تاثیر گریه و وضعیت روحی مادر روی جنین در ماه های مختلف بارداری

همه ما می­دانیم که بارداری با تغییرات بدنی زیادی همراه است. اما تغییرات هورمونی هم از مشخصه های بارداری است، که حتی گاهی باعث علائم فیزیکی هم می شود. این نوسانات هورمونی می تواند روی مواد شیمیایی مغز که در خلق و خو نقش دارند، اثر بگذارد. برخی از زنان باردار تحت تاثیر این شرایط طیف وسیعی از احساسات از شادی تا غم را تجربه می­ کنند. بنابراین اگر در دوران بارداری به خاطر کوچکترین مشکل شروع به گریه کردید یا به شدت احساساتی شدید، جای نگرانی نیست. این وضعیت کاملاً طبیعی است. در این مقاله میخواهیم بر تاثیر گریه مادر روی جنین بپردازیم.

مطالب پیشنهادی: نوزادی که اصلا گریه نمی کند!/ آیا مشکلی وجود دارد؟

تاثیر گریه مادر روی جنین

چه عواملی باعث گریه در بارداری می­ شود؟

حتی اگر شما در حالت عادی فردی احساساتی هستید، شاید متوجه شوید که در دوران بارداری بیشتر گریه می کنید. یا اگر فردی هستید که به ندرت اشک می­ریزد، بروز احساسات غیر قابل کنترل در این دوران ممکن است شما را غافلگیر کنید. هرچند احساسات بخشی طبیعی از بارداری است، اما به شما کمک می کند دلیل گریه را پیدا کنید.

تاثیر گریه مادر روی جنین در سه ماهه اول

از آنجاییکه بیشترین میزان تغییرات هورمونی در سه ماهه اول اتفاق می افتد، گریه کردن در این دوران غیرمعمول نیست. بالا رفتن میزان هورمون استروژن و پروژسترون در سه ماهه اول، علت برخی از تغییرات خلقی است که به تحریک پذیری و غمگین بودن منجر می شود. به علاوه بارداری یک تغییر اساسی در زندگی فرد ایجاد می کند که می تواند از شادی زیاد تا اضطراب و ترس برای سلامت کودک را به همراه داشته باشد.

تاثیر گریه مادر روی جنین در سه ماهه دوم و سوم

نوسانات هورمون ها می تواند تا سه ماهه دوم و سوم ادامه داشته باشد. بدن به سرعت در حال تغییر است و این می تواند باعث نگرانی شود. در این مدت استرس ها و ناامیدی های عادی روزانه می تواند محرک گریه باشد. وقتی به پایان بارداری نزدیک می شوید، باید آماده زایمان، هزینه های کودک و وظایف تازه باشید که منجر به وحشت زدگی و ترس شما می شود. این استرس در نهایت می تواند تبدیل به گریه شود.

چه موقع گریه در دوران بارداری می تواند مشکل جدی به حساب بیاید

در حالیکه گریه می تواند بخشی طبیعی از بارداری باشد، در مواردی هم می تواند نشانه یک مشکل جدی روحی روانی مثل افسردگی باشد. تشخیص تفاوت تغییرات روحی طبیعی حاملگی و افسردگی از هم می تواند مشکل باشد. به عنوان یک قاعده کلی، افسردگی علائم دیگری را نیز تحریک می کند، نه فقط گریه را. این علائم عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن اشتها
  • عدم تمایل به فعالیت های مورد علاقه
  • احساس بی ارزشی
  • احساس گناه
  • خواب زیاد
  • خواب کم
  • فکر آسیب زدن به خود یا دیگران

بعضی اوقات افسردگی در دوران بارداری زودگذر است و خود به خود رفع می شود. اما اگر علائم ۲ هفته یا بیشتر طول کشید، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا گریه کردن در بارداری می تواند روی نوزاد تاثیر بگذارد؟

گریه های طبیعی دوران بارداری به جنین شما آسیبی نمی رساند. اما افسردگی های شدید ممکن است تاثیر منفی بر بارداری شما داشته باشد. مطالعات که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است نشان می دهد مسائل مربوط به سلامت روحی و روانی ممکن است احتمال تولد زودرس و کم وزن را افزایش دهد. بررسی های دیگری در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته که ارتباط مستقیم بین پریشانی ذهنی و زایمان زودرس را نشان می داد. اگر افسرده هستید، احتمالاً در دوران بارداری زیاد به خودتان رسیدگی نکنید. اگر به اندازه کافی غذا نمی خورید یا مواد مغذی کافی دریافت نمی کنید و سر موقع برای معاینه های ضروری نمی روید، ممکن است کودک شما از مراقبت کافی شما برخوردار نشود. به خاطر داشته باشید که این افسردگی تقصیر شما نیست و بی توجهی به مسئله سلامت، یکی از عوارض جانبی افسردگی درمان نشده است تا انتخاب آگاهانه. قطعاً شما هرگز عمداً به بارداری خود آسیب نمی رسانید. پس مهم است که با پزشک مشورت کنید زیرا درمان هایی وجود دارد که به شما کمک کند. افسردگی در دوران بارداری همچنین می تواند خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را افزایش دهد که می تواند رابطه شما با نوزاد تازه بدنیا آمده را دچار اختلال کند. افسردگی بعد از زایمان چیزی نیست که بخاطرش خودتان را شرمسار بدانید، اما مهم است که با پزشک صحبت کنید تا حال روحی شما بهتر شود.

جفت می تواند سیگنال های هورمونی غم و اندوه را دریافت کند

با رشد جنین در رحم، او دائماً از مادر پیام هایی دریافت می کند؛ و فقط صدای قلب مادر و پخش موزیک نیست که او را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مرحله کودک سیگنال هایی شیمیایی و سیگنال هایی از وضعیت روحی مادر را از طریق جفت دریافت می کند. اگر مادر بسیار ناراحت یا در حال گریه باشد، این حالت روی رشد و نمو کودک و بخش بزرگی از زندگی او تاثیر می گذارد. در طولانی مدت، داشتن یک مادر افسرده می تواند منجر به مشکلات عصبی و روانی شود.

وضعیت روحی مادر می تواند روی رشد کودک قبل و بعد از تولد اثر بگذارد

به همین دلیل است که بهترین کار درمان افسردگی مادر قبل از تولد نوزاد است. پزشکان هشدار می دهند که زنان به ندرت قبل از تولد نوزاد به دنبال معاینه روانشناسی یا مشاوره می روند. بهترین کاری که مادر می تواند در بارداری انجام دهد داشتن یک حالت روحی متعادل و احساس آرامش است، زیرا باعث می شود کودک به درستی رشد نکند. طبق این مطالعه چیزی که بیشتر روی کودک تاثیر دارد، تغییرات خلقی مداوم است. به این دلیل که وقتی کودک دچار هیجانات مداوم بین غم، استرس یا شادی می شود، احساس ناامنی می کند. این عدم تعادل روحی رشد و نمو کودک را قبل و بعد از تولد تحت تاثیر قرار می دهد، پس مهم است که مادر از نظر عاطفی متعادل باشد.

برای گریه در بارداری باید چه کرد؟

در این مرحله که چنین پیوندهای نزدیکی بین شما و کودکتان ایجاد می شود، بسیار مهم است که تا جای ممکن آرام باشد. سعی کنید به هر قیمتی که شده از بروز استرس و احساسات منفی جلوگیری کنید. برای انجام این کار می توانید مدیتیشن، تمرینات آرام بخش و یوگا را امتحان کنید. همه اطرافیان می توانند به شما کمک کنند تا اضطراب و غم و اندوه را از خودتان دور کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *