آیا بعد از وازکتومی امکان باروری وجود دارد؟

آیا بعد از وازکتومی امکان باروری وجود دارد؟

وازکتومی یک راه دائمی برای پیشگیری از بارداری در مردان است، که در آن مجاری اسپرم برش داده می شود و انتهای آن بسته می شود تا از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری شود. اگرچه میزان عدم موفقیت در این روش بسیار پایین است، اما احتمال بارداری زن بعد از عمل وازکتومی مرد وجود دارد. در اینجا در مورد روش وازکتومی و احتمال بارداری حتی بعد از عمل را توضیح می دهیم.

وازکتومی در مردان چگونه انجام می شود؟

سه روش برای انجام عمل وازکتومی وجود دارد.

وازکتومی معمولی

در این روش از تیغ جراحی برای ایجاد برش در پوست کیسه بیضه استفاده می شود، که بعد از انجام عمل وازکتومی دوخته می شود.

وازکتومی بدون تیغ جراحی (اسکالپل)

این یک عمل سریع و بدون درد است که در بیمارستان و با بیهوشی عمومی بیمار انجام می شود. عمل وازکتومی بدون تیغ جراحی رایج ترین روش است. پزشک یک سوراخ در ناحیه اسکتروم (کیسه بیضه) ایجاد می کند و مجرای اسپرم را بیرون می کشد، آن را گره زده و بریده می شود. این روش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد و نیازی به بخیه ندارد. پس از عمل، مرد هنوز می تواند مایع منی انزال کند، اما اسپرم ندارد. مرد باید سه ماه پس از عمل وازکتومی اقدام به آزمایش مایع منی کند تا اطمینان یابد فاقد اسپرم است.

روش انسداد

با ایجاد برش روی پوست کیسه بیضه، رگ خونی بیرونی می آید. سپس با استفاده از روش های مناسب مانند بستن با بخیه، تقسیم، استفاده از گیره ها، برداشتن قسمتی از رگ یا ترکیبی از این موارد، انسداد انجام می شود.وازکتومی بدون تیغ جراحی، متداول ترین روش برای مردان است. هر چند این روش گاهی اوقات با شکست مواجه می شود و احتمال بارداری بعد از وازکتومی وجود دارد.

احتمال باروری بعد از وازکتومی چقدر است؟

احتمال اینکه حتی بعد از انجام عمل وازکتومی، زن باردار شود نیز وجود دارد. دلایل آن می تواند شامل موارد زیر باشد:بعد از وازکتومی، پزشک ممکن است تست وجود اسپرم در مایع منی را انجام دهد. داشتن رابطه جنسی بدون تایید آن می تواند منجر به بارداری شود. به همین دلیل پزشکان به شما توصیه می کنند تا قبل از تکمیل تست های لازم، از سایر داروها و روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در یک روش وازکتومی ناموفق، اسپرم ها قادرند از طریق مجاری میکروسکوپی  که در بافت های آسیب دیده ایجاد شده است، به آلت تناسلی برسند، فرآیندی که به عنوان مجاری سازی مجدد شناخته می شود.

آنالیز مایع منی به شناسایی این کانال های میکروسکوپی کمک می کند. در اوایل وازکتومی، هنوز هم مقداری اسپرم در مایع منی وجود دارد. همین برای بارداری زن کافیست. لازم است مرد بعد از عمل وازکتومی ۲۰ تا ۴۰ بار انزال داشته باشد تا به رقم صفر در میزان اسپرم نمونه آزمایش برسد و باید سه ماه بعد از انجام عمل، آزمایش منی بدهد. احتمال بارداری بعد وازکتومی چیست؟طبق یک بررسی، ۱۷۷ مورد از ۵۳۸ مورد وازکتومی مورد بررسی، در طول پنج سال پس از عمل، منتهی به بارداری شدند.

بر اساس تعداد کل وازکتومی انجام شده توسط جراحانی که در این مطالعه شرکت کرده اند، تنها حدود ۱ بارداری در هر ۱۰۰۰ عمل وازکتومی گزارش شده بود. در حدود ۵۱% از بارداری ها بخاطر رابطه جنسی محافظت نشده بعد از عمل بود. علاوه بر این، آمار نشان می دهد که کمتر از ۱% از وازکتومی انجام شده ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند، زیرا در مرتبه اول شکست خورده اند.

اگر یک زوج پس از وازکتومی تصمیم به فرزند دار شدن بگیرند، با انجام یک عمل جراحی این امکان برای آنها میسر می شود.

احتمال باروری بعد از وازکتومی چقدر است؟

چگونه بعد از وازکتومی باردار شویم؟

وازکتومی معکوس، روشی است که طی آن مجاری اسپرم مجدداً وصل می گردند. این باعث شروع جریان اسپرم به مایع منی می شود. اگر یک زن و شوهر تصمیم بگیرد در آینده فرزندی داشته باشند، وازکتومی معکوس یکی از گزینه هاست. اما این روش ۱۰۰% موثر نیست و ممکن است منجر به بارداری هم نشود. گزینه دیگر ذخیره اسپرم ها، قبل از انجام عمل وازکتومی در بانک اسپرم است. این می تواند به شما کمک کند حتی پس از گذشت چند سال صاحب فرزند شوید.اما برخی از زوج ها حتی پس از وازکتومی هم موفق به بارداری شدند. ما چند داستان برای شما داریم.

داستان هایی درباره بارداری بعد از وازکتومیدر اینجا دو داستان به اشتراک گذاشته شده توسط زوجهایی که وازکتومی شکست خورده داشتند، آورده ایم: زوجی که در ووکینک زندگی می کردند، دو فرزند داشتند. آنها تصمیم گرفتند که فرزند دیگری نداشته باشند و برای انجام وازکتومی رفتند. پس از هشت ماه، در آنالیز مایع منی تایید عدم وجود اسپرم دریافت کردند. همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه جین متوجه شد که بعد از چند سال دوباره باردار است. این یک مورد نارسایی وازکتومی بود و زن و شوهر تصمیم به ادامه بارداری گرفتند.شارون و اندی زوجی اهل ساوتبورن، چهار فرزند دارند. آنها بعد از سومین فرزند خود تصمیم گرفتند که وازکتومی انجام دهند زیرا شارون از افسردگی پس از زایمان رنج می برد. آنها تست مایع منی گرفتن و از قرص های ضد بارداری نیز برای پیشگیری استفاده کردند. تا اینکه دوره ماهیانه شارون به عقب افتاد و تست بارداری او مثبت شد، که یک سورپرایز شکه آور برای آنها بود. آنها این فرزند را هم به دنیا آوردند و آن را به عنوان هدیه خدا پذیرفتند.

در مرحله بعد، ما به سوالات متداول در مورد بارداری پس از وازکتومی پاسخ می دهیم.سوالات متدوال:

۱٫ چه افرادی کاندیدهای خوبی برای وازکتومی هستند؟

مردانی که بالای ۳۰ سال سن دارند و در یک رابطه متعهدانه هستند می توانند وازکتومی انجام دهند.

۲٫ عوارض وازکتومی چیست؟

عوارض کوتاه مدت وازکتومی شامل عفونت و خونریزی است. عوارض طولانی مدت آن شامل سندرم درد پس از وازکتومی و اسپرم گرانولوم است. خونریزی و هماتوم به دلیل آسیب ناشی از پیچیدگی وریدی ایجاد می شود. گرانولوم اسپرم، بخاطر نشت اسپرم از انتهای عروق بیضه اتفاق می افتد. سندرم درد پس از وازکتومی، درد کیسه بیضه است که ماه ها یا سال ها بعد از وازکتومی رخ می دهد.

۳٫ مزایای وازکتومی بدون تیغ جراحی چیست؟

وازکتومی بدون تیغ جراحی درد کمتری دارد و در مقایسه با روش ستنی، عوارض عمل را کاهش می دهد. همچنین طول زمان عمل را کمتر است و بنابراین بهترین روش برای وازکتومی است.وازکتومی یک روش بسیار موثر در عقیم سازی مردان است. اگر تصمیم به انجام آن گرفته اید، باید اطمینان یابید که تجزیه و تحلیل مایع منی انجام شده و برای پیشگیری از بارداری چند ماه از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

منبع: momjunction

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *