چطور دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال اندازه گیری کنیم؟

چطور دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال اندازه گیری کنیم؟

آیا می دانستید که اندازه گیری دوره ای دمای بدن کودک حائز اهمیت است؟ و خواندن دقیق دمای آن بسیار مهم است. دماسنج جیوه معمولی برای استفاده در کودکان خطرناک است. تب سنج دیجیتال به دلیل ایمنی و دقت مناسب جایگزین مناسبی است. اما آیا می توان از دماسنج مبتنی بر جیوه استفاده کرد؟ چگونه می توان از دماسنج دیجیتال برای اندازه گیری دمای بدن در نوزادان استفاده کرد؟ این متن از وبسایت نی نی نما به این سوال پاسخ داده و بیشتر برای آشنایی با روش های صحیح ارزیابی دمای بدن کودک با استفاده از دماسنج دیجیتال است.

انواع تب سنج دیجیتال چیست؟

نوع دماسنج دیجیتال بستگی به بخشی از بدن دارد که درجه حرارت آن بررسی می شود.

تب سنج دیجیتال چند منظوره استاندارد: این یک دماسنج دیجیتال معمولی با نوک فلزی است که شامل یک سنسور گرما متصل به صفحه نمایش LED است. صفحه نمایش دمای دقیق را تا رقم اعشار نشان می دهد. این دماسنج برای اندازه گیری دمای دهان (حرارت دهان)، رکتوم (مقعد)، و زیر بغل (مربوط به زیر بغل) استفاده می شود.

دماسنج دیجیتالی مادون قرمز صماخی (کانال گوش): این دماسنج منحصراً برای دمای کانال گوش مورد استفاده قرار می گیرد. این دماسنج از پرتوهای مادون قرمز استفاده می کند تا سطح گرما را از طریق یک سنسور تشخیص داده و آن را بر روی صفحه نمایش LED نشان می دهد.

دماسنج مادون قرمز دیجیتال شریان تمپورال (پیشانی): این دماسنج به شکلی است که می توان آن را به راحتی در پیشانی کودک قرار داد. از پرتوی مادون قرمز برای اندازه گیری دمای جریان خون در شریان تمپورال پیشانی استفاده می کند.

دماسنج های دیجیتال بهتر از دماسنج های معمولی هستند، زیرا امکان خواندن دقیق را فراهم کرده و به دلیل عدم وجود شیشه و جیوه، بی خطر هستند. آکادمی اطفال ایالات متحده توصیه می کند که از تب سنج دیجیتال برای نوزادان استفاده کنید.

راهنمای سن برای اندازه گیری دمای بدن

نحوه اندازه گیری دمای بدن بستگی به سن کودک دارد.

  • سه ماهه و کوچک تر: فقط به وسیله اندازه گیری دمای مقعد.
  • بین ۳ و ۶ ماه: می توانید اندازه گیری دمای مقعد را ادامه دهید، همچنین می توانید از اندازه گیری شریان زیر بغل و تمپورال پیشانی استفاده کنید.
  • بین ۶ ماه تا ۴ سالگی: دمای زیربغل، شریان تمپورال، و اندازه گیری دمای صماغی (گوش ها). اگر کودک یک نوزاد بزرگ تر است، اغلب از روش اندزاه گیری دمای مقعد استفاده می شود.
  • بالای چهار سال: خواندن دمای دهان کافی است و امکان خواندن دقیق را فراهم می کند.

دمای عادی بدن نوزادان چیست؟

بر اساس آکادمی اطفال ایالات متحده، دمای طبیعی بدن نوزاد بین ۹۷٫۵ درجه فارنهایت (۳۶٫۴ درجه سانتی گراد) و ۹۹٫۵ درجه فارنهایت (۳۷٫۵ درجه سانتی گراد) است. دمای ۱۰۰٫۴ (۳۸ درجه سانتی گراد) درجه فارنهایت و بالاتر تب در نظر گرفته می شود.

چگونه می توان با تب سنج دیجیتال دمای بدن کودک را اندازه گیری کرد؟

در این قسمت، نحوه اندازه گیری دمای بدن کودک با استفاده از دماسنج دیجیتال توضیح داده شده است.

۱٫ دمای دهانه مقعد (رکتوم)

این روش دقیق ترین حالت اندازه گیری دمای بدن است؛ زیرا کوچکترین تغییر دما را نشان می دهد. با خیال راحت می توانید در خانه از این روش استفاده کنید.

نحوه استفاده: از یک تب سنج دیجیتال استاندارد استفاده کنید و بر روی آن برچسب استفاده انحصاری مقعد بزنید. دماسنج را با یک توپ پنبه ای آغشته به الکل تمیز کرده و سپس خشک کنید. مقداری ژل نفتی را بر روی دماسنج اعمال کنید؛ زیرا به عنوان روان کننده برای وارد کردن راحت دماسنج عمل کرده و از ایجاد ناراحتی جلوگیری می کند. کودک را بر روی شکم بر روی دامان شریک زندگی تان قرار دهید تا کودک را محکم نگه دارد. همچنین می توانید کودک را به پشت بر روی یک سطح نرم قرار دهید و پاها و ران او را تا کنید. به آرامی دو لمبر نشیمنگاه را کنار زده تا بتوانید به درستی دهانه مقعد را ببینید. به آرامی دماسنج را به اندازه حدودا نیم اینچ در مقعد قرار دهید تا نوک فلزی آن به سختی قابل مشاهده باشد. برای نوزادان بزرگ تر از ۶ ماه، می توانید آن را در حدود یک اینچ در مقعد قرار دهید. بیشتر از این دماسنج را وارد مقعد نکنید، زیرا ممکن است به روده کودک آسیب وارد کند. از قبل دماسنج را علامت گذاری کنید تا مشخص شود که تا چه اندازه باید دماسنج را وارد مقعد کنید.

دماسنج را به مدت دو دقیقه در این حالت نگه دارید تا اینکه دماسنج بوق بزند یا تا زمانی که قرائت بر روی صفحهLED انجام شود. دماسنج را به آرامی خارج کرده و دما را یادداشت کنید. قبل از کنار گذاشتن دماسنج، آن را کاملا با الکل تمیز کنید.

دمای دهانه مقعد (رکتوم)

۲٫ درجه حرارت زیربغل

با قرار دادن دماسنج دیجیتال استاندارد در زیر بغل کودک می توان دما را اندازه گیری کرد. با این وجود، باید از انجام این کار برای نوزادان کوچک تر از سه ماه اجتناب کرد، زیرا اندازه گیری دمای بدن دقیق نخواهد بود.

نحوه انجام کار: لباس کودک را از ناحیه کمر به بالا از تن او بیرون بیاورید و او را در حالت نشسته قرار دهید. از خشک بودن زیربغل اطمینان حاصل کنید. دماسنج را با پنبه آغشته به الکل تمیز کرده و آن را در زیر بغل کودک قرار دهید. ساعد کودک را ببندید و آرنج را نزدیک بدن نوزاد نگه دارید. اجازه دهید تا دماسنج به مدت ۵ دقیقه در این ناحیه باقی بماند تا زمانی که دماسنج بتواند دمای بدن را نشان دهد. دما را یادداشت کرده و آن را با الکل تمیز کنید.

درجه حرارت زیربغل

۳٫ اندازه گیری شریان تمپورال (پیشانی)

برای بررسی دمای پیشانی از یک دماسنج مادون قرمز استفاده کنید.

نحوه اندازه گیری:

کودک را در حالت نشسته نگه دارید. انتهای دماسنج را در نزدیکی پیشانی کودک قرار دهید. کتابچه راهنمای دستورالعمل را بخوانید و طبق روش اندازه گیری توضیح داده شده در کتابچه راهنما عمل کنید. یک تب سنج دیجیتال مادون قرمز را هنگامی که بر روی پیشانی کودک قرار دهید و آن را بدون لمس کردن به سمت چپ و راست پیشانی بچرخانید، دمای پیشانی را نشان می دهد.

در صورت استفاده از دماسنج های دیجیتالی تماسی، سنسور باید به آرامی مرکز پیشانی کودک را لمس کرده، دکمه اسکن در قسمت زیرین را فشرده و از یک سمت سر تا خط مو بکشید. دکمه اسکن در قسمت زیرین را رها کرده و دمای نشان داده شده در صفحه نمایش را یادداشت کنید.

اندازه گیری شریان تمپورال (پیشانی)

۴٫ دماسنج دیجیتالی مادون قرمز صماخی (کانال گوش)

هرگز از دماسنج دیجیتالی استاندارد برای اندازه گیری دمای پرده صماغ استفاده نکنید، زیرا می تواند به طور تصادفی به گوش آسیب برساند. دماسنج صماغی برای خواندن دقیق باید در موقعیت صحیح نگه داشته شود. موم اضافی گوش می تواند در روند اندازه گیری اختلال ایجاد کند.

طرز استفاده:

مطابق با دستورالعمل کتابچه راهنما، نوک دماسنج را در کانال گوش قرار دهید. تنها نوک دماسنج را تا جایی که علامت گذاری شده، وارد گوش کنید. زمان لازم برای اندازه گیری به دماسنج بستگی دارد و می تواند از چند ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد.

این دماسنج ها از نظر موقعیت حساس هستند و اگر آنها را به درستی قرار ندهید، قرائت نادرست خواهید داشت. بنابراین، برای دقت اندازه گیری دو تا سه مرتبه قرائت را انجام دهید. از دماسنج صماغی برای اندازه گیری دما در نوزادان کوچک تر از ۶ ماه استفاده نکنید؛ زیرا کانال گوش آنها برای پروب دماسنج بیش از اندازه باریک است.

دماسنج دیجیتالی مادون قرمز صماخی (کانال گوش)

۵٫ دماسنج دهانی

این دماسنج، یک روش استاندارد اندازه گیری دمای بدن برای بزرگسالان است.

طرز استفاده:

کودک نباید ۳۰ دقیقه قبل از ارزیابی دما چیزی گرم یا سرد بخورد یا بنوشد. کودک را در حالت نشسته در موقعیت راحتی قرار دهید. دماسنج را با الکل تمیز کرده و آن را بین زبان کودک و کف دهان کودک قرار دهید. باید با استفاده از زبان و لب دماسنج را نگه داشته و از دندان برای این منظور استفاده نشود. به عنوان یک کودک چهار ساله، او به اندازه کافی بزرگ است تا اگر روش نگهداری دماسنج را به او نشان دهید، او دماسنج را نگه دارد. با این وجود، کودک را بدون توجه به او رها نکنید. اجازه دهید تا دماسنج به مدت ۳ دقیقه باقی مانده و سپس دما را ثبت کنید. دماسنج را با الکل تمیز کرده و آن را به دور از کودک نگهداری کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر دمای قرائت شده ۹۹٫۳ درجه فارنهایت (۳۷٫۲ درجه سانتی گراد) یا بالاتر در اندازه گیری دما در ناحیه زیربغل، تمپورال یا صماغی باشد، فورا دما رکتوم را اندازه گیری کنید تا مشخص شود که آیا دمای بدن کودک بالا است.

دماسنج دهانی

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

مهم است که قبل و در حین و بعد از اندازه گیری دمای بدن کودک با تب سنج دیجیتال نکات خاصی را در نظر داشته باشید. دمای بدن را بعد از یک فعالیت بدنی و بعد از دوش گرفتن اندازه گیری نکنید؛ زیرا باعث افزایش دمای بدن و قرائت نادرست می شود. همیشه از دستورالعمل موجود در دفترچه راهنما تبعیت کنید. حتی اگر کودک بزرگ تر از ۴ سال است، دماسنج را دور از دسترس کودک نگه دارید، تا از خطر خفگی جلوگیری کنید. قبل از کنار گذاشتن دماسنج، آن را کامل تمیز کرده و در مکانی سرد و خشک نگهداری نمایید.

چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد:

تب سنج دیجیتال باید اندازه دقیقی از دمای بدن ارائه دهد تا مشخص شود که کودک تب دارد. برخی شرایطی وجود دارد که شما باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

کودک کمتر از سه ماه سن داشته و دمای بدن با هر نوع دماسنجی که اندازه گیری شود، ۹۹ درجه فارنهایت (۳۷٫۲ درجه سانتی گراد) یا بالاتر است. سیستم ایمنی نوزادان در حال رشد است که در برابر حمله پاتوژن ها آسیب پذیر است. این مساله نیاز به مداخله پزشکی را ضروری می کند.

کودک بین ۳ تا ۶ ماه سن داشته و دمای بدن او ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷٫۸ درجه سانتیگراد) یا بیشتر است.

کودک بزرگ تر از ۶ ماه است و دمای بدن او ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸٫۹ درجه سانتی گراد) یا بیشتر است. نوزادان و حتی کودکان بزرگتر علائم تب مانند تحریک پذیری، عدم علاقه به مواد غذایی و بی حالی را نشان می دهند. تب اغلب با اختلالات سلامتی مانند سرماخوردگی، آب ریزش بینی، یا مشکلات معده مانند اسهال همراه است. گاهی اوقات تب ممکن است فقط یک مرتبه در روز رخ دهد. مهم نیست که دلیل بروز تب چیست، می توانید به همه کاره بودن دماسنج دیجیتال اعتماد داشته باشید تا دمای بدن کودک را ایمن و دقیق کنترل کنید.

آیا در مورد دماسنج های دیجیتال ایده هایی دارید؟ در بخش نظرات در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *