نقره کلوئیدی چیست و خواص آن در زیبایی و درمان عفونت ها و مضرات آن

نقره کلوئیدی و خواص آن در زیبایی و درمان عفونت ها و بیماری ها چیست؟

نقره کلوئیدی (Colloidal Silver) یک محصول تجاری حاوی ذرات میکروسکوپی نقره خالص است. معمولا ذرات در اب یا دیگر مایعاتی که نمک زدایی شدند معلق هستند. این فرم از نقره کلوئیدی برای مصرف خوراکی عرضه می شود.اغلب برای جلب خریدار نقره کلوئیدی را به عنوان ماده ضد باکتری و پانسمان موضعی زخم معرفی می کنند.

بعضی از افراد ادعا می کنند این دارو می تواند سرماخوردگی را سریع تر درمان کند،تسکین بهتری برای بدن ایجاد کند و حتی سرطان و ایدز را معالجه کند. اما، آیا واقعا نقره کلوئیدی سیستم ایمنی شما را تقویت می کند؟ آیا واقعا برای استفاده هر فردی بی ضرر است؟ اگر می خواهید نقره کلوئیدی را مصرف کنید پس به خواندن مطلب ادامه دهید.

آیا نقره کلوئیدی بی ضرر است؟

نقره کلوئیدی در حوزه های کلی بهداشت و سلامت یک محصول شناخته شده است.اما در سال ۱۹۹۹ (و ۱۰ سال قبل تر)سازمان غذا و دارو (FDA) با انتشار بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد هیچ شواهد صریحی که نشانگر مزایای سلامتی نقره کلوئیدی باشد، وجود ندارد. در عوض، شواهدی از برخی خطرات مرتبط با مصرف نقره کلوئیدی وجود دارد.

سازمان ملی سلامت (NIH) هشدار داد افرادی که از نقره کلوئیدی مصرف می کنند،ممکن است سلامت طولانی مدت شان را به خاطر محصولی که ایمنی و سلامتی را بهبود نمی بخشد،در معرض خطر قرار دهند. آزمایشات بالینی درباره مصرف نقره کلوئیدی خوراکی و به همان میزان نانو ذرات نقره با بار منفی برای استعمال موضعی روی زخم ها در حال پیشرفت هستند.

آیا نقره کلوئیدی بی ضرر است؟

خطرات و تداخلات مصرف خوراکی نقره کلوئیدی

مصرف نقره کلوئیدی به صورت خوراکی توصیه نمی شود. با گذشت زمان،نقره کلوئیدی در بافت های بدن انباشته می شود و به غشاهای مخاطی و پوست شما ظاهری خاکستری می دهد. این موارد علائم بیماری به نام ارگیریا می باشند. ارگیریا (argyria) بیماری برگشت ناپذیری نیست. این بیماری به خودی خود خطرناک نیست و به عنوان “بیماری خوش خیم” شناخته شده است.البته،هر نوع نقص رنگ پوستی دقیقا تاثیر عوارض جانبی دارو نیست.

علاوه براین، نقره کلوئیدی برای جذب داروهای خاصی در بدن اخلال ایجاد می کند. این داروها شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای کمبود تیروئید می باشند.اگر پزشک برای عفونت باکتریایی شما انتی بیوتیکی تجویز کرده است ممکن است مصرف نقره کلوئیدی از کارایی موثر این دارو جلوگیری کند. یعنی اینکه، مصرف نقره در واقع باعث می شود برای مدت طولانی تری بیمار بمانید.

خانوم های شیرده و بارداری که نقره کلوئیدی را به عنوان بعضی از داروهای جایگزین سرماخوردگی و انفولانزا می خواهند مصرف کنند باید به خاطر داشته باشند که هیچ ازمایشی تا به حال بی خطر بودن نقره کلوئیدی برای رشد کودک را تایید نکرده است.وقتی دارویی به بی خطر تایید نشده است یعنی نمی توان انها را برای مصرف توصیه کرد.

مزایای سلامتی نقره کلوئیدی

تعدادی مزایای برای استفاده از پمادهای حاوی نقره بروی پوست وجود داشته است.ادعاهای که برای مزایای سلامتی پمادهای موضعی نقره کلوئیدی وجود دارد،شامل موارد زیر می باشد:

  • خاصیت ضد میکروبی
  • کمک به تسکین جراحات پوستی
  • درمان امکان پذیر برای اکنه
  • کمک به درمان ورم ملتحمه در کودکان تازه به دنیا امده

سازندگان محصولات موضعی حاوی نقره کلوئیدی ادعا می کنند این دارو میکروب زدا و عامل مقابله با میکروب می باشد. حداقل یک مطالعه بالینی نشان می دهد که این ادعا می تواند سوال برانگیز باشد. مطالعات دیگر برخی از وعده هایی سازندگان محصول زمانی که نانوذرات نقره کلوئیدی را روی بانداژ و پانسمان زخم ها  قرار می گیرند را نشان می دهند.

همچنین ادعا می شود که نقره کلوئیدی باعث بهبودی جراحات پوستی نیز می شود.براساس مطالعه سال ۲۰۰۷ (منبع مورد اعتماد)،پانسمان زخم ها با پماد حاوی نقره کلوئیدی نسبت به سایر محصولات که ادعای مشابه ای دارند مانع موثرتری درمقابل نفوذ عفونت می باشد.

همچنین سازمان بهداشت ملی از این ایده که نقره کلوئیدی می تواند مرهم زخم موضعی موثری باشد حمایت می کند.نقره کلوئیدی به عنوان یکی از اجزای برخی از داروهای درمان اکنه و لوازم ارایشی می باشد.همچنین،گاهی اوقات این ماده در فورمولاسیون  قطره چشمی برای پیشگیری از ورم ملتحمه در کودکان تازه متولد شده نیز استفاده می شود.تا زمانی که نقره کلوئیدی به صورت موضعی و به مقدار کم استفاده شود شما را در معرض خطر بزرگی از بیماری آرگیریا قرار نمی دهد.

مزایای سلامتی نقره کلوئیدی

فرم ها و دوزهای نقره کلوئیدی

اژانس محافظت از محیط زیست (EPA) تخمین می زند که اکثر مردم تقریبا هر روزه در محیط زندگی خود در معرض ماده نقره قرار می گیرند.نقره ویتامین یا مواد معدنی نیست که بطورطبیعی در بدن ایجاد شود.نیاز نیست مطمئن شوید که به اندازه کافی دوزی از این ماده را دریافت می کنید یا کاری انجام دهید که در معرض نقره قرار نگیرید.جدول مرجع دوز مصرفی که توسط EPA ایجاد شده، توصیه می کند که مصرف روزانه نقره شما چه به صورت موضعی،خوراکی یا محیطی نباید از ۵ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن شما بیشتر شود.

رایج ترین فرم تجاری نقره کلوئیدی به عنوان مایع تنتور می باشد.بیشتر فروشگهای مواد غذایی بهداشتی ان را دارند. این ماده می تواند به عنوان پودر برای مالیدن روی پوست شما هم خریداری شود. بعضی از افراد حتی نقره کلوئیدی خودشان را برای استفاده از ماشین های خاصی در خانه تهیه می کنند.

نتیجه

نقره کلوئیدی یک نمونه کلاسیک از گزارش های روایتی است که با تحقیق دانشمندان تفاوت چشمگیری دارد.همیشه به خاطر داشته باشید که نقره کلوئیدی خوراکی محصولی نیست که توسط سازمان غذا و دارو تحت نظارت قرار گرفته باشد. شرکت هایی که ادعا می کنند نقره کلوئیدی یک درمان معجزه اسا برای بیماری هایی مانند سرطان، ایدز می باشد بدون هیچ اثبات بالینی این ادعا را عنوان و کار را انجام می دهند.گزینه های بی خطر دیگری برای سالم ماندن، پیشگیری از بروز بیماری و بهتر شدن بیماری وجود دارند.

اگر تصمیم دارید و می خواهید نقره کلوئیدی را امتحان کنید، برای اطمینان تاثیر متقابل این دارو با داروهای تجویز شده دیگری که مصرف می کنید  را بررسی کنید. استفاده از پماد موضعی حاوی نقره کلوئیدی را با راهنمایی متخصص بهداشت انجام دهید. هرگز از توصیه های که برای دوز مصرفی توسط سازمان EPA مطرح شده زیاده روی نکنید.اگر عوارض جانبی مانند تهوع و تغییر رنگ پوستی به هر درجه ای را تجربه کردید، فورا مصرف نقره کلوئیدی را قطع کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *