چه کنیم در بارداری صورتمان لک نشود؟!

افزایش رنگ‌دانه پوست ناشی از تغييرات هورمونی دوران بارداری باعث تغيير رنگ خال و لکه‌های روی پوست صورت می‌شود. بنابراین لک های پوستی چون ناشی از هورمونهای بارداری است نمی توان بطور کامل از بروز آن پیشگیری کرد.

برای جلوگیری از وقوع لکه های حاملگی باید از یک ضد آفتاب خوب که حداقل SPF 15 داشته باشد، برای خروج از منزل استفاده کنید. استفاده از کلاه برای محافظت از صورت در برابر نور خورشید نیز مفید است.

در زمان بارداری پوست فوق العاده حساس است. به همین دلیل قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید می تواند شانس ایجاد لکه های تیره حاملگی را بر روی صورت بیشتر کند.

لک‌های قهوه‌ای رنگ معمولا در سه ماهه دوم بارداری ظاهر می‌شوند و با متولد شدن نوزاد و همینطور کاهش سطح هورمون‌ها تخفیف یافته و بهبود می‌یابند.

برخی تیره شدن خال‌ها، لکه‌ها و کک‌های روی پوست می‌تواند بی‌ضرر باشد. اما همیشه توصیه می‌شود اگر در اندازه، رنگ یا شکل آنها تغییر ایجاد شد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. هورمون‌های بارداری همچنین ممکن است سبب ظهور لکه‌های تیره روی پوست شوند که اغلب هم غیر قابل پیش بینی هستند.

اگرچه بیشتر تغییرات رنگ پوست پس از بارداری از بین می‌رود یا ناپدید می‌شوند، ولی برخی تغییر رنگ در خال و لکه‌ها ممکن است دائمی باشند. اگر تغییری روی رنگدانه های پوستی و لکه‌ها مشاهده کردید، توصیه می‌شود برای بررسی سرطان پوست یا شرایط ویژه پوست در بارداری به پزشک مراجعه کنید.

چیزی حدود ۹۰% زنان باردار درجاتی از تیرگی پوست را تجربه می کنند. تیرگی بیشتر در ناحیه آرئول (قسمت تیره نوک سینه) و خط عمودی وسط شکم دیده می شود.

حدود ۷۰% بیماران ممکن است لک حاملگی (ملاسما) را در صورت تجربه کنند. بدون شک تغییرات هورمونی در ایجاد این تیرگی ها بی تاثیر نیست. برای کاهش شانس ایجاد تیرگی در صورت بهتر است از ضد آفتاب و کلاه آفتابی استفاده نمایید.

این نقاط اغلب در پیشانی و گونه و در نتیجه افزایش رنگ پوست ایجاد می شود. در زمان بارداری هورمون های بدن بیشتر می شود. همین هورمون ها نیز باعث می شوند که رنگدانه بیشتری در بدن تولید شود.

روشهای خانگی برای کاهش لک های پوستی در بارداری

 آب لیمو یکی از روشن کننده های طبیعی پوست است که طبیعت اسیدی آن به لایه برداری لایه خارجی پوست کمک خواهد کرد. افراد برای درمان لک های صورت در دوران حاملگی می توانند هر روز چند قطره آب لیمو به لک صورت مالیده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهند.

کورکومین موجود در زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و روشن کنندگی است که ملانین پوست را کاهش داده و با ملاسما مقابله می کند. برای از بین بردن لک صورت در دوران بارداری ۵ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با ۱۰ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کرده و روی ناحیه بمالید، بعد از خشک شدن صورت را با آب ولرم بشویید. استفاده منظم از این روش اثر خوبی در روشن شدن پوست دارد و پوست را ضد عفونی می کند.

همچنین می توانید زردچوبه را با شیر نارگیل، گلاب و آب لیمو مخلوط کرده و یک ماسک صورت بارداری درست کنید. ترکیبات گوگردی موجود در آب پیاز به رفع لکه های پوستی کمک می کند و باعث ترمیم رنگ طبیعی و تغذیه سلول های پوست خواهند شد. برای این کار مقدار مساوی آب پیاز و سرکه سیب را مخلوط کرده و روی نواحی بمالید.

آلوئه ورا به عنوان یکی از موثرترین مواد طبیعی برای درمان مشکلات پوستی است. ژل تازه این گیاه را استخراج کرده و روی لکه های پوست خود بمالید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید تا سلول های مرده پوست از بین برود. جو دوسر از لایه بردارهای شگفت انگیز طبیعی است و به خصوص زمانی که با شیر و عسل ترکیب شود سلول های مرده پوست را از بین برده و به درمان لک های صورت دوران بارداری و روشن شدن پوست کمک می کند.
پروتئین و ویتامین E از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت و تقویت پوست هستند که به مقدار فراوان در بادام یافت می شوند.

برای از بین لک های پوستی توصیه می شود مقداری بادام را با شیر و عسل مخلوط کرده و روی پوست بمالید. هیدراتاسیون پوست برای از بین رفتن لک های پوست اهمیت زیادی دارد و خیار از مواد غذایی حاوی آب فراوان است که با آب رسانی پوست رنگدانه ها و لکه های پوست را از بین برده و علاوه بر درمان ملاسما به بهبود سایر مشکلات پوستی از جمله آکنه کمک می کند. اسید استیک موجود در سرکه سیب به آن خاصیت سفید کنندگی بخشیده و استفاده موضعی از آن به محو شدن لک صورت و درخشندگی پوست کمک می کند.

زنان باردار می توانند قبل از این که دچار لکه های صورت شوند پیشگیری کنند. قبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید از ضد آفتاب استفاده کنند. حتی در خانه هم بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنند، زیرا احتمال وارد شدن اشعه ماورا بنفش به داخل خانه نیز وجود دارد. از پاک کننده و کرم های صورت که از فرمول های شیمیایی قوی در ساخت آن ها استفاده شده خودداری کنند و آن هایی را انتخاب کنند که ترکیبات ملایم و اثر خفیف دارند.

از صابون و ژل های حمام با رایحه شدید یا حاوی مواد شیمیایی قوی استفاده نکنند. از شرایط استرس زا تا حد امکان دوری کرده و با تکنیک هایی همچون یوگا، ورزش و غیره استرس خود را کنترل کنند. داروهای هورمونی از عوامل بروز ملاسما در دوران بارداری هستند، در این باره با پزشک مشورت کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *