درمان سردی پا

چگونه سردی پاها را درمان کنیم؟

سردی پا یک مشکل کاملاً رایج، خصوصاً در زمستان است. با این حال، اگر شما به طور مداوم دچار سردی پا می شوید، شما می توانید یک بیماری اساسی مانند پدیده رینود (وضعیتی است که منجر به تغییر رنگ انگشتان و یا انگشتان پا پس از قرار گرفتن در معرض تغییر دما (سرد یا گرم) یا حوادث عاطفی می شود) داشته باشید. خوشبختانه موارد مختلفی وجود دارد که می توانید برای گرم شدن پاها امتحان کنید. اگر همچنان با مشکل روبرو هستید یا علائم دیگری را دارید، لازم است كه برای اطمینان از وجود نداشتن بیماری زمینه ای جدی تری، به دنبال درمان پزشکی باشید.

مطلب پیشنهادی: “سرمایی ها” بخوانند!/ تیروئید و احساس سرما/ سیستم ایمنی ضعیف و سردی بدن

درمان سرد شدن پاها

پاهای خود را گرم کنید

۱٫ برای کمک به گرم نگه داشتن پاها جوراب های ضخیم بپوشید. یک جفت جوراب ضخیم به، به دام انداختن و حفظ گرمای بدن شما که می تواند به بهبود جریان خون و درمان پاهای سرد شما کمک کند، کمک می کند. اگر پاهایتان احساس سرما میکنند، یک جفت جوراب حرارتی ضخیم به پا کنید تا گرم شوند. قبل از پوشیدن جوراب ها را در خشک کن گرم کنید تا خوب و گرم باشند. در بخش لباس های زمستانی فروشگاه بزرگ محلی خود به دنبال جوراب های حرارتی بگردید یا یک جفت که برای هوای سرد طراحی شده است را به صورت آنلاین سفارش دهید.

استفاده از جوهر نعناع خشک برای گرم کردن پاها

۲٫ قبل از پوشیدن جوراب برای گرم شدن بیشتر، روی کف پا های خود منتول (جوهر نعناع خشک) بمالید. از منتول به طور سنتی برای درمان درد استفاده می شود، اما همچنین نیز ممکن است آن را روی سردی پاهای خود امتحان کنید. از آنجا که منتول یک ماده رایج در محلول های تسکین دهنده درد و درمان های گرفتکی است، یافتن آن در داروخانه محلی آسان است. مقدار زیادی از پماد را بر کف پاهای خود زده و آن را ماساژ دهید. سپس، برای گرم شدن پاها جوراب های ضخیم خود را بپوشید. مطمئن باشید که منتول را به جای مالیدن لایه لایه ای، دقیق آنرا روی پاهای خود بمالید. این می تواند به افزایش گردش خون شما کمک کند.

درمان سردی پاها با ماساژ

۳٫ پاها را زیر آب روان و گرم ماساژ دهید. ماساژ دادن پاها می تواند گردش خون آنها را افزایش دهد که به گرم شدن آنها کمک می کند. به همین ترتیب، آب گرم باعث افزایش دمای پای شما می شود. پاهای خود را زیر جریان آب گرم قرار دهید تا گرم شود، سپس پاهای خود را به آرامی ماساژ دهید.  به عنوان مثال ، می توانید در لبه وان خود بنشینید و پاهای خود را زیر آب روان و جاری قرار دهید. پاها را به آرامی بمالید (مالش دهید) تا کمک کنند سریعتر گرم شوند. اگر پوست شما یخ زده است، پاهای خود را مالش ندهید. در این صورت برای معالجه به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردی پاها با پاشویه

۴٫ برای افزایش گردش خون، پاها را در یک پاشویی گرم فرو ببرید (قرار دهید). یک پاشویی یا یک لگن را با آب گرم پر کنید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه پاها را زیر آب بگیرید. گرمای آب باعث تسکین سرمای پای شما می شود و ممکن است به بهبود گردش رگ های خونی در پا که می توانند بعد از تمام شدن آب کشی پای های شما از احساس سرما در آنها جلوگیری کند کمک کند. از آب گرم شیر یا وان خود استفاده کنید. از آب جوش استفاده نکنید در غیر این صورت می توانید پاهای خود را بسوزانید و به رگ های خونی آسیب برسانید. اگر دیابت دارید، قبل از خیساندن و قرار دادن پاها در آب، با دست خود درجه حرارت آب را بررسی کنید زیرا ممکن است بیش از حد داغ باشد و شما متوجه آن نشوید.

درمان سردی پا ها با پاشویه

نوشیدنی وخوراکی های گرم برای از بین بردن سردی پاها

۵٫ یک نوشیدنی گرم مانند چای، آبگوشت یا شیر داغ بنوشید تا شما را سریعتر گرم کنند. نوشیدنی های گرم می توانند دمای بدن شما را افزایش دهند، بنابراین ممکن است به گرم شدن سریعتر پاهای شما نیز کمک کنند. نوشیدنی ای را انتخاب کنید که از آن لذت میبرید، سپس در حالی که سعی می کنید خود را گرم کنید آرام باشید (ریلکس کنید). نوشیدنی خود را در حالی که به ولرم است میل کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، نوشیدنی گرم خود را بعد از اینکه روش های دیگری را برای گرم کردن پاهای خود امتحان کردید بنوشید. به عنوان مثال، آنها را (پاهای خود را) زیر آب روان ماساژ داده، سپس با منتول مالش دهید، جوراب های خود را بپوشید، و سپس مقداری چای را بنوشید.

درمان سردی پاها با استفاده از پد گرمایشی

۶٫ برای کمک به خوابیدن خود، در زیر تخت خود یک پد گرمایشی قرار دهید. اگر سردی کف پا باعث ناراحتی شما می شود ممکن است در خوابیدن به مشکل بربخورید، بنابراین از یک گرم کن برقی یا یک بطری پرشده از آب داغ استفاده کنید تا به گرم شدن آنها کمک کنند. منبع گرمایشی را در پایین تخت خود که باعث گرم شدن ناحیه و  راحتی بیشتر آن ها می شود را نزدیک پاهای خود قرار دهید. اگر در طول روز مدت زمانی طولانی ایستاده اید، گرمای پد گرم کننده یا بطری آب گرم نیز می توانند به تسکین و آرامش عضلات پای شما کمک کنند، که این نیز همچنین می تواند به خوابیدن شما کمک کند.

درمان سریع سردی پا با استفاده از پد گرمایشی

درمان سردی پاها ورزش برای درمان سردی پاها

۷ . برای بهبود جریان خون مقداری ورزش قلبی (کاردیو) انجام دهید. سعی کنید برای دویدن طولانی مدت یا دوچرخه سواری یک تمرین خوب داشته باشید که عرق شما را درارد و خون شما را پمپاژ کند. همانطور که قلب شما برای پمپاژ خون شما کار می کند، می تواند به افزایش گردش خون در پاها نیز کمک کند، که این ممکن است باعث شود آنها احساس سرما نکنند. ورزش منظم دارای (میزبان) فواید سلامتی دیگری است، مخصوصاً برای قلب شما. سعی کنید برای حفظ سبک زندگی سالم و بهبود گردش خون، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در طول ۳ الی ۴ روز در هفته داشته باشید.

رابطه نحوه ی نشستن شما با سرد شدن پاها

۸٫ از نشستن با پاهای روی هم (چمباتمه زدن) خودداری کنید. نشستن به مدت طولانی با پاهای ضربدری می تواند در جریان خون در پاهای شما اختلال ایجاد کند و همین امر باعث احساس سرما در آنها می شود. پاها را روی زمین بگذارید و از نشستن به مدت طولانی بدون کشش یا حرکت دادن پاها اجتناب کنید. هر ساعت کمی استراحت کنید یا بایستید و کمی حرکت کنید تا به بهبود جریان خون کمک کند.

ترک سیگار درمانی برای سردی پاها

۹٫ برای بهبود گردش خون سیگار را ترک کنید. نیکوتین می تواند بر گردش خون شما تاثیر بگذارد که این می تواند جریان خون در اندام های شما مانند دست و پا را کاهش دهد. اگر سیگار می کشید، سعی کنید برای بهبود جریان خون در پاهای خود آنرا ترک کنید، این کار می تواند احساس سرما را در آنها متوقف کند. سیگار کشیدن می تواند باعث مشکلات دیگری در سیستم گردش خون و همچنین بیماری های قلبی شود.

دلیل سردی دست و پا با ترک سیگار

برای درمان سردی پاها چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

۱۰٫ اگر سرمای پاهای شما همچنان ادامه دارد، برای یک معاینه پزشکی بروید. سردی پا به طور مداوم  می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی تر مانند کم کاری تیروئید باشد. در موارد نادر ، ممکن است نشانه ای از آسیب عصب یا عوارض دیابت باشد، که ممکن است پزشک شما آن را در نظر بگیرد. اگر پاهایتان اغلب احساس سرما می کنند و نمی توانید در خانه راحت باشید، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. آنها قادر به انجام معاینه و آزمایشاتی برای تعیین علت سرماخوردگی شما خواهند بود. پزشک همچنین قادر خواهد بود برای کمک به تسکین علائم شما داروهایی را تجویز و توصیه کند.

۱۱٫ در صورت بروز زخم، بثورات پوستی یا پوسته پوسته شدن به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار سردی پا شده اید و متوجه تغییراتی در پوست پای خود شده اید، قرار ملاقاتی با پزشک خود بگذارید. این می تواند یک بیماری بی ضرر مانند درماتیت آتوپیک باشد، اما همچنین نیز می تواند مسئله اساسی تری باشد که باید مورد توجه قرار گیرد، مانند آسیب شدید عصبی. اگر بر روی انگشتان پا زخم هایی دارید که به نظر نمی رسد پس از ۳-۴ روز بهبود یابند، برای جلوگیری از عفونت تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید. پزشک شما قادر به تجویز کرم ها و داروهایی است که می تواند به درمان مشکلات پوستی شما کمک کند.

۱۲٫ در صورت تب و سرماخوردگی به دنبال درمان پزشکی باشید. تب، لرز و سردی در پاهای شما می تواند علامت مننژیت باشد که در اثر عفونت جدی باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. مننژیت زمانی است که غشای محافظ مغز و نخاع شما ملتهب و متورم می شوند. این یک بیماری جدیست که به درمان سریع پزشکی نیاز دارد، بنابراین اگر دچار سرماخوردگی، تب و لرز هستید به اورژانس یا مرکز مراقبت های فوری مراجعه کنید. مننژیت همچنین می تواند مسری باشد، بنابراین اگر با افراد دیگری زندگی می کنید، علائم را نیز تحت نظر داشته باشید.

۱۳٫ در صورت یکهویی لاغر شدن یا چاق شدن به پزشک مراجعه کنید. سردی پا می تواند ناشی از مسئله تیروئید که بر گردش خون شما تأثیر می گذارد باشد. تیروئید شما همچنین هورمون هایی تولید می کند که می توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند، بنابراین اگر به سرعت شروع به افزایش یا کاهش وزن کنید، می تواند نشانه ای از بیماری تیروئید باشد که باید درمان شود. قرار ملاقاتی را با پزشک خود بگذارید تا آنها بتوانند آزمایش خون را برای بررسی تیروئید انجام دهند. ممکن است پزشک شما نیاز به تجویز داروهایی برای کنترل تیروئید داشته باشد که می تواند گردش خون را بهبود بخشد و از احساس سرما در پاهای شما جلوگیری کند.

۱۴٫ در صورت شروع درد مفاصل با پزشک خود تماس بگیرید. آرتریت روماتوئید یا RA می تواند اعصاب کوچک و رگ های خونی پای شما را تحت تأثیر قرار دهد. RA اغلب با درد در مفاصل مانند آرنج یا انگشتان همراه است. اگر دچار سردی پا و درد مفاصل هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است بخواهند برای قرار ملاقاتی به دیدن آنها بروید تا بفهمند که آیا در مراحل اولیه RA هستید یا خیر. اگر در خانواده خود سابقه RA دارید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن باشید.

سردی پاها در دوران بارداری

۱۵٫ اگر باردار هستید، تغییرات هورمونی باعث سرد شدن پا می شود. پزشک می تواند باردار بودن یا نبودن شما را تأیید کند و همچنین تشخیص دهد که آیا در بارداری شما عارضه ای وجود دارد یا خیر.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *