زغال فعال در دوران بارداری

آیا زغال فعال در دوران بارداری بی خطر است؟ عوارض، مقدار مصرف مجاز و موارد استفاده از آن

زغال فعال با گرم كردن ذغال معمولی در حضور گاز خاصی برای ایجاد منافذ یا فضاهای داخلی در زغال ایجاد می شود. سپس از این منافذ برای به دام انداختن سموم یا مواد شیمیایی استفاده می شود. از زغال فعال برای درمان انواع خاصی از مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو پس از مصرف خوراکی ان استفاده می شود ، اما استفاده از آن بدون هیچ دلیل موجه ای توصیه نمی شود. استفاده منظم از زغال فعال برای تسکین علائم بارداری ، مانند تهوع صبحگاهی ، ممکن است در جذب ویتامین ها و مکمل های معدنی قبل از تولد تداخل ایجاد کند. بهتر است قبل از مصرف زغال فعال در دوران بارداری با پزشک تان مشورت کنید و به توصیه های او عمل کنید. این مقاله را بخوانید تا درباره ایمنی ، اثربخشی و کاربردهای زغال فعال در دوران بارداری بیشتر بدانید.

مطالب پیشنهادی: استفاده از اسپری خوشبو کننده و عطر در بارداری ممنوع است؟!

کاربرد زغال فعال در دوران بارداری

آیا زغال فعال در دوران بارداری بی خطر است؟

دوزهای پایین زغال فعال برای مدت زمان کوتاه ممکن است هیچ اثر جدی بر سلامتی نداشته باشد. با این حال ، زغال فعال ممکن است از جذب برخی مکمل های بارداری یا شیردهی جلوگیری کند و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. زغال فعال برای خانم های بارداری که انسداد روده دارند یا تحرکات روده ای کمتری دارند توصیه نمی شود. اگرچه ممکن است مصرف آن به مادران باردار ، کودکان متولد نشده وی یا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند آسیبی نرساند ، اما استفاده از آن باید با احتیاط انجام شود. اثر بخشی زغال فعال در درمان انواع خاصی از سمیت و مسمومیت ممکن است بسته به زمان قرار گرفتن در معرض و نوع ماده (سم یا زهر) بلعیده شده متفاوت باشد. بنابراین ، زغال فعال در دوران بارداری فقط باید با راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی مصرف شود.

توجه: اثر بخشی زغال در مورد  مسمومیت یا مصرف بیش از حد دارو به معنای موثر بودن آن در سم زدایی یا پاکسازی بدن نیست. زنان باردار باید هنگام مصرف عصاره زغال سم زدا و سایر محصولات احتیاط کنند. زغال فعال با چندین نام دیگر مانند کربن اکتیو ، کربن فعال ، دوده ی کربن ، کربن گیاهی ، کربن حیوانی و غیره شناخته می شود. بنابراین ، مواد تشکیل دهنده مکمل های سلامتی و عصاره های زغال فعال را قبل از مصرف بررسی کنید.

موارد استفاده از زغال فعال در دوران بارداری:

از زغال فعال برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. با این وجود ، به غیر از درمان بلع برخی سموم یا مصرف بیش از حد داروهای خوراکی ، شواهد علمی از آزمایشات کنترل شده تصادفی و مطالعات دیگر برای حمایت از استفاده این ماده وجود ندارد. اگرچه داده های کافی برای ارزیابی تأثیر واقعی زغال فعال وجود ندارد ، اما مصرف خوراکی زغال فعال به روش های زیر می تواند مفید باشد.

  • کاهش کلسترول
  • کاهش تهوع صبحگاهی
  • درمان اسهال و ناراحتی معده
  • کاهش گازهای شکمی یا نفخ شکم
  • تسکین علائم سوء هاضمه
  • درمان کلستاز((obstetric cholestasisیا کلستاز درون کبدی دوران بارداری(کاهش جریان صفراوی در بارداری به دلیل تجمع نمک های صفراوی در کبد)
  • کاهش سطح فسفات در بیماران دیالیزی

موارد استفاده موضعی زغال فعال:

  • بانداژ  بهبود زخم
  • سفید کردن دندان ها

این داروهای طبیعی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید یا تنظیم نشده اند. برای تعیین اثربخشی موارد ذکر شده در بالا از زغال فعال در بارداری ، مطالعات بیشتری لازم است.

موارد استفاده از زغال فعال در دوران بارداری

عوارض جانبی استفاده از زغال فعال در بارداری:

استفاده از زغال فعال به طور منظم و به مقدار زیاد می تواند با عوارض جانبی خاصی همراه باشد ، مانند موارد زیر:

  • یبوست
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مدفوع تیره

زغال فعال ممکن است با روند جذب مواد مغذی و مکمل های غذایی تداخل داشته باشد. تداخل با داروهای خاص ، مانند:

شربت ایپکاک

ممکن است به باکتریهای مفید روده آسیب برساند ترکیبات موجود در زغال فعال نیز ممکن است اثرات ناخوشایندی ایجاد کند. بنابراین ، برای آگاهی از ایمنی و اثر بخشی این ماده و سایر مواد موجود در محصولات زغال فعال ، به دنبال مشاوره متخصص باشید.

مقدار مصرف زغال فعال در دوران بارداری

دوز تجویز شده زغال فعال برای مسمومیت یا مصرف بیش از حد دارو  می تواند ۵۰-۱۰۰ گرم برای دوز اولیه و به دنبال آن ۱۲٫۵ گرم در هر ساعت باشد. این موارد در مراکز مسمومیت یا بیمارستانها تحت نظارت پزشکی تجویز می شوند و مقدار دقیق آن ممکن است متفاوت باشد. با زغال فعال خوددرمانی نکنید. اگر مورد مسمومیت یا مصرف بیش از حد دارو وجود دارد ، پس به مراکز اورژانس مراجعه کنید. زغال فعال در مواقع  بلع اسید یا مواد سوزش آور و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر مفید نیست. توجه داشته باشید که FDA یا سایر مقامات تنظیم كننده دارو میزان دوز زغال فعال را برای داروهای طبیعی و سایر شرایط تنظیم نمی كنند.

اثرات متقابل زغال فعال

مصرف خوراکی زغال فعال  ممکن است اثر داروهای تجویز خوراکی را کاهش دهد. زغال فعال ممکن است به دارو هم بست شود و از جذب آنها جلوگیری کند. توصیه می شود قبل از استفاده از زغال فعال در بارداری به دنبال مشاوره پزشکی باشید ، زیرا ممکن است مجبور باشید مکمل های ویتامین و مواد معدنی ضروری را برای بارداری مصرف کنید. زغال فعال همچنین ممکن است جذب ریز مغذی ها در منابع غذایی را نیز کاهش دهد. مصرف زغال فعال برای فواید اثبات نشده ممکن است باعث کاهش جذب ویتامین ها و مکمل های معدنی قبل از تولد شود. همچنین ،باید در مورد تداخلات دارویی زغال فعال به میزان کافی با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تان صبحت شود .

مقدار مصرف زغال فعال در دوران بارداری

آیا می توانید از زغال فعال برای سفید شدن دندان در دوران بارداری استفاده کنید؟

از زغال فعال اغلب برای سفید شدن دندان استفاده می شود. گفته می شود پلاک و سایر مواد شیمیایی آسیب رسان به دندان از حفره دهان جذب می شوند. با این حال ، این درمان حکایتی، فاقد شواهد علمی است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از محصولات سفید کننده دندان بر پایه زغال را توصیه نمی کند. همچنین ، ممکن است  زغال فعال در اثر سایش به مینای دندان آسیب برساند. اگر می خواهید دندان های خود را در دوران بارداری سفید کنید ،پس به دندانپزشکی مراجعه کنید که می تواند یک خمیر دندان ایمن با درجه سایندگ عاج نسبتا کم (RDA) را توصیه کند. بارداری زمانی است که هر چیز مضر می تواند بر روی کودک و همچنین سلامتی شما تأثیر بگذارد. همیشه بهتر است با استفاده از داروهای مجاز و درمان تحت هدایت متخصصان دارای گواهی همراه باشید. همچنین ممکن است قبل از استفاده از آنها ، برچسب هایی از عوامل سم زدایی را بخوانید ، زیرا برخی از آنها می توانند برای نوزادان و نوزادان مادران شیرده مضر باشند. بنابراین نباید استفاده شود یا در صورت استفاده باید با احتیاط استفاده شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *