خون بند ناف چه مریضی هایی را درمان می کند

خون بند ناف چه بیماری هایی را درمان می کند؟

خون بند ناف نزدیک به ۳۰ سال است که در داروهای پیوند مورد استفاده است و می تواند در درمان نزدیک به ۸۰ بیماری به کار رود، و همچنین در آزمایشات بالینی برای داروهای ترمیمی استفاده شود.

خون بند ناف؛ یک منبع گرانبها و محدود

خون بند ناف از جفت و بند ناف بعد از بدنیا آمدن نوزاد جمع می شود. خون بند ناف نه تنها دارای همه اجزای خون کامل (گلبول های سفید و قرمز، پلاکت ها و پلاسما) است، بلکه سلول های بنیادی خون نیز دارد که به آن سلول های بنیادی خونساز گفته می شود و می تواند همه انواع سلول های خونی و ایمنی را برای کل زندگی فرد تولید کند.

سلول های بنیادی خون می تواند برای درمان برخی از بیماری های خون و سیستم ایمنی استفاده شود. این سلول های بنیادی می تواند از خون بند ناف و همچنین مغز استخوان جمع آوری شود و سپس به صورت داخل وریدی به بیمار تزریق شود.

خون بند ناف می تواند بلافاصله برای درمان بیماری های استفاده شود یا به آسانی ذخیره شود تا در آینده برای استفاده عمومی یا خصوصی به کار گرفته شود. همچنین بند ناف منبع مهمی برای تحقیقات روی سلول های بنیادی است.

مزایای خون بند ناف در پزشکی پیوند

یکی از مزایای استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف در پیوند، در مقابل سایر منابع سلول های بنیادی مانند مغز استخوان، این است که سلول های بنیادی خون بند ناف به راحتی در زمان تولد در دسترس است. یکی دیگر از مزایای استفاده از خون بند ناف این است که لحظاتی بعد از تولد جمع می شود و سلول های جوانی هستند که در معرض عناصر دیگری مثل بیماری یا پیری قرار نمی گیرند.

نزدیک به ۸۰ بیماری با استفاده از خون بند ناف درمان می شوند

امروزه ثابت شده است که استفاده از خون بند ناف می تواند به درمان نزدیک به ۸۰ بیماری کمک کند. بیماری هایی که معمولاً با پیوند درمان می شوند شامل بیماری ها خونی (مانند سرطان یا اختلالات گلبول های قرمز خون)، بیماری های نارسایی مغز استخوان و نقص ایمنی (بیماری های ناشی از عدم عملکرد سلول های ایمنی) است. در موارد محدود بیماری های متابولیک ارثی هم درمان می شوند.

به طور معمول، کودک مبتلا به بیماری ژنتیکی از یک خواهر و برادر یا اهدا کننده یک واحد خون بند ناف دریافت می کند. داشتن یک واحد خون بند ناف خواهر و بردار می تواند یک مزیت بزرگ باشد زیرا تحقیقات نشان می دهد که درمان ها با استفاده از خون بند ناف اعضای خانواده دو برابر موفق تر از بند خون اهدا کننده بدون رابطه نسبی است.

خون بند ناف

خون بند ناف برای درمان بیماری های قلبی

یکی دیگر از کاربردهای سلول های بنیادی خون بند ناف در بیماری های قلبی است. بهبود وضعیت بیماران بعد از حمله قلبی از جمله راه هایی است که دانشمندان علوم پزشکی در حال بررسی آن هستند. سایر بیماری هایی که می توانند از درمان سلول های بنیادی بهره مند شوند شامل آلزایمر، لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسون، آرتریت روماتوئید، سکته مغزی، آسیب نخاعی و موارد دیگر است. با این وجود تحقیقات بالینی برای یافتن درمان های بهتر برای بیماری مشکل تر وجود دارد و محققان به مردم نوید می دهند که روش های درمانی با استفاده از خون بند ناف در آینده نه چندان دور پیشرفت خواهد داشت.

کاهش درد مفاصل با خون بند ناف

سلول های بنیادی درمانی ممکن است درد مفاصل را از بین ببرد و تحرک شما را افزایش دهد. در طی چند هفته بعد از تزریق، برخی از بیماران کاهش درد و التهاب را تجربه می کنند. درمان های قلبی ممکن است شامل تزریق استروئید، داروهای مسکن مخدر، مواد ضد التهابی غیر استروئیدی و حتی جایگزینی مفصل باشد. سلول های درمانی می تواند بافت پیوندی را ترمیم کرده و تشکیل عضروف، تاندون؛ رباط ها و استخوان را تحریک کند. سلول های بنیادی خون بند ناف نه تنها باعث تسکین درد طولانی مدت می شود، بلکه به ترمیم عملکردهای طبیعی کمک می کند. درمان با سلول های بنیادی می تواند یک گزینه عالی برای دردهای مزمن باشد.

پیوند موفق سلول های بنیادی خون می تواند به طور موثری در درمان برخی از بیماری ها نقش داشته باشد، که این کار را با جایگزینی سلول های بنیادی انجام می دهد.

درمان دیگر انواع بیماری با خون بند ناف

پیوند خون بند ناف ممکن است بهترین یا تنها گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به لوسمی، لنفوم، کم خونی داسی شکل و بسیاری از بیماری های دیگر باشد. با پیشرفت علم پیوند، بیماری های جدید با پیوند درمان می شوند.

لوسمی ها و لنفوم ها از جمله:

  • لوسمی حاد میلوژن- شایع ترین نوع لوسمی حاد که درصد بالایی از افراد را درگیر می کند. این بیماری می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در بزرگسالان دیده می شود.
  • لوسمی لنفوبلاستیک حاد- سالانه چند هزار مورد جدید به بیماران مبتلا اضافه می شود. این بیماری نیز می تواند در هر سنی دیده شود، اما شایع ترین نوع سرطان خودن در کودکان زیر ۱۵ سال است.
  • لوسمی لنفوسیتی مزمن- این بیماری بیشتر در بزرگسالان وجود دارد و کمتر در کودکان و جوانان دیده می شود.
  • لوسمی میلوژن مزمن- یک لوسمی نسبتاً شایع که بیشتر مبتلایان به آن در بزرگسالان است.
  • لوسمی میلومونوسیتیک جوانان
  • لنفوم هوچکین
  • لنفوم غیر هوچیکن که بیش در افراد بالای ۶۰ سال دیده می شود.

بیماری های مغز استخوان و سایر بیماری ها در هنگام عدم موفقیت مغز استخوان، از جمله:

  •  کم خونی آناپلاستیک شدید- یک بیماری نادر که بیشتر در کشورهای شرقی آسیا مشاهده می شود. این بیماری در هر سنی تاثیر بگذارد، اما بیشتر در جوانان دیده می شود.
  •  کم خونی فانکونی
  •  هموگلوبينوري حمله اي شبانه
  • آپلازی خالص گلبول قرمز
  • ترومبوسیتوپنی مادرزادی

اختلالات سیستم ایمنی ارثی، از جمله:

  • نقص ایمنی مرکب شدید (SCID)- گروهی از اختلالات ارثی سیستم ایمنی است که در بدو تولد وجود دارد. در صورت عدم درمان، می تواند در سال های اول زندگی تهدید آمیز باشد.
  •  سندرم ویسکوت آلدریچ- یک اختلال ارثی سیستم ایمنی است که در بدو تولد وجود دارد. این بیماری بیشتر پسرها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • هموگلوبینوپاتی (بیماری هایی با عملکرد گلبول های قرمز ضعیف)، از جمله:
  •  بتا تالاسمی ماژور
  • بیماری سلول های داسی شکل- بیماری سلول های داسی شکل یک بیماری ارثی گلبول های قرمز است. این بیماری بیشتر در آمریکایی ها، آفریقایی ها و اسپانیایی ها دیده می شود.

اختلالات متابولیک ارثی، از جمله:

  • بیماری کرابه- این بیماری بسیار نادر است. بیشتر اوقات در ماه های اول زندگی بروز می کند. شکل دیگری از این بیماری هم وجود دارد که تا پایان کودکی یا حتی در سال های نوجوانی بروز نمی کند.
  • سندرم هورلر- در هر صد هزار نوزاد متولد شده در حدود ۱ نفر دیده می شود. در صورت عدم درمان، ممکن است کودکان متولد شده با این بیماری در سن ۵ تا ۱۰ سال از بین بروند.
  • بیماری آدرنولکودیستروفی- دختران و پسران می توانند با این بیماری متولد شوند، اما در پسران علائم بارزتر است.
  • لکودیستروفی متاکروماتیک- اغلب در نوزادان و کودکان نوپا دیده می شود، اما گاهی هم در خردسالان و بزرگسالان ظاهر می شود. این بیماری نادر است و در حدود ۱ نفر در ۴۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان اتفاق می افتد.

آیا تزریق سلول های بنیادی خون بند ناف خطری ندارد؟

درمان با سلول های بنیادی خون بند ناف بسیار ایمن و موثر است. این تزریقات دارای سابقه ایمنی ۱۰۰% است و هیچ عوارض جانبی در بیمار تحت درمان گزارش نشده است. هر اهدا کننده از نظر بیماری های عفونی آزمایش می شود. همه اهدا کنندگان سلول های بنیادی خون بند ناف، طی یک غربالگری دقیق تعیین می شود. این تضمین کننده کیفیت و قدرت بهینه سلولهای بنیادی برای کاربرد بهتر است. روش های درمانی احیا کننده روش های غیر جراحی است که حداقل زمان را می برد، بهبودی سریع تری دارد و کاملاً طبیعی است.

https://www.ninisite.com/article/9283

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *