کاهش تهوع بارداری با زنجبیل

از نظر گیاه درمانی، روی زنجبیل تحقیقات بسیاری انجام شده است و به اثبات رسیده که این گیاه یکی از کاربردی ترین داروها در درمان تهوع شدید بارداری است به طوری که اثر آن در پیشگیری از تهوع بارداری وارد برخی کتاب های درسی رشته زنان و زایمان نیز شده است. خانم های باردار برای کاهش تهوع می توانند روزی ۳ بار و هر بار حدود ۲۵۰ میلی گرم عصاره زنجبیل که در داروخانه ها به فروش می رسد، مصرف کنند. اگر قرار است گیاه زنجبیل مصرف شود، باید به این نکته توجه داشت که به دلیل ساختار ریشه ای آن، ۶۰ تا ۷۰ درصد حاوی پلی ساکارید است که اثر درمانی ضدتهوع ناشی از آن نیست. پس برای مصرف دوز ۲۵۰ میلی گرم ماده مۆثره، لازم است از زنجبیل به شکل تازه یا خشک بیشتر مصرف کرد.

زنجبیل در بهبود فرآیندهای داخل سلولی بسیار مۆثر است و بسیاری از بیماری ها را که به علت اختلال عملکرد سلول ها بر اثر کمبود انرژی کافی به وجود می آیند، برطرف می کند. خواص درمانی زنجبیل شامل ضد تهوع (به خصوص تهوع حاملگی)، ضد درد (به خصوص دندان درد)، ضد سرماخوردگی، مقوی قلب، لاغر کننده (متعادل کننده، یعنی افرادی که دارای اضافه وزن هستند متعادل می شوند و افراد لاغر نیز متعادل می شوند)، ضد لخته شدن خون و کم کردن خطر سکته قلبی و مغزی است. اثر زنجبیل فقط در رفع تهوع دوران بارداری نیست و افرادی که حین حرکت با وسایل نقلیه نیز دچار تهوع می شوند و در اصطلاح مبتلا به بیماری مسافرت هستند، می توانند از زنجبیل برای پیشگیری از این تهوع استفاده کنند این گیاه همچنین ضد باکتری و ضد ویروس (به علت تقویت سیستم ایمنی بدن)، آنتی اکسیدان، ضد سرفه، ضد کبد چرب، ضد التهاب و ورم سلولی، ضد اسپاسم عضلانی (مصرف خوراکی و موضعی)، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضد نفخ و گازهای روده ای است و باعث افزایش ترشح اسید و آنزیم های مفید معده ای برای هضم غذاها می شود. از دیگر خواص زنجبیل می توان به مواردی چون پایین آورنده کلسترول و تری گلیسیرید خون، پایین آورنده قند خون، ضد سکته های مغزی و قلبی، ضد آلزایمر و درمان کننده آسم، ام اس و آرتروز مفصلی اشاره کرد. مهم ترین مکانیسم اثر زنجبیل اصلاح فرایندهای سلولی است و اگر زنجبیل پودر شده خیلی مانده و کهنه باشد دیگر بو و خاصیت اصلی خود را نخواهد داشت پس باید زنجبیل را به صورت تازه تهیه و استفاده کنیم تا اثرات معجزه آسای آن را ببینیم.

زنجبیل را می توان در تمام خوراکی ها (چه به صورت گیاه و چه پودر) استفاده کرد گاهی هم به صورت دم جوش با خرما و عسل و گاهی هم به صورت شربت مصرف کرد. مراقب باشید در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده شده مصرف بیش از ۷۵۰ میلی گرم تا یک گرم از ماده مۆثره زنجبیل در روز می تواند باعث بروز نقص جنین شود. به همین دلیل توصیه می کنیم خانم هایی که می خواهند از آثار بسیار خوب زنجبیل در کاهش تهوع دوران بارداری بهره مند شوند، از ترکیب هایی که خوشبختانه امروزه به صورت آماده در دوز ۲۵۰ میلی گرم در دسترس است، استفاده کنند. البته اثر زنجبیل فقط در رفع تهوع دوران بارداری نیست و افرادی که حین حرکت با وسایل نقلیه نیز دچار تهوع می شوند و در اصطلاح مبتلا به بیماری مسافرت هستند، می توانند از زنجبیل برای پیشگیری از این تهوع استفاده کنند. 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. برای کاهش تهوع بارداری به و موز هم خیلی موثر است و البته شیر!

  2. شیر را به جای آب بخورید و میوه های اسیدی و فیبر دار را کم کم استفاده کنید. غذاهای سنگین و چرب ممنوع!

  3. تهوع صبحگاهي معمولا از هفته ششم بارداري ظاهر شده و اغلب تا هفته سيزدهم (پايان سه ماهه اول) ناپديد مي‌شود. شما بايد به همسرتان کمک کنيد تا اولا نگران اين وضعيت‌اش نباشد و بداند که گذراست، در ثاني به او در کارهاي خانه کمک کنيد، به خصوص امور اوليه آشپزي مانند تهيه پياز داغ، پختن گوشت و يا هر کاري که بوي آن براي همسرتان آزاردهنده است و موجب تهوع او مي‌شود. اگر همسر شما تهوع و استفراغ شديد دارد و هيچ چيزي نمي‌تواند بخورد يا بياشامد و يا بسيار احساس ناراحتي مي‌کند بهتر است با پزشک او تماس بگيريد و راهنمايي بخواهيد. نگران وضعيت جنين‌تان نباشيد. او بسيار کوچک‌تر از آن است که نيازمند دريافت کالري خاصي باشد. از ذخاير بدن مادرش نياز خود را رفع مي‌کند و در اينجا از همه مهم‌تر حفظ آرامش شما و همسرتان هنگام مواجهه با اين حالت است. صبح که مي‌خواهيد به سر کار برويد کمي بيسکوييت خشک يا نان طعم‌دار خشک (بسته به ذايقه همسرتان) در کنار رخت‌خواب او قرار دهيد تا بخورد. مصرف اين مواد مي‌توانند در کاهش تهوع صبحگاهي او موثر باشند. وقتي که همسرتان در حال عق زدن‌هاي مکرر است عضلات کتف و پشت او را ماساژ دهيد زيرا فشار ناشي از استفراغ و تهوع مکرر موجب گرفتگي و درد اين عضلات مي‌شود.
    مدام غذاهايي با مقدار کم اما به دفعات زياد به همسرتان پيشنهاد دهيد، حتي اگر مادر شما يا مادر همسرتان در کنار شما و به عنوان مراقب حضور دارند سعي کنيد رفتار شما نشان دهنده نقش پررنگي از حضور يک پدر باشد. اگر تصور مي‌کنيد کاري از دست‌تان برنمي‌آيد و بدون هيچ عکس‌العملي مشغول خواندن روزنامه يا تماشاي تلويزيون مي‌شويد، در اشتباه هستيد. گفتن کلمات محبت‌آميز که هيچ هزينه‌اي هم ندارد و حضور شما با اينکه دردي از علايم بارداري نمي‌کاهد، در افزايش روحيه همسرتان و سلامت او و جنين شما معجزه مي‌کند. اين هفته‌هايي که سپري مي‌کنيد دوران بسيار مهمي از تکامل جنين شماست و قرار گرفتن در معرض دود سيگار، مصرف داروهاي مختلف چه گياهي و چه شيميايي، تغذيه غيراصولي و استرس مي‌تواند سلامت او را تهديد کند. وقتي مي‌خواهيد به همسرتان تذکر بدهيد که مثلا نبايد نوشابه بخورد و دوغ ارجحيت دارد، لحن کلام خود را کنترل کنيد.
    گاهي براي همسرتان شام مورد علاقه‌اش را بپزيد و يا سفارش دهيد. خلاصه هفته‌ها و ماه‌هايي که در آن هستيد مي‌توانند پر باشند از لحظات شيرين و محبت‌آميزي که با پيگيري تکامل جنين و تماشاي اين روند در عکس‌هاي مختلف يا سايت‌هاي گوناگون همراه باشد. راستي يادتان نرود که احتمال سقط جنين در سه ماهه اول بارداري بيشتر است. پس از همسرتان بخواهيد در انجام کارهاي منزل به ويژه جابه‌جايي اجسام سنگين، خم و راست شدن مکرر در حين پذيرايي از مهمانان و… روي کمک شما حساب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *