انواع ماشین ظرفشویی در بازار/ راهنمای خرید یک ماشین ظرفشویی ایده آل!

 این روزها استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار متداول شده است اما سوال اساسی این است که یک ماشین ظرفشویی کارا چه ویژگی هایی دارد و هنگام خرید آن باید به چه مواردی دقت داشته باشیم .در پاسخ به این سوال نکات زیر را مطرح میکنیم :

۱٫ خانواده ما کم جمعیت است یا نه ؟! اولین و مهم ترین نکته در انتخاب ماشین ظرفشویی برای خریداران این وسیله، انتخاب صحیح ظرفیت ماشین ظرفشویی برای خانواده است، چون تولیدکنندگان ظرفیت ۴، ۶، ۸، ۱۲ (۱۴۴ تکه ظرف) و ۱۴ نفره (حدود ۱۶۰ تکه ظرف داخل سبد آن قرار می گیرد) را برای این وسیله در ابعاد خانگی در نظر گرفته اند. به این ترتیب که ماشین ظرفشویی هشت نفره که ۱۰۸ تکه ظرف را داخل خود جای می دهد برای خانواده ای با جمعیت حداکثر تا هشت نفر یا خانواده ای چهار نفره با رفت و آمد بالا مناسب است. فراموش نکنید بهتر است برای تعیین ظرفیت مورد نیاز همیشه تعداد افراد خانواده را یک یا دو نفر بیشتر در نظر بگیرید.
حتی الامکان از ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تعداد ظرفها تغییری در مصرف آب ماشین نمی دهد . پس بهتر است ظرفها را در طول روز داخل ماشین جمع کنید و سپس یکبار در ساعات غیر اوج مصرف آنرا بکار اندازید

۲٫ محل نصب و قراری گیری ماشین ظرفشویی کجا خواهد بود؟ سازندگان این وسیله دو نوع مختلف از ماشین ظرفشویی (ایستاده و رومیزی) را برای خریداران تدارک دیده اند که عبارتند از :

• ایستاده : این مدل از ماشین ظرفشویی که درواقع در دو نوع توکار و معمولی طراحی شده، دستگاهی کاملا مستقل مانند ماشین لباسشویی است که خریداران فقط کافی است برق، آب و محل تخلیه آب برایش فراهم کرده و جایی در گوشه آشپزخانه از آن استفاده کنند.در حالی که برخی آشپزخانه ها به صورتی طراحی شده است که تمام تجهیزات و لوازم آن داخل کابینت قرار گرفته و نمایی هماهنگ و یکدست به خود دیده است، از این رو نمونه های ایستاده (ثابت یا توکار) ماشین ظرفشویی در این آشپزخانه ها به کار خواهد رفت و تا زمانی که قصد تغییر دکوراسیون یا همان کابینت ها را نداشته باشید، گزینه ای مناسب برای شماست.

• مدل رومیزی: این نوع از ماشین ظرفشویی همان طور که از نامش پیداست، قابلیت قرار گرفتن روی کابینت را دارد و حتی می توان آن را در مواقع غیرضروری داخل انباری قرار داد و هر زمان نیاز بود بسادگی کنار سینک آشپزخانه نصب و استفاده کرد. چون لوله تخلیه آن داخل سینک قرار گرفته و کافی است لوله ورود آب را به محل اتصال پشت دستگاه وصل کنید.

۳٫ وسیله ای با بازوهایی کارآمد: اصلی ترین خواسته خریداران از ماشین ظرفشویی پاکیزگی و ضدعفونی کردن ظروف کثیف غذاست.

بنابراین یکی از گزینه های بسیار مهم هنگام خرید ماشین ظرفشویی، دانستن تعداد بازوهای آبپاش و شکل طراحی این قطعه است، چون هرچه تعداد این بازوها در ماشین ظرفشویی بیشتر باشد پاکیزگی بیشتری برای شما به ارمغان می آورد.

در برندهای معمولی و نمونه های رومیزی با ظرفیت کم، سازندگان برای کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول از یک بازوی آبپاش استفاده می کنند؛ حال آن که سازندگانی که نامشان در این زمینه مطرح است با به کارگیری فناوری های خاص طراحی و نصب تعداد بیشتر بازوهای آبپاش (حداقل سه بازو) سعی در ارائه کیفیت بهتر بخصوص در ظرفیت های بالای ماشین ظرفشویی دارند.

۴٫ قفسه ها نیز مهم هستند؛ انتخاب ماشین ظرفشویی متناسب از لحاظ طبقات داخلی و نوع سبدهایش نکته بسیار مهم می باشد. هرچند اکثر ماشین های ظرفشویی دارای دو طبقه با سبدهای مخصوص قرار گرفتن ظروف است، اما برخی برندها دارای یک سبد اضافه و سبدهای قابل تنظیم را به خریداران خود هدیه داده اند و معمولا علامت ۲XLL را در این نمونه ها خواهید دید که بیانگر فضای بیشتر برای تنظیم سبد است.

۵٫ شست وشو با بخار بهتر است یا آب ؟! با توجه به پیشرفت ایجاد شده در نحوه طراحی ماشین های ظرفشویی جدید و استفاده از سیستم شست وشو با بخار دیگر خبری از لکه روی ظرفها نیست. چون ماشین با استفاده از فشار بخار و البته حرارت قابل قبول آن (حدود ۷۰ درجه سانتی گراد)، تمام لک ها را از سطح ظروف پاک خواهد کرد. البته فراموش نکنید این امکان در مدل هایی که فقط از آب گرم منزل استفاده می کنند هرگز وجود ندارد، چون در این نمونه از شوینده ها گرمکن آب تعبیه نشده و دستگاه با آبگرمی که از سیستم گرمایشی منزل با درجه حرارتی حدود ۵۵ درجه تنظیم شده کار خواهد کرد.

۶٫ سنسورهای حساس هستند : براساس توصیه کارشناسان، ماشین هایی که دارای سنسورهای شناسایی میزان کثیفی ظروف و حجم ظرف داخل دستگاه هستند، بهترین گزینه برای انتخاب خانواده هاست. چون با استفاده از این موارد ماشین ظرفشویی به طور اتوماتیک میزان انرژی مورد نیاز خود را تنظیم کرده و از اضافه شدن هزینه های شما جلوگیری می کند، این در حالی است که علاوه بر این سنسورها برخی سازندگان برای کاهش هزینه های مصرف کنندگان، سیستمی با نام شست وشوی تاخیری را در تولیدات خود به کار گرفته اند، به گونه ای که ماشین ظرفشویی به طور اتوماتیک خارج از ساعات پیک مصرف برق (از یک بامداد تا ۱۱ صبح) روشن شده و شروع به کار می کند.

۷٫ عایقی برای جلوگیری از صدا: دستگاه هایی که دارای عایق صوتی هستند بهترین گزینه انتخاب شما خواهد بود، چون ماشین ظرفشویی با توجه به نوع طراحی و کارکردش برای تامین فشار آب یا تخلیه و آبگیری سر و صدای زیادی تولید می کند، بنابراین داشتن این امتیاز که دستگاه با استفاده از عایق مناسب صوتی طراحی شده و کمترین میزان سر و صدا را تولید می کند برای شما ارزشمند است.

اما برای استفاده از ماشین های ظرفشویی ضروریست که به نکات زیر توجه کنید :

• تا حد امکان از برنامه کوتاه مدت (کم مصرف) استفاده کنید. همچنین اگر ظرفها را پیش از قرار دادن در دستگاه با یک دستمال تا اندازه ای پاک کنیم. امکان استفاده از برنامه کوتاه بیشتر است. اگر ظرف ها فقط کمی کثیف هستند از یک چرخه شستشوی سبک استفاده کنید. زیرا در این روش به دلیل استفاده کمتر از آب گرم و کاهش زمان کار دستگاه انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

• حتی الامکان از ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تعداد ظرفها تغییری در مصرف آب ماشین نمی دهد . پس بهتر است ظرفها را در طول روز داخل ماشین جمع کنید و سپس یکبار در ساعات غیر اوج مصرف آنرا بکار اندازید.

• از پودر ظرفشویی به اندازه لازم استفاده کنید؛ زیرا ریختن پودر زیاد؛ هیچ تاثیری در تمیز تر شدن ظرف نخواهد داشت.

• ظرفها را مطابق دستورالعمل تولید کننده در ماشین قرار دهید همه ردیفها را پر کنید تا از آب و انرژی حداکثر استفاده بشود. اما این کار بگونه ای باشد که گردش آب به راحتی صورت گیرد تا ظرفها کاملاً تمیز گردد.

• پیش از قراردادن ظرفها در ماشین باقیمانده غذا را پاک کنید و مایعات را خالی کنید. بقیه کار را ماشین ظرفشویی انجام می‌دهد. اگر مجبور شدید که ظرفها را پیش از گذاشتن در ماشین آب بکشید حتی الامکان از آب سرد استفاده کنید.

• از یک منبع آب گرم ارزان قیمت برخوردار هستید؛ در صورت امکان آن را مستقیماً به ماشین ظرفشویی وصل کنید.

• دستگاه را حتی الامکان در ساعتهای پیک مصرف روشن نکنید.

• نظافت منظم؛ عمر دستگاه را افزایش و مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد.

• ماشین ظرفشویی را دور از یخچال قرار دهید زیرا ماشین ظرفشویی در هنگام کار تولید حرارت می‌نماید و مصرف انرژی یخچال را بالا می‌برد.

• در صورتی که ماشین ظرفشویی شما سیستم خشک کن بدون گرما دارد؛ از آن استفاده کنید. اگر دستگاهی دارید که قدیمی تر است و مجهز به این سیستم نیست می‌توانید بعد از پایان شستشو ظرفشویی را خاموش کنید و در آن را باز بگذارید تا جریان هوا ظرفها را خشک کند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.