درد های عضلانی دوران بارداری

دردهای عضلانی شایع در دوران بارداری چیست و چگونه ایجاد می شود؟

دردهای عضلانی از مشکلات شایع خانم ها در دوران بارداری است که عضلات مختلفی از بدن را درگیر می کند. اما آیا می دانید که گرفتگی و دردهای عضلانی از ماه چندم بارداری شروع می شود؟ کدامیک از عضلات را درگیر می کند؟ چه علائمی دارد؟ چه روش هایی برای تسکین درد عضلانی وجود دارد؟ اگر می خواهید پاسخ تمام این سوالات را بدانید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

علل درد شدید عضلات

گرفتگی ناگهانی عضلات در دوران بارداری باعث ایجاد درد شدید می شود. این وضعیت به دلایل مختلفی رخ می دهد، اما هر دلیلی که داشته باشد، باید فورا درمان شود. اگرچه این حالت در دوران بارداری شایع است، اما درد شدید گاهی اوقات پیامدهای جدی از جمله سقط جنین به همراه خواهد داشت.

گرفتگی عضلات از چه زمانی آغاز می شود؟

در سه ماهه اول بارداری گرفتگی عضلات به علت تغییرات رحم به علت رشد جنین ایجاد می شود. اما به طور معمول گرفتگی عضلات از سه ماهه دوم بارداری شروع شده و تا زمان زایمان ادامه پیدا می کند. این گرفتگی و درد در سه ماهه سوم به اوج خود می رسد. گرفتگی های شکم در سه ماه سوم بارداری از علائم زایمان هستند.

گرفتگی عضلات در چه نواحی از بدن اتفاق می افتد؟

 

۱٫  پشت درد

شدت درد نشان می دهد که جنین در حال رشد است. پشت درد اغلب در نیمه دوم بارداری مشاهده می شود و به دو شکل وجود دارد:

  • درد در قسمت پایین پشت: این درد در قسمت بالای کمربند و در مرکز احساس می شود. میزان این درد با حالت های نامناسب نشستن یا ایستادن افزایش پیدا می کند
  • درد لگن: درد در ناحیه لگن حدود  برابر بیشتر از درد قسمت پایین است. این درد در هر دو سمت بدن احساس شده و تا باسن و پشت پاها ادامه پیدا می کند. درد ناحیه لگن به علت تغییرات هورمونی، جدایی عضلات، افزایش وزن و تغییرات حالت ایستادن و نشستن ایجاد می شود.

۲٫  درد کشاله ران

این درد معمولا در سه ماهه دوم بارداری و به علت تغییرات ناگهانی و به شکل یک درد تند و تیز در یک سمت یا هر دو کشاله ران احساس می شود. این درد به عضلات و رباط های نگهدارنده رحم مرتبط است. ممکن است قرار گرفتن در وضعیت سجده بتواند این درد را تسکین دهد.

۳٫ گرفتگی ماهیچه های ساق پا

تقریبا نیمی از زنان در دوران بارداری از گرفتگی عضلات ساق ران شکایت دارند. این گرفتگی معمولا در طول شب ها شدیدتر و در سه ماهه سوم بارداری شایع تر است. اگرچه علت بروز این درد مشخص نیست، اما این احتمال وجود دارد که به علت کمبود کلسیم و یا زیاد شدن فسفر در بدن باشد. بنابراین افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی فسفر می تواند باعث رفع این مشکل شود. اگر به این درد دچار شده اید، از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید. ماساژ دادن و گرم کردن این ناحیه و تحت کشش قرار دادن این عضلات می تواند به حل مشکل کمک کند.

درد عضلانی در بارداری

۴٫ درد شکم

اگر گرفتگی و درد عضلات شکم را تجربه می کنید، احتمالا به علت غذایی است که مصرف می کنید.

چرا گرفتگی عضلات در دوران بارداری اتفاق می افتد؟

به طور کلی گرفتگی و درد عضلات چنین علل شایع دارد:

  •  کمبود پتاسیم
  • کمبود کلسیم
  •  کم آبی بدن
  • کمبود سدیم
  • انسداد و کشش عضلانی
  • افزایش وزن خیلی سریع

آیا گرفتگی عضلات علائمی دارد؟

بله. گرفتگی عضلات علائمی دارد که در ادامه چند مورد از مهم ترین ها را توضیح خواهیم داد:

گرفتگی ناگهانی پس از سرفه کردن یا خندیدن

اگر گرفتگی بیش از یک مرتبه اتفاق بیافتد

  • وجود آکنه زیاد
  • سرماخوردگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دمای بالای بدن
  • خونریزی واژنی
  • اگر علائم معمول بارداری را ندارید
  • در دفع ادرار دچار مشکل هستید
  • درد در ناحیه شکم یا در بالای شانه ها
  • حساس بدی داشتن به طور دائمی

در چه حالت اسپاسم ها نگران کننده نیستند؟

۱٫ در هنگام رابطه جنسی

اگر گرفتگی و اسپاسم عضلانی به علت رابطه جنسی رخ داده است، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در واقع نزدیکی از شایع ترین علل گرفتگی عضلات است. مایع منی حاوی پروستاگلندین هایی است که رحم را تحریک کرده و باعث ایجاد درد می شوند. بنابراین گاهی اوقات با برقرار رابطه جنسی درد شدید را احساس خواهید کرد.

۲٫ تغییر در وضعیت بدن

با تغییر در وضعیت رحم ممکن است گرفتگی عضلات کمتر یا بیشتر شود. این مساله به کشیدگی رحم و لیگامان های نگهدارنده آن مرتبط است.

۳٫ در صورتیکه با کار کردن شکم یا خارج شدن باد از شکم این مشکل رفع شود.

اگر با خارج شدن باد از شکم و یا دفع مدفوع این مشکل رفع می شود، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این حالت نشان می دهد که درد بیشتر به مشکلات معده و روده مرتبط بوده است و به رحم ربطی ندارد.

در چه زمانی اسپاسم ها در دوران بارداری نگران کننده هستند؟

اگر درد یا گرفتگی عضلات هر کدام از شرایط زیر را دارد، نباید این درد را نادیده گرفته و باید فورا به مطب پزشک مراجعه کنید:

  1. اگر شش انقباض و یا بیشتر را در مدت یک ساعت تجربه می کنید. این حالت احتمالا نشان دهنده زایمان زودرس است.
  2. سرگیجه و گیجی یا خونریزی همراه با گرفتگی شکم. این مساله ممکن است نشان دهنده یک بارداری خارج رحمی باشد. حتی خونریزی می تواند نشانه ای از سقط جنین و یا جدا شدن جفت باشد.
  3.  کمر درد و درد شکمی همراه با حالت تهوع و استفراغ و تب. گرفتگی و اسپاسم کمر همراه با درد در ناحیه شکم و زیر شکم می تواند نشان دهنده آپاندیسیت یا سنگ کلیه و یا بیماری های مرتبط با کیسه صفرا باشد.
  4.  اگر درد با گذشت زمان و تغییر وضعیت فیزیکی بدنتان بهبود پیدا نکند.
  5.  در صورت داشتن ترشح صورتی رنگ. ترشح به رنگ صورتی از علائم جدی زایمان زودرس است، زیرا می تواند به این معنا باشد که طول دهانه رحم در حال تغییر است.
  6.  اگر چند قلو باردار هستید، هر گونه گرفتگی و درد قطع نشدنی می تواند خطرناک باشد و نشان دهنده زایمان زودرس است.
  7.  اگر سابقه زایمان زودرس یا بارداری خارج رحمی دارید و یا طول دهانه رحم تان کوتاه است، با گرفتگی و درد باید به مطب پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از بروز درد عضلانی جلوگیری کرده و یا آن را تسکین داد؟

  •  در ابتدا باید مطمئن شوید که بدنتان کمبود مواد معدنی گفته شده در این متن را ندارد. کمبود کلسیم و منیزیم می تواند باعث بروز درد شود. بنابراین مصرف مکمل های آنها برای تسکین و جلوگیری از درد توصیه می شود
  •  از ایستادن و نشستن به مدت طولانی اجتناب کنید که در تسکین و جلوگیری از درد ران و گرفتگی لگن تاثیرات فوق العاده ای دارد.
  • در هنگام کار کردن استراحت را فراموش نکنید. کار کردن و فعالیت ها باید همراه با استراحت باشند تا به بدن فشاری وارد نشود.
  •  پاهای خود را در ارتفاع بالاتری نسبت به بدن قرار بدهید. بالا بردن پاها باعث حرکت بهتر مایعات درون پاها می شود.
  •  در هنگام نشستن یا غذا خوردن سعی کنید تا مچ پا و یا انگشتان خود را تکان داده که این کار به عضلات کمک می کنند تا فعال شده و گرفتگی عضلات کاهش پیدا کند.
  •  اگر در حین ورزش یا فعالیت به گرفتگی عضلات دچار شده اید، تمام فعالیت ها را متوقف کنید.
  • به محض اینکه سیگنال گرفتگی عضلات ماهیچه را دریافت می کنید، باید کار را متوقف کنید. سعی کنید عضلات منقبض شده را ماساژ داده و استراحت دهید تا به گردش بهتر خون کمک کند.
  • اگر به درد ران و گرفتگی عضلات لگن دچار می شوید، کافی است تا به محض شروع درد پیاده روی کنید. پیاده روی به مدت ۳ دقیقه می تواند عضلات را آرام کند.
  •  می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کافی است تا چند قطعه یخ را در داخل یک حوله پچیده و بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید که تاثیر بسزایی در تسکین درد دارد. به خاطر داشته باشید که از تماس مستقیم یخ با پوست اجتناب کنید زیرا باعث آسیب دیدگی پوست می شود.
  •  به اندازه کافی آب بنوشید. از دست دادن آب بدن یکی از علل شایع گرفتگی عضلات پا است. عموما حالت تهوع صبحگاهی زنان باردار باعث تشنگی آنها می شود و نوشیدن آب می تواند تاثیر بسزایی در تسکین آن داشته باشد.
  •  می توانید برای تسکین درد از روغن های اسانس استفاده کنید. می توانید روغن های اسانس را با یک روغن حامل رقیق کرده و بر روی پوست تان ماساژ دهید تا درد را تسکین دهد.
  • وقتی دراز می کشید، با قرار دادن بالش در زیر پا می توانید پاها را ماساژ دهید. استفاده از یک بالش فوق العاده نرم در زیر پاها می تواند به تسکین درد کمک کند.
  • از نمک اپسوم استفاده کنید. برای این منظور دو فنجان از نمک اپسوم را در وان حمام ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در این آب بنشینید. نمک اپسوم می تواند کشیدگی عضلات را کاهش داده و درد را تسکین دهد.

سخن آخر

درد و گرفتگی شدید عضلات در دوران بارداری بسیار شایع است. این درد در نواحی مختلف بدن و در ماه های مختلف بارداری احساس می شود. همه دردها و گرفتگی ها خطرناک نیستند و نیازی نیست تا به مطب پزشک مراجعه کنید. با این وجود اگر سابقه سقط جنین یا بارداری خارج رحمی داشتید و یا دردتان قطع نمی شود و خونریزی و ترشحات واژنی صورتی رنگ را تجربه می کنید، توصیه می شود که هر چه سریع تر به مطب پزشک مراجعه کنید. دردهای عضلانی خفیف را نیز می توانید با روش های ساده در منزل درمان کنید. اگر هر گونه سوالی در خصوص درد عضلانی در دوران بارداری داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

https://www.ninisite.com/article/441

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *