مزایای کرایوتراپی (سرمادرمانی) چیست؟

نشستن در یک مخزن سرد ممکن است کار غیرعادی و عجیبی باشد.اما،این روش که کرایواراپی نام دارد بیش از پیش رایج شده است. بعضی از افراد،از جمله ویم هوف که خود را ” Iceman” توصیف می کند،ادعا می کنند که سرمای شدید می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی و حتی طول عمر انها را بهبود بخشد. اما علم در این باره چه می‌گوید؟

تحقیق درباره کرایوتراپی به اندازه روند درمانی ان جدید است. بنابراین پزشکان به طور کامل مزایای بالقوه و خطرات این فرایند را نمی‌دانند. در این مقاله، ما برخی از مزایای احتمالی بهبود ناشی از کرایوتراپی و همچنین حقیایق دیگری که فرد باید قبل از انجام این درمان بداند را بررسی می‌کنیم.

بررسی اجمالی کرایوتراپی

کرایوتراپی هر نوع درمانی است که شامل استفاده از دمای انجماد و یا نزدیک به انجماد می باشد. از آن جا که کرایوتراپی درمان جدیدی است،از این رو برخی از مزایای بالقوه ی آن هنوز ثابت نشده است.کرایوتراپی ممکن است یک روش جایگزین بی خطر و پیشگیری کننده برای بسیاری از بیماری ها باشد.این روش درمانی می تواند ناخوشایند باشد، به ویژه برای افرادی که به سرما عادت ندارند.

ایمنی و انچه که از کرایوتراپی انتظار دارید

رایج ترین شکل کرایوتراپی شامل نشستن در یک محفظه ی کرایوتراپی به مدت ۵-۳ دقیقه است.بعضی از افراد تحت درمان کرایوتراپی صورت قرار می گیرند،که فقط سرما را به ناحیه صورت وارد می کند.برخی دیگر از یک  wand کرایوتراپی برای درمان مناطق خاص مانند مفاصل دردناک استفاده می‌ کنند.بیشتر افراد از اصطلاح کرایوتراپی برای سرما درمانی کل بدن  اشاره می کنند.انجام این کار در اسپا(محیطی که خدمات ماساژ ارائه می دهد) یا محیط مشابه روش درمانی غیرپزشکی است.

با این حال،پزشکان هم از کرایوتراپی استفاده می کنند.برای مثال،از دمای بسیار سرد می توان برای منجمد کردن زگیل ها (زگیل های تناسلی)یا سلول های سرطانی استفاده شود. اگرچه این کار در ابتدا ناخوشایند است، اما با انجام هر مرتبه درمان وضعیت بهتر می‌شود،زیرا بدن به دمای پایین عادت می‌کند.

بطور کلی کرایوتراپی روش بی خطری است،اما صحبت کردن با پزشک قبل از انجام این کار مهم است.خانوم های باردار،کودکان،افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماری قلبی نباید کرایوتراپی انجام دهند. کرایوتراپی طولانی مدت و بیش از چند دقیقه می‌تواند کشنده باشد.فرد هیچوقت نباید در طول انجام کرایوتراپی بخوابد و باید برای هر جلسه زمان بگیرد تا مطنئن شود این کار طولانی تر از بازه زمانی توصیه شده نمی شود.

مزایای کرایوتراپی

در نهایت ممکن است تحقیقات بیشتر،سایر فواید کرایوتراپی را مشخص کنند.با این حال،تحقیقات اولیه نشان می دهند این روش درمانی می تواند مزایای زیر را فراهم کند:

مزایای کرایوتراپی

۱٫ تسکین و بهبود درد عضلانی

کرایوتراپی می‌تواند به کاهش درد عضلانی، همچنین برخی اختلالات مفصلی و عضلانی مانند آرتروز کمک کند. همچنین این روش می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود آسیب‌های ورزشی شود. پزشکان همیشه استفاده از یخ را برای عضلات آسیب دیده و دردناک توصیه می‌کنند. انجام این کار باعث افزایش گردش خون پس از برداشتن یخ  و تسریع در بهبود و تسکین درد می شود.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد نشان داد که کرایوتراپی تسکین موقتی برای درد آرتریت روماتوئید فراهم می کند. تحقیق نشان داد کرایوتراپی با یخ می‌تواند اثرات اسیب های تمرینات شدید را کاهش دهد.افرادی که از کرایوتراپی استفاده کردند درد کمتری را گزارش دادند.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۷ نیز از مزایای کرایوترپی برای تسکین درد عضلات و تسریع در بهبودی ان را تایید کرد.با این حال،مطالعه مشخص کرد که فرو رفتن دراب سرد موثرتر از کرایوتراپی کل بدن بود. البته همه مطالعات از نقش کریوتراپی در التیام عضلات حمایت نمی‌کنند.در سال ۲۰۱۵ Cochrane Review،به بررسی چهار مورد از درمان کرایوتراپی برای تسکین درد عضلات پرداخت و به فواید قابل توجه ای دست پیدا نکرد.

۲٫ کاهش وزن

کرایوتراپی به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود، اما می‌تواند این روند را پشتیبانی کند.چون از نظر تئوری، سرما بدن را مجبور می کند که سوخت و ساز بیشتری انجام دهد تا گرم بماند.بعضی از ارائه دهندگان خدمات کرایوتراپی ادعا می کنند که چند دقیقه سرما می تواند متابولیسم بدن در طول روز را افزایش دهد.در نهایت،انها مدعی هستند افرادی که در طی کرایوتراپی دیگر سرما را احساس نمی کنند به این دلیل است که متابولیسم انها تنظیم شده و واکنش انها به دمای سرد افزایش پیدا کرده است.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶،بعد از ۱۰ جلسه کرایوتراپی هیچ تغییر معنا داری در ترکیب بدن مشاهده نکرد.از انجایی که سرما درمانی به درد عضلانی کمک می کند پس می تواند بازگشت به روتین تناسب اندام بعد از اسیب دیدگی را اسان تر کند.مزایای بلقوه کاهش وزن محدود به افرادی است که به دلیل درد نمی توانند یا نمی خواهند ورزش انجام دهند.

۳٫ کاهش التهاب

التهاب یکی از راه هایی است که سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت از خود بروز می دهد.گاهی اوقات سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان می دهد.که نتیجه التهاب مزمن با مشکلات سلامتی مانند سرطان، دیابت، افسردگی، زوال عقل و آرتریت(ورم مفاصل) مرتبط است. به همین ترتیب، کاهش التهاب نیز می‌تواند سلامت کلی را بهبود بخشد و خطر بیماری های مزمن  بیشماری را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که کرایوتراپی می‌تواند التهاب را کاهش دهد.با این حال، بیشتر تحقیقات روی موش‌ها انجام شده است، بنابراین برای تایید داده‌ها، تحقیقات بیشتری در مورد افراد لازم است.

۴٫ جلوگیری از زوال عقل(دمانس)

اگر کرایوتراپی التهاب را کاهش دهد،پس می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را هم کاهش دهد. یک مقاله در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که کرایوتراپی احتمالا می تواند علاوه بر کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط با زوال عقل، اختلال شناختی خفیف و سایر فرم های کاهش شناخت مربوط به سن را هم فراهم کند.

۵٫ پیشگیری و درمان سرطان

از آن جا که کرایوتراپی کل بدن ممکن است التهاب را کاهش دهد، پس خطر ابتلا به سرطان را نیز می‌تواند کاهش دهد. البته تا کنون هیچ شواهدی وجود ندارد که کرایوتراپی بتواند سرطان را بعد از پیشرفت بیماری درمان کند.با این حال،کرایوتراپی پزشکی یک درمان معتبر برای انواع خاصی از سرطان است. پزشک ممکن است با انجام کرایوتراپی سلول های سرطانی روی پوست یا دهانه رحم و گاهی اوقات برای از بین بردن سرطان های دیگر انها را منجمد کند.

۶٫ کاهش اضطراب و افسردگی

تحقیقات نشان می دهد که کرایوتراپی ممکن است التهاب را کاهش دهد،پس می تواند مشکلات سلامت روان مرتبط با التهاب را درمان کند.بعضی از تحقیقات اولیه در مورد کرایوتراپی و سلامت روان هم این ادعا را تایید می کنند.یک مطالعه‌ کوچک در سال ۲۰۰۸ نشان داد که در یک سوم افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، کرایوتراپی علائم را حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.این کاهش نسبت به افرادی که تحت درمان کرایوتراپی قرار نگرفته بودند بسیار بیشتر بود.

۷٫ بهبود علائم اگزما

بیماری مزمن التهابی پوست که به نام اگزما شناخته می‌شود، می‌تواند موجب خارش پوست خشک شود.در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۸با شرکت کنندگان مبتلا به اگزما،انها مصرف داروهای اگزما را قطع کردند،و بعد انها کرایوتراپی انجام دادند.بسیاری از انها بهبودی علائم اگزما خود را مشاهده کردند،اگرچه بعضی از شرکت کنندگان از سرمازدگی نواحی کوچک پوست خود شکایت داشتند.

۸٫ درمان سردردهای میگرنی

کرایوتراپی هدفمند که بر روی گردن متمرکز است، ممکن است به جلوگیری از سردرد میگرنی کمک کند. در یک مطالعه درسال ۲۰۱۳، محققان، کریوتراپی را در ناحیه‌ی گردن افراد مبتلا به میگرن اعمال کردند. این درمان درد را کاهش داد اما از بین نبرد.

حرف اخر

شواهد که از افراد بدست امده نشان می دهد کرایوتراپی ممکن است به رفع نگرانی هایی از جمله کندی یا تاثیرمعکوس بر پیری پوست،تقویت سوزاندن چربی،پیشگیری از بیماری های مزمن و سایر موارد کمک کند.با این حال،تا زمانی که تحقیقات بیشتری از این ادعاها حمایت نکنند تعیین دقیق میزان موثر بودن این روش درمانی امکان پذیر نمی باشد.

۵ ویژگی کرایوتراپی یا فریز کردن رَحِم
https://www.ninisite.com/article/6754

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *