طب سنتی

توصیه های طب سنتی برای شیردهی به نوزاد – شیردهی در بارداری طب اسلامی

مانند هر کار دیگر، شیردهی به نوزاد نیز نیاز به آمادگی دارد. اگر بدون آمادگی های لازم شروع به شیردادن به کودک خود کنید، ممکن است مشکلاتی را برای نوزادتان به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا توصیه های طب سنتی برای شیردهی به کودک را برای شما ارائه کنیم تا با خیال آسوده و راحت به فرزند خود شیر دهید. با ما همراه باشید.

تغذیه با شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد تا سن ۶ ماهگی است. بنابراین به همه مادران توصیه می شود در صورتیکه شرایط و امکان شیردهی به فرزندشان وجود دارد، به نوزاد خود شیر مادر بدهند. برای شیر دادن به نوزاد باید نکاتی را قبل و بعد از شیردهی رعایت کرد که در اینجا قصد داریم تا توصیه های طب سنتی را در این خصوص ارائه کنیم.

درمان کاهش شیر مادران شیرده با روش‌های طب سنتی

توصیه های طب سنتی برای شیردهی
  • بهتر است که هر روز صبح کمی از شیر خود را دوشیده و دور بریزید. به خصوص زمانی که شیر مادر کیفیت مناسبی نداشته باشد، انجام این کار توصیه می شود. سپس با آب گرم دوش گرفته و کمی دست و سینه های خود را ماساژ دهید. این کار به بیشتر شدن شیرتان کمک می کند. همچنین توصیه می شود تا صبحانه مناسب میل کنید.
  • در ابتدا چون جریان شیر زیاد است، توصیه می شود تا کمی از شیر را با دست خود بدوشید تا جریان زیاد شیر باعث آزردگی کودک نشود. همچنین تعداد دفعات شیردهی باید به اندازه باشد و در فواصل زمانی بسیار کوتاه به فرزند خود شیر ندهید، زیرا تجمع شیر ممکن است باعث مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس شود.
  • تعداد دفعات شیردهی را به تدریج زیاد کنید تا نوزاد به تدریج به خوردن شیر عادت کند
  • پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که زمانی به فرزند خود شیر بدهید که او گرسنه است. شیر دادن به نوزاد بدون اینکه گرسنه باشد، می تواند باعث انباشتگی مواد یا به اصطلاح «امتلا» شده که مضر است و باعث بروز مشکلات متعدد برای نوزاد خواهد شد.
  • گریه های ناشی از گرسنگی کودک معمولا ناگهانی است. علماء طب سنتی اعتقاد دارند که گریه کردن کودک جهت گرسنگی برای او مفید است، بنابراین سعی کنید به محض اینکه کودک شروع به گریه کرد، به او شیر ندهید. گریه کردن نوزاد برای شیر خوردن ناگهانی است و می تواند به آماده شدن او جهت شیرخوردن کمک کند. وقتی نوزاد سیر شد، از شیر خوردن دست می کشد. اگر بعد از آروغ زدن هنوز هم شیر می خورد، از شیر سینه دیگر به او بدهید.
  • در زمان شیر دادن به نوزاد حتما آرامش ذهنی و جسمی داشته باشید. تمرکزتان بر روی فرزندتان باشد. کودک می تواند استرس شما را احساس کرده و بی قراری خواهد کرد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که استرس و ناراحتی می تواند شیرتان را کم کند.
  • از هر دو سمت سینه به کودکتان شیر بدهید. با این کار هم شیر بیشتری به کودک رسیده و هم هر دو سینه برای تولید شیر تحریک می شوند. همچنین پزشکان طب سنتی توصیه کرده اند که تحت هیچ شرایطی ناگهان سینه را از دهان کودک بیرون نکشید. این کار فرزندتان را دچار استرس کرده و آرامش او را به هم می زند.
  • پس از شیردهی و گرفتن باد گلو، توصیه می شود تا کودک بخوابد. در کودکان شیرخوار چون هنوز دستگاه گوارش به طور کامل تکامل نیافته است، عمل هضم به شکل ضعیف انجام شده و خوابیدن کودک می تواند به سبک شدن و روند هضم شیر کمک کند. معمولا هنگامی که نوزاد تازه از خواب بیدار شده است، به شیر نیاز دارد. ممکن است کودک گرسنه نباشد، اما شیر خوردن به سرحال شدن و رفع عطش تشنگی او کمک خواهد کرد.
  • اگر شیرتان بند آمد، پزشکان طب سنتی توصیه کرده اند که مادران برگ کلم تازه را با آرد عدس مخلوط کنند و بر روی سینه مالش دهند. به جای آن می توانند از برگ جعفری کوبیده شده نیز استفاده کنند. اگر شیر بیرون آمده از سینه بوی تعفن بدهد، نشانه ای از بروز عفونت است. توصیه شده تا آرد باقالی را با خمیر ترش نانوایی و پیاز کوبیده و مخلوط کرده و بر روی سینه قرار دهند.

برای اینکه مادر به فرزند خود شیر بدهد، در درجه اول توصیه می شود تا از تمام گروه های غذایی مصرف نماید. پزشکان طب سنتی همچنین توصیه هایی را برای زیاد شدن شیر مادران ارائه کرده اند. مصرف غذاهای زیر و پیروری از این رژیم غذایی سالم می تواند هم شیر شما را تقویت کرده و هم باعث حفظ سلامتی کودک شود.

باید و نبایدهای شیر دهی در طب سنتی

توصیه های غذایی مناسب مادر برای شیردهی به نوزاد

  • حبوبات با رنگ تیره سرشار از آهن هستند و مصرف آنها برای مادران شیرده بسیار توصیه می شود.
  • میوه ها و سبزیجاتی مثل انگور، انجیر، انار، کاهو، هویج سیب و کرفس باید در برنامه غذایی مادر قرار داشته باشد.
  • سیر: سیر از بهترین گیاهان دارویی برای افزایش شیردهی مادران در سرتاسر جهان است. می توانید برای مصرف سوپ سیر تهیه کرده و آن را میل کنید.
  • برگ ریحان: در طب سنتی به مصرف برگ ریحان برای مادران شیرده توصیه زیادی شده است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد را تقویت کند و مشکل بی خوابی در مادر و نوزاد را رفع نماید. توصیه شده که دمنوش گیاهی با برگ ریحان تهیه کرده و روزانه از آن بنوشید.
  • دمنوش تهیه شده از رازیانه و شنبلیله و شوید و زیره: حدود ۳۰ گرم رازیانه و ۱۰ گرم از هر کدام از شنبلیله و شوید و زیره را ترکیب کرده و یک قاشق غذاخوری پر از این مخلوط را در یک قوری همراه با سه تا چهار لیوان آب بریزید. اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد و دم کرده آن را با عسل و یا نبات میل کنید. این دمنوش می تواند شیر مادران را افزایش داده و به رفع نفخ و دل درد نوزاد کمک کند.
  • کله پاچه و پاچه گوسفند: در طب سنتی ایرانی به مصرف کله پاچه و به خصوص پاچه گوسفند تاکید زیادی شده است. این غذا یک شیرافزای واقعی است. بهتر است که مادرانی با هاضمه قوی و در فصول سرد مصرف کنند.
  • شیر: بهتر است که مادران شیر گاو تازه مصرف کنند. اگر مصرف شیر در مادران باعث ناسازگاری های گوارشی و ناراحتی معده می شود، کافی است تا کمی زنجیبل و عسل به شیر اضافه کنند.
  • شربت عسل: برای تهیه این شربت، یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب حل کرده و کمی آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید. سعی کنید تا روزی دو تا سه لیوان از این نوشیدنی میل کنید. می توانید تخم شربتی، تخم ریحان یا بالنگ و گلاب یا عرق بیدمشک به این نوشیدنی اضافه کنید که آن را مقوی تر کرده و تاثیرات آرامش بخشی آن را افزایش می دهد.
  • بر اساس طب افواهی، کاچی یکی از غذاهای ضروری برای زنانی است که به تازگی زایمان کرده اند. ترکیبات به کار رفته در این غذا و ادویه های مورد استفاده در این غذا باعث افزایش شیردهی مادران می شود.
سخن آخر

شیر دادن به کودک نه تنها آرامش و آسودگی برای مادر به همراه دارد، بلکه بهترین و سالم ترین غذای کودک تا سن ۶ ماهگی است به طوریکه هیچ غذا یا شیر دیگری را نمی توان با آن جایگزین کرد. در طب سنتی توصیه های زیادی برای تقویت شیر مادر و کمک به شیردهی به نوزاد شده است. در این مقاله سعی کردیم تا توصیه های طب سنتی برای شیردهی به نوزاد را ارائه کنیم. اگر هر گونه سوالی در خصوص شیردهی به نوزاد دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.