چه گیاهانی ضد کم خونی هستند؟/ توصیه طب سنتی برای درمان فقر آهن

برای رفع کم‌خونی مصرف شربت برخی از بذرها مانند تخم‌شربتی، کاسنی، جعفری، شلغم و هویج، مصرف مویز، عسل، انجیر، آلوبخارا و آب انار تازه توصیه شده است.

 کم‌خونی به خصوص از نوع فقر آهن عارضه نسبتا شایعی است و به همین دلیل ممکن است بسیاری از مبتلایان آن را جدی نگیرند اما این اختلال قابل چشم‌پوشی نیست و باید درمان شود.

 در برخی از کم خونی‌ها مانند بدخیم‌ها اختلالات پلاکتی وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتری دارند و باید به متخصصان مربوطه مراجعه شود.

اما برای کم خونی‌هایی که مشکل بدخیمی ندارند می‌توان به روش طب سنتی آنها را رفع کرد. مثلاً می‌توان هر شب مقداری مویز را در سرکه انگور خیساند و پس از خارج کردن آنها و خشک شدنشان مصرف کرد.

شربت سرکه شیره روزی ۵ تا ۶ بار توصیه می‌شود البته شربت میوه‌های خون‌ساز نیز توصیه شده است. خوردن راسته گوسفند به همراه پیاز و زردچوبه زمانی که کاملا پخته شده است به رفع کم‌خونی کمک می‌کند. شربت برخی از بذرها نیز مانند تخم‌شربتی، کاسنی، جعفری، کرفس، شوید ، سیاه‌دانه، رازیانه، ریحان، شلغم و هویج به همراه عسل به رفع کم‌خونی کمک می‌کند. مصرف دو بار در روز عسل به همراه حل شدن آن در‌ آب جوش مناسب است همچنین توصیه شده انجیر و آلو بخارا به هنگام صبح استفاده شود. همچنین آب انار تازه با ترنجبین به رفع کم خونی کمک می‌کند. 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. به کودک خود چه نوع قطره آهنی دهیم ؟ ایرانی یا خارجی؟!….
    شیرخوارانی که تا ۲ سالگی مکمل آهن مصرف نکرده اند علاوه بر این که دچار علایم کم خونی فقر آهن ،بی اشتهایی ،اضطراب و بی قراری می شوند دچار کاهش تمرکز و عملکرد مغزی حتی در سنین مدرسه می شوند .
    آهن در قطره های خوراکی به ۴ فرم وجود دارد :
    ۱-فروس سولفات که ۲۰ درصد آن آهن المانته است .
    ۲-فروس فومارات که ۳۳ درصد آن آهن المانته است .
    ۳-فروس گلوکونات که ۱۱ درصد آن آهن المانته است .
    ۴-ستیرات آمونیوم فریک که ۱۸ درصد آن آهن المانته است .
    هم اکنون ، تعدادی قطره ی آهن خارجی در داروخانه ها به فروش می رسد که به اشتباه به عنوان قطره آهن توسط والدین مصرف می گردند ولی میزان آهن کافی را ندارند که در زیر به چند نمونه آنها اشاره می شود :

    ۱- قطره ویتان (vitane ) :روی قطره ویتان نوشته شده که ۱ میلی لیتر آن ،۱۷ میلی گرم فروس گلوکونات دارد .یعنی میزان آهن المانته ی قطره ویتان در ۱ میلی لیتر ۱/۸ میلی گرم می باشد . (در صورتی که نیاز شیرخواران روزانه ۱۵ میلی گرم می باشد )پس قطره ویتان به هیچ وجه توصیه نمی شود .

    ۲- قطره میم (MIM) : روی قطره ی MIM نوشته شده که ۱ میلی لیتر آن معادل ۱۷/۴ میلی گرم فروس گلوکونات دارد که این میزان معادل ۲ میلی گرم آهن المانته می باشد پس قطره ی MIM نیز توصیه نمی شود .

    ۳- شربت مینادکس تونیک (Minadex Tonic) : روی آن نوشته که ۵ میلی لیتر از آن ۱۲ میلی گرم فریک سیترات آمونیوم دارد که این میزان معادل ۲ میلی گرم آهن المانته است و بنابراین توصیه نمی شود .

    ۴- شربت سندروس (sandrous) :روی آن نوشته که ۵ میلی لیتر آن معادل ۱۷ میلی گرم فروس گلوکونات دارد که این میزان معادل ۱/۸ میلی گرم آهن المانته است و بنابراین توصیه نمی شود .

    ۵- شربت ویتان (vitane) : روی آن نوشته که ۵ میلی لیتر آن معادل ۱۷ میلی گرم فروس گلوکونات دارد که این میزان معادل ۱/۹ میلی گرم آهن المانته است و بنابراین این توصیه نمی شود .

    ولی قطره های آهنی که در داروخانه ها موجود است و میزان آهن آنها کافی می باشد و توصیه می شود به شرح زیر می باشد :
    الف- قطره های ایرانی :

    قطره فروس سولفات و فرو دراپ که ۱ میلی لیتر از آنها معادل ۱۲۵ میلی گرم فروس سولفات دارد و میزان آهن المانته ی آن ۲۵ میلی گرم می باشد بنابراین روزانه۰/۶ میلی لیتر از این قطره ها (معادل ۱۵ قطره )نیاز روزانه شیرخواران به آهن را تامین می کند .
    ب- قطره های خارجی :

    ۱- ایرویت (IROVIT) : یک میلی لیتر آن ۱۵ میلی گرم آهن المانته دارد و میزان ۱ میلی لیتر در روز کافی است .
    ۲- قطره ی ایرونورم (Ironom) : یک میلی لیتر آن ۲۵ میلی گرم آهن المانته دارد و میزان ۰/۶ میلی لیتر در روز کافی است .
    ۳- قطره فروکیدز FERROKIDS): D): نیم میلی لیتر آن ۸ میلی گرم آهن المانته دارد و بنابراین ۱ میلی لیتر در روز کفایت می کند .ضمن این که این قطره ویتامین Cهم همراه آهن دارد که به جذب آهن کمک می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *