آیا مصرف ناپروکسن در شیردهی بی خطر است؟

آیا استفاده از ناپروکسن (Naproxen) در حین شیردهی بی خطر است؟

آیا برای مصرف داروهایی مانند ناپروکسن در حین شیردهی نگران هستید؟ آیا نگران عوارض جانبی این دارو هستید؟ اگر نگرانی زیادی دارید، ممکن است تمایل داشته باشید که این متن ما را در مورد ناپروکسن و شیردهی بخوانید.

مصرف دارو توسط مادران شیرده بسیار شایع است. پس از زایمان، ممکن است برخی از خانم ها برای مشکلات سلامتی مانند عفونت مثانه، تورم سینه ها، عفونت های رحمی کمردرد و افسردگی پس از زایمان نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

اگر به تازگی مادر شده اید، ممکن است به این مساله فکر کنید که آیا داروهای مصرفی می توانند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار آسیب برسانند. همچنین ممکن است درباره عوارض جانبی داروها بر فرزند شیرخوار خود که ممکن است از قبل از بارداری برای هر بیماری مزمن سلامتی استفاده می کنید، نگران باشید.

برای یادگیری همه چیز در مورد ناپروکسن در حین شیردهی، ادامه متن را بخوانید.

ناپروکسن چیست؟

ناپروکسن در دسته معروف دارویی «ضد التهابی غیر استروئیدی» (NSAID) قرار می گیرد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به درمان بسیاری از شرایط مرتبط با التهاب، درد و تب کمک می کند.

ناپروکسن برای تسکین علائم اُستئوآرتریت آرتروز، روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)، نقرس و تاندونیت استفاده می شود. همچنین برای درمان دردهای دوره قاعدگی، درد عضلانی، سردرد، درد دندان، سرما خوردگی، تب و علائم سایر بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

ناپروکسن به صورت قرص های آهسته رهش، کپسول های پر شده از مایع، سوسپانسیون و قرص های پوشیده شده با ژلاتین موجود است. اگرچه قرص های معمولی ناپروسکن به صورت فاقد نسخه موجود هستند، اما فرم های دیگر معمولا از طریق نسخه در اختیار بیماران قرار می گیرند. برخی از نام های متداول دیگر ناپروکسن به شرح زیر است:

ناپرلان، آلو، ناپریسون، Flanax، آناپروکس ۵۰۰ و ای سی ناپروسین موجود است.

ناپروکسن در شیردهی

آیا مصرف ناپروکسن در شیردهی بی خطر است؟

بنابراین، اکنون که می دانید ناپروکسن چیست، اجازه دهید تا چند واقعیت را در مورد استفاده از ناپروکسن در هنگام شیردهی بررسی کنیم.

مصرف ناپروکسن در کوتاه مدت در طول شیردهی بی خطر تلقی می شود. با این وجود، همیشه احتمال خطر حداقلی برای مصرف حتی داروهایی وجود دارد که در دوران شیردهی بی خطر در نظر گرفته شده است. استفاده از ناپروکسن در هنگام شیردهی به دلیل پایین بودن میزان انتقال دارو به شیر مادر، بی خطر تلقی می شود. تحقیقات در مورد ایمنی استفاده از ناپروکسن در هنگام شیردهی ناکافی است.

ناپروکسن (آلو) برای مادران شیردهی که به کودک شیرخوار خود شیر می دهند و باید برای سردردهای گاه به گاه قرص مصرف کنند، بی خطر است. استفاده طولانی مدت از ناپروکسن در حین شیردهی ممکن است به کودک آسیب برساند، زیرا ترکیبات این قرص ها ممکن است به بدن کودک منتقل و در آن جمع شود.

عوارض جانبی ناپروکسن در حین شیردهی

ناپروکسن در حین شیردهی می تواند باعث عوارض جانبی زیر شود، که می توانند از محدوده خفیف تا شدید باشند. در اینجا شایع ترین عوارض جانبی ناپروکسن به صورت فهرست بیان شده است:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • کهیر
  • سوزش معده
  • احتباس مایعات
  • تشنگی بیش از حد
  • اسهال
  • یبوست
  • مشکلات شنوایی
  • سردرد
  • خستگی بیش از حد
  • بی اشتهایی
  • سوء هاضمه
  • گیجی
  • مشکلات بینایی

عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی چندین عارضه جانبی دارد. خطرات زیر برای افرادی که روزانه بیش از سه نوشیدنی الکلی مصرف می کنند یا عموما از نظر سلامتی ضعیف هستند، بیشتر است.

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن با افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی و عروقی همراه است. همچنین مصرف ناپروکسن با افزایش خطر خونریزی یا زخم معده و روده همراه است. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای افرادی با سابقه دیابت و فشار خون بالا، می تواند مضر باشد.

داروهای مورد استفاده در حین شیردهی

اگر به تازگی مادر شده اید، نگرانی تان در مورد مصرف داروهایی که می تواند بر کیفیت شیر تاثیرگذار باشد، واقعی است. در اینجا چند واقعیت در مورد استفاده از دارو در هنگام شیردهی وجود دارد.

تمام داروها تا حدودی بر کیفیت شیر مادر تاثیر می گذارند. برخی از داروها ممکن است این کار را بیشتر از سایر داروها انجام دهند. داروهای موجود در شیر مادر می توانند به نوزادان نارس، نوزادان تازه متولد شده و نوزادان بیمار در مقایسه با کودکان شش ماهه و یا سالم، به میزان بیشتری آسیب برساند.

نیازی نیست تا مادران جدید در حین شیردهی به کودک مصرف تمام داروها را متوقف کنند. در صورتیکه داروی فعلی تان می تواند به کودک آسیب برساند، پزشک می تواند برای هر بیماری مزمن یک داروی مطمئن تر را جایگزین کند. اگر برای درمان برخی از مشکلات جدی سلامتی نیاز به چند روز استفاده از دارو دارید، قطع شیردهی به کودک می تواند گزینه بهتری در مقایسه با در معرض خطر قرار دادن کودک شیرخوار با ترکیبات دارویی باشد. می توانید در این مدت در رژیم غذایی او از شیر خشک و یا هر آنچه که پزشک تجویز می کند، استفاده نمایید.

نکاتی برای کاهش تاثیر داروها بر شیر مادر

اگر به دلیل یک مشکل جدی سلامتی نمی توانید از مصرف یک داروی خاص اجتناب کنید، برخی از اقدامات احتیاطی ممکن است در هنگام شیردهی به فرزندتان لازم باشد. در این قسمت، چند نکته برای کاهش خطر شیردهی به فرزندتان به دلیل ترکیبات موجود در قرص ها ارائه شده است.

  • دوز مصرفی تان را بلافاصله بعد از شیردهی به کودک مصرف کنید تا خطر قرار گرفتن کودک در معرض دارو را به حداقل برسانید.
  • قبل از مصرف دوز، می توانید شیر خود را برای وعده شیر خوردن بعدی کودک دوشیده تا کودک خود را از قرار گرفتن در معرض داروها حفظ کنید. اگر بعد از تغذیه با شیر مادر علائم جانبی در فرزند خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر قصد بارداری دارید و از هر بیماری مزمن مانند آرتروز رنج می برید یا برای مورد مشابهی تحت درمان طولانی مدت قرار دارید، بهتر است تا قبل از شروع بارداری این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

برخی از اقدامات احتیاطی در حین مصرف ناپروکسن

برخی از اقدامات احتیاطی در حین مصرف ناپروکسن

اگر باردار یا در حال شیردهی هستید، باید از مصرف ناپروکسن فاقد نسخه اجتناب کنید. بهتر است مصرف هر دارویی، حتی قرص های فاقد نسخه برای درد یا تب ساده، تنها با تایید پزشک انجام شود.

اگر قصد بارداری دارید، در مورد هر گونه بیماری که نیاز به مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد استفاده از ناپروکسن برای هر بیماری مزمن با پزشک خود صحبت کنید و در صورت امکان برای مدت زمان بارداری و در حین شیردهی به دنبال درمان جایگزین باشید.

تغذیه با شیر مادر برای سلامتی نوزادتان بسیار ضروری است. اجازه ندهید که استفاده از ناپروکسن یا هر داروی دیگری فرزند شما را از این تغذیه محروم کند. در مورد استفاده بی خطر از داروها در هنگام شیردهی و روش های جایگزین درمان در هر زمانی اطلاعات کسب نمایید. چنین اطلاعاتی ممکن است بدون اینکه به فرزند شیرخوارتان آسیب برساند، به کنترل شرایط شما کمک کند.

اکنون که متوجه شده اید که آیا استفاده از ناپروکسن در هنگام شیردهی بی خطر است، امیدوارم که محتاطانه عمل کنید. آیا فرزندتان در دوران شیرخواری به دلیل استفاده از این داروها توسط شما با مشکل مواجه بوده است؟ در ادامه این متن به ما اطلاع دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.