آیا بدشکلی پاهای کودک ناشی از پوشک کردن قابل درمان است؟

اگر در هنگام عوض کردن پوشک کودک به پاهای او نگاه کنید، متوجه می شوید که پاهای کودک از بالا به هم چسبیده و در قسمت پایین آزاد هستند. اگر نگران بدشکل شدن پاهای کودک خود هستید، باید بگویم که شما تنها نیستید. بسیاری از مادران نگران بدشکل شدن پاهای کودک خود در اثر استفاده از پوشک هستند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص بدشکل شدن پای کودک و اینکه آیا این مشکل رفع خواهد شد یا خیر، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انواع بدشکلی پاها در اثر تعویض پوشک

بدشکلی ایجاد شده در پاها در اثر عوض کردن پوشک کودک دو نوع هستند:

  •  پای پرانتزی
  • پای ایکس

اکنون هر یک را به طور خلاصه توضیح می دهیم.

۱٫ پای پرانتزی

معمولا پا همه کودکان در ابتدای تولد پرانتزی است. درجات خفیفی از آن در کودکان شایع است. پای پرانتزی به حالتی گفته می شود که پاهای نوزاد به سمت بیرون خم می شوند و نوعی منحنی تشکیل می دهند که شبیه به کمان است. وقتی کودکان می ایستند، کافی است تا به پاهای کودک نگاه کنید و اگر مچ پاها به هم چسبیده باشد، اما زانوها به هم برخورد نکنند، این مشکل وجود دارد. پا پرانتزی در اکثر موارد به مرور زمان برطرف خواهد شد.

پای پرانتزی

۲٫ پا به شکل ایکس

پس از اینکه مشکل پای پرانتزی نوزاد برطرف شد، در بعضی از کودکان در سن راه افتادن به تدریج پاها به طرف دیگری انحراف پیدا می کند. در این حالت پاها به شکل ایکس در می آید و به آن پای ایکس می گویند. معمولا در سن ۱ تا ۶ سالگی پاهای کودکان به شکل ایکس است و پس از این مدت صاف و طبیعی خواهد شد. بنابراین در اکثر موارد نیازی به درمان ندارد.

پا به شکل ایکس

آیا ممکن است مشکل پای پرانتزی یا پای ایکس کودکان به خودی خود برطرف نشود؟

در صورتیکه کودکی دچار چاقی بوده و یا مشکل ژنتیکی یا بیماری خاصی داشته باشد، ممکن است مشکلات پاها در او باقی بماند. برای برطرف شدن مشکل پاهای پرانتزی و ایکس کافی است تا بچه ها دویده و بازی کنند. اگر سن کودکان کمتر از یک سال باشد، نیازی نیست تا کاری در خصوص او انجام شود. اگر بعد از یک سال هنوز هم پاهای کودک پرانتزی است، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. به طور معمول مشکل این کودکان با دویدن برطرف می شود. اگر این مشکل رفع نشد، پزشک احتمال ابتلا به راشیتیسم در کودک را بررسی می کند.

چرا پاهای کودک بد فرم می شود؟

با تکامل مغز کودکان، به اندام های تحتانی عصب رسانی می شود و برای راه رفتن به تعادل می رسند، اما در بعضی از کودکان هنوز عضلات شان تکمیل نشده و به مرور زمان تکمیل می شود و عصب رسانی به آنها صورت می گیرد. در نتیجه این مشکل با مرور زمان حل می شود. در گذشته که بچه ها را قنداق می کردند، احتمال در رفتگی مفصل ران (هیپ) زیاد بود، اما امروزه این مشکلات کمتر شده و با غربالگری و سونوگرافی این اختلالات در سنین پایین تشخیص داده شده و بدون نیاز به جراحی برطرف می شود. در صورتیکه والدین متوجه این موضوع نشده و کودک به سن ۳ تا ۴ ماهگی برسد، در اکثر موارد برای رفع هیپ نیاز به جراحی خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودک در هنگام راه رفتن پاهای خود را به سمت داخل می برد یا به شکل قورباقه ای می نشیند، والدین باید کودک را نزد پزشک ارتوپد برده تا توصیه هایی برای حل این مشکل ارائه کند. بر اساس نوع بیماری کودک و میزان بدشکلی توصیه هایی به پدر و مادران ارائه می شود. بعد از تولد کودک، باید حتما یک پزشک متخصص اطفال یا پزشک ارتوپد کودک را معاینه کند تا مطمئن شوند که کودک مشکل دررفتگی مادرزادی لگن در مفصل ران (DDH) ندارد. در صورت تجویز پزشک متخصص، باید سونوگرافی های متعددی انجام شده تا مشخص شود که در رفتگی مادرزادی مفصل ران حل خواهد شد.

سخن آخر

بدشکلی پاها در دوران نوزادی یک مشکل شایع است و در اکثر موارد با بزرگ تر شدن کودک و دویدن و بازی کردن او برطرف خواهد شد. معمولا کودکان در هنگام تولد توسط متخصص اطفال یا متخصص ارتوپد معاینه می شوند، بر اساس نوع بیماری کودک و میزان بدشکلی پاها پزشک تصیه های را برای برطرف شدن آن ارائه می دهد.  اگر مشکلی مانند هیپ وجود داشته باشد، والدین باید در همان نوزادی برای رفع آن اقدام کنند. با این وجود اگر این مشکل تشخیص داده نشود، در سنین بالاتر به جراحی نیاز خواهد داشت. اگر سوالی در خصوص بدشکلی پاهای کودکان دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.