کودکان از چه زمانی می توانند لبنیات (شیر، ماست و پنیر) مصرف کنند؟

کودکان از چه زمانی می توانند لبنیات (شیر، ماست و پنیر) مصرف کنند؟

از چه سنی می توان غذاهایی مانند ماست، پنیر و شیر گاو را به کودک داد؟ آیا این کار باعث ایجاد حساسیت به لبنیات می شود؟ آیا می توانم شیرخشک را با شیر گاو جایگزین کنم؟ آیا می توانم با دادن غذاهای حاوی لبنیات کودک را از شیر مادر بگیرم؟

سوالات مادران درباره محصولات لبنی عمدتاً شامل موارد گفته شده است. چنین سوالاتی زمانی پیش می آید که مادر بخواهد فرزند خود را از شیر بگیرد. از این رو، ما می خواهیم به همه این سوالات پاسخ دهیم و درباره محصولات لبنی برای نوزادان چیزهای بیشتری به شما بگوییم.

مصرف لبنیات برای کودکان چه فواید و مضراتی دارد؟

۱٫ شیر کامل گاو

شیر گاو برای نوزادان زیر ۱۲ ماه توصیه نمی شود، زیرا می تواند منجر به کمبود آهن، کاهش آب بدن و آلرژی نوزاد شود.

ممکن است بعد از اینکه کودک یک سالگی را تمام کرد، تغذیه با شیر کامل را شروع کنید. میزان چربی بالا در شیر کامل (پر چرب) به رشد مغز کودک کمک می کند. بعد از اینکه کودک دو ساله شد، شما می توانید شیر با چربی پایین به او بدهید. شیر گاو حاوی کلسیم است و یکی از معدود ترین منابع ویتامین D است که برای رشد و سلامت استخوان و دندان لازم است.

۲٫ ماست

شما می توانید از حدود هشت ماهگی به نوزاد خود ماست بدهید، به شرطی که سابقه خانوادگی آلرژی به آن را نداشته باشید. ماست همه مواد مغذی (پتاسیم، چرب، کلسیم، پروتئین و غیره) را برای کودک فراهم می کند، و برای دستگاه گوارش هم راحت است.

میکروب های مفید فعال در ماست، لاکتوز و پروتئین را تجزیه می کنند و باعث عضم آسان آن می شوند. همچنین دارای ویتامین D است. به جای ماست کم چربی، به دنبال ماست پرچرب یا کامل باشد، در نتیجه کودک شما میزان چربی مورد نیاز را بدست می آورد. به جای شیرین کننده های مصنوعی، ماست ساده را انتخاب کنید که به طور طبیعی با پوره میوه یا آبمیوه شیرین شده باشد.

اگر کودک شما تحمل لاکتوز شیر را ندارد یا حساسیت به شیر را به شکل آلرژی، اگزما یا تنگی نفس نشان می دهد، پس لازم است که با یک متخصص درباره مصرف آن مشورت کنید. وقتی تایید شد که نوزاد شما به ماست حساسیت ندارد، می توانید این ترکیبات را امتحان کنید تا طعم آن را برای کودک دوست داشتنی تر کنید:

  • ماست با میوه ها یا سبزیجات
  • ماست با موز
  • ماست با پوره سیب
  • سیب زمینی شیرین با ماست
  • ماست با هویج آب پز شده و پوره شده
  • اسموتی های بر پایه ماست

چرا نباید شیر مادر را با شیر گاو جایگزین کرد؟

۳٫ زمان و مقدار مصرف پنیر برای کودکان

اگر کودک شما از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه کرده و به شیر حساسیت نشان نداده باشد، می توانید پس از هشت ماهگی به او پنیر بدهید. پنیر را خرد کرده یا ذوب کند و آن را روی نان، سبزیجات یا گوشت پخش کنید. می توانید سیب زمینی شیرین و پنیر را نیز به او بدهید.

برای شروع، شاید بهتر باشد از پنیرهای سبکتر مانند کلبی یا پنیر جک استفاده کنید. پنیرهایی را انتخاب کنید که میزان نمک پایین تری داشته باشد. رژیم غذایی کودک باید شامل لبنیات باشد تا به آنها کمک کالری مورد نیاز خود را تامین کنند، اما نباید زیاده روی کنید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده مصرف ۴۸۰ میلی لیتر محصولات لبنی را در روز برای نوزدان دو تا سه ساله توصیه می کند. تغذیه کودک با محصولات لبنی بیش از میزان توصیه شده، ممکن است اشتهای کودک برای سایر غذاها را کاهش دهد. اگر فرزند شما با مصرف شیر پر چرب مشکل دارد، می توانید او را با ماست و پنیر تغذیه کنید. اما شما نباید شیر مادر یا شیر خشک را با شیر گاو جایگزین کنید.

چرا نباید شیر مادر را با شیر گاو جایگزین کرد؟

شما نباید شیر مادر یا شیر خشک را با شیر گاو جایگزین کنید یا تا ۱۲ ماهگی به نوزاد خود شیر گاو بدهید، به این دلایل:

شیر گاو فاقد مواد مغذی اصلی مانند آهن، روی و ویتامین E است که در شیر مادر/ شیر خشک یافت می شود. نبود آهن در شیر گاو باعث کم خونی ناشی از فقر آهن می شود، به خصوص اگر نوزاد در چهار تا هشت ماهگی با آن تغذیه شود. مقادیر بالای مواد مغذی مانند پروتئین، کازئین باعث افزایش غلظت ادرار و در نتیجه کم آبی بدن می شود.

نوزدان تا یک سالگی مستعد حساسیت به شیر هستند. با این حال، شما می توانید غلات را با شیر گاو ترکیب کنید و همچنین آن را در دستورات پخت غذا نیز استفاده کنید. وقتی که غذایی با شیر طبخ می شود، پروتئین ها می شکنند و به این دلیل مصرف آن برای کودکان بالای هشت ماه بی خطر می شود.

هنگامیکه کودک شما یک ساله شد، می توانید شیر گاو را به همراه مواد جامد مکمل (مانند سبزیجات، میوه ها و غذاهای کوچک) به او بدهید.

اگر کودک شما به لبنیات آلرژی داشته باشد چه؟

اگر سابقه خانوادگی حساسیت به شیر، لبنیات یا لاکتوز را دارید، پس نباید هیچ شکلی از لبنیات را تا پایان یک سالگی به نوزاد بدهید. بعد از یک سالگی احتمال بروز آلرژی کاهش می یابد.

اگر کودک شما به لبنیات آلرژی داشته باشد چه؟

اگر هیچ سابقه ای برای حساسیت به شیر وجود ندارد، شما پس از دادن یک وعده غذای لبنی به کودک تا سه روز منتظر باشید و هیچ غذای جدیدی به کودک ندهید تا در صورت وجود حساسیت، متوجه آن بشوید. با این روش شما متوجه می شوید که کودک شما به لبنیات حساسیت دارد یا نه.

برخی از علائم شایع آلرژی عبارتند از:

  • لکه های قرمز رنگ
  • ورم لب یا چشم ها
  • چنانچه دو ساعت بعد از خوردن غذای جدید استفراغ کرد

اگر هر یک از علائم گفته شده را در کودک مشاهده کردید، غذای جدید را به او ندهید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

  • در اینجا چند نکته مفید وجود دارد که باید قبل از دادن غذاهای لبنی به کودک خود بدانید:
  • قبل از دادن یک محصول لبنی جدید با پزشک مشورت کنید.
  • نوزادانی که به لبنیات حساسیت دارند، مستعد حساسیت به غذاهایی مانند سویا نیز هستند.
  • در فاصله های زمانی غذاهای جدید را به کودک بدهید و به طور همزمان چند غذای تازه وارد رژیم غذایی کودک نکنید تا بتوانید آلرژی احتمالی به غذاها را تشخیص دهید.

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان نادر است. اما حتی اگر کودک شما تحمل لاکتوز را نداشته باشد، ممکن است ماست برای او خوب باشد زیرا میکروب های زنده فعال در آن، لاکتوز را تجزیه می کنند و باعث هضم آن می شوند.

اگر کودک شما بعد از مصرف لبنیات هیچ علامت ناراحتی از خود نشان نداد، اجازه بدهید از آن لذت ببرد. در طول رشد، کودکان دوست دارند میزان بیشتری از لبنیات مصرف کنند و شما می تواند غذاهای مختلف تهیه شده با شیر را به آنها بدهید. شاید فرزند شما در آینده وگان شود، اما بگذارید بعداً تصمیم بگیرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *