چگونگی کنار آمدن با بلوغ در نوجوانان + چگونگی کنار آمدن با بالا رفتن سن در مردان بالغ

چگونگی کنار آمدن با تغییرات بلوغ در پسران نوجوانان

چه ما اولین نشانه های بلوغ را تجربه کنیم یا رفتن به سن سالمندی را تجربه کنیم، بالا رفتن سن برای مردان میتواند نگران کننده باشد. با این حال، مزایایی نیز در این رشد وجود دارد. اولین قدم این است که بدانیم باید در انتظار چه چیزی باشیم. سپس، می توانیم تصمیم بگیریم که چطور باید با این تحولات کنار بیاییم و از آنها بهترین استفاده را کنیم.

۱) کنار آمدن با بلوغ در نوجوانان

به یاد داشته باشید که بلوغ طبیعی است

۱٫ به یاد داشته باشید که بلوغ طبیعی است. شما دچار تغییرات جسمی و عاطفی خواهید شد که ممکن است برایتان متعجب کننده باشد. اگر احساساتی دارید که با آن راحت نیستید، خودتان را مقصر ندانید. اینها طبیعی است؛ همه افراد این دوره را طی می کنند اما زمان آن متفاوت است.

  • برخی از پسرها بلوغ را قبل از ۹ سالگی و برخی در حدود ۱۲ سالگی شروع می کنند. طبیعی است که آن را در زمان های مختلف تجربه کنید.

بدن خود را برای رشد آماده کنید

۲٫ بدن خود را برای رشد آماده کنید. بلوغ دوره ای است که احتمالاً شما با سرعت بیشتری رشد خواهید کرد. با این حال، انتظار داشته باشید که بدن شما به سختی عادات غذایی تان را با الگوی رشد تنظیم کند. ممکن است بین کمی چاق بودن تا لاغر و استخوانی شدن در تغییر باشید. مدتی طول می کشد که بدن شما با این تغییرات ظاهری سازگار شود.

  • انتظار می رود مجبور شوید که مرتباً لباس های جدید بخرید. خریدن لباس هایی که کمی بزرگتر هستند ممکن است کمی به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند.
  • همچنین اشتهای شما به اندازه ای زیاد می شود که شما را شگفت زده می کند. برای پشتیبانی از رشد، شما باید میزان زیادی پروتئین، کلسیم، فولات و روی مصرف کنید. سعی کنید گوشت بدون چربی، لوبیا، غذاهای دریایی، شیر، پنیر، ماست، اسفناج، پرتقال و نان گندم سبوس دار مصرف کنید. پروتئین ها همچنین باعث کمک به تقویت رشد عضلانی شما خواهد شد.
  • شما همچنین تغییراتی را نیز در دستگاه تناسلی تجربه خواهید کرد. آلت تناسلی شما بلندتر خواهد شد و بیضه ها شروع به رشد و به پایین آویزان شدن می کنند.

منتظر تغییرات عاطفی باشید

۳٫ منتظر تغییرات عاطفی باشید. بلوغ هورمون هایی را تقویت می کند که احساسات شما را قوی تر و همچنین متغیرتر می کند. ممکن است شما بدون هیچ دلیلی از حالت شادی به حالت افسردگی بروید. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که چنین وضعیتی طبیعی است. در صورت لزوم کمک دریافت کنید.

  • ابراز کردن خودتان می تواند راه خوبی برای بیرون ریختن این احساسات و رسیدن به آرامش باشد. موسیقی، نقاشی یا نویسندگی کارهایی هستند که می توانید به آنها بپردازید. از احساسات خود به عنوان انگیزه برای رشد استفاده کنید.
  • همچنین در مورد احساسات خود با نزدیکانتان صحبت کنید. با دوستان خود صحبت کنید. بزرگسالان نیز می توانند منبع خوبی برای راهنمایی باشند. حتی می توانید با والدین، مشاور مدرسه یا پزشک مشورت کنید. اگر چندین ماه متوالی بهم ریختگی عاطفی را تجربه کردید، به دنبال یک فرد متخصص برای کمک گرفتن باشید.
  • ورزش نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند.

آماده تمایلات جدید برای رابطه جنسی باشید

۴٫ آماده تمایلات جدید برای رابطه جنسی باشید. در یک دوره زمانی کوتاه، ممکن است از عدم علاقه به رابطه جنسی، به فکر کردن دائم در مورد آن تغییر رویه بدهید. این مسئله طبیعی است. همچنین مواردی وجود دارد که عملکردهای بیولوژیکی اجتناب ناپذیر هستند که واقعاً ربطی به برانگیختگی ما ندارند.

  • برای مثال ممکن است نعوظ به علت تغییرات دما اتفاق بیفتد؛ و لزوماً اینطور نیست که شما تحریک شده باشید. به همین شکل، هنگام خواب نیز ممکن است احتلام شبانه (خروج مایع منی در خواب) رخ دهد.
  • اگر شما از احساسات خود ناراحت هستید، سعی کنید با یکی از بزرگترهای خود صحبت کنید. هنگام شروع روابط عاطفی باید احتیاط کنید، زیرا شما هنوز درک کاملی از نیازها و احساسات خود ندارید. بیشتر  نوجوانان می خواهند مصاحبت داشته باشند، اما بسیاری این موضوع را با رابطه جنسی اشتباه می گیرند.
  • احتلام شبانه نیز می تواند برای نوجوانان شرم آور باشد. نگران نباشید: شما روی تخت خود دستشویی نکرده اید. شما انزال داشته اید و این روشی است که بدنتان می خواهد بگوید که از نظر جسمی آماده تولید مثل هستید؛ مانند پریودهایی که در خانم ها اتفاق می افتد. تقریباً همه مردان احتلام شبانه را در بعضی مقاطع تجربه می کنند.

بیشتر به بهداشت توجه کنید

۵٫ بیشتر به بهداشت توجه کنید. یکی از تاثیرات بلوغ این است که شما تعریق بیشتری دارید. شما سریعتر بوی بد می گیرید. با پوست چرب، شما بیشتر در معرض بروز آکنه هستید. برای جلوگیری از این اتفاق، روزانه استحمام کنید و به تمیز کردن قسمت های مختلف بدن توجه کنید.

  • برای محافظت خود در برابر آفتاب، از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز جوش، از فشردن و خراشیدن آنها و استفاده از از محصولات روغنی و چرب برای موهایتان خودداری کنید و خود را در معرض نور شدید آفتاب قرار دهید. برای محافظت از خود در برابر آفتاب از ضد آفتاب ضد روغنی استفاده کنید.
  • در صورت بروز جوش، محصولات بدون نسخه زیادی وجود دارند که می توانند به از بین بردن آنها کمک کنند. اگر این محصولات موثر واقع نشدند، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. او می تواند داروهای قوی تری تجویز کند.
  • هورمون های شما باعث می شود که بیشتر از چیزی که عادت داشته اید عرق کنید و بو بگیرید. این طبیعی است و تقصیر شما نیست. با این وجود، می تواند با دوش گرفتن مرتب و تمیز کردن زیر بغل و استفاده از دئودورانت آن را کنترل کنید.

اصلاح را شروع کنید

۶٫ اصلاح را شروع کنید. ممکن است متوجه شروع رویش مو در زیر بغل و ناحیه تناسلی شده باشید. در بعضی مواد لازم است که این ناحیه را اصلاح کنید. سعی کنید در ابتدا از ماشین اصلاح برقی استفاده کنید، زیر خطر بریدگی کمتر خواهد بود. اگر می توانید، روش استفاده از تیغ های دستی را از بزرگترها آموزش بگیرید.

  • نگران رشد مجدد موها نباشید. این یک بخش معمول از مرد شدن است.

منتظر تغییر کردن صدا باشید

۷٫ منتظر تغییر کردن صدا باشید. با بالغ شدن، تارهای صوتی شما هم شروع به رشد می کنند. گاهی اوقات صدا زیر و گاهی بم می شود. نگران نباشید، طی چند ماه این حالت متوقف می شود و شما یک صدای جدید، مردانه تر و بالغ تر خواهید داشت.

به خود افتخار کنید

۸٫ به خود افتخار کنید. شما ناراحتی هایی را تجربه می کنید، اما این فقط یک قدم به بزرگسالی است. همه افرادی که می شناسید، این مقطع را سپری کرده اند. بدانید که این کشمکش ها اولین قدم برای تبدیل شدن به یک فرد جدید است.

  • لیستی از چیزهایی که درباره خودتان دوست دارید را آماده کنید و هر زمان که درباره بدن خود دچار شک بودید، به آنها فکر کنید.
  • اطراف خود را با چیزهای مثبت پر کنید. با افرادی که مثبت هستند معاشرت داشته باشید. در نظر بگیرید که همیشه از افرادی که دائم روی موضوع بدن صحبت می کنند دوری کنید. از مجلات و برنامه های تلویزیونی که بر معیارهای غیر واقعی زیبایی تمرکز می کنند، اجتناب کنید.
  • ورزش کنید و خوب بخورید تا در وضعیت بدنی خوبی قرار بگیرید.

۲) کنار آمدن با بالا رفتن سن در مردان بالغ

سبک زندگی خود را برای جلوگیری از ضعف جنسی تطبیق دهید

۱٫ سبک زندگی خود را برای جلوگیری از ضعف جنسی تطبیق دهید. تقریباً ۱۰% از مردان ۷۰-۴۰ ساله از اختلال نعوظ شدید (ED) رنج می برند و ۲۵% دیگر نیز از مشکلات نعوظ متوسط رنج می برند. در ۷۰ سالگی، ۴۹% از مردان اختلال نعوظ متوسط تا شدید را تجربه می کنند. با این حال، در اکثر موارد، این نتیجه انتخاب های قابل پیشگیری در سبک زندگی است.

  • رفتارهای تحریک آمیز، سیگار کشیدن و مصرف الکل نقش عمده ای در ایجاد اختلال نعوظ دارد.
  • بیماری های قلبی نیز یکی از عوامل مهم و اساسی است. شما باید سعی کنید نسبت کلسترول خوب “HDL” و خون را به کلسترول بد “LDL” افزایش دهید. وزن خود را کاهش دهید، ورزش کنید و چربی های اشباع شده در رژیم غذایی خود را با چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، بادام زمینی و کلزا جایگزین کنید. آجیل و ماهی بیشتری بخورید و میزان کره و پنیر را کاهش دهید. میزان چربی های ترانس را هم حذف کنید.
  • اگر هنوز هم مشکل اختلال نعوظ دارید، با پزشک در مورد داروهایی که می تواند وضعیت شما را بهبود بخشد، صحبت کنید.

مقاومت را تمرین کنید

۲٫ مقاومت را تمرین کنید. سارکوپنیا (کم ماهیچگی) بیماری است که باعث می شود مردان از نظر رشد و حفظ ماهیچه ها دچار مشکل باشند. به طور معمول، مردان این بیماری را در حدود ۳۰ سالگی تجربه می کنند (و ماهیچه از دست می دهند). با این حال، این از دست دادن ماهیچه می تواند با تمرین مقاومت کاهش یابد یا متوقف شود.

  • از وزنه ها، یا تمرینات بدنی استفاده کنید (مانند حرکت شنا) که شما را ملزم می کند ماهیچه های خود را تحت فشار قرار دهید تا خسته شوند. سعی کنید به تدریج میزان وزنه هایی که استفاده می کنید را افزایش دهید.

آماده طاسی شوید

۳٫ آماده طاسی شوید. در حدود ۳ نفر از هر ۱۰ مرد علائم قابل توجهی از طاسی را در ۳۰ سالگی مشاهده می کنند و بیش از نیمی از مردان نیز طاسی را در ۵۰ سالگی تجربه می کنند. به طور معمول، این روند آهسته است و به طور پیوسته طی یک دوره ۱۵ تا ۲۵ سال بیشتر می شود. هیچ خطرات پزشکی مرتبط با طاس شدن وجود ندارد و بسیاری از مردان با تغییرات ساده مانند تراشیدن موهای سر، با آن کنار می آیند.

  • به عنوان یک گزینه دیگر، دو روش درمانی استفاده از فیناستراید و مینوکسیدیل وجود دارد که به عنوان روشی برای کند کردن روند ریزش مو یا معکوس کردن آن نیز شناخته می شوند. با این حال، اگر درمان را متوقف کنید، روند طاسی به سرعت از سر گرفته می شود.
  • جراحی های روی پوست سر نیز وجود دارد که می تواند طاسی را جبران کند، با این حال پرهزینه هستند و نتایج آن متفاوت است.
  • متداول ترین راه پوشاندن سر است. کلاه گیس ها می توانند برای ایجاد ظاهر جدید استفاده شوند، اما اغلب راضی کننده نیستند. کلاه ها می توانند اثرات طاسی را بدون اینکه به نظر برسد سعی دارید کسی را فریب دهید، پنهان کند.

با چین و چروک مقابله کنید

۴٫ با چین و چروک مقابله کنید. زنان و مردان هر دو با بالا رفتن سن چین و چروک پوست را تجربه می کنند. این مسئله اجتناب ناپذیر است اما می توان سرعت آن را کاهش داد. نور خورشید اصلی ترین دلیل در پیری پوست است، بنابراین از ماندن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید. ریش می تواند به شما در حفاظت از پوست، در برابر این عناصر کمک کند.

  • از شستن بیش از یک مرتبه صورت در روز خودداری کنید و برای مرطوب کردن پوست از مرطوب کننده ها استفاده کنید.
  • تغییرات رژیم غذایی که می تواند باعث کاهش چین و چروک شود از جمله خوردن سویا، ماهی، شکلات، میوه و سبزیجات است. به همین ترتیب، باید سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • خواب زیاد نیز می تواند مفید باشد. شواهد نشان می دهد که خوابیدن به پشت می تواند به کاهش علائم پیری کمک کند.

به یاد داشته باشید بالا رفتن سن طبیعی است

۵٫ به یاد داشته باشید بالا رفتن سن طبیعی است. بالا رفتن سن و پیری مسئله ای اجتناب ناپذیر است. این اصلاً بد نیست. مردان اغلب با ظهور نشانه های بالا رفتن سن، جذاب تر به نظر می رسند. یک مطالعه جدید نشان داده است که مردان در ۳۴ سالگی در جذاب ترین حالت خود به نظر می رسند. علاوه بر این، بالا رفتن سن معمولاً با سایر تحولات زندگی همراه است.

  • برای مثال، یک مرد به طور متوسط تا ۴۸ سالگی میزان درآمد سالیانه بیشتری کسب می کند.
  • با ثروت بیشتر، فهم عاطفی و ارتباط نزدیکتر خانواده، خوشبختی با افزایش سن ارتقاء می یابد. به طور متوسط، شادی ما از ۲۱ تا ۲۵ سالگی کاهش می یابد. این روند کند می شود تا شادی دوباره در حدود ۵۰ سالگی افزایش یابد. از ۵۰ سالگی به بعد، ما به تدریج شادتر می شویم، در نهایت شادتر از روزهای اوایل بزرگسالی می شویم.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.