خوردن هویج در بارداری

خوردن هویج در بارداری و جنسیت جنین ؛ فواید و خطرات خوردن هویج در بارداری

اگر باردار هستید، طبیعی است که به دنبال چیزهایی باشید که به سلامت شما و نوزادتان کمک کند. اولین و اصلی ترین چیزی که باید به آن توجه کنید، رژیم غذایی بارداری و تغذیه شماست. اگر برایتان سوال شده است که خوردن هویج در بارداری برایتان مفید است یا نه، مقاله زیر را بخوانید. ما در مورد مزایا و خطرات مصرف هویج در این دوران اطلاعاتی گردآوری کرده ایم.

مطالب پیشنهادی: اب هویج برای زردی نوزاد ضرر دارد؟!

خوردن هویج در بارداری چه تاثیری دارد؟

فواید خوردن هویج در بارداری

هویج منبعی از ویتامین و مواد معدنی مختلف است. این سبزیجات ریشه ای را هم می توانید به صورت خام و هم پخته میل کنید. خوردن هویج در حاملگی فواید شگفت انگیزی برای سلامتی شما دارد.

۱٫ هویج برای بینایی مفید است

هویج به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، برای سلامت چشم شما در دوران بارداری بسیار مفید است. در بارداری نه تنها از بینایی شما مراقبت می کند، بلکه برای بینایی جنین هم مفید است.

۲٫ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

هویج دارای میزان خوبی از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سیستم ایمنی بدن در طول بارداری ضعیف می شود تا از رشد جنین پشتیبانی شود. هویج به تقویت ایمنی بدن کمک می کند.

۳٫ به رشد جنین کمک می کند

خوردن هویج در بارداری به تقویت پوست، گوشت و ماهیچه های جنین شما کمک می کند،

۴٫ در تشکیل استخوان و غضروف جنین کمک می کند

هویج دارای مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین A و کاروتن است که برای تشکیل استخوان جنین و دندان ها بسیار مهم است. همچنین هویج دارای منگنز است که یک ماده معدنی ضروری برای تشکیل بهتر استخوان و غضروف است. با مصرف آب هویج در بارداری می تواند میزان منگنز خون را افزایش دهید.

۵٫ در پیشگیری از کم خونی موثر است

اضافه کردن هویج در رژیم غذایی زنان باردار می تواند به رفع کم خونی کمک کند. به این دلیل که هویج نه تنها سرشار از آهن است، بلکه دارای ویتامین C است که به جذب آهن توسط بدن کمک می کند.

۶٫ هویج به رفع یبوست کمک می کند

یبوست یکی از مشکلات زنان باردار است. هویج با دارا بودن فیبر کافی، در بهبود حرکات روده ای مفید است. پس خوردن هویج در از بین بردن یبوست و سایر مشکلات گوارش کمک کننده است.

تاثیر خوردن هویج در بارداری

۷٫ از گرفتگی های عضلات در بارداری جلوگیری می کند

بسیاری از زنان باردار در طول این دوران دچار سفتی و گرفتگی عضلات می شوند. اگرچه اینها مشکلات شایع دوران باردار هستند، اما می توانند خیلی ناراحت کننده باشند. هویج دارای فسفر است که به عملکرد بهتر ماهیچه ها در بارداری کمک می کند و از هر نوع گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

۸٫ موثر در کنترل فشار خون حاملگی

برخی از مادران ممکن است دچار فشار خون حاملگی شوند که می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. با این وجود اگر هویج به طور روزانه مصرف شود، می تواند خطر فشار خون بالا در حاملگی را کاهش دهد، زیرا دارای فیبر و بتاکاروتن خوبی است.

۹٫ به رشد سیستم عصبی جنین کمک می کند

مقادیر کافی ویتامین B و اسید فولیک در هویج برای رشد سیستم عصبی و مغز نوزاد تازه متولد شده مفید است. خوردن هویج توسط زن باردار به طور روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری نقص ایمنی مادرزادی را کاهش دهد.

۱۰٫ در پیشگیری از سرطان کمک می کند

هویج دارای بتاکاروتن است که در کاهش خطر سرطان مفید است. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان برای یک زن باردار عمل می کند و تاثیر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد، پس شما و کودکتان را از خطر سرطان در امان نگه می دارد.

فواید خوردن هویج در بارداری

۱۱٫ به مبارزه با عفونت کمک می کند

ویتامین A موجود در آب هویج در مبارزه با عفونت مفید است. علاوه بر این، ویتامین A باعث بهتر شدن کیفیت شیر مادر می شود. مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند، باید خوردن هویج را به عادت غذایی روزانه خود تبدیل کنند.

۱۲٫ به کنترل قند خون کمک می کند

بالا بودن قند خون در بارداری برای سلامتی جنین مضر است. مصرف هویج به کاهش قند خون و کاهش احتمال دیابت کمک می کند.

۱۳٫ خوردن هویج به جلوگیری از خونریزی در اواخر بارداری کمک می کند

سایر مزایای هویج برای سلامتی می تواند به خاطر ویتامین K آن باشد. همانطور که می دانیم ویتامین K نقش مهمی در جلوگیری از خونریزی دارد. در اواخر بارداری، ویتامین K برای محافظت از مادر برای جلوگیری از خونریزی که در حین زایمان و پس از زایمان متوقف نمی شود، مورد نیاز است.

خطرات احتمالی خوردن هویج و آب هویج در بارداری

  •  هویج دارای رنگ زرد و نارنجی است و بنابراین در صورت مصرف زیاد آن، رنگ پوست شما پریده یا زرد می شود. زیرا هویج دارای ماده ای به نام کاروتن است و مقادیر زیاد آن ممکن است باعث ایجاد بیماری پوستی به نام کاروتنمی شود.
  •  مصرف بیش از مقدار مورد نیاز ویتامین A می تواند برای سلامتی جنین مضر باشد. وقتی مقادیر زیادی هویج مصرف می کنید، ویتامین A خون بالا می رود و ممکن است رشد و نمو جنین را دچار اختلال کند.
  •  هویج ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. ممکن است به سردردهای شدید، حالت تهوع و … منجر شود. شاید لازم باشد قبل از اضافه کردن آن به رژیم بارداری، احتیاط کنید.
  •  اگر در طول بارداری از عفونت دستگاه صفراوی رنج می برید، بهتر است از مصرف زیاد هویج خودداری کنید.
  • نوشیدن میزان زیادی آب هویج در بارداری خوب نیست. آب هویج بیش از حد مقدار مورد نیاز ممکن است باعث سردرد و بی حالی شود.

خطرات خوردن هویج در بارداری

خوردن هویج در بارداری و جنسیت جنین

شاید بتوان خوردن هویج را بهترین راه برای پسر دار شدن دانست. افرادی که تمایل به پسر دار شدن دارند در روزهای تخمک گذاری و لقاح، باید ترشحات رحم آنها زیاد و حاوی گلوکز باشد. هویج یکی از سبزیجاتی شیرین است که به این منظور توصیه می شود. طب سنتی می گوید مصرف دم کرده تخم هویج در صورتیکه با عسل شیرین شده باشد در روزهای شروع پریود به قلیایی تر شدن بدن و در نتیجه پسر دار شدن بسیار کمک می کند.

خوردن هویج در اوایل بارداری

از آنجاییکه تحقیقات نشان داده است که مصرف میزان بالای ویتامین A در طول سه ماهه اول بارداری مضر است و می تواند باعث نواقص قابل توجه در قلب و نخاع کودک شود، برخی از زنان باردار درباره خوردن هویج دو دل می شوند. اما میزان ویتامین A در هویج به اندازه مضر نیست و اداره غذا و دارو آمریکا (FDA) مصرف ویتامین A در قالب بتاکاروتن را مجاز می داند، زیرا که ویتامین A سم کمتری دارد. توصیه ها در این خصوص عدم مصرف ویتامین A زیاد به خوردن جگر مربوط است که میزان زیادی ویتامین A دارد.

کلام آخر

در مورد میزان مصرف روزانه هویج یا آب هویج در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند توصیه های لازم را به شما بدهد. نگرانی های خود را کنار بگذارید و از یک رژیم غذایی سالم لذت ببرید. نظرات و تجربه های خود را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.