چگونه سرماخوردگی نوزاد را درمان کنیم؟!

نشانه های بالینی سرماخوردگی معمولا در شیرخواران شدیدتر از دوره کودکی است و حرارت شیرخواران و نوپایان بین سه ماه الی سه سال به ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده و ممکن است چند ساعت تا سه روز طول بکشد.
همچنین در صورتیکه حرارت بدن به ۴۰ درجه برسد، ممکن است تتشنج در دوران شیرخوارگی رخ دهد.
باید توجه داشت که سرماخوردگی در شیرخواران احتمال دارد باعث کج خلقی، تحریک پذیری و بیقراری شود ضمن آنکه ترشح زیاد بینی می تواند جدارهای بینی و لب بالایی را تحریک کند

سرما خوردگی در شیرخواران سبب می شود که تغذیه از پستان و شیشه به دلیل عدم توانایی برای تنفس و مکیدن همزمان سخت شود که مادران بایستی در این زمینه مراقب باشند.
در کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا شدند، استفراغ و اسهال شایع است که در صورت شدت ممکن است با کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی منجر شود. 

احتمال دارد کودک احساس سرما کند و دچار عطسه و ترشحات رقیق بینی ، تب مختصر ، سر درد ، ضعف عمومی ، دردهای عضلانی و بی اشتهایی باشد و علایم حاد معمولا مدت شش تا ۱۰ روز ناپدید خواهند شد.
سرماخوردگی در شیرخواران بیش از کودکان عارضه دارد که این عوارض شامل درگیری و چرکی شدن غدد لنفاوی گردن ، عفونت حنجره ، التهاب برونش ها و پنومونی می باشد.  

نشانه های سرما خوردگی در کودکان

در صوررت مشاهده هریک از موارد زیر، به احتمال زیاد نوزاد شما به سرما خوردگی مبتلا شده است:
• تب
• سرفه کردن
• قرمزی چشم ها
• گلو درد
• بی اشتهایی
• آبریزش و گرفتگی بینی
• بی قراری
• تورم غدد لنفاوی که در زیر بغل، روی گردن و پشت سر نوزاد قرار دارند

ممکن است نوزاد شما به دلیل گرفتگی بینی نتواند از بینی تنفس کند، در نتیجه در شیر خوردن با مشکل روبرو می شود. کودکان نمی توانند آب بینی خود را بگیرند، پس شما باید در تمیز کردن بینی به آنها کمک کنید.
در صورتی که کودک شما آبریزش بینی داشته باشد، در طول شب چند مرتبه از خواب بیدار می شود زیرا در تنفس به مشکل می خورد. شما باید همزمان با نوزادتان از خواب بیدا شده و بینی او را تخلیه کنید.
سرما خوردگی نوزاد شما باید در طول ۱۰ تا ۱۴ روز به طور کامل برطرف شود.

چگونه سرما خوردگی نوزادتان را درمان کنید؟

سرماخوردگی نوزاد شما خود به خود برطرف می شود. اما راه هایی وجود دارد که با انجام دادن آنها می توانید از میزان اذیت شدن نوزادتان در بازه سرما خوردگی اش بکاهید:

• کودک شما باید زمان زیادی در طول شبانه روز در حال استراحت باشد

• کودک خود را تشویق کنید تا میزان بیشتری از شیر مادر بخورد. اگر کودک شما از مواد غذایی کمکی یا مواد جامد استفاده می کند، می تواند آب هم بنوشد. به این ترتیب آب بدن کودک حفظ شده و تب او پایین می آید.
• کودک شما نمی تواند آب بینی خود را بگیرد. پس شما بینی او را تمیز کرده و تنفسش را ساده تر کنید. همچنین می توانید مقداری وازلین در خارج از راه های تنفسی کودک بمالید تا در اثر گرفتن آب بینی زخم نشود.

• استامینوفن یا ایبوپروفن نوزادان می تواند به تسکین تب کودکتان کمک کند. در صورتی که کودک شما بعد از ۳۷ هفتگی به دنیا آمده است و وزنش بیشتر از ۴ کیلوگرم است، می توانید از ۲ ماهگی به او استامینوفن بدهید. همچنین در صورتی که نوزادشما ۳ ماهه یا بیشتر و با وزن ۵ کیلوگرم یا بیشتر باشد، می توانید به او ایبوپروفن بدهید. در صورتی که نمی دانید چه دوزی از این دارو ها را به فرزندتان بدهید، از پزشک یا داروساز کمک بخواهید.

• در صورتی که کودک شما به دلیل گرفتگی بینی نمی تواند تغذیه شود، می توانید از قطره بینی برای باز کردن راه های تنفسی اش استفاده کنید. می توانید قطره را از داروخانه تهییه فرمایید. ۱۵ دقیقه قبل از غذا دادن به کودک، قطره را در هر سوراخ بینی بچکانید.

• تنفس در هوای مرطوب باعث کاهش میزان گرفتگی بینی نوزاد شما می شود. حمام خود را پر از بخار کرده و در حالی که دوش باز است با نوزادتان در حمام بنشینید. اما مراقب باشید که نوزاد را زیاد به آب و بخار داغ نزدیک نکنید.
اگر کودک شما گرفتگی بینی دارد ولی دیگر نشانه های سرما خوردگی را ندارد، بررسی کنید که شیء خارجی در بینی اش گیر نکرده باشد. نوزادان کوچک نیز می توانند اجسام را در دهان و بینی خود قرار دهند.
به کودک خود هیچ گونه داروی بدون نسخه ای ندهید. این داروها به دلیل ریسک عوارض جانبی، برای کودکان زیر ۶ سال خطرناک هستند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *