آیا آی یو دی باعث خونریزی بعد از رابطه می شود؟

آیا آی یو دی باعث خونریزی بعد از رابطه می شود؟

آی یو دی وسیله ای است که در داخل حفره رحم قرار می گیرد و به شکل حرف T است. از این وسیله برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود و این یک راه برگشت پذیر و نسبتا قابل اعتماد برای پیشگیری از بارداری در دراز مدت است. برخی از خانم هایی که از این وسیله برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، پس از برقراری رابطه جنسی دچار خونریزی می شوند. اکنون این سوال پیش می آید که آیا استفاده از آی یو دی باعث خونریزی شده است؟ آیا این امر طبیعی است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

آی یو دی چیست؟

آی یو دی (IUD) نوعی دستگاه داخل رحمی و یک روش برگشت پذیر و مطمئن برای پیشگیری از بارداری در دراز مدت است. با وجود اینکه به دلیل تاثیر فوق العاده این دستگاه ها برای جلوگیری از بارداری از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، اما زنانی که از این دستگاه جهت پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، از عوارض ایجاد شده ناشی از این دستگاه شکایت می کنند. یکی از این عوارض ایجاد شده، خونریزی پس از رابطه جنسی است.

آیا دستگاه آی یو دی باعث خونریزی پس از رابطه جنسی می شود؟

بله. از جمله عوارض جانبی استفاده از دستگاه آی یو دی، خونریزی قاعدگی در طول ماه، به هم خوردن چرخه قاعدگی و خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی است. علت این مشکل این است که بدن برای عادت کردن به این دستگاه به زمان نیاز دارد و تا زمانیکه بدن بخواهد به این دستگاه عادت کند، شما عوارضی مثل به هم خوردن نظم دوران قاعدگی و لکه های خون بعد از مقاربت را تجربه خواهید کرد.

آیا خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی در هنگام استفاده از دستگاه آی یو دی طبیعی است؟

با وجود اینکه افراد زیادی در هنگام استفاده از دستگاه آی یو دی خونریزی در دوران قاعدگی را تجربه می کنند، اما این خونریزی عادی نیست. در یک سمت این دستگاه، رشته های پلاستیکی و سفتی وجود دارند و تا زمانی که پزشک بخواهد دستگاه را از بدن تان خارج کند، این رشته ها باید در جای خود باقی بمانند. در صورتیکه این رشته ها از حد طبیعی بلند تر باشند، همسرتان می تواند در هنگام برقراری رابطه جنسی آنها را احساس کند. خودتان نیز خونریزی و ناراحتی را تجربه می کنید. اگر این مشکل پیش آمد، از پزشک خود بخواهید تا رشته ها را کوتاه تر کند. دلیل دیگر خونریزی در هنگام استفاده از دستگاه آی یو دی، جابه جا شدن دستگاه است. ممکن است در طول رابطه جنسی، موقعیت دستگاه در بدنتان کمی تغییر کند. این مساله باعث ناراحتی و خونریزی می شود. بنابراین اگر هر گونه درد یا خونریزی در خصوص دستگاه آی یو دی را تجربه می کنید، حتما این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت نادیده گرفتن این مساله، علاوه بر درد و خونریزی ممکن است به عفونت دهانه رحم نیز دچار شوید.

آیا استفاده از دستگاه آی یو دی برای افراد خاصی نامناسب است؟

بله. در اینجا فهرستی از کسانی که با استفاده از دستگاه آی یو دی درد و خونریزی را تجربه می کنند، ارائه شده است:

  1. کسانی که بلافاصله بعد از زایمان از دستگاه آی یو دی استفاده می کنند.
  2. خانم هایی که دچار قاعدگی شدید می شوند.
  3. کسانی که در سنین پایین از دستگاه آی یو دی استفاده می کنند.

این اشخاص بیشتر در معرض درد و خونریزی و عفونت در اثر استفاده از دستگاه آی یو دی خواهند بود. البته خونریزی در هنگام مقاربت می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و لزوما به دلیل استفاده از دستگاه آی یو دی نباشد.

آیا آی یو دی باعث خونریزی بعد از رابطه می شود؟

آیا خونریزی در هنگام مقاربت دلایل دیگری به غیر از استفاده از دستگاه آی یو دی دارد؟

بله. در ادامه دلایل آن را توضیح می دهیم:

  • در صورتیکه در هنگام برقراری رابطه جنسی، زن به اندازه کافی تحریک نشده باشد
  • برخی از عفونت های واژنی و بیماری های التهابی لگن
  • تبخال تناسلی و بیماری هایی شبیه به آن می توانند باعث خونریزی در هنگام رابطه جنسی شوند.
  • زنان مبتلا به آندومتریوز یا پولیپ رحمی
  • نازک شدن بافت های رحم نیز می تواند باعث درد و خونریزی شود
  • به ندرت سرطان رحم نیز می تواند باعث خونریزی در هنگام مقاربت شود
  • خونریزی پس از رابطه جنسی در زنانی که به تازگی زایمان کرده اند نیز یک مساله عادی است

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتیکه مشکل و ناراحتی را در خصوص دستگاه آی یو دی تجربه می کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک با معاینه متوجه می شود که آیا دستگاه در جای مناسب خود قرار دارد یا خیر. حتی اگر در اثر استفاده از این دستگاه دچار عفونت شده باشید، پزشک آزمایش پاپ اسمیر را برای سلامت جداره و دهانه رحم انجام می دهد. اگر خونریزی و ناراحتی ایجاد شده در اثر مشکلات دیگری از جمله آندومتریوز یا هر مشکل دیگری باشد، پزشک با انجام معاینه و آزمایشات لازم علت آن را مشخص کرده و جهت درمان به شما کمک خواهد کرد.

سخن آخر

دستگاه آی یو دی یک روش فوق العاده و بلند مدت برای جلوگیری از بارداری است. متاسفانه بسیاری از خانم ها با استفاده از این دستگاه عوارضی از جمله ناراحتی و خونریزی را تجربه می کنند. این مساله عادی نیست و باید با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. گاهی اوقات خونریزی و ناراحتی به دلیل جابه جایی و قرارگیری نامناسب دستگاه در رحم رخ می دهد، اما ممکن است به دلیل عفونت و مشکلات جدی تری نیز رخ دهد. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تعیین و جهت درمان اقدام کنید. اگر هر گونه سوالی در خصوص دستگاه آی یو دی دارید، در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *