کم کاری تیروئید باعث کوتاه قدی در کودکان می شود!

تاثیر اختلالات تیروئیدی بر رشد و کوتاهی قد
همانطور که قبلا گفته شد اگر کوتاهی قد در زمان مناسب تشخیص داده نشود و نسبت به درمان آن اقدام نگردد با بسته شدن رشد صفحات استخوانی دیگر امکان جبران آن وجود ندارد، بنابراین با مراجعه مرتب به پزشک متخصص خود جهت بررسی نمودار رشد به سلامتی کودک خود کمک نمائید.

اگر کودک شما دچار کوتاهی قد باشد پزشک با بررسی عوامل موثر نسبت به درمان آن اقدام خواهد نمود، یکی از عوامل موثر در کوتاهی قد بیماری کم کاری تیروئید می باشد که موجب تاخیر در رشد قد و استخوانها می گردد که تشخیص و درمان به موقع آن نقش بسیار موثری در جلوگیری از بروز مشکلات جبران ناپذیر دارد به طوری که تشخیص و درمان این بیماری بعد از دو سالگی کودک عوارض جبران ناپذیری را به جای خواهد گذاشت و حتی اگر رشد فیزیکی نیز دچار اختلال نشود مشکلات و عوارض عصبی که در پی دارد باعث به وجود آمدن مشکل در فعالیتهای عصبی کودک خواهد شد.

عدم تکامل رشد و نمو سیستم مرکزی اعصاب به خصوص مغز موجب اختلال عصبی می گردد که این تکامل به میزان هورمون تیروئید در بدن بستگی دارد.

در ایران برای جلوگیری از عواقب ناشی از مشکل کم کاری تیروئید اقدام به انجام غربالگیری می شود. قابل توجه است که در ایران از هر هزار نوزاد یک نوزاد دچار مشکل تیروئید است در صورتیکه در کشور های غربی از هر ۴۰۰۰ نوزاد، یک نوزاد چنین بیماری دارد لذا باید غربالگری تیروئید در بدو تولد انجام گردد.

غربالگری حتما باید در روزهای ابتدائی تولد نوزاد انجام گردد( روز دوم تا روز پنجم) و امکان دارد اگر در هفته اول انجام نگردد امکان دارد این کم کاری مادرزادی در روزهای بعد قابل تشخیص نباشد.
آزمایش غربالگری آزمایش ساده ای می باشد که برای انجام غربالگری چند قطره از خون پاشنه پا کودک را برروی کاغذ مخصوص میریزند و جای نگرانی برای والدین نیست.

در کل باید به کم کاری تیروئید مادرزادی اهمیت داد و اگر مشکل کم کاری تیروئید وجود داشته باشد حتما باید درمان شود چرا که باعث کاهش ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز میگردد و تا زمانی که کم کاری تیروئید درمان نشود اصلاح مشکل کمبود هورمون رشد نیز امکام پذیر نخواهد بود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *