گذاشتن آی یو دی درد دارد

گذاشتن آی یو دی درد دارد؟!

سلام من یک بچه ۳ ساله و نیمه و یک دختر ۶ ماهه دارم و کلاً دیگه بچه نمیخوام. تصمیم گرفتم دستگاه آیودی بزارم ولی می ترسم درد داشته باشه؟ آیا گذاشتن آی یو دی درد دارد؟، 

آیا گذاشتن آی یو دی درد دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

گذاشتن آی یو دی با کمی درد همراه است اما بسیار گذارا و موقتی است؛ قبل از انجام آن مسکن استفاده کنید و آرامش داشته باشید. می توانید در روزهای پایانی سیکل قاعدگی برای گذاشتن آیودی اقدام کنید.

گذاشتن آی یو دی درد دارد؟

عوارض آي. یو. دی

۱- گذاشتن iud با درد کمی همراه است

در هنگام کارگذاری آی. یو. دی ممکن است درد ایجاد شود که اهمیت زیادی ندارد و موقتی است. همچنین ممکن است زنانی که دارای آی. یو. دی هستند در هنگام قاعدگی دچار درد شوند که اگر شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنند و معاینه و رادیوگرافی لگن انجام شود. چرا که ممکن است آی. یو. دی جا به جا شده باشد یا به رحم آسیب زده باشد که در این صورت بنا به صلاح دید پزشک، آن را جابه جا می کنند و یا برمی دارند همان طور که قبلا گفته شد اگر آی. یو. دی بزرگتر از حد لازم باشد می تواند موجب درد و ناراحتی شود و مهم ترین مسئله در پیشگیری از این عوارض، مهارت فرد متخصص در انتخاب و كارگذاری آی يو دی است. دردهای خفیف تا متوسط را می توان با مسکن هایی مثل بروفن یا مفنامیک اسید تسکین بخشید ولی مصرف دراز مدت این داروها می تواند موجب کم اثر شدن آی. یو. دی و منجر به حاملگی گردد.

٢- گذاشتن آی یو دی با خون ریزی همراه است

پس از گذاشتن آی. یو. دی ممکن است مقداری خون ریزی ایجاد شود که اهمیتی ندارد. شایع ترین عارضه ی آی یو دی افزایش خون ریزی قاعدگی است. به طور کلی بسیاری از خانم هایی که آی. یو. دی دارند دچار افزایش خونریزی در هنگام قاعدگی می شوند، به جز آی، یو. دی نوع پروژستاسرت که خون ریزی را کاهش می دهد. به طور کلی هرگاه خون ریزی قاعدگی بیش از ۸۰ میلی لیتر (در حدود یک استکان سرخالی) و با به مدت بیش از ۷ روز باشد غیر طبیعی است و باید به پزشک مراجعه کرد و معاینه و رادیوگرافی لگن انجام شود تا در صورت جابه جایی آی. یو. دی جای آن اصلاح شود و یا به طور کلی أي. یو. دی برداشته شود. بین ۵ تا ۱۵ درصد زنانی که آی. یو. دی دارند، به علت درد یا خون ریزی مجبور به برداشتن آن می شوند. لکه بینی نیز بطور شایع دیده می شود. به طور کلی به خاطر افزایش خونریزی در زنانی که آی. یو. دی دارند، تمامی این زنان بهتر است بطور منظم قرص آهن (فروس سولفات) مصرف کنند. (شبی یک قرص آهن به مدت طولانی).

۳- بیرون افتادن آی، یو. دی

احتمال بیرون افتادن آی يو دی بستگی به نوع، اندازه و سن فرد دارد. اگر اي. یو. دی کوچکتر از حد لازم باشد احتمال بیرون افتادن آن بیشتر است. در آی یو دی های مسی احتمال بیرون افتادن کمتر است. در زنانی که سن آنها بیشتر از ۳۰ سال است احتمال خروج آی. پو، دی بسیار کمتر است و بطور کلی احتمال خروج آی. یو. دی در سال اول بیش از سال های بعدی است و اگر در سال اول از جای خود تکان نخورد احتمال افتادن أن در سال های بعد بسیار کمتر است. به طور کلی احتمال بیرون افتادن أي. یو. دی بین ۳ تا ۲۴ درصد است. جالب این است که در پاره ای موارد، ممکن است آی. یو. دی از دستگاه تناسلی بیرون بیفتد ولی فرد متوجه نشود و در نتیجه حامله گردد. معلوم شده است که خطر خروج آی. یو، دی، در زنان آسیایی تقریبا دو برابر زنان اروپایی است.

۴- عفونت

پیش از گذاشتن آی یو دی باید دستگاه تناسلی به دقت معاینه شود و در صورت وجود هر گونه عفونت، درمان مناسب انجام شود و پس از ریشه کن شدن عفونت، آی. یو. دی گذاشته شود. نکته ی دیگر رعایت استریلیته در هنگام کارگذاری أی، یو. دی است که اگر به خوبی رعایت نشود موجب انتقال عفونت می گردد. به طور کلی ثابت شده است زنانی که آی، یو. دی دارند در صورت عدم رعایت بهداشت، بیش از زنان دیگر در معرض ابتلاء به عفونت رحم و لوله های آن و تخمدان هستند. بر اساس معتبر ترین و بزرگترین تحقیق که در انگلستان بر روی ۸۵ هزار نفر انجام گرفته معلوم شده است که خطر عفونت رحم و لوله های رحم (از جمله عفونت های مقاربتی مثل سوزاک) در زنانی که آی. یو. دی دارند تقریبا ۳ برابر زنانی است که آی يودی ندارند. از سوی دیگر همان طور که قبلا گفته شد مصرف قرص ضدبارداری یا دیافراگم مهبلی خطر ابتلاء به این عفونت ها را به یک سوم کاهش می دهد. نکته ی دیگر این که، خطر عفونت در زنانی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند بیشتر است.

۵- از حال رفتن

در هنگام قرار دادن آی يو دی در رحم، برخی زنان دچار اضطراب می شوند و ممکن است از حال بروند و به قول معروف «غش کننده برای جلوگیری از این عارضه قبلا باید نحوه کارگذاری، شکل، محل قرارگیری و طرز کار آن را برای فرد توضیح داد و در صورت اضطراب، مدتی تأمل کرد. تنفس در پاکت نیز موجب کاهش اضطراب می شود. اگر فرد از حال برود باید او را بر روی زمین در حالت طاقباز قرار داد، پاهای وی را بالا نگه داشت و در صورت لزوم سایر اعمال احیایی از قبیل ماساژ قلبی و تنفس دهان به دهان را انجام داد. خوشبختانه خطر مرگ وجود ندارد.

۶- خطر حاملگی خارج رحمی

قبلا تصور می شد که آی یودی می تواند موجب حامله گی خارج رحمی شود ولی این مسئله هنوز صد درصد به اثبات نرسیده و به نظر نمی رسد که صحت داشته باشد.

۷- حاملگی با آی یو دی

به طور کلی احتمال حامله گی در زنانی که آی. یو. دی دارند ۲ درصد و حداکثر در سال اول می باشد. مصرف طولانی مدت بروفن، آسپرین، ایندومتاسین یا مفنامیک اسید می تواند موجب کاهش اثر آی یو دی شود و منجر به حامله گی ناخواسته گردد. در انواع نامرغوب آی یو دی خطر حامله گی بیش از انواع مسی و پروژستاسرت است و نیز اگرآی یو دی کوچکتر از اندازه ی لازم برای یک زن باشد احتمال حامله گی بیشتر خواهد بود.
بطور کلی هرگاه یک زن با داشتن آی يو دی حامله شود بهتر است آی یودی برداشته شود، چون احتمال سقط، عفونت یا ناقص شدن جنین وجود دارد. اگر آی، یو. دی به راحتی برداشته نشود نباید زیاد دستکاری شود چون خطر سقط دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.