از حرکات دردناک به تعداد دفعاتی که می خواهید، تکرار کنید یا حداقل ۴ تا ۵ مرتبه در روز این کار را انجام دهید. نارون کوهی به عنوان یک قابض عمل کرده و میزان تورم را کاهش می دهد.

۵٫ هنگام تمیز کردن خود، آرام عمل کنید.

از استفاده از دستمال توالت برای تمیز کردن خود بعد از توالت اجتناب کنید. در عوض، یک آفتابه با آب گرم و از جریان آب در این ناحیه استفاده کنید. به آرامی این ناحیه را با یک پارچه نرم تمیز کنید. از استفاده از دستمال مرطوب بچه ها خودداری کرده، که می تواند باعث تحریک بیشتر این ناحیه شود. می توانید آفتابه را از بیمارستان تهیه کرده یا می توانید آن را از داروخانه ها خریداری کنید.

جلوگیری از بروز بواسیر

بخش دوم

جلوگیری از بروز بواسیر

۱٫ فیبر را در رژیم غذایی تان افزایش دهید.

مهم است که از کشیدگی عضلات و فشار در هنگام بروز بواسیر جلوگیری کنید. فیبر به نگه داشتن آب در مدفوع کمک کرده و حجم آب را افزایش می دهد، پس دفع مدفوع آسان تر خواهد بود (و درد کمتری خواهد داشت). سعی کنید که روزانه ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر مصرف کنید. منابع خوب فیبر به شرح زیر است:

  • غلات سبوس دار: برنج قهوه ای، جو، ذرت، گندم سیاه، بلغور گندم، کاشا (راش گندم) و جو دو سر
  • میوه ها (به خصوص با لایه بیرونی یا پوست): سیب، تمشک، گلابی
  • سبزیجات: سبزیجاتی با برگ سبز مانند چغندر برگی، کولارد سبز و خردل سبز، اسفناج، کاهو، سبزی چغندر
  • لوبیا و حبوبات (که ممکن است باعث باد معده شود)

۲٫ آب زیادی بنوشید

انستیتوی پزشکی توصیه می کند که روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان هشت اونسی آب بنوشید. این کار نه تنها به عملکرد طبیعی بدنتان کمک می کند، بلکه پرآبی بدن می تواند به بهبود بواسیر کمک کند. به طور خاص، آب می تواند به نرم شدن مدفوع کمک کرده و دفع آن را آسان تر کند. اگر از نوشیدن آب خسته شده اید، می توانید آبمیوه یا آب گوشت بنوشید.

۳٫ استفاده از ملین را در نظر بگیرید.

انواع مختلفی از ملین وجود دارد که دفع مدفوع را در هنگام بروز بواسیر آسان تر می کند. ملین های توده ای اغلب حاوی فیبر هستند که جرم یا وزن مدفوع را افزایش می دهد. یا می توانید از نرم کننده های مدفوع استفاده کنید که باعث می شود تا دفع مدفوع راحت تر و آسان شود. ملین های روان کننده می توانند دیواره روده و رکتوم را روغن کاری کرده که دفع مدفوع را آسان تر می کند.

صرف نظر از انتخاب شما، از روان کننده ها تنها یک یا دو مرتبه در هفته استفاده کنید. اگر در حال شیردهی هستید، با پزشک خود در مورد مصرف ملین ها صحبت کنید. برخی از مواد تشکیل دهنده آنها ممکن است به کودک منتقل شده و باعث اسهال شود.

می توانید نرم کننده های طبیعی مانند سنا یا پسیلیوم را امتحان کنید. سنا یک ملین تحریک کننده ملایم است که برای قرن ها جهت تسکین یبوست مورد استفاده قرار گرفته است. می توانید سنا را به صورت قرص (با پیروی از دستورالعمل شرکت سازنده) یا به عنوان یک چای شبانه میل کنید. یا می توانید فیبر پسیلیوم را امتحان کنید که یک ماده حجم دهنده طبیعی است. شیر حاوی منیزیم و روغن معدنی نیز نرم کننده های مدفوع طبیعی هستند.

۴٫ از استفاده از ملین های محرک اجتناب کنید.

اینها روده را برای دفع مدفوع تحریک کرده، اما در مقایسه با سایر ملین ها، با احتمال بیشتری عادت ایجاد می کنند. اگر از ملین تحریک کننده استفاده کنید، سعی کنید تا تنها یک یا دو مرتبه در هفته از آن استفاده نمایید، زیرا آنها خشن هستند و می توانند باعث کم آبی بدن شوند. به جای استفاده از ملین های تحریک کننده، سعی کنید فیبر موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید تا دفع مدفوع خود را بهبود ببخشید.

۵٫ ورزش کنید.

بدن خود را فعال نگه دارید تا به دفع مدفوع کمک کند. این کار در اصل باعث ماساژ آنها می شود. می توانید هر نوع ورزشی را امتحان کنید: ورزش های هوازی، استقامتی، تمرینات کاردیو و یا تنها پیاده روی کردن. با حرکت کردن بدن، اندام های داخلی نیز حرکت کرده و به خوبی ماساژ پیدا می کنند. عادت روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کردن در طول روز ایجاد کنید.

۶٫ برای رفتن به توالت برنامه ریزی کنید.

بدون به هم خوردن برنامه، یک برنامه منظم را برای استفاده از توالت برنامه ریزی کنید که می تواند دفع مدفوع را آسان تر کند. اما اگر تمایل به دفع مدفوع دارید، منتظر نمانید. هر چه سریع تر که می توانید، به توالت مراجعه کنید، اما برای مدت طولانی بر روی توالت منتظر دفع مدفوع نمانید. نشستن با افزایش خطر بواسیر همراه است. از ایجاد فشار که یکی از علل اصلی بروز بواسیر است، اجتناب کنید. اجازه دهید تا نیروی گرانش کمک کند، اما روده باید بیشتر کار را انجام دهد. اگر هیچ چیزی اتفاق نمی افتد، برای ۳۰ دقیقه یا بیشتر صبر کرده و مجددا امتحان کنید.

تشخیص بواسیر

بخش سوم

تشخیص بواسیر

۱٫ پس از بارداری برای بواسیر آماده باشید.

بدن شما به تازگی در حین و بلافاصله پس از بارداری تغییرات زیادی را متحمل شده است. این تغییرات فیزیکی، ذهنی و عاطفی همه می توانند باعث ایجاد فشار شوند. بدن تان بعد از حمل یک جنین سنگین در حال بهبودی است و دستگاه گوارش از تغییرات فیزیکی پس از بارداری بهبود پیدا می کند. این موارد می توانند احتمال یبوست را افزایش دهند که بواسیر را تشدید می کند. بواسیر پس از بارداری و زایمان غالبا توسط فشار ایجاد شده ناشی از زور زدن در حین زایمان است.

۲٫ بواسیر خارجی را تشخیص دهید.

ممکن است پس از دفع مدفوع، متوجه خون بر روی دستمال توالت یا توالت شوید. این شایع ترین علائم آن است. بواسیر می تواند باعث خارش شده و دردناک باشد. ممکن است هنگام تمیز کردن، خود بواسیر خارجی را احساس کنید. یک تورم نرم در اطراف دهانه مقعد است. شما معمولا بواسیر داخلی را احساس نمی کنید، اما آنها می توانند در دهانه مقعد متورم شوند. اگر بواسیر از اندازه یک کوارتر (سکه آمریکایی) بزرگ تر باشد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا می تواند یک مشکل جدی تر را نشان دهد.

پزشک می تواند بواسیر داخلی و خارجی را با معاینه رکتوم تشخیص دهد. اگر خونریزی رکتوم به علت بواسیر نباشد، پزشک احتمالا آزمایشات بیشتری به نام سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را توصیه می کند، زیرا یکی از علائم بروز سرطان روده بزرگ، خونریزی رکتوم است.

۳٫ به دنبال بروز بواسیر خارجی باشید.

به گونه ای بایستید که پشت شما رو به یک آینه کف بزرگ یا آینه حمام باشد. همانطور که سر خود را به سمت آینه می چرخانید، کمی خم شوید. با دقت به مقعد خود نگاه کنید تا مشخص شود که آیا هر گونه توده ای وجود دارد و یا اگر توده متورمی مشاهده می کنید. اینها ممکن است نشان دهنده بواسیر باشد. به جای آن، می توانید نشسته به گونه ای که پاهای خود را باز کنید و از یک آینه برای پیدا کردن بواسیر استفاده کنید.

توده یا برآمدگی ممکن است رنگ مشابه با رنگ پوست شما داشته باشد یا ممکن است قرمز تیره به نظر برسد.

۴٫ بدانید که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر برای بواسیر از درمان خانگی استفاده می کنید، بواسیر معمولا در مدت یک یا دو هفته بهبود پیدا می کند. اگر در این مدت بهبود پیدا نکرد، به پزشک یا ماما خود مراجعه کنید. گاهی اوقات برای بواسیر خارجی و بیشتر برای بواسیر داخلی، ممکن است نیاز به مداخله پزشکی باشد. رایج ترین روش های درمانی به شرح زیر است:

  • انعقاد: سعی کنید یک باند لاستیکی در اطراف بواسیر برای قطع جریان خون ببندید
  • تزریق محلول شیمیایی: برای کوچک شدن بواسیر
  • سوزاندن: سوزاندن بواسیر
  • هموروئیدکتومی: جراحی برای برداشتن بواسیر
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.