چگونه پدری نمونه باشیم؟/ نقش پدر در تربیت فرزندان

پله اول: عشق را به کودکان نشان دهید

اجازه بدهید بچه‌ها شاهد عشق، دوستی و احترام بین شما و مادرشان باشند و در زندگی آینده‌شان روابط عاشقانه و دوستانه را در بین اعضای خانواده حاکم کنند.

پله دوم: رهبر خوب

یک رهبر خوب در خانه باشید‌، چگونه؟ با انجام دادن وظایف خانوادگی و همکاری در کارهای مربوط به خانه داری!

پله سوم: وقت اختصاصی در طول هفته

تلاش کنید هر هفته زمانی را به صحبت کردن با بچه‌ها اختصاص بدهید. با این روش هم شما از احوال بچه‌هایتان با خبر می‌شوید و هم بچه‌ها از وضعیت شما! و اینگونه ارزش و اهمیت فرزندان را ارج می نهید.

پله چهارم: دوست باشید و نباشید

حتما با خواندن این جمله تعجب می‌کنید اما با بچه‌هایتان مثل یک دوست نباشید. با فرزندانتان همراه شوید و دنیا را از نگاه آنها هم ببینید اما حد و مرز و خط قرمزها را رد نکنید و جایگاه خود را به عنوان والدین حفظ کنید.

پله پنجم: احساس کودکان را پرورش دهید

اجازه بدهید پسرتان وقتی دلیل قانع‌کننده‌ای دارد گریه کند و به عنوان یک پدر به او نگویید: «مرد گریه نمی‌کند» با این روش به او یاد می‌دهید هم احساساتی باشد و هم احساساتش را به موقع بروز دهد.

پله ششم: مثبت باشید

سعی کنید ظاهری قابل احترام و خوش‌پوش داشته باشید تا بچه‌ها در درون خود از این حالت شما احساس غرور کنند.

پله هفتم: قابل اعتماد

«اگر همه آدم‌های روی کره زمین قابل اعتماد نباشند، تو باید آدم قابل اعتماد و رو راستی باشی» این درسی است که شما باید به عنوان یک پدر به طور عملی به بچه‌هایتان بدهید.

پله هشتم: غرور نه؛ اعتماد به نفس، آری

به بچه‌ها یاد بدهید مغرور نباشند اما با اعتماد به نفس به سوی هدف‌هایشان بروند و حتما گوشزد کنید همان چیزی که به محیط اطراف‌شان می‌دهند به سوی خودشان برمی‌گردانند و همان جمله معروف که: با همان دست که می‌دهی با همان هم پس می‌گیری.

پله نهم: شنوا باشید

به حرف بچه‌ها به صورت فعال گوش کنید و وقتی با شما حرف می‌زنند تمام حواستان را به آنها بدهید تا بتوانید پیشنهادهای موثر بدهید و در شرایط سخت با آنها همدردی کنید.

پله دهم: دست بزن!

وقتی بچه‌ها کار درستی انجام می‌دهند آنها را تشویق کنید و این عمل را با همان سرعتی انجام بدهید که اگر کار نادرستی انجام بدهند مورد عتاب قرار می‌گیرند.

پله یازدهم: با دیگران مثل خودت باش

به بچه‌هایتان یاد بدهید شهروند با اخلاقی باشند و همان‌طور با دیگران رفتار کنند که دوست دارند دیگران با آنها رفتار کنند. وظایف‌شان را که در مقابل دیگران دارند به خوبی انجام بدهند و وظیفه خودشان را به دوش دیگران نیندازند.

پله دوازدهم: با فرزندان وقت گذرانی کنید

فرزندان شما نیاز به وقت گذاری شما دارند تا راه و روش زندگی را از شما فراگرفته و طریق زندگی خود را هموار سازند. شما هر چند که سرگرم و مشغول کار باشید در شبانه روز لااقل یک ساعت با فرزندتان همراه باشید، با او حرف بزنید،بگویید و بخندید، استراحت و تفریح کنید.

در سایه این وقت گذاری قادر خواهید شد رفتار فرزندانتان را در یابید، از ریشه و منشأ آن باخبر شوید. اگر رفتاری ناپسند دارد از آن آگاه شوید و راه رفع و اصلاح آن را پیدا کنید از تمایلات و خواسته های او آگاه شوید و در این رابطه تصمیم بگیرید.
کودک در آینده به آن کس دلبسته تر خواهید شد که با او ارتباط بیشتری داشته باشد و حرف و سخن آن کس را بیشتر پذیرا خواهد شد که باب رفاقت و ملاحظات با او گشاده باشد بنابراین شما با اختصاص زمان بیشتر موفق خواهید شد رابطه ی خود را با اعضای خانواده محکم تر سازید.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. …آیا من پدر خوبی خواهم شد؟…

    به یاد داشته باشید که قرار نیست شما، در یک زمان و یکدفعه از عهده تمامِ وظایف پدر بودن بر بیایید. اما برایِ سال‌های اول از طریق منابعِ مختلفِ آموزشی می‌توانید مطالبِ زیادی را بیاموزید و با تمرین، در آن‌ها مهارت پیدا کنید.

    …نقشِ پدر شدن، بسیار شبیهِ نقش‌های دیگری است که شما ممکن است در زندگی بر عهده بگیرید. هنگامی که ازدواج کردید به صورتِ ناخودآگاه یاد نگرفتید که چگونه شوهرِ خوبی باشید، شما این کار را به مرور و در طولِ مسیر زندگی با همسرتان آموختید.
    …شما قبل از اینکه مجبور باشید برایِ رفت و آمد‌های فرزندتان زمان تعیین کنید، به او یاد بدهید چگونه رانندگی کند، به او در انتخابِ روابط و شغل مشورت بدهید، زمانِ بسیار زیادی دارید. شما می‌توانید در این زمانِ طولانی مهارت‌های زیادی را بیاموزید. اگر به راهنمایی نیاز داشتید می‌توانید از منابع آموزشی که در جامعه‌تان در دسترس است، مانندِ کلاس‌های مخصوصِ والدین، منابعِ اینترنتی، کتاب‌ها و… استفاده کنید.
    …صحبت کردن با پدرانِ دیگر و بحث در موردِ مسائلی که با آن دست به گریبان هستید، می‌تواند کمک تان کند. اگر خودِ شما هم با پدرِ خود مسأله‌ای دارید که باید رویِ آن کار شود، سعی کنید قبل از به دنیا آمدن نوزادتان با کسی صحبت کنید _ مثلاً یک مشاور یا یک عضو از خانواده _ اینگونه مسائل با روابط بین شما و نوزادتان تداخل نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *