کمبود آهن پس از به دنیا آمدن نوزاد

چگونه بفهمید که پس از تولد فرزندتان دچار کمبود آهن شده اید؟

احساس خستگی و ضعف عمومی گاهی اوقات نشانه این است که شما با کمبود آهن در بدن تان روبرو هستید. مشکل این است که بسیاری از زنانی که به تازگی مادر شده اند، احساس خستگی می کنند و ممکن است دلیل احساس ضعف شما بی قراری نوزاد یا چالش های فراوانی باشد که مراقبت از نوزاد با خود به همراه می آورد.

کمبود آهن پس از به دنیا آمدن نوزاد امری طبیعی است. زایمان و خونریزی واژنی (لوکیا) که معمولاً در شش هفته اول پس از زایمان روی می دهد، باعث می شود بسیاری از مادران از لحاظ آهن با کمبود مواجه شوند.

با این وجود، سطح آهن بدن شما پس از اینکه بدن شما از شرایط زایمان خارج گردید، به تدریج با مصرف یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی غذاهای آهن دار به حالت عادی باز خواهد گشت.

مهم است که شما سطح متعادل آهن را در بدن تان حفظ کنید. بدن به آهن برای تولید هموگلوبین که اکسیژن را در سلولهای قرمز خون ذخیره و حمل می کند، نیاز دارد.

کمبود آهن می تواند بر خلقیات شما تاثیر گذاشته و این امر ممکن است برقراری ارتباط با نوزادتان را برای دشوار سازد.

کمبود آهن می تواند شما را حساس و زودرنج کرده و بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دهد. خستگی همچنین می تواند شیردهی را برای شما دشوارتر سازد.

مصرف مقدار زیادی غذاهای حاوی آهن به شما کمک می کند تا ذخایر آهن بدن خود را به سرعت بازیابید. به طور کلی دو نوع خوراکی سرشار از آهن وجود دارد:

گوشت قرمز، ماهی و ماکیان حاوی آهن خون می باشند که به آسانی توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

بذرگیاهان، میوه های خشک شده، سبوس گندم و سبزیجات سبز تیره مانند کلم پیچ، چغندر برگی، شاهی آبی و کلم بروکلی حاوی آهن غیرخونی می باشند. آهن غیرخونی در بدن سخت تر جذب می شود.

ویتامین C به بدن شما کمک می کند تا آهن غیرخونی موجود در موادغذایی را جذب کند. نوشیدن آب پرتقال یا خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند فلفل یا کیوی در حین غذا می تواند در این زمینه مفید باشد.

از نوشیدن چای و قهوه همراه با غذا پرهیز کنید زیرا این مواد دارای پلی فنل ها می باشند که جذب آهن از موادغذایی را در بدن دشوارتر می سازند. داروهای ضد اسیده معده که علائم سوزش معده را تسکین می بخشند نیز مانع می شوند که شما بتوانید آهن را از موادغذایی که می خورید، جذب کنید.

اگر در حال شیردهی هستید، می توانید از مکمل های ویتامینی برای مادران که حاوی آهن هستند، استفاده کنید.

کمبود آهن پس از به دنیا آمدن نوزاد

احتمالاً شما پس از زایمان آزمایش خون انجام نخواهید داد مگر اینکه تحت عمل سزارین قرار گرفته، مقدار زیادی خون در هنگام زایمان از دست داده یا مشکلات دیگری مانند سرگیجه داشته باشید.

تنها در صورتی که سطح آهن بدن شما بیش از حد پایین تر از حد نرمال باشد، ممکن است به دلیل امکان ایجاد کم خونی شدید، نگران کننده باشد. اگر این گونه است، شما علائم آشکاری مانند ضربان قلب تند یا نامنظم (تپس قلب) یا تنگی نفس خواهید داشت. شما همچنین ممکن است رنگ پریده به نظر برسید. شما همچنین بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هایی مانند سرماخوردگی قرار خواهید داشت.

سایر علائم نه چندان مرسوم کم خونی عبارتند از:

  • ولع برای خوراکی های غیرعادی مانند یخ (ویار)
  • تغییر در احساس طعم غذاها
  • وزوز گوش
  • زبان دردناک
  • سردرد
  • خارش پوست

اگر علائم کم خونی را مشاهده کردید، به پزشک یا ماما اطلاع دهید. آنها می توانند برای شما آزمایش خون تجویز کرده و سایر گزینه های احتمالی بروز این علائم را حذف کنند.

اگر تشخیص داد شد که شما به کم خونی فقر آهن مبتلا هستید، برای شما قرص های آهن تجویز شده یا می توانید آنها را از داروخانه خریداری کنید. درباره دوز مصرف مناسب این قرص ها از پزشک یا مسئول داروخانه سئوال کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.