دورو مدرول - متیل پردنیزولون

آمپول دورو مدرول ۴۰ چیست ؟ (دپو مدرول)

موارد استفاده از آمپول دورو مدرول (دپو مدرول)

از دورو مدرول (دپو مدرول) با نام ژنریک متیل پردنیزولون برای درمان درد و تورم که در اثر آرتروز و سایر اختلالات مفصلی رخ می دهد، استفاده می کنند. این دارو همچنین ممکن است برای درمان اختلالات مختلفی از جمله بیماری های خونی، واکنش های آلرژی زا شدید، سرطان های خاص، اختلالات چشمی، بیماری های پوست یا روده یا کلیه یا ریه، و اختلالات سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. این دارو واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و علائمی مانند تورم، درد و واکنش های آلرژی زا بهبود می بخشد. در مورد خطرات و فواید مصرف دورو مدرول (دپو مدرول) با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قرار باشد در نزدیکی ستون فقرات (اپیدورال) تزریق شود. عوارض نادر اما جدی ممکن است در هنگام مصرف اپیدورال رخ دهد.

دورو مدرول (دپو مدرول) یک هورمون کورتیکواستروئید است. دورو مدرول (دپو مدرول) همچنین ممکن است با سایر داروها برای درمان اختلالات هورمونی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده از ویال(آمپول) دورو مدرول (دپو مدرول)

قبل از استفاده از این دارو بطری آن را به خوبی تکان دهید. این دارو معمولا مطابق با تجویز پزشک به مفصل تزریق می شود. دورو مدرول (دپو مدرول) همچنین ممکن است به یک ماهیچه یا بافت غیر طبیعی پوست تزریق شود. با دقت از دستورالعمل های پزشک خود تبعیت کنید. دوز مصرفی بستگی به شرایط پزشکی و واکنش به درمان دارد. دوز مصرفی تان را افزایش نداده و یا بدون مشورت با پزشک سریع تر از بازه زمانی تجویز شده مصرف نکنید. اختلال شما سریع تر بهبود پیدا نمی کند، و خطر عوارض جانبی افزایش پیدا می کند.

اگر از این دارو در خانه استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های تهیه و استفاده را از متخصص بهداشت خود بیاموزید. این دارو باید به رنگ سفید مایل به شیری باشد. قبل از استفاده، محلول را به صورت چشمی برای وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هر کدام از آنها، از این دارو استفاده نکنید.

بیاموزید که تجهیزات پزشکی را چگونه با خیال راحت ذخیره و دور بریزید. اگر این دارو به مفصل تزریق می شود، حتی اگر احساس بهبودی می کنید، مراقب باشید که چقدر به آن مفصل فشار وارد می کنید. از پزشک خود بپرسید که چقدر می توانید مفصل در حال بهبودی خود را حرکت داده و یا از آن استفاده کنید.

استفاده از این دارو را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. ممکن است با قطع ناگهانی این دارو، برخی از اختلالات وخیم تر شود. ممکن است نیاز به کاهش تدریجی دوز مصرفی باشد.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک دارو (مانند ضعف، کاهش وزن، حالت تهوع، درد عضلانی، سردرد، خستگی و سرگیجه) داشته باشید. برای جلوگیری از بروز علائم ترک دارو، پزشک ممکن است دوز مصرفی تان را به تدریج کاهش دهد. اگر از داروی دورو مدرول (دپو مدرول) برای مدت طولانی استفاده می کنید، یا دوز بالایی از دارو را مصرف می کنید، علائم ترک دارو ممکن است با احتمال بیشتری بروز کند. در صورت بروز علائم ترک دارو، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. بخش اقدامات احتیاطی را نیز مطالعه کنید.

اگر وضعیت شما بهبود پیدا نکرد و یا وخیم تر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

آمپول دورو مدرول

عوارض جانبی

حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، سردرد، سرگیجه، مشکل در خواب، تغییر در میزان اشتها، افزایش تعریق، آکنه یا درد یا قرمزی یا تورم در محل تزریق رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، سریعا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او قضاوت کرده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است قند خون را بالا برده که می تواند باعث ابتلا به دیابت و یا وخیم تر شدن دیابت شود. در صورت بروز علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی و میزان ادرار، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هم اکنون به دیابت مبتلا هستید، سطح قند خون خود را به طور مرتب مطابق با تجویز پزشک کنترل کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی تان مطابق با نظر پزشک باشد.

این دارو ممکن است توانایی تان در مبارزه با عفونت را کاهش دهد. این حالت باعث می شود تا با احتمال بیشتری به یک عفونت جدی (به ندرت کشنده) مبتلا شوید و یا هر گونه عفونتی را وخیم تر می کند. در صورت بروز علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم، سرفه، لکه های سفید در دهان) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر کدام از عوارض جانبی جدی زیر، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: افزایش وزن غیر معمول، تغییر دوره قاعدگی، درد در استخوان و مفاصل، به راحتی دچار خونریزی یا کبودی شدن، تغییرات خلقی یا روحی (مانند نوسانات خلقی، افسردگی، آشفتگی)، درد یا ضعف عضلات، پف صورت، ترمیم آهسته زخم، تورم قوزک پا یا پا یا دست، نازک شدن پوست، موهای غیر عادی یا رشد توده، مشکلات بینایی، ضربان قلب سریع یا آهسته یا نامنظم، علائم خونریزی معده یا روده (مانند درد معده یا شکم، مدفوع سیاه یا قیر مانند، استفراغی که مانند دانه های قهوه به نظر می رسد).

در صورت بروز هر کدام از عوارض جانبی بسیار جدی زیر، فورا درخواست کمک پزشکی کنید: تشنج.

یک واکنش بسیار جدی آلرژی زا به این دارو نادر است. با این وجود، اگر هر گونه علائم جدی یک واکنش آلرژی زا از جمله موارد زیر را مشاهده کردید، فورا درخواست کمک پزشکی نمایید: جوش یا خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

این یک فهرست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست. اگر شما عوارض جانبی دیگر ذکر نشده در فهرست فوق را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

آمپول دپو مدرول

اقدامات احتیاطی

قبل از مصرف دورو مدرول (دپو مدرول)، اگر آلرژی به این دارو دارید و یا اگر به سایر پردنیزولون ها حساسیت دارید و یا هر گونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژی زا یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، با پزشک یا داروساز خود در مورد سابقه پزشکی تان به ویژه اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، صحبت نمایید: مشکلات خونریزی، لخته شدن خون، شکنندگی استخوان (پوکی استخوان)، دیابت، بیماری های چشم (مانند آب مروارید، گلوکوم، عفونت یا تبخال چشم)، مشکلات قلبی (مانند نارسایی احتقانی قلب، اخیرا دچار حمله قلبی شدن)، فشار خون بالا، قبلا دچار عفونت شدن یا هم اکنون به عفونت دچار بودن (مانند مواردی که در اثر سل، کرمک، تبخال یا قارچ ایجاد می شود)، بیماری کلیه، بیماری کبد، اختلالات روحی یا روانی (مانند روان پریشی، اضطراب یا افسردگی)، مشکلات معده یا روده (مانند دیورتیکولیت، زخم، کولیت اولسراتیو)، تشنج.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا (با نام انگیسی Cannabis)، می تواند باعث افزایش میزان سرگیجه شود. در حین مصرف این دارو رانندگی نکرده و از ماشین آلات استفاده نکنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، انجام ندهید تا زمانی که به صورت ایمن قادر به انجام آن باشید. در صورت استفاده از ماری جوانا (Cannabis) به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. استفاده روزانه الکل در حین مصرف این دارو ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. مصرف نوشیدنی الکی را محدود کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

با مصرف دورو مدرول (دپو مدرول) ممکن است با احتمال بیشتری به عفونت مبتلا شوید و یا عفونت فعلی تان را وخیم تر می کند. بنابراین، با دقت دستان خود را شست و شو دهید تا از پخش شدن هر گونه عفونت جلوگیری کنید. از تماس با افرادی که به عفونت هایی دچار هستند که می توانند آن را به دیگران منتقل کنند (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض یک عفونت قرار گرفته اید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث شود تا واکسن ها نیز به خوبی اثر نکنند. در صورت استفاده از این دارو، واکسن های زنده باکتریایی ممکن است باعث مشکل جدی (مانند عفونت) شوند. بدون رضایت پزشک، واکسیناسیون نکرده و یا واکسن نزده یا آزمایش پوستی انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیرا واکسن زنده دریافت کرده اند، (مانند واکسن استنشاقی آنفولانزا)، خودداری کنید.

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید می تواند واکنش بدن به استرس جسمی را دشوارتر کند. بنابراین، قبل از جراحی یا یک درمان اورژانسی و یا در صورت بروز بیماری یا آسیب جدی، به پزشک یا دندان پزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید و یا در طی ۱۲ ماه گذشته از این دارو مصرف کرده اید. در صورت بروز خستگی غیر معمول یا شدید یا کاهش وزن غیر عادی، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از این دارو برای مدت طولانی استفاده می کنید، یک کارت هشدار یا دستبند پزشکی به همراه داشته باشید تا مشخص کند که شما از این دارو استفاده می کنید.

همچنین به بخش هشدار پزشکی مراجعه کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص درد یا پوکی استخوان، خونریزی معده یا روده، و تغییرات خلقی یا روحی (مانند گیجی) حساس تر باشند.

در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو، ممکن است رشد کودک کند شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا قد و رشد فرزندتان کنترل شود.

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به وضوح به آن نیاز باشد، باید مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو به ندرت ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را برای مدت طولانی در دوران بارداری مصرف کرده اند، ممکن است دچار مشکلات هورمونی شوند. در صورت مشاهده علائمی مانند تهوع یا استفراغ مداوم، اسهال شدید یا ضعف در نوزاد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود، اما عوارض آن بر روی کودک شیرخوار نامحتمل است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تعاملات دارویی

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مطلب شامل تمام تعاملات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آلدسلوکین، میفپریستون، سایر داروهایی که می توانند باعث خونریزی یا کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگلر، «رقیق کننده خون» مانند وارفارین یا دابی گاتران، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، سلکوکسیب، آسپرین، سالیسیلات).

اگر پزشک به شما تجویز کرده که آسپیرین با دوز کم برای جلوگیری از سکته قلبی یا سکته مغزی مصرف کنید (معمولاً با دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز)، باید مصرف آن را ادامه دهید؛ مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

سایر داروها می توانند باعث دفع دورو مدرول (دپو مدرول) از بدن شوند، که ممکن است بر نحوه عملکرد این دارو تاثیرگذار باشد. نمونه هایی از این داروها به شرح زیر است: ضد قارچ های آزول (مانند کتوکونازول)، بوسپرویر، سیکلوسپورین، استروژن ها، مهار کننده های پروتئاز HIV (مانند ریتوناویر)، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین)، ریفامایسین (مانند ریفامپین)، گل راعی، برخی از داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند (مانند فنی توئین، فنوباربیتال)، تلاپره ویر، و سایر داروها.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاصی (از جمله تست های پوستی) تداخل داشته باشد، که ممکن است باعث نتایج آزمایش نادرست شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان از مصرف این دارو توسط شما اطلاع دارند.

اوردوز

اگر کسی اوردوز کرده و یا علائم جدی مانند بیهوشی یا مشکلات تنفسی دارد، با ۹۱۱ تماس بگیرید. در غیر این صورت، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

تذکر

این دارو را با دیگران سهیم نشوید.

آزمایشات و یا تست های پزشکی (مانند سطح قند خون یا مواد معدنی موجود در خون، فشار خون، آزمایش تراکم استخوان، اندازه گیری قد یا وزن، معاینه چشم) باید بطور دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما یا نظارت بر عوارض جانبی در طول درمان طولانی مدت بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر در سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر پوکی استخوان (استئوپروز) در طول درمان طولانی مدت کمک کند که شامل انجام ورزش های سنگین، دریافت کلسیم کافی و ویتامین D، قطع سیگار و محدود کردن مصرف الکل است. برای مشاوره خاص با پزشک خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده دارو

برای بهترین فواید ممکن، مهم است که هر دوز از این دارو را مطابق با تجویز پزشک در یک برنامه زمانی منظم دریافت کنید. اگر یک دوز از این دارو را فراموش کردید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید تا یک برنامه جدید دوز مصرفی برای شما تعیین کنند. هرگز دو دوز را به طور هم زمان برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید.

نگهداری از دارو

دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید. آن را در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

آنها را جهت دور ریختن در داخل چاه دست شویی یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورالعمل دارو این گونه نوشته شده باشد.

این دارو را زمانی که تاریخ انقضاء آن گذشته و یا دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی برای چگونگی روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت نمایید.

منبع: webmd

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *