کم شدن حرکات جنین در هفته ۲۲/ چه باید کرد؟!

علت کم شدن حرکت جنین در هفته ۲۲ بارداری

هفته ۲۲ بارداری هستم و چند روزی است که حرکات جنین را کمتر حس می کنم و این حرکات بسیار کم شده است. آیا مشکلی وجود دارد چگونه می توانم از سلامت جنین آگاه شوم؟

پاسخ مشاور:

اگر کم شدن حرکات جنین ادامه نیابد و موقتی باشد مهم نیست. ولی اگر برای چند روز ادامه یابد به خصوص بعد از بیست هفتگی حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام سونوگرافی بیوفیزیکال و داپلر چنانچه مشکل جدی وجود دارد مشخص شود و در صورت امکان درمان گردد. بنابراین این حالت جدی است و نباید سرسری گرفته شود.

کم شدن حرکات جنین در هفته 22

کاهش تحرک جنین دلایل متفاوتی دارد و می تواند خطرناک باشد. کم شدن حرکت جنین از هفته بیست و هشتم تا سی ام بارداری به بعد خطرناک است. گاهی علت کم تکان خوردن جنین می تواند کم شدن مایع آمونیاک آن باشد که در بعضی مواقع پزشک استفاده از مایعات بیشتری را برای مادر تجویز می کند. در بعضی مواقع علت کم تکان خوردن جنین می تواند ناشی از اختلال رشد, کمبود وزن جنین و اختلالات خون رسانی به جنین باشد. و نیز کم تکان خوردن جنین می تواند بخاطر شرایط استرس زا و کمبود اکسیژن برای جنین باشد, مثل پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین که ابتدا سبب ازدیاد حرکت و سپس کاهش آن می شود.

در ماه های آخر بارداری رو به پشت نخوابید چون باعث می شود بند ناف به دور جنین بپیچد. خوابیدن در دوران بارداری بر روی پهلوی چپ خون رسانی به جنین را بیشتر می کند. هر علایم کوچکی را مخصوصا در مورد تکان خوردن و حرکت جنین جدی بگیرید. رژیم غذایی سالمی برای خود و جنین تان در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید. در هر زمینه ای مشورت از پزشک را از یاد نبرید. 

اگر احساس شد جنین حرکت نمی کند، چه باید کرد؟
جنین به طور متوسط هفتاد و پنج دقیقه می خوابد و اگر بیشتر از دو ساعت مادر هیچ حرکتی از جنین خود احساس نکند می بایست, یک غذای انرژی زا و یا به طور معمول یک آبمیوه شیرین یا شکلات بخورد و به پشت و پهلو دراز بکشد و دستش را بر روی شکم خود بگذارد و حرکات جنینش را بشمارد.

چطور می شود حرکات جنین را شمارش کرد؟
بهتر است بعد از خوردن مقداری غذا و شیرینی رو به پهلو دراز بکشید و در مدت زمان یک ساعت تمام حرکات ریز و درشت کودک را یادداشت کنید. ده حرکت در مدت زمان دو ساعت تناوب حرکتی نرمالی برای جنین است. علت کم تکان خورد جنین در رحم مادر می تواند کاهش مایع آمونیاکی یا به خطر افتادن سلامت جنین باشد.

از هفته بیست و هشتم بارداری که حرکات جنین منظم می شود، باید به آنها دقیق شد و اگر در طول روز احساس کردید که تعداد حرکات جنین نسبت به قبل کاهش یافته است،حتما باید پزشک را مطلع کنید تا در صدد بررسی ضربان قلب جنین بر آید.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. اگر جنین حرکت نمی کند

    مدت خواب جنین حداکثر ۷۵ دقیقه است و اگر بیش از ۲ ساعت حرکت نکرد، مادر باید مساله را بررسی کند. اگر احساس کرد، جنینش ۲ تا ۳ ساعت است حرکت نمی کند، بهتر است کمی غذای انرژی زا مصرف کند و در حالت آرامش به پهلو یا پشت بخوابد، دستش را بر شکم بگذارد و با توجه کامل به جنین، حرکات او را بشمارد.

  2. به محض اینکه احساس کردید حرکات جنین تان منظم شده اند (یعنی حدود هفته ۲۸ بارداری)، به آنها دقیق شوید و اگر به نظر رسید این حرکات کم شده اند، حتما متخصص زنان را در جریان بگذارید تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

  3. از چه زمانی توجه به این حرکات اهمیت بیشتری مییابد ؟

    از ماه هفتم که جنین برای زندگی در خارج رحم آمادگی پیدا میکند، توجه مادر به حرکات او باید بیشتر باشد. متاسفانه برخی مادران بعد از دو روز بی تحرکی جنین به ما مراجعه میکنند. در این شرایط احتمال مرگ جنین در رحم وجود دارد.

  4. در صورت لزوم با سونوگرافی دقیقی به نام بیوفیزیکال‌تست می‌توان وضع جنین را دقیق‌تر بررسی کرد. این سونوگرافی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که علاوه بر حرکات جنین، تنفس، باز و بسته کردن اندام‌ها و میزان مایع بررسی می‌شود و براساس نمره‌ای که داده می‌شود، پزشک تصمیم‌گیری می‌کند.
    علت حرکت نکردن جنین در شکم مادر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *