کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل چیست؟/ آیا کیست بیضه باعث ناباروری در مردان می شود؟!

کیست اپیدیدیم بصورت یک توده کروی در قسمت بالا و چسبیده به بیضه احساس می شود. اندازه آن از چند میلی متر تا چند سانتی متر می تواند متفاوت باشد. داشتن کیست اپیدیدیم قدرت باروری مرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد ولی درمان نامناسب آن می تواند سبب آسیب به باروری شود …

اپیدیدیم (Epididymis) یک جزئی از متعلقات بیضه است. اسپرمها پس از تولید توسط بیضه وارد اپیدیدیم شده و پس از عبور از آن وارد لوله منی بر می شوند. اسپرمها هنگام عبور از اپیدیدیم قدرت باروری پیدا می کنند و به این دلیل در مردانیکه جهت لقاح مصنوعی اسپرم مستقیما از بیضه ها با سوزن اخذ می شود چون اسپرمها از اپیدیدیم عبور نکرده اند قدرت باروری آنها کمتر خواهد بود.

کیست اپیدیدیم چیست؟

نام دیگر کیست اپیدیدیم، اسپرماتوسل (Spermatocele) می باشد. اپیدیدیم از سه قسمت سر، تنه و دم تشکیل شده است. هرگاه یک قسمت از لوله اپیدیدیم دچار اتساع بشود کیست اپیدیدیم ایجاد می گردد و چون محتوی لوله اپیدیدیم اسپرم است، بنابراین محتویات داخل این کیستها اسپرم خواهد بود، از این رو نام دیگر کیست اپیدیدیم، اسپرماتوسل می باشد. این کیستها پر از مایع هستند. کیست اپیدیدیم بصورت یک توده کروی در قسمت بالا و چسبیده به بیضه احساس می شود. اندازه آن از چند میلی متر تا چند سانتی متر می تواند متفاوت باشد. داشتن کیست اپیدیدیم قدرت باروری مرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد ولی درمان نامناسب آن می تواند سبب آسیب به باروری شود.

عامل ایجاد کیست اپیدیدیم چیست؟

اگر در نقطه ای لوله اپیدیدیم مسدود شود پشت انسداد لوله متسع و سبب ایجاد کیست اپیدیدیم یا همان اسپرماتوسل می شود.

علائم کیست اپیدیدیم کدامها هستند؟

اغلب آن بدون علامت است و بصورت اتفاقی توسط خود بیمار یا معاینه توسط پزشک کشف می شود ولی بیشتر موارد بنا به دلایل دیگر که بیمار سونوگرافی از بیضه ها انجام می دهد، مشخص می شود که دارای کیست اپیدیدیم نیز است. شایعترین علامت، احساس یک توده کروی متصل به قسمت فوقانی بیضه است که بخوبی قابل افتراق از بیضه می باشد. کیست اپیدیدیم یک بیماری کاملا خوش خیم است ولی هر نوع توده در داخل خود بیضه تقریبا می توان گفت که سرطان می باشد، بنابراین این مهم است که بدانیم توده ای که لمس می شود در داخل نسج بیضه می باشد و یا اینکه جدا از بیضه و فقط متصل به آن است. علامت دیگر این است که کیسه بیضه رفته رفته بزرگتر می شود این علامت بیشتر در هیدروسل مشاهده می شود ولی در کیست اپیدیدیم نیز دیده می شود. این کیستها اگر دچار عفونت شوند، دردناک شده و همراه با تورم، پوست کیسه بیضه گرم و قرمز می شود.

چگونه می توان کیست اپیدیدیم را تشخیص داد؟

پزشک با معاینه می تواند آنرا تشخیص دهد. چون کیست یک توده پر از مایع است می تواند نور را از خود عبور دهد، بنابراین اگر با چراغ قوه به یک طرف کیست نور تابانده شود، نور از طرف دیگر خارج می شود ولی اگر توده تو پر باشد نور را عبور نمی دهد. هر توده تو پر در داخل کیسه بیضه سرطان است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در صورت لزوم می توان برای تشخیص از سونوگرافی استفاده کرد.

درمان کیست اپیدیدیم چیست؟

کیست اپیدیدیم (Epididymal Cyst) دارو درمانی ندارد و در مواردیکه اندازه آن کوچک است بویژه در مردانیکه هنوز بچه دار نشده اند، به هیچ وجه نباید اقدام به درآوردن کیست با جراحی کرد. کیست اپیدیدیم یک قسمت متسع از لوله اپیدیدیم است که اسپرم را به خارج از بیضه منتقل می کند، با خارج کردن کیست اپیدیدیم توسط جراحی، اپیدیدیم همانطرف مسدود می شود مثل اینکه یک مرد جهت جلوگیری از بارداری همسر اقدام به بستن لولهای منی بر یا همان وازکتومی بکند. اگر مردی در هر دو طرف دارای کیست اپیدیدیم باشد و با جراحی آنها را خارج کنند لوله های منی بر در هر دو طرف بسته شده و بیمار مبتلا به آزواسپرمی (تعداد اسپرم صفر) می شود. بنده بیمارانی داشتم که یکی از بیضه های آنها بنا به عللی کار کرد خود را از دست داده بود (مثل بیضه نزول نکرده، عفونت بیضه، ابتلا به اوریون، درآوردن بیضه به هر دلیلی و غیره) و با عمل جراحی کیست اپیدیدیم در بیضه طرف مقابل نابارور شده بودند. در مواردی کیست رفته‌رفته بزرگ می شود و مثلا به اندازه یک پرتقال و یا بزرگتر در می آید و سبب آزار بیمار می گردد در این موارد می توان با جراحی کیست را خارج کرد ولی باید به عارضه آن که بسته شدن اپیدیدیم می باشد توجه نمود. در مردانیکه به تعداد دلخواه دارای فرزند هستند و نمی خواهند در آینده بچه دار شوند می توان کیست اپیدیدیم را جراحی کرد.

دکتر محمد رضا صفری نژاد، جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

اشتراک‌گذاری
59 نظر
  1. با سلام
    تفاوت بين توده اسپرماتوسل با توده سرطاني چيست ؟

  2. سرطان عبارت است از ناهماهنگی میان رشد و مرگ سلول ها که نتیجه آن انباشته شدن تعداد بیش از حد سلول ها است. به سلول های انباشته شده غده یا تومور می گویند (به تومور، نئوپلاسم neoplasm هم گفته می شود) که ممکن است به شکل یک دست مشت شده یا یک نارنگی در بیاید. این نوع تومور معمولاً خوش خیم است و می توان آن را با عمل جراحی خارج کرد. بسیاری از تومورهای سینه در زنان و پروستات در مردان خوش خیم هستند.
    نوع دیگر تومور شبیه به دست باز شماست. این نوع تومور بدخیم و خطرناک است و به آن سرطان می گویند. از قبل از کشف بیماری سرطان واژه آن وجود داشته است (واژه سرطان به معنی خرچنگ است) و به یکی از برج های دوازده گانه منطقه البروج، سرطان می گفتند. چون ستارگان این برج خرچنگ مانند بودند. به دلیل شباهت میان این شکل و تومورهای بدخیم، این بیماری سرطان نامیده شد.

  3. باسلام.من دوبار واریکوسل چپ گرید دو و سه عمل کردم با یک کیست اکوفرمی جدا از بیضه و باز دچار عود واریکوسل شدم و یک کیست اپیدیدیم چپ که با سنو گرافی تشخیص داده شد حاوی سپتوم است. هنوز مجردمیباشم

  4. سلام خسته نباشید بنده یه کیست دارم ۲.۵ سی سی ایا بیش از حد بزرگ است

    1. سلام بهتره با متخصص ارولوژی مشورت نمایید.

  5. سلام من ۲۷سال دارم ۴ستل قبل عمل داشتم حالا دوباره همان مشکل دارم بایددچکار کنم

    1. سلام شما باید نزد متخصص ارولوژی بروید.

  6. آیا احتمال بزرگ شدن اسپرماتوس است.

    1. دوست عزیز برای پاسخ نیاز به شرح حال کامل می باشد.

  7. سلام من کیستی به قطر ۱۳ م.م سر اپیدیدیم چپ دارم ایا قابل درمان دارویی میباشد

    1. سلام با متخصص ارولوژی مشورت نمایید.

  8. سلام دکتر
    پسری هستم ۱۵ ساله من توده ای کوچک در بالا و پشت و متصل به بیضه چپم دارم و بیضه چپم بزرگتر از راست است و این توده در بیضه راست نیست البته گاهی مواقع ناپدید میشود
    گاهی بیضه ها در توزن اند و گاهی بیضه چپ بزرگتر از بیضه راست میشه
    میخواستم بدونم نشانه چیست؟
    به دکتر مراجعه کنم یا نه

  9. مهرداد اسلامی پاسخ

    سلام بیضه سمت چپم بسیار بزگ شده سونوگرافی میگوید کیست ابی میباشد

  10. با سلام خدمت دکتر صفری نژاد بنده دارای کیست بیضوی میباشم در اکثر اوقات از ناحیه کلیه سمت چپ وبیضه سمت چپ احساس تالم وناراحتی می نمایم ایا این موضوع به کیست بیضوی ارتباط دارد یا خیر در صورتیکه ارتباط دارد بنظر شما بنده اقدام به عمل جراحی نمایم یا خیر ضمنا بنده دارای دو فرزند میباشم

    1. دکتر آذرآبادی متخصص ارولوژی: درد شما ارتباطی به کیست بیضه ندارد و این کیست اسپرماتوسل نام دارد. در صورتیکه سایز آن بزرگ باشد نیاز به عمل دارد.

  11. سلام ایا کیست بیضه ممکن است روی بیضه نیز واقع شود؟

    1. دکتر آذرآبادی متخصص ارولوژی: خیر، در ناحیه کناری بیضه به نام اپیدیدیم واقع می شود.

  12. سلام اگر پایین بیضه توده ای ریز متصل احساس شود چه علایمی خواهد داشت

    1. دکتر آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام،علایم به صورت لمس توده،که گاهی به همراه درد و گاهی بدون‌ درد است. حتما باید سونوگرافی بیضه و معاینه انجام شود.

  13. سلام اقای دکتر خسته تباشید من در سمت چپ بیضه ام احساس درد میکنم سونوگرافی رفتم ۲سانتی متر هس ۱۸ سال دارم ایا جدحی کنم؟

  14. سلام. من عفونت اپیدیدیم داشتم و تحت درمان بودم امروز ۲۰ روز است که دارو مصرف میکنم و سونوگرافی هم نشان از این میداد که عفونت برطرف شده فقط مقداری مختصر ورم باقی مونده.
    الان فقط کمی درد دارم مخصوصا در زمان رانندگی . در حالت راه رفتن دردی ندارم. مشکل چیه؟

    1. دکتر آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام،درد شما ناشی از التهاب اپیدیدیم است و کم کم برطرف خواهد شد. در صورت تداوم درد ممکن است به اپیدیدیمیت مزمن تبدیل شده باشد که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی طولانی تری دارد.

  15. سلام یک بچه دو ساله دارم بیضه سمت راست کیست دارد به فوق تخصص بر دم یکی می گوید باید عمل جراحی شود ویکی می گوید باید صبرکرد گاهی وقت ها کیست از بین می رود به yنظرشما کدام نظر دکتردرست است

    1. دکتر مهدی آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام، باید سونوگرافی رویت شود. اگر هیدروسل یا کیست باشد باید عمل شود.

  16. با سلام
    من ۲۳ سال دارم، جراح عمومی تشخیص کیست یک و نیم سانتی متری در بالای بیضه چپ را تأیید کرده، درد ندارم ولی کوچکترین ضربه باعث درد فوق العاده شدیدی میشه، همچنین همیشه یه احساس سنگینی روی بیضه ام دارم که خیلی ناراحتم کرده، بنده مجرد هستم و خیلی دلم میخواد این کیست از بین بره، لطفا راهنمایی ام کنید، ممنونم

    1. دکتر مهدی آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام، ممکن است درد پس از برداشتن کیست از بین نرود. با این حال اگر خودتان می خواهید ، می توانید به ارولوژیست مراجعه کنید تا آن را بردارند.

  17. سلام وخسته نباشید من حدود پونزده روز پیش عمل واریکوسل داشتم ک در سنو گرافی معلوم شد ک کیست اسپرماتوسل هم دارم ک ب سلیز ۶.۹ م م هست این اندازه ایا بزرگ و مشکل ساز است ممنون میشم ج بدید ؟

    1. پاسخ از دکتر مهدی آذر آبادی متخصص ارولوژی در قم: سلام. بزرک نیست و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

  18. سلام من یه کیست اپیدیدیم در بیضه سمت راست دارم که اندازه ان ۳ *۵ میلمتر هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهدی آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام، نیاز به اقدام خاصی ندارد.

  19. با سلام
    من یه توده نسبتا متصل روی بیضه ام احساس میکنم ومتصل به اپی دیدیم و هر وقت ان را لمس میکنم ناپدید میشود. لطفا مرا راهنمایی کنید و من ۱۸ سال دارم.بر روی بیضه چپم قرار دارم.
    مرسی

    1. دکتر مهدی آذرآبادی متخصص ارولوژی: سلام ،احتمالا اسپرماتوسل است. سونوگرافی انجام دهید.

  20. سلام اقای دکترهمسرمن تازه متوجه شده کیست دربیضه هاش داره مطلبی ک حوندم نوشتین جراحی باعً ناباوروری میشه ب همسرمنم گفن بایدعمل کنه؟ ایاعمل کردنش باعً ناباروری میشه هردومون واقعامیترسیم بعدعمل این مشکلوپیداکنن؟??

  21. سلام دکتر من کیست ۴ تا ۵ میلی متر دارم و هنگامی که لمس میکنم بعد چن روز دچار سوزس ادرار میشم دلیلش چیه .ی مدت انتی بیوتیک خوردم و نتیجه قابل توجهی نگرفتم.و فقد درد کشاله رانم برطرف شد. لان حدود سه ماه است که من گه گاهی سوزش ادار دارم. سونو هم دادم.چیز خاصی رو نشون نمیده فقد میگه که کیست در بالای اپیدیدیگ راست هست.لازم به ذکر است که به دنبال یه فعالیه ورزشی اینطور شده ام.

    1. سلام باید زیر نظر پزشک معالج خود آزمایش ادرار بدهید.

  22. سلام من قسمت سر اپیدیدیم که لمس میکنم درد میگیره و همزمان توی سینه سمت راستم هم درد زیادی احساس میکنم در ضمن مشکل شدید عصبی هم دارم

  23. با سلام خدمت پزشک گرامی
    بنده ۲۴ سال دارم، مجرد و فوق العاده عصبی?
    حدود چهار سال هست اپیدیم بیضه چپ ام حدود دو سانتی متر متورم شده که این باعث یک درد قابل تحمل و پیوسته ای در بیضه ام شده که باعث آزردگی است.
    بیش از بیست بار نزد جراح عمومی و ارولوژیست معاینه شدم و پنج بار طی این سال ها سونوگرافی و آزمایش دادم
    آزمایش خون کاملا طبیعی
    فتخ ندارم
    کیست بیضه ندارم
    واریکوسل ندارم
    با وجود این توضیحات، پس این تورم روی بیضه چیست ؟
    باید چه طور درمان بشه؟
    چه اقدام لازمی هست که باید انجام بدم؟
    اگر راهنماییم کنید بسیار ممنون میشم
    با تشکر فراوان

  24. سلام ، وجود كيست در بيضه باعث معافيت سربازي ميشود ؟

  25. سلام
    توذه ای در بالای بیضه راستم لمس میکنم که سفت است کنار اپیدیدیم… که در بیضه چپ وجود نداره…میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. اسپرماتوسله؟

  26. سلام دکتر خسته نباشین. من ی فعلیت ورزشی سنگین انجام دادم بعد از چند رو اپیدیدیم درد داشت درمان انتی بیوتیکی و ضد التهاب جواب نداد. این حدود شش ماهه که منو گرفتار کرده .ازمایش ادرار و سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار انجام دادم .گفته عفونت نداری. اما خون در ادرار یافت شده. الان بعد از شش ماه درد،شن دفع کردم و درد اپیدیدیمم تا حدودی برطرف شده.ولی سوزش ادار ی مقدار باقی مونده و به دنبال این دردِ بیضه و این سنگی که داشتم کیست اپیدیدیم دو طرف گرفتم.آیا همین سنگ توی حالب گیر کرده که من نفهمیده ام؟ایا این سنگ به دلیل این مدت طولانی ماندگار بوده من دچار التهاب بیضه شدم که اسپر ماتوسل گرفتم ؟ایا من عفونت بیضه دارم و ربطی به سنگ حالب نداشته است؟ ایا اگر من به عفونت های مقاربتی گرفتار شده ام(ی مدت سیپرو فلوکساسین و سفکسیم ۴۰۰مصرف کردم)اگر کلامیدیایی یا سوزاک عامل عارضه من باشه با این انتی بیوتیک ها باید من نتیجه می گرفتم یا نه؟
    سه ماه قبل ایجاد عارضه رابطه حفاظت نشده داشته ام
    #من ازمایش ادار و تست سفلیس دادم نتیجه عفونت منفی بوده.
    سوال کلی عایا شن حالب باعث این عارضه شده است یا عفونت؟؟؟؟

  27. سلام دکتر…بنده پنج ساله ازدواج کردم..و دوسال هست برای بچه دارم اقدام میکنم…ولی نتیجه نگرفتم..ازمایش سونوگرافی دادم..که جوابش نوشته تنها وجود کییت اپیدیدم ۵میلیمتر در طرف چپ و ۲میلیمتر در طرف راست….
    دکتر اورولوژیست گفته عمل کنم….بنظر شما چکار کنم……
    خواهش میکنم جواب بدین…گیر کردیم

  28. سلام جناب دکتر خسته نباشید بنده در سمت چپ بیضه ام کیست ۲ سانتی دارم بعضی موقع ها هم اذیت میشم ۱۸ سال هم سن دارم ایا برداشتن وسایل سنگین آسیبی ایحاد میکند یا نه چون میخواهم ورزش کنم؟!!

  29. سلام و عرض ادب
    بنده دچار اپیدیدیمو اورکیت بروسلایی شدم بعد از هشت ماه متوجه این بیماری شدم
    در سونوگرافی فقد وجود اسپرماتوسل مطرحه شده
    این کیست قبل از بیماری نبوده
    الان داروی ریفامپین و داکسی مصرف میکنم برای رفع این عارضه چن ماه باید دارو مصرف کنم؟
    اون کیست بروسلایی است یا همان اسپرماتوسل؟
    کیست باعث مسدود شدن اپیدیدیم می شود؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    با تشکر

  30. سلام.خسته نباشید.اغای دکتر من ۱۸ سالمه و پشت کنکوری هستم و در سمت راست بیضه یک توده به اندازه ۲ گردو که ۴ سال همراه من است وجود دارد.و فکرمو خیلی مشغول کرده آیا این همون کیسته؟ممنون میشم اکه جواب بدین چون خیلی روم فشار هس

  31. سلام
    عرض ادب وخسته نباشید
    خواهش میکنم زود جواب بدید
    دکترجان بنده سمت چپ بالای بیضه ام دچارکیست شده و رشد کرده و بزرگ شده و اذیتم میکنه حین راه رفتن اما درد نداره گاهی اوقات سوزش داره سمت چپ بیضه ام و داخل بیضه ام به گفته متخصص داری هیدروسل هم هست
    با این تفاسیر که بنده فقط۲۳سال دارم چه راهنمایی به بنده میکنید!مجردم و قصد ازدواج و شرایط ازدواج حداقل تادوسال دیگه ندارم… چه کارکنم؟ و ی سوال دیگه ک اگ میدونید شدیدا ممنون میشم جواب بدید ایا شرایط بنده شامل معافیت کامل ازخدمت میشود؟لطفا زود جواب بدید نگرانم ازبزرگیش

  32. سلام من سونوگرافی رفتم
    گفتن اسپرماتوسل ۱۳*۹ مم
    در بیضه راستم درد و احساس سنگینی دارم
    ۲۱ سالم هست
    میخواستم ببینم چیکا کنم خوب شه ؟
    راه حلی داره اصلا خوب میشه؟
    خیلی میترسم راهنمایی کنین لطقا

  33. سلام خسته نباشین
    من کیست ساده اسپرماتوسل دارم
    ۱۳*۹میخواستم 
    بببینم تا کی این منو اذیت میکنه تا کی درد دارم ؟
    ۳ تا دکتر رفتم میگن خودش خوب میش فعالیت سنگین نکن
    ولی اصلا خوب نمشه تقریبا یه ماه شده احساس درد و سنگینی دارم در بیضه راستم
    خواهشا راهنمایی کنین

  34. من سک توده بالای بیضه چشم در امده است توده درد ندارد اما وقتی ک فشار میدهم درد میکیرد میخواهم یدونم این توده سرطان است یا اسپر ماتوس
    این قده ابکی نیست و سفت است و بالای بیضه به وجود امده است چن سالی هم میشه ک این توده هست اوایل فکر میکردم طبیعیه و همه مردان ان را دارند اما چند وقتی هس ترسیدم لطفا کمکم کنین
    لازم ب ذکره این غده تویه این چن سال هیچ تغییر سایزی نداشته است

  35. ایا این مریضی باعث رد شدن در دانشگاه افسری میشه

  36. سلام من روی بیضه ی سمت راستم یه کیست دارم که بزرگ شده دکتر گفته باید جراحی بشه خواستم بدونم عوارضی نداره؟بعد جراحی اون بایبی هوشیه یا بی حسی؟دوران نقاهتش چقد طول میکشه؟چون کار من کشاورزیه بعد از عمل میتونم کارهای سنگین انجام بدم؟

  37. سلام بنده اسپرماتوسل بسیار شدید و حجیم ، واریکوسل گرید ۲ چپ و هیدروسل متوسط دارم…ایا میتوان معافیتی چیزی گرفت..مرسی

  38. سلام بنده اسپرماتوسل بسیار شدید و حجیم ، واریکوسل گرید ۲ چپ و هیدروسل متوسط دارم…ایا میتوان معافیتی چیزی گرفت..مرسی

  39. سلام دکتر
    ممنون میشم جواب بدید چون شدیدا نگرانم
    من حدود شش روز پیش بعد از کار که خونه رسیدم بیضه چپم ورم کرد و خیلی حساس شد
    در خدی ک فرداش رفتم دکتر خیلی حساس بودم به لمس و معاینش
    دکتر گفت عفونته برام قرص عفونت داد و گفت ی مدت استفاده کن بهتر نشد بیا اما بالای بیضم یه غده بود از اول
    الان ورم بیضم کم شده و اون حساسیتو ندارم در حالی که غده سرجاشه
    غده تقریبا اندازه ی یه تیلست
    نظر شما چیه دکتر شدیدا نگرانم

  40. سلام
    میخواستم بدونم کیست اپیدیدیم باعث کوچک شدم بیضه هم میشه
    با تشکر

  41. سلام من اپیدیدیمیت حاد دارم ۱۵روز انتی بیوتیک مصرف کردم ومسکن درد کم شد و کوچک شد ولی بیضه چپ هنوز بزرگتر احساس میشود و جدیدا دفعات ادرارم زیاد شده البته حجم ادرار کم نشده
    لطفا راهنمایی کنید

  42. سلام دکتر من کیست اپیدیم از نوع اسپرماتوسل دارم …که اندازش ۲٫۵ هستش…به نظرتون نیاز به جراحی داره؟؟؟و از خدمت سربازی معاف میشم یا نه؟؟؟

  43. سلام من ۱۳روز قبل عمل کیست اپیدیدیم داشتم الان بالای بیضه یک چیز گردی هست و زخم عملم درست نشده و سوراخ بزرگی در پوست بیضه وجود دارد باید چکار کنم

  44. سلام دکتر من۱۳روز پیش عمل کردم الان روی بیضه یک چیزی اندازه گردو وجود دارد و سوراخ عمل در پوست بیضم خوب نشده چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *