وجود پروتئین در ادرار نشانه چیست؟!/ فشار خون بالا و دفع پروتئین از ادرار

در شرایط سلامتی ادرار باید فاقد پروتئین باشد. وجود پروتئین در ادرار یک نشان بسیار مهم است و ممکن است ناشی از وجود یک بیمار مهم در پس زمینه باشد، بنابراین وجود پروتئین در ادرار (Proteinuria) را نباید به هیچ وجه کم اهمیت تلقی کرد …

کلیه ها مسئول تنظیم آب و الکترولیتهای بدن هستند. روزانه ما چندین لیتر مایعات و هزاران میلی گرم مواد معدنی مصرف می کنیم که تماما از طریق کلیه ها دفع می شوند. اگر روزی کلیه ها از کار بیفتند ما توسط آبی که می خوریم بعلت عدم دفع آن غرق می شویم. بنابراین کلیه ها در تنظیم محیط داخلی بدن نقش اساسی دارند.

هر یک از کلیه ها از صدها واحد بنام لوله های کلیوی تشکیل شده اند. هنگام عبور خون از کلیه ها مقادیر قابل توجهی از آن از داخل رگها خارج شده و وارد لوله های کلیوی می شود ولی لوله های کلیوی مجددا بیش از ۹۹ درصد مایع و املاح خارج شده از خون را باز جذب می کنند و فقط سموم اضافی را دفع می کنند. حجم خون موجود در رگهای یک فرد بالغ حدود ۵ لیتر است، ولی روزانه ۱۸۰ لیتر پلاسمای خون از رگها خارج شده و توسط لوله های کلیوی باز جذب می شوند. کلیه ها در عمل باز جذب و یا دفع یک ماده مخصوص یا آب با دقت فوق العاده عمل می کنند. مثلا اگر ما زیاد نمک مصرف کنیم زیادی آن دفع می شود. خیلی از موادیکه ما مصرف می کنیم اگر توسط کلیه ها دفع نشوند سبب مسمومیت انسان می شوند.

روزانه هزاران میلی گرم پروتیئن از داخل خون خارج و وارد لول های کلیوی می شود. حاصل موادیکه بدون جذب از لوله ها عبور می کنند ادرار است. یعنی مایعات و املاحی که توسط لوله های کلیوی باز جذب نمی شوند ادرار را تشکیل می دهند. کلیه ها برای باز جذب هر ماده ای از یک قانون خاصی پیروی می کنند. مثلا اگر قند خون تا بالای ۱۸۰ میلی گرم در صد نشود تمامی قندی که وارد لوله های کلیوی می شوند باز جذب می شوند. وقتی در آزمایش ادرار فردی وجود قند گزارش شود یعنی قند خون وی بالای ۱۸۰ میلی گرم در ۱۰۰ بوده است. و اما برای پروتئین کلیه ها قانون خاصی دارند. تقریبا صد در صد پروتئینی که وارد لوله های کلیوی می شود، مجددا باز جذب شده و وارد خون می شوند. بنابراین در شرایط سلامتی ادرار باید فاقد پروتئین باشد. وجود پروتئین در ادرار یک نشان بسیار مهم است و ممکن است ناشی از وجود یک بیمار مهم در پس زمینه باشد، بنابراین وجود پروتئین در ادرار (Proteinuria) را نباید به هیچ وجه کم اهمیت تلقی کرد. بخاطر داشته باشیم که کلیه های طبیعی اجازه ورود پروتئین به داخل ادرار را نمی دهند.

دو علت بسیار مهم وجود پروتئین در ادرار به قرار زیر هستند:

· دیابت یا بیماری قند
· فشارخون

سایر بیماریهای کلیوی نیز می توانند سبب ظاهر شدن پروتئین در ادرار شوند، مهمترین آنها عبارتند از:

· مصرف بعضی از داروها
· ضربه
· مواد سمی
· عفونت
· بیماریهای سیستم ایمنی

بعضی بیماریها هستند که بعلت تولید بیش از حد پروتئین در بدن سبب ظاهر شدن پروتئین در ادرار می شوند مهمترین آنها عبارتند از:

· میلوم مولتیپل
· آمیلوئیدوز

یک عده مواردی هستند که فرد را مستعد وجود پروتئین در ادرار می کنند؛ مهمترین آنها عبارتند از:

· افزایش سن
· چاقی
· مسمومیت
حاملگی
· نژاد سیاه پوست
· وجود سابقه فامیلی بیماریهای کلیوی

یک عده مواردی هم هستند که در آنها وجود پروتئین در ادرار گذرا و موقتی است و پس از مدتی از بین می رود، این موارد عبارتند از:

· استرس روانی
· ورزش
· تب
· عفونت ادراری
· سرپا ایستادن زیاد
· تشنج

در آزمایش معمولی ادرار فقط وجود و یا عدم وجود پروتئین در ادرار گزارش می شود. آن یک معیار دقیق نیست و کیفی است. برای اینکه قضاوت کنیم که آیا کلیه ها پروتئین دفع می کنند یا نه، باید بصورت کمی میزان پروتئین ادرار اندازه گیری شود. حداکثر میزان قابل قبول پروتئین در ادرار ۱۵۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت است. برای اینکار معمولا ادرار به مدت ۲۴ ساعت جمع آوری و میزان پروتئین ادرار ۲۴ ساعته اندازه گیری می شود. ولی اینکار نسبتا مشکل و زمانبر است. امروزه مشخص شده است که اگر در یک نمونه ادرار میزان پروتئین ادرار و میزان کراتینین ادرار اندازه گیری و سپس نسبت آن دو بهم سنجیده شود، همان دقت اندازه گیری میزان پروتئین ادرار ۲۴ ساعته را دارد.

گاها آزمایشگاهها در آزمایش ساده ادرار میزان پروتئین ادرار را بصورت یک مثبت، دو مثبت و غیره گزارش می کنند. اگر این گزارش درست باشد با استفاده از فرمولهای زیر می توان میزان پروتئین ادرار ۲۴ ساعت را تخمین زد:

+۱ = کمتر از ۵۰۰ میلی گرم در روز

+۲ = مابین ۱۰۰۰-۵۰۰ میلی گرم در روز

+۳ = ۲-۱ گرم در روز

+۴ = بیش از ۲ گرم در روز

با توجه به اعداد فوق بنابراین حتی وجود پروتئین +۱ در ادرار نیز می تواند نشان از بیماری کلیوی مهم باشد.

علائم و نشانه های وجود پروتئین در ادرار کدامها هستند؟

متاسفانه وجود پروتئین در ادرار در اوایل نشان یا علامت خاصی ندارد ولی رفته رفته که میزان آن بیشتر می شود آب زیر پوست جمع شده و بدن دچار تورم یا همان ادم می شود و کم کم آب در شکم جمع می شود که به آن آسیت گفته می شود. با پیشرفت بیماری کلیوی، رفته رفته کلیه ها کار خود را از دست داده و علائم نارسائی کلیه مثل کم خونی و بوی آمونیاک در تنفس ظاهر می شوند، اگر بیمار باز هم به پزشک مراجعه نکند کم کم بعلت افزایش اوره خون به کما می رود.

پیش آگهی این بیماری چگونه است؟

پیش آگهی با بیماری زمینه ای یعنی بیماریکه سبب وجود پروتئین در ادرار شده ربط دارد. کلا وجود پروتئین در ادرار یک نشان خوبی نیست و می تواند نشان از وجود یک بیماری مهم در پس زمینه باشد.

درمان وجود پروتئین در ادرار چیست؟

وجود پروتئین در ادرار یک نشان پزشکی از یک بیماری است و باید بیماری عامل آن درمان شود.

گاهی مردم تصور می‌کنند با مصرف پروتئین می‌توانند این مشکل را رفع کنند. اما قضیه این گونه نیست. پروتئینی که در ادرار دفع می‌شود، می‌تواند در بافت‌های گلومرول خسارات برگشت‌ناپذیری ایجاد کند و موجب از بین رفتن عملکرد طبیعی کلیه‌ها شود. بنابراین خوردن پروتئین کاری اشتباه است و باید برای درمان، به دستورات پزشک متخصص عمل شود.
مواردی مانند عفونت ادراری و سنگ کلیه علائمی دارند، ولی پروتئین‌اوری نشانه‌ای است که بیمار در مراحل اولیه متوجه آن نمی‌شود. نشانه‌های اولیه ممکن است پرادراری، بیدار شدن در شب برای دفع ادرار و ادم اندام‌ها باشد.
پس از تشخیص بیماری ممکن است توسط پزشک رژیم غذایی خاصی تجویز شود.
البته ممکن است برای تشخیص دقیق بیماری نیاز به نمونه‌برداری از کلیه نیز وجود داشته باشد، زیرا هر بیماری کلیه، درمان و داروی خاص خود را دارد.

 

اشتراک‌گذاری
18 نظر
  1. سلام من هفته ۲۹بارداریم که تو دوماه ۱۰کیلو وزنم بالا رفته تو هفته ۲۴آزمایش دادم پروتین خوب بود اما الان آزمایش دادم پروتین ۳۴۲هست فشارم هم خوبه آیا باید ختم بارداری بشه درمان نداره تو هفته ۲۹جنین زنده میمونه لطفا جواب بدین

    1. سلام خیر نیازی به ختم بارداری نیست با توجه به اینکه فشار خون شما نرمال است جای نگرانی وجود ندارد بهتر است زیر نظر پزشک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دوران بارداری داشته باشید تا هم اضافه وزن شما کنترل شود وهم اینکه مواد مغذی به جنین برسد و مکمل های ویتامینی را قطع کنید زیرا این مکمل ها اشتهای شما را زیاد می کند.

  2. با سلام. من ۳۸ هفته و ۳ روز باردارم. هردوپام ورم کرده اما کم، ولی پای راستم یکم‌بیشتره. شب که میخوابم بهتر میشم و روزا که سرپام ورم میکنه. آزمایش دفع پروتئین دادم که تو ماکروسکوپ trace و تو میکروسکوپ دیده نشده. برام آزمایش ۲۴ ساعته نوشته دکتر. آیا امکان داره مسمومیت بارداری باشه؟ و اگه باشه ختم بارداری میدن؟ یا تحت نظر میشم تا زایمان کنم؟ ممنون

    1. سلام اگر فشار خون شما نرمال باشد خیر مسمومیت بارداری نیست با توجه به سن بارداری شما وجود ورم در دست و پا و صورت نرمال است.

  3. سلام
    من هفته۳۱بارداری هستم و آزمایش ادرارم پروتئین نشون داده خیلی نگرانم
    میشه راهنمایی کنید که باید چه کار کنم که این مشکل برطرف بشه

    1. سلام باید فشار خون شما کنترل شود اگر نرمال بود مشکل جدی وجود ندارد باید مجدد آزمایش ادرار را تکرار کنید.

  4. سلام من ٣٧هفته ودوروزازحاملگي ام ميگذره ووزنم٧٦/٥كيلوهست دكترواسم ازمايش ٢٤ساعته پروتئين ادرارنوشته وباوجوداينكه فشارم هم نرمال است احتمال اينكه پروتئين ادرارداشته باشم چقدهست؟

    1. سلام با توجه به اینکه فشار خون شما نرمال است اول آزمایش ادرار ساده درخواست می شود اگر آزمایش ادرار ما مشکل داشت آن وقت ادرار ۲۴ ساعته در خواست می شود.

  5. سلام من ۳۳ساله هستم دوماه بعد از زایمان متوجه دفع پروئیین شدم الان در آزمایش ۲۴ ساعت میکروآلبومین ۲۶۶ دارم دوسال است تحت درمان با انالاپریل۵ هستم آیا ممکن است کارکرد کلیه ها کم شود؟ و یا امکان بارداری مجدد است؟فشار خون و اوره و کراتنین هم خوب است.

  6. سلام من هفته ۳۰ بارداری هستم از هفته ۱۹ برایم تشخیص فشار بالای شریان رحمی داداند در هفته ۲۶ آزمایش ادرار آاز نظر دفع پروتین دادمو ادرار ۲۴ ساعته دفع پروتین نداشتم ولی ورم پا داشتم فسارم هم خوب بود ۱۱۰روی۷ ولی هفته ۳۰ ناگهان دچار پف صورت ونوسانات فشار شدم فشارم تا ۱۴ روی ۹ بالا رفت مراجعه کردم آزمایش ادرارم پروتین +۳پلاس تشخیث دادند وآزمایش ادرار ۲۴ ساعته پروتین ۷۵۰ بود آنزیمهای کبدی هم خوب بود بعد از ۴ روز بستری با توزین روزانه وچک دوبار فشار خون در منزل وویزیت هفته گی مرخص شدم لازم به ذکر است هفته ۲۷ به علت مشکل آسم والرژی مراجعه کردم پردنیزولون ۲۵ میلی بهمدت ۴ روز مصرف کردم ودر فته ۲۹ هم واکسن دیفتری کزاز زدم آیا پروتین اوری من موقت است یا اینکه باید زایما ن انجام دهم .الان در منزل ۲تا آسپرین ۸۰ ویک عدد انوکساپارین ۴۰۰۰ واحد مصرف میکنم..

    1. سلام مشکل جدی ندارید باید رژیم غذایی کم نمک داشته باشید و از هفته ۳۲ بارداری به بعد هفته ای یک بار ویزیت شوید.

  7. من هفته ٣٠ بارداری هستم در ازمایشم پروتیین دیده شده خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنید

    1. در دوران بارداری دفع مختصر پروتئین در ادرار طبیعی است اگر فشار خون شما نرمال است جای نگرانی وجود ندارد برای اطمینان می توانید مجدد تحت نظر پزشک آزمایش ادرار انجام بدهید.

  8. سلام دفع پروتین درهفته ۲۷ بارداری که زده مثبت ۱ آیانگران کننده است

    1. سلام در صورت نرمال بودن فشار خون مشکل جدی وجود ندارد.

  9. من پسرم تو ازمایش ادرارش کلسیم اگزالات نشون داده بود ۳ماهگی البته به مقدار کم
    دیروز که ۴ماهش تموم شده بردمش آزمایش
    همون مقدار کلسیم اگزالات هست ولی پروتئین هم جلوش نوشته ۱بار مثبت
    اینقدر حالم بده یعنی بچه ام مشکل کلیه داره؟

  10. من ۳۶سالمه فشار خون دارم پروتئین ۱+و خون ۲+ در آزمایش ادرارم هست آیا این خطرناکه

    1. خیر خطرناک نیست اما باید فشار خون کنترل شود و رژیم غذایی کم نمک داشته باشید و از استرس و اضطراب به دور باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *