ای یو دی برای تازه عروس ها؛ چرا مناسب نیست؟!

من ۶ ماهه ازدواج کردم و دانشجو هستم. تا ۲ سال آینده قصد بارداری ندارم دنبال یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری هستم. شنیدم آیودی روش مطمئنی هست اما برای تازه عروسها مناسب نیست و باعث نازایی می شود. این درسته؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

ای یو دی برای تازه عروس ها مناسب نیست و ممکن است باعث نازایی بشود. بهتر است از روشهای دیگر پیشگیری از بارداری مثل قرص ال دی و کاندوم استفاده بفرمایید.

ای یو دی تازه عروس

آی یو دی برای چه کسانی مناسب است؟

فقط زنانی باید آی یودی بگذارند که حداقل ۲ فرزند طبیعی دارند چرا که پس از گذاشتن آی. یو. دی در مواردی خطر نازایی وجود دارد. بنابراین به خانم هایی که کمتر از ۲ فرزند دارند توصیه نمی شود که از این روش استفاده کنند.
هر زنی که سابقه ی یک حاملگی خارج رحم یا سابقه ی بیماری مقاربتی مقاوم و مزمن دارد نباید از آی. یو. دی استفاده کند.

اگر قبل از گذاشتن آی. یو. دی در معاینه ی دستگاه تناسلی، عفونت مشاهده گردد باید اول عفونت کاملا درمان شود و پس از آن آی. یو. دی قرار داده شود. اگر دهانه ی رحم خیلی آسیب دیده باشد ممکن است قرار دادن آی. یو. دی مدتی به تعویق افتد.
آی. یو. دی برای زنانی مناسب است که حداقل ۲ فرزند سالم داشته باشند.

مکانیسم عمل آی یو دی: حتما تعجب خواهید کرد اگر بگویم پس از گذشت چندین سال هنوز مکانسیم دقیق ضدبارداری این وسیله معلوم نشده است. به طور کلی آی. یو. دی با تحریک مخاط رحم موجب ترشح مواد و ارتشاح سلول های ویژه ای در حفره ی رحم می شود که نهایتا از لقاح و ایجاد حاملگی جلوگیری می کند. آی. یو. دی های مسی خاصیت کشنده ی اسپرم نیز دارند و اثر ضدبارداری آنها قوی تر است. به طور کلی احتمال حاملگی در آی. یو. دی در حدود ۳ درصد ذکر شده است. و اگر آی. یو. دی کوچکتر از حد لازم باشد احتمال حاملگی بیشتر خواهد بود.

 یک آی. یو. دی خوب باید درد و خونریزی کمتر و اثر ضدبارداری بیشتری داشته باشد؛ نوع «گرافنبرگ» حلقوی بهترین ای. یو. دی در بسیاری از کشورهاست.

آی. یو. دی های «مسی» که جدیدتر هستند، اثر ضدبارداری بیشتر و عوارض کمتری دارند. به طور کلی خطر عفونت، خون ریزی و درد در نوع «گل چینی» از همه کمتر است، از سوی دیگر خطر بیرون افتادن ای. یو. دی در نوع «پروژستاسرت» از سایر انواع کمتر است، اثر ضدبارداری در نوع مسی «تی – ۳۸۰» از سایر آی. یو. دی ها بیشتر است، لذا خطر حاملگی در این نوع کمتر می باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.