بارداری همراه با رژیم غذایی وگان

آیا بارداری همراه با رژیم غذایی وگان برای من مناسب است؟

آیا رژیم غذایی وگان می تواند بر باروری یا دوره های بارداری تان تاثیرگذار باشد؟ آیا می توانید رژیم غذایی وگان داشته باشید و بارداری سالمی را سپری کنید؟ آیا خطری در خصوص بارداری همراه با رژیم غذایی وگان وجود دارد؟ آیا وگانیسم می تواند بر باروری تاثیرگذار باشد؟ جواب ها، بله، بله و بله هستند.

می توانید رژیم غذایی وگان را حفظ کرده و یک بارداری سالم داشته باشید. با این وجود، رژیم غذایی وگان شما را در معرض خطر کمبود برخی از مواد مغذی قرار می دهد، که ممکن است در اثر عدم کنترل، به کودک آسیب برساند و وقتی برای بارداری تلاش می کنید، می تواند در توانایی باروری تان تاثیرگذار باشد.

حدود ۵ درصد از مردم ایالات متحده، خود را گیاه خوار می دانند. تعداد کمتری (اما هنوز میزان قابل توجهی) از ۲ درصد اشخاص، خود را وگان می دانند. این میزان، شامل ۶ میلیون نفر گیاه خوار است. گیاهخوارن از مصرف گوشت اجتناب می کنند، اما ممکن است هنوز هم تخم مرغ و محصولات لبنی مصرف کنند. از سوی دیگر، وگان ها از مصرف تمام محصولات حیوانی اجتناب می کنند.

آگاهی از چالش های تغذیه ای رژیم وگان، مصرف مکمل ها و ترکیبات احتمالی رژیم غذایی، و نظارت دقیق بر آنچه که مصرف می کنید، کلید های موفقیت ترکیب وگانیسم همراه با باروری و بارداری است.

خطرات احتمالی اجتناب از مصرف محصولات حیوانی در دوران بارداری

خبر خوب این است که تا زمانی هر گونه کمبود ویتامین B12 و کم خونی کمبود آهن تحت نظارت و کنترل قرار بگیرد، نه رژیم غذایی گیاه خواری و نه رژیم غذایی وگان باعث افزایش عوارض جدی بارداری نمی شوند و یا خطر نقایص شدید هنگام تولد را افزایش نمی دهند.

گفته می شود کسانی که به این کمبودهای غذایی احتمالی توجه نمی کنند، ممکن است در معرض خطر عوارض حاملگی و نقص هنگام تولد قرار بگیرند. کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری ممکن است خطر نقص لوله عصبی در هنگام تولد را افزایش دهد و ممکن است منجر به اختلالات شناختی شود (اطلاعات بیشتری در این خصوص در ادامه ذکر شده است).

کم خونی در دوران بارداری حتی در بین افرادی که محصولات حیوانی مصرف می کنند شایع است. وگان ها در معرض خطر بسیار زیاد کم خونی قرار دارند (۲). کم خونی می تواند خطر تولد نوزاد زودرس، داشتن یک فرزند با وزن کم در هنگام تولد، یا داشتن فرزندی با مشکل شناختی یا تاخیر در رشد را افزایش دهد. به عنوان یک مادر، کم خونی خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان و خطر نیاز به انتقال خون بعد از زایمان را افزایش می دهد.

یک نگرانی احتمالی دیگر (اما نه مستقیم) برای آگاهی داشتن در خصوص رژیم غذایی وگان این است که گاهی اوقات وگانیسم همراه با سایر عادات غذایی محدودکننده رژیم غذایی دست در دست هم می دهند. اینکه آیا گیاه خواری همراه با مصرف مواد غذایی خام، یک رژیم غذایی ماکروبیوتیک یا محدودیت های غذایی دیگر است، همه این موارد می توانند خطر کمبود مواد مغذی یا کمبود کالری را به دنبال داشته باشند.

اگر شما رژیم غذایی وگان دارید و یا سایر محدودیت های رژیم غذایی را دارید، بسیار مهم است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

خطرات احتمالی اجتناب از مصرف محصولات حیوانی در دوران بارداری

چرا باید حتما مطمئن باشید که میزان کافی ویتامین B12 مصرف می کنید؟

در رژیم غذایی وگان، دریافت ویتامین B12 دشوار (حتی غیرممکن) است. ویتامین B12 تنها در منابع غذایی حیوانی موجود است، این به معنای مصرف مکمل و مصرف غذاهای غنی شده است. ممکن است گیاهخواران بتوانند به میزان کافی B-12 را از لبنیات و تخم مرغ دریافت کنند، اما مصرف مکمل ها معمولاً پیشنهاد می شوند.

احتمالا می دانید که فولات (اسید فولیک) یک ویتامین B دیگر، در رشد مغز و نخاع جنین یک نقش اساسی ایفا می کند. بخش عمده ای از این رشد در اوایل بارداری رخ می دهد، احتمالا حتی قبل از اینکه زن متوجه بارداری خود شود.

آنچه که بسیاری از مردم نمی دانند، این است که ویتامین B12 ممکن است به اندازه فولات در سلامت عصبی و رشد جنین تاثیرگذار باشد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سطح پایین B-12 ممکن است خطر نقص لوله عصبی هنگام تولد را افزایش دهد.

همچنین نوزادان و خردسالان که دارای کمبود ویتامین B12 هستند، ممکن است عواقب طولانی مدت آن را تجربه کنند. این مساله ممکن است باعث تاخیر در رشد، کاهش عملکرد شناختی و عملکرد ضعیف در مدرسه شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که این کودکان ممکن است هرگز به طور کامل از آسیب های وارد شده بهبود نیابند.

به همین دلیل مهم است که همه زنان در سن باروری، به اندازه کافی فولات و B12 از رژیم غذایی خود دریافت کنند. فولات از خوردن سبزیجاتی با برگ سبز تیره، مارچوبه، کلم بروکلی و لوبیا و عدس جذب بدن می شود. یک رژیم غذایی وگان سالم باید سرشار از این مواد غذایی باشد.

برای دریافت میزان کافی ویتامین B12، یک مکمل لازم است. ممکن است میزان کافی از این ویتامین را از طریق ویتامین های دوره بارداری دریافت کنید یا پزشک ممکن است یک ویتامین جداگانه یا ویتامین B کمپلکس یا مکمل ویتامین B12 تجویز کند. در مورد بهترین گزینه ها برای خودتان، با متخصص زنان صحبت کنید.

جلوگری از کم خونی فقر آهن به عنوان شخصی که رژیم غذایی وگان دارد

همانطور که در بالا گفته شد، یکی دیگر از خطرات غذایی با رژیم وگان یا گیاهخواری، کم خونی فقر آهن است. هنگام تلاش برای باروری، کم خونی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات تخمک گذاری و ناباروی را افزایش دهد. کم خونی در دوران بارداری می تواند برای مادر و کودک مشکلاتی ایجاد کند.

یافی لووا یک متخصص تغذیه است، می گوید: « برای خانم ها بسیار رایج است که در دوران بارداری دچار کم خونی شوند» وی در ادامه می گوید: «این نگرانی بیشتر در خصوص افرادی با رژیم غذایی گیاه خواری و وگان است، زیرا مصرف آهن (غیر-هم) در رژیم های غذایی گیاهی، به همان اندازه آهن هم (آهن موجود در منابع حیوانی) جذب نمی شود».

منابع گیاهی حاوی آهن وجود دارد. اما همانطور که لووا توضیح می دهد، شکل آهن مصرفی است که حائز اهمیت است. منابع گیاهی آهن، «غیر هم» است. بدن از آهن موجود در این منابع غذایی، به اندازه آهن موجود در «منابع حیوانی هم» به طور موثر استفاده نمی کند. برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی به عنوان یک شخص با رژیم غذایی وگان، غذاهای حاوی میزان بالایی آهن غیر هم را در رژیم غذایی تان قرار دهید و غذاهایی با میزان زیادی ویتامین C نیز در همان وعده غذایی مصرف کنید. ترکیب ویتامین C با غذاهای سرشار از آهن به جذب آهن کمک می کند.

غذاهای گیاهی که دارای مقادیر زیادی از آهن هستند، به شرح زیر است:

  • غلات غنی شده
  • لوبیا
  • عدس
  • آجیل و دانه ها
  • میوه های خشک شده
  • سبزیجاتی با برگ سبز تیره
  • کینوا
  • ملاس
  • کره بادام زمینی
  • برنج قهوه ای
  • توفو

برای غذاهای حاوی ویتامین C، غذاهای گیاهی حاوی آهن را همراه با موارد زیر مصرف کنید:

  • یک لیوان آب پرتغال
  • توت فرنگی
  • آناناس
  • جوانه بروکسل
  • کیوی
  • فلفل دلمه ای زرد رنگ

پزشک باید با آزمایش منظم خون در دوران بارداری، آهن و خطر کم خونی را تحت کنترل دقیق قرار دهد. اما باید مراقب کمبود مواد مغذی نیز باشید. لووا توضیح می دهد: « علائم و نشانه های کم خونی فقر آهن شامل خستگی و ضعف، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست یا پوست زرد، سرگیجه، سردی دست و پا و سردرد است».

در صورت بروز کم خونی، پزشک ممکن است مصرف مکمل را تجویز کند.

سایر مواد مغذی در رژیم غذایی وگان نیاز به توجه ویژه به آنها دارید

مطالعه رژیم غذایی پیچیده است. ما می دانیم که کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B12، فولات و آهن می تواند باعث عوارض جانبی جدی شود. اما از تاثیر کامل سایر کمبودهای مواد مغذی اطلاعای نداریم، به خصوص هنگامی که مربوط به رژیم غذایی گیاهخواری و وگان شود. تحقیقات کافی مربوط به آن وجود ندارد.

می دانیم که رژیم غذایی نامناسب در دوران بارداری (صرف نظر از اینکه مادر محصولات حیوانی مصرف می کند یا خیر)، می تواند بر سلامت طولانی مدت کودک تاثیر گذار باشد. اما تشخیص چرا و چگونگی آن دشوار است.

در ادامه، مواد مغذی و عناصری توضیح داده شده است که گیاه خواران می توانند بدون تلاش یا مصرف مکمل آنها را دریافت کنند.

پروتئین

بسیاری از منابع غذایی وگان مانند لوبیا، عدس و غلات کامل حاوی پروتئین است. مشکل این نیست که شما نمی توانید پروتئین کافی از یک رژیم وگان بدست آورید، اما اگر به اندازه کافی مراقب نباشید و توجه نکنید، نمی توانید به راحتی نیازهای تغذیه ای خود را برطرف کنید.

برای یک بارداری تکی، به ۷۱ گرم پروتئین در روز نیاز دارید. بهترین راه برای اطمینان از مصرف به اندازه کافی، این است که برای چندین هفته میزان غذای مصرفی خود را اندازه گیری کرده و یادداشت کنید. بسیاری از برنامه های رژیم غذایی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. سپس، متوجه خواهید شد که آیا نیاز پروتئین مصرفی تان تامین می شود یا خیر.

اگر چند قلو باردار باشید، این مساله مهم تر می شود. لووا می گوید: « مطمئناً نیازهای پروتئین با رژیم گیاهخواری یا وگان تأمین می شود. اما برای بارداری دوقلو، نیاز به مصرف ۱۰۰ گرم پروتئین در روز است، ممکن است برای اطمینان از سلامت مادر و کودک، تغذیه مادر تحت نظارت قرار بگیرد».

همچنین ایده خوبی است که به دنبال علائم عدم دریافت میزان کافی پروتئین باشید. لووا می گوید: «اگر زن میزان کمبود پروتئین مصرفی داشته باشد، ممکن است علائمی مانند خستگی، تمرکز کم، نوسانات خلقی، بهبود ضعیف زخم، و سایر علائم را تجربه کند».

ویتامین D

بهترین منابع غذایی ویتامین D، ماهی های چرب (ماهی کاد، سالمون، ساردین) و زرده تخم مرغ است. ویتامین D معمولاً در شیر غنی شده، از جمله شیرهای جایگزین مانند بادام و سویا وجود دارد. اما همه شیرهای جایگزین مقادیر قابل توجهی ویتامین D ندارند.

مقادیر کم ویتامین D در برخی مطالعات با ناباروری همراه بوده است. برخی تحقیقات نشان داده است که خانمهایی که میزان ویتامین D بیشتری دارند، با احتمال بیشتری با روش لقاح مصنوعی بارور می شوند.

در دوران بارداری، ویتامین D برای رشد استخوان سالم کودک ضروری است. کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی همراه است. وگان ها ممکن است برای دریافت میزان کافی ویتامین D دچار مشکل شوند، بنابراین باید حتما در معرض میزان کافی نور خورشید قرار بگیرند و ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشند. در مورد اینکه کدام گزینه برای شما بهترین است، با پزشک خود صحبت کنید.

کلسیم

اکثر جمعیت دارای رژیم غذایی غیر-وگان، کلسیم مورد نیاز خود را نخست از مصرف محصولات لبنی دریافت می کنند. با این وجود می توان کلسیم را از منابع گیاهی دریافت کرد. تنها نیاز به برنامه ریزی دقیق وعده غذایی دارد (و میزان خوبی از این مواد غذایی را شامل می شود).

تحقیقات نشان داده است زنانی که بسیاری از لبنیات را در رژیم غذایی خود قرار می دهند، کمتر به آندومتریوز مبتلا می شوند، و احتمالا در تخمک گذاری نیز کمتر دچار مشکل می شوند. در دوران بارداری، کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک ضروری است.

غذاهای گیاهی سرشار از کلسیم شامل شیر جایگزین غنی شده، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیای سفید، بوک چوی، کلم بروکلی، کلم، اسفناج و سیب زمینی شیرین است.

روی

گوشت و غذاهای دریایی، حاوی بالاترین منابع روی هستند، اما شما می توانید از منابع گیاهی نیز روی دریافت کنید. روی برای باروری مردان حیاتی است. روی کم می تواند باعث تعداد کم اسپرم و عدم تعادل هورمونی شود. وقتی زوجین در درمان با لقاح مصنوعی از مکمل استفاده می کنند، می تواند باعث افزایش موفقیت لقاح مصنوعی شود.

عدم دریافت میزان کافی روی در دوران بارداری می تواند منجر به رشد ضعیف جنین می شود، خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده (که ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد)، و باعث وزن کم در هنگام تولد کودک شود. غذاهای گیاهی سرشار از روی شامل لوبیا، آجیل، دانه ها، جو دوسر و غلات غنی شده است.

یکی دیگر از مشکلات بیشتر برای اشخاصی با رژیم غذایی وگان، این است که مصرف فیتات یا اسید فیتیک مانع از جذب روی می شود. این موارد شامل دانه ها، آجیل، و سیب زمینی است که همه غذاهای محبوب رژیم غذایی وگان و (برخی) منبع روی است. به این علت، وگان ها ممکن است به مصرف میزان بیشتری از روی در مقایسه با افراد غیر وگان نیاز داشته باشند.

بارداری همراه با رژیم غذایی وگان

امگا ۳ اس

منبع شماره یک امگا ۳ اس، ماهی است، که انتخاب خوبی برای وگان ها و گیاه خواران محسوب نمی شود. امگا ۳ اس و اسید چرب امگا ۳ و ایکوزاپنتانوئیک اسید برای سلامت مغز ضروری است. تحقیقات بر روی موش ها نشان داد که اسید چرب امگا ۳ ممکن است نقش اساسی در باروری موش های نر و ماده داشته باشد، اما هنوز تحقیقاتی بر روی انسان انجام نشده است.

در دوران بارداری، افزایش مصرف امگا ۳ اس، و اسید چرب امگا ۳ و ایکوزاپنتانوئیک اسید خطر زایمان زودرس را کاهش داده، وزن هنگام تولد را بهبود بخشیده، و خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد. همچنین ممکن است امگاها در رشد مغز جنین نیز نقش داشته باشند.

پس از بارداری، سطح پایین امگا ۳ می تواند خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. وجود امگا ۳ اس در رژیم غذایی مادر شیرده نیز ضروری است. کودکانی که مادرشان میزان خوبی امگا ۳ اس مصرف می کند، رشد بینایی و شناختی شان تقویت شده و احتمالا ممکن است در معرض خطر کمتر بروز آلرژی باشند.

روغن گردو و دانه ها اغلب گزینه پیشنهادی برای گیاه خواران است، اما مطالعات نشان داده که آنها همیشه در بدن به طور مناسب تبدیل نمی شوند. به نظر می رسد که مکمل ایده آل امگا وگان از روغن میکروجلبک است. این مکمل می تواند گران قیمت باشد، اما فواید سلامتی نیز دارد.

ید

ید در درجه اول در غذاهای دریایی و لبنیات یافت می شود. مطالعات نشان داده که اکثر گیاه خواران میزان کافی ید دریافت می کنند، اما وگان ها در معرض خطر کمبود این ماده مغذی قرار دارند.

در دوران بارداری، کمبود ید کافی می تواند بر رشد مغز جنین تأثیر منفی بگذارد. وگان ها حتما باید از نمک حاوی ید مصرف کنند، و ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند. با این وجود، از آنجایی که مصرف بیش از حد ید می تواند باعث مشکل شود، بهتر است که قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

از رژیم غذایی وگان ناسالم دوری کنید

بسیاری از افراد تصور می کنند که یک رژیم وگان یا گیاهخواری به طور خودکار یک رژیم سالم خواهد بود. از این گذشته، اساس این رژیم های غذایی بر اساس گیاهان است.

همیشه این گونه نیست. برای دریافت میزان کافی کالری، وگان ها و گیاهخواران ممکن است نیاز به مصرف نان های تصفیه شده و ماکارونی داشته باشند. خستگی و حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری، می تواند منجر به مصرف زیاد غذاهای آماده و سرشار از کربوهیدرات شود.

دکتر آنیتا ساداتی در رابطه با کربوهیدرات های آماده و محصولات دانه ای به طور کلی تصفیه شده، می گوید: «این نوع غذاها علاوه بر فقر مواد مغذی، ممکن است خطر دیابت دوران بارداری را افزایش دهند».

راه حل؟ به رژیم غذایی توجه زیادی داشته باشید. تلاش بیشتری کنید تا غلات سبوس دار، میزان زیادی سبزی و پروتئین های وگان سالم مانند لوبیاها، آجیل و عدس را در رژیم غذایی تان جای دهید. فقط آگاهی از این مساله که وگان به صورت خودکار به معنای «سالم» نیست، می توانید به شما کمک کند تا انتخاب های مغذی بیشتری داشته باشید.

سخنانی از وبسایت Verywell

رژیم غذایی گیاه خواری دارای فواید مثبت زیادی است که شامل کاهش خطر افزایش فشار خون، بیماری قلبی و سندروم متابولیک و برخی از سرطان ها می شود. گیاهخواران همچنین تمایل به وزن سالم تری دارند. خوردن میزان زیادی سبزیجات، غلات سبوس دار سالم و میوه ها به احتمال زیاد فوایدی برای بارداری و تلاش برای باروری دارند.

با این وجود، رژیم غذایی وگان فاقد برخی از مواد مغذی بوده یا به میزان کمی از برخی از مواد مغذی را دارد. برای اطمینان از داشتن یک بارداری و کودک سالم، در مورد سبک رژیم غذایی خود با تیم مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. لووا می گوید: «تیم مراقبت های بهداشتی همیشه باید از هر چیزی که بر تلاش برای باروری و بارداری تاثیر می گذارد، از جمله انتخاب رژیم غذایی، هر گونه ماده مغذی یا مکمل های دارویی آگاه باشند- حتی تمام مکمل های طبیعی مانند گیاهان دارویی و داروهای هومیوپاتی».

اشخاص به دلایل مختلف رژیم غذایی وگان را انتخاب می کنند. در برخی از شرایط، وگان ها و گیاه خواران ممکن است تصمیم بگیرند محدودیت های رژیم غذایی را فقط هنگام تلاش برای باروری یا در دوران بارداری کاهش دهند.

این ممکن است به معنی اضافه کردن مقدار کمی ماهی (پسکیترینیسم) یا برخی از محصولات حیوانی یا حتی گاهی اوقات اضافه کردن گوشت به رژیم غذایی باشد.

لووا می گوید: «حتی مقدار کمی پروتئین حیوانی در رژیم غذایی، باعث افزایش جذب و استفاده از ریزمغذی ها می شود- حتی باعث بهبود جذب آهن از منابع غیر حیوانی می شود که به بهبود سلامتی هنگام تلاش برای باروری و در دوران بارداری کمک می کند».

اگر تصمیم گرفتید که در حین تلاش برای بارداری و یا در دوران بارداری تان وگان باقی بمانید، توصیه می شود با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کنید، که می تواند به شما در دریافت آنچه شما و کودک نیاز دارید کمک کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.