کمبود ویتامین E باعث ناباروری می شود!

ویتامین E در تولید اسپرم و بافت دستگاه تولید مثل زنان موثر است…

 کمبود ویتامین E و ناباروری در زنان و مردان

رویا حسین‌خانی متخصص زنان و نازایی اظهار کرد: ناباروری در مردان و زنان با کمبود ویتامین E رابطـه دارد؛ بـا کمبود این ویتامین بافت‌های تولید مثلی تخریب می‌شوند، سـایر ویتامین‌های موثر عبارتند از A ، B۲، B۶ (تولید هورمون‌های مردانه) که در باروری بسیار موثر هستند.

کمبود ویتامین e و ناباروری

بهترین منابع ویتامین E تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، جوانه‌ی گندم، انبه، آووکادو، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، کیوی، گوجه فرنگی و سبزی‌های برگ سبز است.

مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند به طور بالقوه منجر به موارد زیر شود:

نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت
بدتر شدن اختلالات خون‌ریزی
افزایش احتمال بازگشت سرطان سر، گردن و پروستات
افزایش خون‌ریزی در هنگام جراحی و پس از آن
افزایش احتمال مرگ پس از حمله‌ قلبی یا سکته مغزی

یک پژوهش نشان داده است که مکمل‌های ویتامین E برای زنانی که در مراحل اولیه‌ی بارداری هستند، می‌تواند مضر باشد. زنانی که در ۸ هفته‌ی ابتدایی بارداری‌شان مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده‌اند، نقص مادرزادی قلب در نوزادان‌شان افزایش داشته است.

مقادیر بالای ویتامین E همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، اسهال، درد و گرفتگی شکمی، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، خارش پوست، کبودی و خون‌ریزی شود. مصرف موضعی ویتامین E ممکن است پوست برخی افراد را آزار دهد، بنابراین ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. 

این متخصص زنان و نازایی ادامه داد: تعدادی از سیستم‌های آنزیمی مربـوط بـه بـاروری در زن و مرد است برای مثال رشد و نمو دیواره‌ رحم بـستگی بـه روی دارد، این ماده معدنی برای تولید اسپرم در مردان نیز مـورد نیـاز است، تغذیه در تولید اسپرم نقش مهمی ایفا می‌کند و اگر انرژی کافی از طریق مواد انرژی‌زا توسط مایع در گردش خون به اسپرم نرسد می‌تواند به آسیب دیدگی آن منجر شود.

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه نوشیدن قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین در افزایش احتمال ناباروری در زنان نقش دارد، گفت: نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز یا بیشتر خطر ابتلا به ناباروری را تـا ۲ برابـر افزایش می‌دهد، بطور کلی مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم قهـوه در روز در ناباروری زنان مؤثر است، استفاده زیاد از غذا‌های آمـاده که حاوی نگهدارنده‌ها و سموم هستند نیز به کاهش توان باروری منجر می‌شود.

بـین تعـداد سـیگار مصرفی و نازائی رابطه مستقیم وجود دارد
وی با بیان اینکه سیگار یکی دیگر از عـواملی اسـت کـه شـانس باروری را به میزان قابـل تـوجهی کـاهش مـی‌دهد، اظهار کرد: سیگار کشیدن روی حـاملگی تـأثیر سـوء دارد و قدرت باروری را هم در زن و هم در مرد کاهش می‌دهـد، خطـرات مـصرف دخانیات بـا افزایش سن بیشتر می‌شود، بـین تعـداد سـیگار مصرفی و نازائی رابطه مستقیم وجود دارد.

این متخصص زنان و نازایی بیان کرد: یکی از اصول قابل توجه در پیشگیری و درمان ناباروری در زنان ورزش اســت، اصــولاً تحرک کافی و ورزش، نقش ویژ‌ه‌ای در کلیه مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص، سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران بارداری دارد.

حسین‌خانی گفت: زنانی که تحرک کافی دارند، زمانی که اقدام به باردار شدن می‌کنند، با مشکلات کمتری روبرو می‌شـوند و بـه علـت داشتن وزن مناسب از عوارضی مانند افزایش فشار خون خاص بـارداری، اختلالات گوارشی و نیز چاقی بیش از حد در امان می‌مانند.

تمرینات ورزشی سنگین؛ اختلالات قاعدگی و ناباروری به همراه دارد
وی ادامه داد: یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک و سـندرم متابولیـک اسـت کـه می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیـر نظـر پزشـک ایـن عارضه را درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد، باید توجـه کرد که دوندگان ماراتون و زنانی کـه تمرینـات ورزشـی سـنگین دارند، مستعد اختلالات قاعدگی و ناباروری هستند.

آیا ناباروری قابل درمان است؟
این متخصص زنان و نازایی درباره راه‌های درمان ناباروری، گفت: درمان در اکثر موارد با روش‌های ساده ولی گاه گران امکان پذیر است مثلا در خانم‌های دچار اخـتلال در کارکرد تخمدان با دارو‌های خاص در عمده موارد مشکل حـل می‌شود؛ در صـورت گرفتگی و انسداد لوله رحم معمولا ابتدا با کمک جراحی (بـاز و یا استفاده از لاپاراسکوپی) اقدام به باز کردن لوله‌ها می‌شود ولی درمان‌های فوق در ۱۵-۲۰ درصد از زوج‌های نابارور موفق نیست و استفاده از روش‌های آزمایشگاهی برای درمان نابـاروری ضـرورت پیدا می‌کند.

وی یادآوری کرد: در مردان هـم در مـوارد مـشکلات کوچکتر از دارو یـا جراحـی اسـتفاده می‌شود و در صـورت عـدم حـصول نتیجـه از برداشـت سلول‌های جنسی (اسپرم) از بافت بیضه و تلقیح داخل تخمک در آزمایشگاه (ICSI) استفاده خواهد شد؛ در صورتیکه بـا اسـتفاده از روش‌های فوق نتیجه مطلوب حاصل نشود، سایر روش‌ـها شـامل تخمک اهدائی، جنـین اهدائی و رحـم جـایگزین و یـا فرزنـد خواندگی به زوج پیشنهاد می‌شود.

منبع خبر : yjc

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.