آیا مصرف گاه به گاه ماری جوانا می تواند بر کودک تاثیر بگذارد؟

خطرات مصرف ماری جوانا در دوران شیردهی برای کودک

مصرف ماری جوانا شاید آخرین چیزی باشد که در حین شیردهی می خواهید انجام دهید. در حقیقت، اکثر مادران جدید حتی وقت یا اوقات فراغت برای فکر کردن به آن را ندارند. اما برای برخی از مادران، اجتناب از مصرف ماری جوانا یک کار دشوار روزمره است. و برخی دیگر برای اهداف پزشکی باید آن را مصرف نمایند.

خطرات استفاده از ماری جوانا در حین شیردهی

اهمیتی ندارد که دلیل آن چیست، اما مصرف ماری جوانا و شیردهی یک ترکیب بد است. در اینجا، خطرات استفاده از ماری جوانا در حین شیردهی، چگونگی تاثیر این دارو بر روی کودک شیرخوار و راه های اجتناب از آن را توضیح می دهد.

آیا کشیدن ماری جوانا در دوران شیردهی بی خطر است؟

خیر. مصرف ماری جوانا در هنگام شیردهی برای شما یا کودک مناسب نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اظهار داشت که زنان در هنگام شیردهی باید از مصرف ماری جوانا اجتناب کنند. چه ماری جوانا را بکشید (دود کنید) و یا با سایر غذاها بخورید، این ماده برای کودک مضر است و باید از مصرف آن اجتناب کرد. ماری جوانا در فهرست مواد مخدر آکادمی اطفال ایالات متحده قرار دارد که مادر شیرده باید از مصرف آن اجتناب نماید. آکادمی بیان می کند: «کمیته مواد مخدر به شدت عقیده دارد که مادران شیرده نباید مواد مخدر مصرف کرده یا اعتیاد به آن داشته باشند».

همچنین، توجه کنید که مارجی جوانا نام های مختلف خیابانی مثل pot، علف، joint، dope و blunt دارد. اطمینان حاصل کنید که از مصرف تمام این مواد دوری می کنید، زیرا در اصل ماری جوانا هستند.

ماری جوانا چگونه بر شیر مادر تاثیر می گذارد؟

ماری جوانا چگونه بر شیر مادر تاثیر می گذارد؟

ماری جوانا از گیاه کانابیس (شاهدانه) گرفته می شود، که حاوی ترکیبات روانگردانی به نام کانابینوئیدها است. مواد روانگردان در عملکرد طبیعی مغز دخالت کرده تا افکار، احساسات و رفتار شخص را تغییر دهند. ماری جوانا بیش از ۱۵۰ ترکیب روان گردانی فعال دارد، اما ترکیب اصلی روانگردانی آن، دلتا ۹ تتراهیدروکانی بنینول (THC) نامیده می شود.

این ترکیب به سرعت جذب خون می شود. این ترکیب به شیر مادر منتقل شده و در آنجا باقی می ماند، زیرا ماری جوانا در سلول های چربی ذخیره شده و بدن از چربی برای تولید شیر استفاده می کند. مصرف زیاد ماری جوانا، غلظت این ترکیب در شیر مادر را افزایش می دهد. بنابراین وقتی ماری جوانا را در حین شیردهی کشیده و یا به نوع دیگری آن را مصرف کردید، به طور غیر مستقیم به کودک مواد مخدر می دهید!

کودک از طریق شیر مادر، چقدر ماری جوانا دریافت می کند؟

مقدار ترکیبات ماری جوانا در شیر مادر بستگی به میزان ماری جوانا مصرفی توسط مادر، وزن بدن و سن دارد. کارشناسان اظهار داشتند که به طور متوسط، کودک حدود ۰٫۸ درصد از دوز را بر حسب هر کیلوگرم وزن مادر دریافت می کند. به عنوان مثال، اگر مادر ۶۰ کیلوگرم وزن داشته و ۶۰ میلی گرم ماری جوانا مصرف کند، کودک حدود ۰٫۸ درصد از ۶۰ که میزان ۰٫۴۸ میلی گرم است را دریافت می کند. مصرف زیاد ماری جوانا می تواند در مقایسه با جریان خون، ۸ برابر بیشتر THC را وارد شیر مادر کند.

قرار گرفتن زودهنگام در معرض THC می تواند بر رشد کلی کودک تاثیر بگذارد. به خواندن این متن ادامه دهید تا بدانید که چگونه بر زندگی کودک تاثیر می گذارد.

 

چگونه THC موجود در شیر مادر بر نوزاد تاثیر می گذارد؟

مصرف ماری جوانا توسط مادر شیرده می تواند کودک را به روش های زیر تحت تأثیر قرار دهد:

  • تضعیف رشد حرکتی: نوزادانی که به طور مکرر در معرض THC موجود در شیر مادر قرار می گیرند، به تضعیف رشد حرکتی دچار می شوند. این اثرات زمانی که کودک در ماه اول زندگی اش با آن مواجه می شود، حادترین حالت است.
  • تاخیر رشد: همراه با تاخیر شناختی، نقاط عطف رشد جسمی کودک نیز ممکن است به تأخیر بیافتد. در رشد جسمی کلی کودک تاخیر وجود خواهد داشت.
  • کاهش رفلکس مکیدن: رفلکس مکیدن به دلیل اثرات روانی ماری جوانا ضعیف می شود. این بدان معنا است که مدت زمان تغذیه کودک کاهش پیدا می کند، که در نهایت به این معنا است که کودک به سوء تغذیه دچار می شود.
  • کاهش میزان شیر مادر: ماری جوانا میزان شیر تولیدی در بدن مادر را کاهش می دهد. THC بر ترشح پرولاکتین اثر می گذارد، که پرولاکتین باعث تحریک تولید شیر می شود.
  • خواب آلودگی و آرام بخشی: کودک به دلیل اثرات آرام بخش ماری جوانا بعد از شیر خوردن، دچار خواب آلودگی می شود. در طولانی مدت، این مساله می تواند به عملکردهای عصبی کودک آسیب برساند.
  • رابطه نامناسب مادر و نوزاد: ماری جوانا بر قدرت تصمیم گیری و خلق و خوی شخص تاثیر می گذارد. این مساله می تواند در توانایی مادر جهت تغذیه بهتر کودک تاثیرگذار باشد. در طولانی مدت، پیوند عاطفی ضعیفی بین مادر و کودک به وجود می آید که تاثیرات آن می تواند یک عمر ادامه داشته باشد. موارد ذکر شده در بالا، تنها برخی از اثرات سلامتی ثبت شده ماری جوانا در حین شیردهی، به دلیل محدودیت در زمینه تحقیقات است.

اثرات ماری جوانا می تواند فراتر از مصرف فوری آن باشد، زیرا THC می تواند برای مدت طولانی در شیر باقی بماند. ادرار و مدفوع کودک به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از مصرف شیر مادر حاوی THC حاوی این ماده (THC) است.

ترکیبات ماری جوانا برای چه مدتی در شیر مادر باقی می مانند؟

میانیگن نیمه عمر ترکیبات ماری جوانا در شیر مادر حدود ۲ تا ۳ هفته است. نیمه عمر زمانی است که کبد برای پردازش نیمی از ترکیبات ماری جوانا در بدن صرف می کند. تقریبا یک هفته طول می کشد تا کل بدن از شر ماری جوانا خلاص شود. در صورت استفاده منظم، پردازش ماری جوانا می تواند ۸ روز یا بیشتر طول بکشد. توجه داشته باشید که ماری جوانا چربی دوست است، که بدان معنا است که جذب چربی می شود. حتی بعد از اینکه بدن از شر THC خلاص شد، برخی از آنها ممکن است گاهی اوقات تا ماه ها در بافت چربی بدن باقی بمانند. به همین دلیل، شیر مادر ممکن است هنوز THC را از بافت چربی دریافت کند.

آیا مصرف گاه به گاه ماری جوانا می تواند بر کودک تاثیر بگذارد؟

بله، حتی استفاده تفریحی ماری جوانا یا علف می تواند به کودک شیرده آسیب برساند.

کارشناسان اظهار داشتند که هیچ مقدار بی خطری از مصرف ماری جوانا در حین شیردهی وجود ندارد. ماری جوانا به هر شکل و دوز مصرفی مضر است، چه ماری جوانا را کشیده یا آن را با خمیر کوکی ترکیب کرده و بخورید.

چه اتفاقی می افتد اگر به مصرف دارویی ماری جوانا نیاز داشته باشید؟

کارشناسان پزشکی اظهار داشتند که استفاده از ماری جوانا به صورت دارو تنها باید در صورتی باشد که فواید آن برای مادر بیش از اثرات مضر شیردهی کودک باشد. مصرف دارویی ماری جوانا اغلب برای افزایش اشتها و کاهش حالت تهوع است. همچنین ممکن است برای درمان التهاب و بهبود مشکلات عصبی مانند کنترل عضلات استفاده شود.

با این وجود، داروهای جایگزینی وجود دارد که همیشه می توانید از آنها استفاده کنید. اگر پزشک مصرف دارویی ماری جوانا را قبل از باردار شدن تان توصیه کرده است، بعد از بارداری در مورد گزینه های دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات مصرف ماری جوانا در دوران شیردهی به کودک

اگر قادر به ترک ماری جوانا نیستید، چه اقداماتی باید انجام دهید؟

اگر یک استفاده کننده طولانی مدت ماری جوانا بوده اید و ترک آن برای شما دشوار است، می توانید راه حل های زیر را در نظر بگیرید:

درمان: چندین درمان ترک اعتیاد با هدف شناسایی علل استفاده از ماری جوانا و روش های آموزش برای غلبه بر آنها ارائه شده است. ممکن است مجبور شوید به یک مرکز توانبخشی مراجعه کنید یا با یک کلینیک مشورت کنید که بتوانید بخشی از چنین روش های درمانی را اجرا کنید.

مشاوره: باید با مادر شیرده باید در مورد اهمیت شیردهی به کودک در مقایسه با مصرف ماری جوانا برای لذت مشاوره شود. اعتیاد بیشتر ناشی از وابستگی ذهنی به یک ماده است. تغییر ذهنیت می تواند به مادر شیرده کمک کند که به چیزی غیر از مصرف ماری جوانا فکر کند. این جلسات مشاوره اغلب به صورت گروهی و یا بصورت جداگانه توسط یک مشاور باتجربه انجام می شود.

اگر هیچ روشی موثر نبود، استفاده از شیر خشک را در نظر بگیرید: شیر مادر بهترین غذا برای کودک است. وقتی نمی توانید ماری جوانا را ترک کنید، برای شیردهی کودک از شیر خشک استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شیر خشک به خوبی شیر مادر نیست، و مصرف ماری جوانا نیز هنوز می تواند بر توانایی های رشدی کودک تاثیرگذار باشد. سلامتی کودک شیرخوار کاملا به عهده شما است و بدون شک مصرف ماری جوانا برای کودک بد است. بنابراین نه فقط برای سلامتی خودتان، بلکه برای سلامتی و ایمنی کودک ارزشمندتان در اکنون و در آینده، یک زندگی بودن ماری جوانا را انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.