چگونه بیماری آسم را در بارداری کنترل کنیم؟/ آسم بارداری چیست؟

آسم نوعی بیماری مزمن دستگاه تنفسی است که التهاب دوره‌ای و متناوب راه‌های هوایی و مختل شدن جریان هوای طبیعی ورودی به بدن، از ویژگی‌های آن است. با آسیب لایه‌ی داخلی راه هوایی توسط مواد حساسیت زا، مواد تحریک کننده‌ و آسیب رسان، عفونت‌ها، هوای سرد، تغییرات هورمونی بدن و سایر موارد، موجب تحریک راه‌های تنفسی و در نتیجه بیماری آسم می‌گردند. یک حمله‌ی آسمی با علایمی نظیر دشواری تنفس، خس خس سینه، احساس فشردگی در قفسه‌ی سینه، سرفه و غیره شناخته می‌شود. حملات آسمی در طی دوران بارداری نسبتاً شایع است. در زنان با سابقه‌ی ابتلا به آسم، حملات آسمی مکرر در دوران بارداری محتمل‌تر است. از طرف دیگر، برخی زنان برای نخستین بار در طی دوران بارداری به آسم مبتلا می‌گردند.

چگونه آسم در دوران بارداری را درمان کنیم؟
بسیاری از زنان به دلیل نگرانی از آسیب داروها به جنین خود، سعی می‌کنند از درمان آسم در طی بارداری خودداری کنند. در حقیقت مصرف دارو برای درمان آسم ممکن است برای سلامتی جنین مفید نباشد اما حمله‌ی آسمی کنترل نشده در دوران بارداری به مراتب خطرناک‌تر است. آسم در طی بارداری موجب کاهش اکسیژن رسانی به مادر و رویان می‌گردد. این کاهش دریافت اکسیژن، منجر به عوارض جدی و خطرناکی نظیر فشار خون بالا در مادر باردار، پره اکلامپسی که نوعی مسمومیت حاملگی در اثر فشار خون بالا است که همراه با تشنج دیده می‌شود، وزن کم نوزاد هنگام تولد، تولد نوزاد نارس و سایر موارد می‌گردد.
برای درمان آسم در دوران بارداری، شما می‌بایستی تحت نظر متخصص ریه و زنان و زایمان خود باشید. پس از مطلع شدن از بارداری خود، هرگز مصرف داروها را خودسرانه قطع نکنید. بلکه می‌بایستی پزشک متخصص زنان و زایمان خود را از داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید. پس از با خبر ساختن متخصص ریه‌ی خود از بارداریتان، ممکن است پزشک دوز داروها را تغییر داده یا داروی جدیدی برای شما تجویز نماید.
استروئیدهای استشاقی معروف‌ترین داروی مورد استفاده برای درمان آسم در طی بارداری می‌باشند. این دارو راه‌های هوایی را کاملاً باز می‌کند و علایم را تخفیف می‌دهد. ممکن است این داروها همراه با داروهای استروئیدی خوراکی یا تزریقی تجویز گردند. دوز مصرفی این داروها بستگی به تعداد حملات آسم و شدت علایم دارد. پزشک داروی مناسب با کمترین عوارض برای شما و فرزندتان، تجویز خواهد کرد پس هیچ موردی برای نگرانی وجود ندارد.
اگر آسم در اثر تماس با مواد حساسیت زا ایجاد شده شود، پزشک برای کنترل و کاهش علایم آلرژی آنتی هیستامین تجویز می‌کند. گرفتگی و احتقان بینی به دلیل عفونت بخش فوقانی سیستم تنفسی، اغلب با ضد احتقان‌های خوراکی درمان می‌گردد. بهتر است برای بیماران آسمی مستعد حملات آنفولانزا، واکسن‌ آنفلونزا به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط بیمار تجویز گردد. مصرف مرتب داروها به تنهایی کافی نیست، و پزشک متخصص ریه‌ی شما می‌بایستی هرچند وقت یکبار عملکرد ریه را بررسی نماید. پزشک متخصص زنان نیز سونوگرافی‌های متعدد و مکرر برای بررسی رشد رویان توصیه می‌کند.

درمان حمله‌ی آسمی در منزل
همراه با درمان پزشکی، انجام برخی اقدامات درمانی در منزل برای کنترل و تخفیف علایم آسم ضروری است. برخی نکات مفید در این رابطه عبارتند از:

-از هرگونه تماس با دود توتون و تنباکو اجتناب کنید. زنان باردار سیگاری، می‌بایستی فوراً سیگار را ترک کنند. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به حمله‌ی آسمی شدیدی گردد.
-اطمینان یابید در محیط منزل و محل کار شما که بیشترین زمان خود را آنجا سپری می‌کنید، هیچ گونه مواد آسیب رسان و تحریک کننده‌ی محیطی نظیر گرد و خاک، غبار، دانه‌ی گرده، کپک قارچی و سایر موارد ، وجود ندارد.
-سعی کنید در هوای سرد از منزل خارج نشوید. و در صورت بیرون رفتن، دهان و بینی خود را به خوبی با شال بپوشانید.
-با مخلوط کردن مقداری سنگ نمک و روغن خردل، خمیر غلیظی تهیه کنید. سپس هر روز قفسه‌ی سینه‌ی خود را به آرامی با این خمیر ماساژ دهید. این اقدام باعث کاهش چشمگیر احتمال حمله‌ی آسمی می‌گردد.
-سیر موجب بهبودی بیماری
آسم می‌گردد. ۸ تا ۱۰ عدد حبه‌ی سیر را در لیوانی از شیر به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن، آن را بنوشید و برای بهترین نتیجه بهتر است هر روز آن را مصرف کنید.
-هدف اصلی این درمان حفظ سلامتی مادر و نوزاد است. اگر شما از جمله زنانی هستید که پیش از بارداری نیز به بیماری آسم مبتلا بوده‌اید، موردی برای نگرانی نیست و به هیچ وجه تصور نکنید به دلیل این بیماری، بارداری دشواری خواهید داشت. با مراقبت پزشکی مناسب، کنترل منظم بیماری و برخی اقدامات پیشگیرانه‌ی مناسب، در بارداری مشکلی با آسم نخواهید داشت.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. اصول اساسي درمان و کنترل آسم در زنان باردار همانند زنان غيرباردار و مردان است. البته برخي احتياط‌ها بايد در مورد درمان تشديد آسم در بارداري لحاظ شوند (کادر۴). گزارش‌هاي حاصل از يک مطالعه بزرگ آينده‌نگر شامل ۱۷۳۹ زن مبتلا به آسم نشان داد که درمان کافي ‌آسم در بارداري، عوارض منفي را در مادر و جنين کاهش مي‌دهد. شدت پايش جنيني پيش از تولد (سونوگرافي جنين و آزمون غيراسترسي) بايد بر مبناي شدت آسم، خطر عقب‌ماندگي رشد داخل رحمي و بروز پره اکلامپسي تنظيم شود.

    آموزش
    بارداري زماني مناسب براي بررسي درک بيمار از آسم و درمان آن شامل پرهيز از محرک‌ها، کنترل آسم، استفاده کافي از تجهيزات، داروها و برنامه‌هاي عملي فردي به شمار مي‌آيد. زنان و پزشکان بايد از وجود عوامل محيطي مانند آلرژن‌هايي که بايد در دوره بارداري از آنها پرهيز شود، آگاه باشند. اطلاعات سودمندي روي وب‌سايت‌هاي انجمن‌هاي ملي بيماري‌هاي ريوي و سازمان‌هاي بين‌المللي وجود دارند و مي‌توان بيماران را براي اطلاعات تکميلي به آنها ارجاع داد. علاوه بر اين، در صورت امکان بايد مداخلات آموزشي که توسط پزشک در مطب آغاز شده است، به کمک يک آموزش‌دهنده آسم ادامه يابد.

    درمان دارويي در بارداري
    بسياري از مادران و پزشکان آنها درباره اثرات بالقوه داروهاي آسم بر جنين و نيز خود مادر نگرانند. در يک مطالعه همگروهي جديد، انريکه و همکاران گزارش کردند که، زنان مبتلا به آسم در هنگام بارداري، ميزان استفاده‌ از کورتيکواستروييدهاي استنشاقي را ۲۳، مصرفِ آگونيست‌هاي کوتاه ‌اثر گيرنده بتا۲ را به ميزان ۱۳ و استفاده از کورتيکواستروييدهاي خوراکي اضافي در موارد تشديد را ۵۴ کاهش دادند. سيدولکا و همکاران دريافتند که پزشکان اورژانس، کورتيکواستروييد کمتري را چه در ابتدا و چه هنگام ترخيص به زنان باردار تجويز مي‌کنند تا به زنان غيرباردار (در ابتدا ۴۴ در برابر ۶۶ و هنگام ترخيص ۳۸ در برابر
    ۶۴).

  2. چگونه در جنگل به فردی که بیماری آسم دارد واسپری خود را نیاورده کمک کنیم؟

  3. چه نکته جالبی! ! ! احتمالا فقط باید پیشگیری کرد!!!
    از سری بیماری های تنفسی بسیار خطرناک ، میتوان به آسم اشاره کرد . این بیماری بسیار خطرناک بوده و گاهی اوقات در صورت جلوگیری نکردن از آن ، باعث مرگ فرد بیمار می شود. اما آیا طب سنتی برای درمان این بیماری راه حلی دارد ؟ شیوه ی درمان آن چگونه است؟
    -درمان آسم :
    الف) دوسین (یک واحد سیاه دانه نیم کوب + ۳ واحد عسل)روزی دو
    قاشق مرباخوری هر ۱۲ ساعت (۴۰ الی ۱۲۰ روز)
    ب ) قلیان نعنا بدون دود روزی نیم ساعت (قلیانی که در پایه آن به جای
    آب عرق نعنا ریخته می شود ضمنا نیازی به دود و تنباکو و … ندارد)
    * توجه : اگر بخواهید با دود بکشید باید به جای تنباکو از برگ زیتون
    استفاده نمایید.(۴۰ الی ۱۲۰ روز)
    ج) ترک و یا کاهش غذاهای سرد مخصوصا سودازا ها (۴۰ شب)
    د) بادکش ریه یک شب در میان ۲۱ مرحله
    ه) حجامت عام ۱ الی ۳ مرحله ماهی یکبار بسته به شدت بیماری
    *توجه : در آسم های شدید می توانید هفته ای ۳ لیوان (دو هفته)
    از ادرار شتر شیرده استفاده نمایید.
    * توجه : لازم به ذکر است که ادرار شتر در اسلام حلال است. ضمنا
    تجویز ادرار شتر نسخه امام صادق (ع) است و استاد خیر اندیش هم
    در کرج درمان قطعی بیماری آسم را همین ادرار شتر اعلام کردند.
    فواید شاهی برای سلامتی بدن::::

    ضد سرطان ، درمان کم خونی، کاهش چربی خون، مفید برای آسم، مفید برای کلیه هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *