چند ساعت بعد از سزارین غذا بخوریم؟!

تا چند ساعت بعد از سزارین نباید چیزی خورد؟

حدود ۲۴ ساعت بعد از سزارین می توانید غذاهای سبک و و رقیق و غیر نفاخ بخورید و این رژیم را تا ۳ روز حفظ کنید. 

در روزهای اول پس از سزارین سوپ گوشت و غذاهای زود هضم مانند پنیر کم چرب و ماست کم چرب و غذاهای پر پروتئین مانند جگر کباب شده و ماهی کباب شده بسیار مفید است. مصرف فراورده‌های پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک هم در‌این دوران مفید بوده و توصیه می‌شود. در هفته اول بعد از جراحی از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده باید خودداری کنید حتی مصرف زرده تخم‌مرغ و شیر هم در هفته اول باید محدود شود زیرا ‌این مواد غذایی نفخ‌آور هستند.

غذاهای تخمیری هم موجب بروز نفخ می‌شوند برخی از غذاهای خام و سرد مانند کلم و هندوانه هم تا ۴۰ روز بعد از عمل جراحی نباید مصرف شوند. از مصرف حبوبات ونوشیدنی‌های گازدار در هفته‌های اول به شدت خودداری کنید.

به جای سه وعده غذای حجیم در روز سعی کنید تعداد وعده‌ها بیشتر و حجم غذا کمتر شود تا از اتساع شکمی و کشیده شدن زخم‌ها جلوگیری شود. مصرف مکمل‌های آهن، روی، کلسیم و ویتامین E جهت جبران کمبودهای بدن الزامی است و باید طبق دستور پزشک استفاده شوند. 

چگونه بعد از سزارین سریع خوب شویم؟

۱٫داروهای تجویز شده، مصرف شود
پس از یک زایمان سزارین ،طبیعی است که درد را تجربه کنید، حتی ممکن است تا دو هفته آن را تحمل کنید، هرچند که هر روز این درد کاهش می یابد.مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله برزیل منتشر شده است گزارش می دهد که درد بخش سزارین اندازه متوسط دارد.همه شرکت کنندگان گزارش دادند که :نشستن و ایستادن همراه درد بوده و ۷۵ درصد از آنها حتی هنگام تلاش برای راه رفتن هم احساس درد می کنند.مدیریت کردن درد برای مادر بسیار مهم می باشد ،زیرا درد می تواند باعث آزاد شدن هورمون های مورد نیاز برای کمک به جریان شیر شود.
برای از بین بردن درد، پزشکان اغلب داروهای ضد التهاب مانند ایپوبروفن و همچنین داروهای ضد درد تجویز می کنند ،که هر دوی آنها برای شیر مادر و کودکی که از آن تغذیه میکند ایمن می باشد. با این حال از آسپرین یا قرص های حاوی آسپرین تا ۱۰ الی ۱۴ روز پس از جراحی اجتناب کنید زیرا آسپرین لخته شدن خون را کاهش میدهد.

۲ شروع به پیاده روی کنید
به محض اینکه دکتر به شما اجازه داد و شما خود را به اندازه کافی آماده برای بیرون آمدن از رختخواب دیدید حرکت دادن خود و پیاده روی را به صورت جدی آغاز کنید.قدم زدن گردش خون را افزایش میدهد و خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش میدهد.و همچنین از عوارض جانبی معمولی مانند یبوست ، ایجاد گاز در شکم جلوگیری می کند و عملکرد روده را افزایش می دهد و به توانایی بدن برای بهبود هرچه سریع تر کمک می کند. معمولا شروع به راه رفتن بسیار ناراحت کننده است ،اما هر چه بیشتر راه بروید زود تر احساس بهبودی می کنید.از خانواده و دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند تا پیاده روی های کوتاه و چند بار در روز را شروع کنید نیازی نیست که طولانی مدت پیاده روی کنید اینکه دور اتاق و یا خانه قدم بزنید کافیست، همچنین انجام این کار می تواند به سفت شدن شکم بعد از از زایمان کمک کند.

۳٫مراقب شکاف بخیه خود باشید
بخیه شما ممکن است به مشکل برخورد کند که پزشک شما باید آن را حل کند و با مراقبت های لازم باعث کاهش خطر بروز عفونت شود بخیه خود را روزانه با آب گرم و صابون تمیز کنید و پوست خود را خشک کنید و اگر طبق دستور دکتر نیاز به باند داشتید آن را روی محل قرار دهید از پودر و لوسیون برای روی زخم یا بخیه استفاده نکنید. از مالیدن، تمیز کردن، خیساندن یا آفتاب گرفتن استفاده نکنید، که برای بهبود بخیه شما کمکی نمی کند ،بلکه خطر ابتلا به زخم را افزایش میدهد. ناحیه را به اندازه کافی خشک نگه دارید و اگر احساس گرما، قرمزی یا افزایش درد دارید، بلا فاصله آن را به پزشک گزارش دهید.

۴٫ زیاد بخوابید و استراحت کنید
سزارین یک عمل جراحی مهم می باشد و بدن شما برای بهبود یافتن نیاز به زمان دارد.توصیه می شود که به مدت ۶ هفته به طور کامل استراحت کنید.
سعی کنید ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز داشته باشید، که خواب کافی باعث رشد بافتی می شود و به بهبود زخم کمک می کند و استرس را نیز کاهش می دهد و خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش میدهد.به غیر از یک خواب خوب در شب ،در طول روز هر زمان که بخواهید چرت بزنید و استراحت کنید حتی اگر گاهی به خواب بیشتر احتیاج داشتید، از دیگران درخواست کنید که کودک شما را نگه دارند.

۵ – راه حل رفع یبوست بعد از سزارین : با استفاده از فیبر با یبوست مبارزه کنید
بسیاری از مادران پس از زایمان یبوست را تجربه میکنند، پس از انجام سزارین چندین علت احتمالی یبوست وجود دارد.سزارین به عنوان یک عمل جراحی بزرگ محسوب می شود ،که شامل بیهوشی است و عوارض جانبی مانند یبوست رایج است، همچنین استفاده از داروهای ضد درد کم آبی بدن ، آهن مکملهای قبل از زایمان و عضلات تضعیف شده لگن می تواند باعث یبوست بعد از زایمان شود. برای کاهش یبوست غذاهای حاوی فیبر بالا را در رژیم غذایی خود قرار دهید، فیبر محلول :مانند میوه ها و سبزیجات و فیبرنامحلول:مانند غلات و نان سودمند هستند.
فیبر مواد غذایی را از طریق بدن شما بر دستگاه گوارش شما اضافه می کند، همچنین آب را جذب می کند و کمک می کند تا مدفوع راحت تر منتقل شود. همراه با غذاهای غنی از فیبر مقدار زیادی آب بنوشید و حرکت کنید.

۶٫ تغذیه درست داشته باشید
تغذیه نیز برای پس از زایمان بسیار مهم است ،در واقع غذای سالم به عنوان دارو عمل می کند و برای روند بهبودی نیز تاثیرگذار است.اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه میکند ،تغذیه خیلی مهم تر هم می باشد، زیرا شیر مادر منبع اصلی تغذیه کودک شماست.خوردن انواع غذاها باعث می شود که کودک شما سالم و قوی تر شود ، خوردن غذاهای ضد التهابی برای کمک به کاهش درد و التهاب بدن مفید میباشد. غذاهای غنی از ویتامین c مانند انواع توت ها ،کلم و کلم بروکلی برای حمایت از تولید کلاژن پروتئینی است که به بهبود بافت کمک می کند. ماهی قزل آلا را بخوریم ،زیرا حاوی اسیدهای آمینه است که پروتئین هایی را ایجاد میکند که بافت را تشکیل میدهند.

۷٫ مایعات بیشتری بخورید
بعد از زایمان شما باید مایع بدن خود را افزایش دهید ،زیرا در هنگام زایمان مایع زیادی از بدن خارج میشود نوشیدن مقدار زیادی از مایعات می تواند جایگزین مناسبی باشد، همچنین می تواند از یبوست جلوگیری کنند. مصرف آب همچنین برای بهبود فرسودگی، بیهوشی و خارج شدن داروها از بدن شما اهمیت دارد.

۸٫ کودک را با شیر مادر تغذیه کنید
اگر کودک شما شیر مادر را تغذیه می کند، مهم است که از موقعیت درست استفاده کنید. هر زمان که خواستید این کار را انجام دهید به صندلی مستقیم تکیه دهید.پس از یک سزارین ممکن است نتوانید کودک را بلند کنید، در حالی که در بیمارستان میتوانید از پرستار خود بخواهید که کودکتان را حمل کند، هنگامی که به خانه بر می گردید نیز خودتان برای این کار اقدام نکنید و از شریک زندگی خود یا دیگران برای انجام این کار کمک بگیرید.هنگام شیر دادن به سمت جلو نروید که مقدار اکسیژن بدن شما را محدود می کند ،تا که به نوبه خود خستگی شما را افزایش می دهد و فرایند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

نکات مهم بعد از سزارین
به جای استفاده از یک گن شکمی فشرده به منظور کاهش درد انتخاب یک لباس زیر فشرده اکتفا میکند.
آنتی بیوتیک هایی که در طی عمل جراحی داده می شوند می توانند باکتری های سالم در بدن شما را از بین ببرند.
خوردن غذای پرو بیوتیک به برگشت آنها کمک می کند
در دو هفته اول بعد از سزارین شما نباید بیشتر از وزن کم کنید.
تمرینات ورزشی که پزشک شما پیشنهاد می کند را شروع کنید.
مصرف ویتامین های پیش از تولد کودک را برای کمک به بهبودی زخم ادامه دهید.
در صورت بروز سرفه یا نفس های عمیق برای کاهش درد و کاهش خطر ابتدا به زخم یک بالش را روی بخیه خود قرار دهیم لباسهای شل و نرم بپوشید.
دوش نگیرید، زیرا این امر ممکن است باعث اضافه وزن شود.
و در نهایت بسیاری از زنان از افسردگی پس از زایمان رنج می برد برای افسردگی حتما با دکتر خود مشورت کنید و همچنین اگر برخی های خود را باز کردید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.